Welke maatregelen neem jij op buitenrit ivm wolf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Welke maatregelen neem jij op buitenrit ivm wolf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:11

Hier kwam ik vroeger veel meer zwijnen en herten tegen als tegenwoordig en idd militairen. Paard vind niet alles leuk, maar reageert niet in paniek. Wolven reageert ze duidelijk veel alerter en wil duidelijk graag daar 'weg'.
En wie zegt mij dat het bij achterna lopen blijft?? En dat ie alleen is ??

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:12

DubbelFun schreef:
Maar niemand kan zijn paard trainen terwijl er een dreigende situatie aan de gang is en juist dát maakt het zo onvoorspelbaar.

Daarom train je vooraf.. In principe moet je dit met een paar dagen aangeleerd kunnen hebben.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:27

Captain schreef:
DubbelFun schreef:
Maar niemand kan zijn paard trainen terwijl er een dreigende situatie aan de gang is en juist dát maakt het zo onvoorspelbaar.

Daarom train je vooraf.. In principe moet je dit met een paar dagen aangeleerd kunnen hebben.

Op geluiden kun je inderdaad trainen. Het gaat erom dat een paard wat in paniek raakt heel anders kan reageren dan in normale omstandigheden.
Het zal mijn paard aan haar achterwerk oxideren als er helicopters overkomen, of gepantserde voertuigen langs haar op denderen, of militairen in het struikgewas lopen. Dat heeft ze ook alleen maar geleerd omdat we dit regelmatig tegen kwamen (en ik het opzocht).
Maar toen ze voor het eerst weer alleen mee mocht na een operatie / lang stil staan/ revalidatie en ze onwijs op scherp stond vloog ze toch echt met een noodgang weg de andere kant op, voor militairen die in de struiken liepen. Ging allemaal net goed, en heb er achteraf heel hard om gelachen want het stond nog op film ook. Maar als ik er dan vanaf was geklapt dan was ik ongetwijfeld door die militairen overeind gehesen. Een wolf doet dat niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:30

Ah op die manier, nee dat klopt maar ik denk dat dat ook niet te trainen is. Maar dan heb je wel alles er voor gedaan om het zo veilig mogelijk uit te voeren en je zo goed mogelijk voor hebt kunnen bereiden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:51

Ik heb zelfs thuis getrained dat ze niet van vallende eikels moet schrikken door die op haar kont te gooien, maar als er onder het rijden toch eentje op haar kont valt dan schiet ze toch iets vooruit.
En wolven komen meestal van achteren en vallen van achteren aan. Een paard is een vluchtdier en zal dat dus nooit afwachten. Buiten dat ik ook geen achteruitkijkspiegel op mijn paard heb :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:52

verootjoo schreef:
Ibbel schreef:
Ik ga nog steeds onbekommerd in m'n eentje het bos in. Ja, er schijnen hier ook wolven te zitten, maar de kans dat paard van een zwijn of hert schrikt is groter (laatste keer dat ik gezandhapt heb was vanwege een ree).
Als mijn paard een beetje onder controle te houden is en er zóu een enkele wolf achter me aankomen, zou mijn eerste reactie net als bij een hond zijn: omdraaien en er naar toe. Roofdieren snappen prooien niet die niet weglopen.
Bij een heel roedel heb ik niet de illusie dat m'n paard dan onder controle te houden is, dus wat er dan gebeurt is anyone's guess. Ik ga er voorlopig van uit dat het nog niet zover is dat complete roedels overdag op mensen en/of ruiters gaan jagen. Dan moeten de bossen en de weilanden wel volledig leeggevreten zijn.

Ik vind dit ook wel een bangmakerij topic :o
Er zijn nog geen mensen of paarden aangevallen toch, en het is niet dat er achter elke boom een wolf staat.

Ik loop nog gewoon door het bos, zonder paard overigens.

verootjoo schreef:
Ik loop wekelijks over de Utrechtse Heuvelrug. En met mij honderden andere mensen.
Om nou te stellen dat je daar overdag niet meer veilig kan lopen vind ik echt overdreven. ‘s nachts zou ik sowieso het bos niet ingaan. Maar overdag lukt tot nu toe nog prima, op de Veluwe ook overigens.

Als je bang bent dat je paard in paniek raakt, ben je dan op de Veluwe nog nooit zwijnen of edelherten tegen gekomen?
Het is niet dat die wolf uit het niks op je komt afrennen hè. Die staan meestal gewoon, of zoals in het voorbeeld liep hij achter iemand aan.

Lalladidoo schreef:
Hoezo niet veilig? Er is nog geen enkele aanval in een bos van wolven op mense en er zit wat tussen nieuwsgierig zijn (en nee, dat vind ik niet wenselijk) en aanvallen zonder dat het mens iets verkeerd deed

Inderdaad een beetje een bangmakerij topic imo

Jullie hoeven hier niet te reageren toch?

Er zijn wel degelijk meerdere ruiters achtervolgd door wolven.
Ja ik ben zwijnen en edelherten tegengekomen, echter als er iets misgaat hoef ik niet bang te zijn dat een edelhert of zwijn mij of mijn pony gaat opeten.

Enne moet het eerst misgaan ofzo :o? , dat is wel mijn conclusie als ik jullie teksten lees. TS wilt een aanval graag voorkomen en samen met haar verschillende andere bokkers.

Graag ontopic blijven met advies om je te bewapenen tegen de wolf tijdens bosritjes.

Heb je geen advies, rechtsbovenin zit een kruisje X.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:57

anjali schreef:
senna21 schreef:
Is zo'n hondenfluitje iets?

Daar worden honden juist mee geroepen dacht ik?

Dan moet je hond daar wel op getraind zijn. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf he. Als ik fluit komt alleen mijn hond naar me toe. Dan zeggen mensen, o das handig zo'n fluitje. Ja zeker, maar van pup af aan mee op gegroeid en consequent mee getraind.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:14

Misschien dat een alarmpistool een wolf afschrikt en anders een handzaam luchtdrukpistool met CO2 patronen meenemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:24

Een alarm-/startpistool met 'kogels' van max 6 mm zou zijn toegestaan om bij je te dragen. De harde knal (ong 100 dB) zou idd een wolf (even) af kunnen schrikken.
Als iedereen met die dingen gaat lopen knallen zijn ze er ook zo aan gewend.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 20:00

Onali schreef:
Jullie hoeven hier niet te reageren toch?

Er zijn wel degelijk meerdere ruiters achtervolgd door wolven.
Ja ik ben zwijnen en edelherten tegengekomen, echter als er iets misgaat hoef ik niet bang te zijn dat een edelhert of zwijn mij of mijn pony gaat opeten.

Enne moet het eerst misgaan ofzo :o? , dat is wel mijn conclusie als ik jullie teksten lees. TS wilt een aanval graag voorkomen en samen met haar verschillende andere bokkers.

Graag ontopic blijven met advies om je te bewapenen tegen de wolf tijdens bosritjes.

Dankjewel!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:11

Denk dat het een vrij reële vraag is, nee een wolf zal niet zo maar een mens aanvallen, en nee ook zeker geen gereden paard. Maar zoals het meisje waarvan haar paard op hol ging door een nieuwsgierige wolf die er een stukje achteraan ging... je zal er maar afvallen en gewond achterblijven. Dan zou ik mezelf niet veilig voelen, want je bent in de ogen van een roofdier dan toch verzwakt.
Betekend niet dat ze dan iets zouden doen, maar lk vind het best slim om dan na te denken wat je dan bij je zou kunnen dragen om je te verdedigen in zo'n situatie.
Liever een beetje overdreven, dan te weinig over nagedacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:23

De wolven in Zeist/Austerlitz/Leusden en voorheen ook Amerongen plakken behoorlijk op mensen. Lijkt me sowieso goed om die afstand wat groter te maken en iets te hebben wat ze afschrikt. Zelf ben ik zeker niet bang om opgegeten/aangevallen te worden, maar ik heb liever niet dat ze zo in de buurt van mijn hond komen zoals nu al vaker is gebeurd bij andere mensen. Die situatie is gewoon gevaarlijk (voor de hond) en wil je voorkomen. Zelf rijd ik niet meer maar als dat wel het geval was dan zou ik er wel over nadenken om iets bij me te hebben of in elk geval te weten wat je nu moet doen.

In woon met mijn dieren in dit bos, dus ben liever voorbereid dan te laat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:29

Onali schreef:

Ho, TS vraagt: welke maatregelen neem jij. Daar geef ik concreet antwoord op: niets. En ik rij nog steeds probleemloos 2-3 per week onder het zadel of met de kar op de Veluwe 'door wolvenbos'.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 23:42

Ibbel schreef:
Onali schreef:

Ho, TS vraagt: welke maatregelen neem jij. Daar geef ik concreet antwoord op: niets. En ik rij nog steeds probleemloos 2-3 per week onder het zadel of met de kar op de Veluwe 'door wolvenbos'.

Ik vraag in mijn 1e bericht:
"Ik wil graag alleen ervaringen/tips hoe je jezelf / je paard kan beschermen en wat je, als het fout gaat (paard loopt bijv. los in het bos) je het beste kan doen."

En verder ga ik op dit soort berichten niet meer reageren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 00:10

Lalladidoo schreef:
Hoezo niet veilig? Er is nog geen enkele aanval in een bos van wolven op mense en er zit wat tussen nieuwsgierig zijn (en nee, dat vind ik niet wenselijk) en aanvallen zonder dat het mens iets verkeerd deed

Inderdaad een beetje een bangmakerij topic imo

Ik vind het anticiperen. Niks mis mee om na te denken hoe te de-escaleeen in bepaalde situaties als die toenemend voor kunnen gaan komen in jouw directe omgeving.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 08:08

Misschien valt pepperspray wel legaal na te maken, aangezien capsicaine-extract wel vrij verkrijgbaar is.
Aanlengen met een lichte olie en dan in een handzaam waterpistooltje?

Of iets anders vloeibaar wat wel flink prikt in ogen/mond?