Leuke vraag op IZ-jurybijeenkomst gisteren......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:37

Ik vind dat je wel een opmerking mag maken over een persoon die te dik is.Dit werd mij overigens ook verteld in Ermelo op de cursus.Je kan dit toch op een nette manier duidelijk maken aan betreffende persoon.Je kunt een paard toch nooit goed volgen in zijn beweging als er van alle kanten vet tussen zit.En hoe moet het pard zich voelen?Het is natuurlijk nooit leuk om hier een opmerking over te krijgen.Ik neem aan dat mensen die wedstrijden rijden ook minimaal 3 a 4 maal in de week oefenen.Het lijkt me freselijk om met
z on lichaam te moeten werken.Super super slank hoeft ook niet maar echt te dik kan echt niet op een paard.Dit is mijn mening over dit onderwerp.En ik wil hierbij niet zeggen dat ik dikke mensen niet mag.Dikke mensen zijn meestal super gezellige mensen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:00

CGJ12 schreef:
Afgelopen zomer heb ik iemand zien rijden, waarbij je het zadel echt niet meer kon zien.
Niet van achter, en niet van voren.
Zelfs bij de knieën niet meer...........

Dan zet je op de coupon dat het niet toegestaan is om zonder zadel te rijden.
Ook een subtiele hint.

Maar je zou toch moeten kunnen zeggen dat het geen mooie combinatie is als iemand te dik is. Dat zetten ze ook neer als je veel te lang voor je paard bent.
Is niet beledigend maar als je wilt rijden dan moet je toch een beetje op de lijn letten.

Je zou ook de link van de bokt lijnclub erop kunnen zetten. Haha!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:50

Katja schreef:
Maar je zou toch moeten kunnen zeggen dat het geen mooie combinatie is als iemand te dik is. Dat zetten ze ook neer als je veel te lang voor je paard bent.
Is niet beledigend maar als je wilt rijden dan moet je toch een beetje op de lijn letten.

ik vind dat jury's dat er neer moeten zetten wanneer mensen paarden hinderen in de beweging. sowhat als het plaatje niet geweldig is? Zolang paard geen last van heeft, gewoon laten gaan met die banaan!!!

Ik denk dat het voor een hele boel dikke mensen wel heel erg beledigend is als je dat op het protocol neer zet...

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:57

Katja schreef:
Je zou ook de link van de bokt lijnclub erop kunnen zetten. Haha!

Haha Haha! , wat vreemd dat de cursusleider dat niet gewoon meteen als antwoord gaf Verward *LOL*

Tja ik vind het ook geen fraai gezicht, een heel stevig iemand en dan met name op een wat fijner gebouwd paard. Maar dat is dus puur een kwestie van smaak, en zegt nog niets over het feit of de ruiter in kwestie het paard ook hindert...
Is dat laatste het geval, dan vind ik het heel redelijk dat de jury hierover een (nette) opmerking op het protocol neerzet. Bovendien, als iemand (om welke reden dan ook) het paard hindert, komt dit wel tot uiting in de beoordeling van de hele proef... Knipoog !

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:20

[quote="liberty"]Nou ja zeg! Erg beledigend van de vraagsteller is dit ook wel zeg...

Ik vind dat een juri best wat op de coupon mag schrijven als de ruiter/amazone te stevig/dik voor het paard is, maar dan moet het wel echt terrecht zijn
Snap niet waarom jullie dat niet goedkeuren, ik bedoel als de juri vind dat jij te groot(lang dus) voor je pard/pony bent komt dat ook op je protecol te staan en met een beetje pech mag je niet eens starten
Dit omdat je je paard/hindert in de beweging en het niet mooi oogt. Een ander voorbeeld is dat je gediskwalificeert wordt als de juri vind dat je onterrecht en/of je paard te veel start bij een parcours.
Hier hebben mensen ook geen bezwaar tegen, dan moet een opmerking over overgewicht toch ook kunnen? Zolang het maar terrecht is en op een vriendelijke manier gebeurd.

Ik heb zelf de orun cursus tot en met de 2e fase gevolgd en succes vol afgesloten en geef naast mijn studie 2 keer per week paardrijles (als bijbaantje) aan kinderen die wedstrijden met hun pony's rijden.
Ik ben al meerdere keren meegevraagt door de ouders als ze naar een nieuwe/grotere pony voor hun kind gingen kijken.
Laatst was ik weer mee op pad, die mensen waren al een paar keer wezen kijken en waren enthousiast en ik ging nu mee om te kijken of het een goede combi zou zijn en de dierenarst voor keuring.
Het was een c-welsje, erg leuk diertje maar ik vond mijn leerling te stevig voor hem. Het oogte niet mooi, je zag duidelijk dat ze "te zwaar " was.
Ik heb dit ook eerlijk en op subtiele wijze verteld en dat begrepen ze wel.
Ze heeft nu een stoere nrps pony van 1.54 en het is een erg leuke en mooie combi OK dan!
Natuurlijk was het voor haar, en haar ouders niet leuk om het te horen, maar heeft een hoop frustarties en vervelende opmerkingen van andere bepaart die ze ongetwijfelt zouden krijgen als ze die pony kochten en er mee ging starten

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:22

ooh ik bedoel bij : je paard te veel start bij het parcours niet starten maar straffen Foutje Bloos! Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:44

Sharlyn schreef:
Snap niet waarom jullie dat niet goedkeuren, ik bedoel als de juri vind dat jij te groot(lang dus) voor je pard/pony bent komt dat ook op je protecol te staan en met een beetje pech mag je niet eens starten

En sinds wanneer is dat dan?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:09

Leuke discussie. Tja, moeilijk hier een mening over te vormen, ben het overal wel een beetje mee eens.
Ik vind niet dat je iemand ronduit mag beledigen, dus je mag iets wel wat 'inpakken', zéker op een protocol. Misschien kan de jury zelf na de prijsuitreiking of een gelukkig gekozen moment naar de ruiter stappen om dit mondeling toe te lichten?
Ieder pondje gaat nog steeds door het mondje (óók bij mij) en het is de verantwoording van de ruiter zelf om hier iets aan te doen!

Verder vind ik het wel erg raar als een té dik persoon op een iel paard rijdt. Ik vraag me dan af wat er aan de hand is: is het een eigen paard, zo ja, waarom was er niemand bij bij de aankoop van het dier??? Krijgt de ruiter geen les (zo ja, de instructeur is een soort vertrouwenspersoon en waarom heeft die nooit de waarheid verteld?). Aan de andere kant vind ik dan weer, als die persoon later pas té dik is geworden, tja, ik wil mijn paard ook niet meer kwijt, dus moelijk, moeilijk, moeilijk!!!

Wel kende ik vroeger iemand die ook té dik was voor haar paard (en haar paard was al een grof en groot type). Dat was ook ronduit zielig. Zij is gaan lijnen, héél veel afgevallen en nooit meer aangekomen. Hier heeft iedereen wel super veel respect voor gehad! Ze reed Z dressuur maar de kwaliteit en handigheid van haar rijden is veel beter geworden toen ze afgevallen was!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:12

Het is een leuke discussie maar wel erg oud.

Slotje dus.