Airbag vest keuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Airbag vest keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:08

1 x afgestapt in het bos op een jong paard van 180 toen mijn beugelriem losschoot. Ik hing nog vast maar ook echt wel heel erg op spanning, 1 x bewegen was die afgegaan. Toen was ik wel blij dat die braaf bleef staan

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:00

Vorige jaar heb ik na een heftige val van me paard een gebroken ruggenwervel, staartbeen, klaplong en rib opgelopen. Daarna heb ik een airbagvest gekocht (de hit-air evolution (met uitsparing naar nek en stuitje)). Nou ben ik gister op de sprong gevallen (niet hard) en had ik toch weer een beetje last van me stuitje met zitten.
En nu denk ik toch wat als ik echt heel erg hard was gevallen, had dit vest dan wel me stuitje beschermd? Iemand ervaring hiermee of weet een betere?
Op dit moment heb ik de airbagvest hit-air evolution

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:31

Paardjes101 schreef:
Vorige jaar heb ik na een heftige val van me paard een gebroken ruggenwervel, staartbeen, klaplong en rib opgelopen. Daarna heb ik een airbagvest gekocht (de hit-air evolution (met uitsparing naar nek en stuitje)). Nou ben ik gister op de sprong gevallen (niet hard) en had ik toch weer een beetje last van me stuitje met zitten.
En nu denk ik toch wat als ik echt heel erg hard was gevallen, had dit vest dan wel me stuitje beschermd? Iemand ervaring hiermee of weet een betere?

Ik zou dan de hit-air rugplaat aanschaffen en in je vest steken. Dan is je rug net wat meer beschermd voor als je bijv tegen een paal aan valt met je stuit.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:30

Ja staartbeen zal door geen enkele bodyprotector beschermd worden, toch?
Dan kan je alleen wat noppenfolie in je broek steken :P

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:34

Hannanas schreef:
Paardjes101 schreef:

Ik zou dan de hit-air rugplaat aanschaffen en in je vest steken. Dan is je rug net wat meer beschermd voor als je bijv tegen een paal aan valt met je stuit.

Oke bedankt ik zal daar even naar gaan kijken. Maar ik vraag me af of ik dan geen last van me rug krijg, vanwege mijn zwakke rug. Een bodyprotector kan ik namelijk sinds de val niet echt meer verdragen. En beschermt zo’n plaat dan ook je stuitje?

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:35

s0173957 schreef:
Ja staartbeen zal door geen enkele bodyprotector beschermd worden, toch?
Dan kan je alleen wat noppenfolie in je broek steken :P

Sommige vesten hebben ook een stuk dat uitklapt naar het stuitje en die heb ik.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:32

Ik heb inderdaad ook een extra rug beschermer in mijn hit air gezet. Toch een fijn idee. Maar die komt niet helemaal tot je stuitje. Het deel dat openklapt na een val wel dus als je echt helemaal valt is dat deel wel beschermd.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:39

Celebi schreef:
Ik heb inderdaad ook een extra rug beschermer in mijn hit air gezet. Toch een fijn idee. Maar die komt niet helemaal tot je stuitje. Het deel dat openklapt na een val wel dus als je echt helemaal valt is dat deel wel beschermd.

Is dat veel zwaarder aan je rug of zorgt het voor minder bewegingsvrijheid?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:38

Nee totaal niet. Is een heel licht flexibel ding die ik besteld had. Schijnt een enorm schokabsorberend materiaal te zijn.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:15

Wat een leerzaam topic om te lezen.

Ik heb een vraag. Momenteel heb ik een rugbeschermer waar ik mee rij. Ik heb een dressuur zadel met diepe zit en hoge lepel. Dit zadel heb ik (helaas) nodig aangezien mijn lijf behoorlijk slecht is. Met de huidige rug beschermer tik ik net tegen de lepel aan waardoor het omhoog schuift en ik niet lekker zit. Ik heb al de neiging om naar voren te zitten O:)

Nu heb ik een nieuw jong paard en heb ik toch weer bedacht om wel voor een airbag vest te gaan. Want laat ik dat deel wat nog aardig functioneert maar heel houden. Maar wat is dan wijsheid?

Ik wil graag “flexibel” blijven en liever geen Bodyprotector. Lees over een rug plaat bij sommige vesten, dat ken ik helemaal niet. (Ga ik opzoeken)

Ben benieuwd of jullie een idee hebben. Ik voeg een foto toe van een ritje met mijn vorige merrie en rug beschermer. Het is een foto van een filmpje geworden. Niet een ideale of mooie foto maar even voor het idee :+

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:26

Als ik even uitga van bovenstaande kleine foto lijkt het vooral of je daar net te krap in het zadel zit. Dan krijg je ook sneller dat een beschermer de lepel raakt.

Het voordeel met zo'n airbag is wel dat die veelal flexibel zijn, de mijne in ieder geval zeker. Als dat tegen je zadel komt schuift het gewoon iets mee en daar voel je niks van. De hit air die ik heb zit namelijk wat losjes om je lijf (moet ook want er moet ruimte zijn voor het opblazen). De rugbeschermer zit daar in en die schuift gewoon iets mee als dat zou moeten. Maar in principe met een fijne airbag en passend zadel heb je er geen last van en komt het nergens tegenaan.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:35

Celebi schreef:
Als ik even uitga van bovenstaande kleine foto lijkt het vooral of je daar net te krap in het zadel zit. Dan krijg je ook sneller dat een beschermer de lepel raakt.

Het voordeel met zo'n airbag is wel dat die veelal flexibel zijn, de mijne in ieder geval zeker. Als dat tegen je zadel komt schuift het gewoon iets mee en daar voel je niks van. De hit air die ik heb zit namelijk wat losjes om je lijf (moet ook want er moet ruimte zijn voor het opblazen). De rugbeschermer zit daar in en die schuift gewoon iets mee als dat zou moeten. Maar in principe met een fijne airbag en passend zadel heb je er geen last van en komt het nergens tegenaan.

Hahaha ja ik moet helaas ook echt afvallen, dat geeft weer wat ruimte :Y) :') :j

Dank voor je uitleg! Is het heel warm zo’n vest?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:36

Nee de mijne niet. Ik reed er uren mee in hoogzomer zonder problemen. Ik heb die Hit Air Evolution geloof ik met extra losse rugbeschermer. Dat laatste maakt het iets warmer want minder luchtig, maar doordat het losjes om je lijf zit komt er gewoon lucht tussendoor, zeker in draf of galop, dus dat geeft wel wat verkoeling op warme dagen.

Er zijn airbag vesten die een stuk dichter en warmer zijn en die minder losjes zitten en die zou ik zelf niet gauw kiezen, ook niet omdat die vaak minder verstelbaar zijn en dat is lastiger wanneer je wilt wisselen van dun shirtje naar dikke winterjas.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:00

Celebi schreef:
Nee de mijne niet. Ik reed er uren mee in hoogzomer zonder problemen. Ik heb die Hit Air Evolution geloof ik met extra losse rugbeschermer. Dat laatste maakt het iets warmer want minder luchtig, maar doordat het losjes om je lijf zit komt er gewoon lucht tussendoor, zeker in draf of galop, dus dat geeft wel wat verkoeling op warme dagen.

Er zijn airbag vesten die een stuk dichter en warmer zijn en die minder losjes zitten en die zou ik zelf niet gauw kiezen, ook niet omdat die vaak minder verstelbaar zijn en dat is lastiger wanneer je wilt wisselen van dun shirtje naar dikke winterjas.

Dat klinkt idd logisch! En dat verstellen lijkt me ook heel handig ja.

Zou je het aandurven om zo’n vest tweedehands te kopen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:13

Nee dat zou ik niet doen. Je weet nooit hoe er dan mee omgegaan is. Eventueel als je daar ter plekken het huidige patroon mag uittesten en dus ziet dat alles goed opblaast en correct leegloopt, maar anders niet. Gaat om je veiligheid en net als een cap bespaar ik daar zelf liever niet op. Die knop heb ik toentertijd echt omgezet. Het is vreselijk veel geld maar mijn rug is me dat elke cent waard. Ben er uiteindelijk in 4 jaar tijd nooit mee gevallen maar goed. :+

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:22

Ik heb de Freejump en deze zit wel wat meer aangesloten dan de Hit air maar stoort totaal niet inderdaad. Tweedehands zou ik ook lastig vinden, want tot je valt weet je nooit 100% zeker of het betrouwbaar is, tenzij je een patroon ‘opoffert’ om te testen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:10

Ik heb het dichte hit air vest aangezien ik vaak alleen naar het bos ga. Vind het een heel fijn vest en hij ligt fijn stabiel . Nu in de winter warm genoeg met een goed vest en in de zomer met een hemdje ook wel te doen. Hij is ruim verstelbaar

Afbeelding

lali_Ulysse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:18

Ik heb het vestje van Helite. Deze is iets duurder, maar ik ben er enorm tevreden van. Het ziet eruit/voelt als een gewone bodywarmer. Ik heb het altijd aan als ik rij.
Je kan deze 'inritsen' in verschillende vestjes zoals een bodywarmer, jas, maar ook wedstrijdvestje waardoor de airbag zelf aan de binnenkant zit en dus onzichtbaar is.
Ik ben al heel vaak afgestapt en vergeten losmaken (paard: 1m65) en daar is hij nooit mee afgegaan.
Ik ben al een aantal keer lelijk gevallen ermee en heeft altijd netjes zijn werk gedaan :)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:56

Goed om te lezen dat de gebruikers zo enthousiast zijn!

De Hit Air spreekt mij idd vooral aan doordat het aan te passen is qua maat en het meest “luchtig” is. En jullie hebben ook gelijk: je lijf is het geld waard om te beschermen. Ik ben ook de jongste niet meer :))

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:05

Vraagje, ik heb een hit air vest. Dragen jullie die nu onder je jas?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:13

Nee die hit air moeten volgens mij allemaal over je kleding. Er zijn merken die in speciale kleding geritst kunnen worden maar onder kleding is niet veilig doordat de airbag dan niet meer uit kan zetten of je afknelt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 09:00

Ik heb in het weekend een van Spark gekocht om te dragen bij m'n jonge paarden die net zadelmak zijn.
Nog niet gedragen op paard maar zit zo los best goed. Equiline en Helite pasten voor mij niet wegens te kort (ben 1m90), de Spark wel én was €100 goedkoper dan de Helite dus mooi meegenomen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:03

Zertab schreef:
Vraagje, ik heb een hit air vest. Dragen jullie die nu onder je jas?

Moet eroverheen
Ik heb er ook 1 en van alles wat ik paste zat deze het fijnste.
ik heb hem ( gelukkig) nog niet getest ( alleen 1 x afgestapt en vergeten los te klikken, paard van 180 maar vest ging niet af, ik hing alleen aan een heeeel strak touwtje) mijn dochter is wel gevallen, zij had wel last van het stuitje terwijl het vest ook naar stuitje uitklapt. Ik heb het niet gezien maar vermoed dat ze op haar billen terecht is gekomen en vest daarbij iets omhoog heeft geduwd
ja kost wat maar een cap ook en BP ook en dan zit dit toch fijner

2r hands zijn ze ook weinig te krijgen, ik zou het wel aandurven maar dan wel uittesten. vest van mijn dochter is ook via Marktplaats, mijne is nieuw omdat die niet 2e hands te krijgen was