Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardjes101 schreef:Vorige jaar heb ik na een heftige val van me paard een gebroken ruggenwervel, staartbeen, klaplong en rib opgelopen. Daarna heb ik een airbagvest gekocht (de hit-air evolution (met uitsparing naar nek en stuitje)). Nou ben ik gister op de sprong gevallen (niet hard) en had ik toch weer een beetje last van me stuitje met zitten.
En nu denk ik toch wat als ik echt heel erg hard was gevallen, had dit vest dan wel me stuitje beschermd? Iemand ervaring hiermee of weet een betere?
Op dit moment heb ik de airbagvest hit-air evolution
Hannanas schreef:Paardjes101 schreef:Vorige jaar heb ik na een heftige val van me paard een gebroken ruggenwervel, staartbeen, klaplong en rib opgelopen. Daarna heb ik een airbagvest gekocht (de hit-air evolution (met uitsparing naar nek en stuitje)). Nou ben ik gister op de sprong gevallen (niet hard) en had ik toch weer een beetje last van me stuitje met zitten.
En nu denk ik toch wat als ik echt heel erg hard was gevallen, had dit vest dan wel me stuitje beschermd? Iemand ervaring hiermee of weet een betere?
Op dit moment heb ik de airbagvest hit-air evolution
Ik zou dan de hit-air rugplaat aanschaffen en in je vest steken. Dan is je rug net wat meer beschermd voor als je bijv tegen een paal aan valt met je stuit.
Celebi schreef:Ik heb inderdaad ook een extra rug beschermer in mijn hit air gezet. Toch een fijn idee. Maar die komt niet helemaal tot je stuitje. Het deel dat openklapt na een val wel dus als je echt helemaal valt is dat deel wel beschermd.
Celebi schreef:Als ik even uitga van bovenstaande kleine foto lijkt het vooral of je daar net te krap in het zadel zit. Dan krijg je ook sneller dat een beschermer de lepel raakt.
Het voordeel met zo'n airbag is wel dat die veelal flexibel zijn, de mijne in ieder geval zeker. Als dat tegen je zadel komt schuift het gewoon iets mee en daar voel je niks van. De hit air die ik heb zit namelijk wat losjes om je lijf (moet ook want er moet ruimte zijn voor het opblazen). De rugbeschermer zit daar in en die schuift gewoon iets mee als dat zou moeten. Maar in principe met een fijne airbag en passend zadel heb je er geen last van en komt het nergens tegenaan.
Celebi schreef:Nee de mijne niet. Ik reed er uren mee in hoogzomer zonder problemen. Ik heb die Hit Air Evolution geloof ik met extra losse rugbeschermer. Dat laatste maakt het iets warmer want minder luchtig, maar doordat het losjes om je lijf zit komt er gewoon lucht tussendoor, zeker in draf of galop, dus dat geeft wel wat verkoeling op warme dagen.
Er zijn airbag vesten die een stuk dichter en warmer zijn en die minder losjes zitten en die zou ik zelf niet gauw kiezen, ook niet omdat die vaak minder verstelbaar zijn en dat is lastiger wanneer je wilt wisselen van dun shirtje naar dikke winterjas.
Zertab schreef:Vraagje, ik heb een hit air vest. Dragen jullie die nu onder je jas?