Wedstrijden rijden: waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:05

Ik ben iemand die geen wedstrijden rijdt. Haha! Niet omdat ik dat absoluut niet wil, maar omdat het gewoon niet kan. Ik heb geen eigen rijpony, geen trailer, geen spullen, geen geld. En het komt er waarschijnlijk ook nooit meer van, want voordat ik eindelijk een trailer etc. heb ben ik wel ouder dan 18 en ik houd niet zo van paarden, pony's vind ik tig keer leuker.
Ik zou echt heel graag een keertje een springwedstrijd willen starten, dressuur ligt mij niet zo. Schijnheilig De pony die ik mag rijden ook niet.
En ik merk ook wel dat ik eigenlijk een beetje motivatie nodig heb om serieus wat te rijden, nu ik een paar endurance wedstrijden (he, toch wat wedstrijden Haha! ) ga rijden ga ik veel meer en serieuzer trainen.
Maar ik zou nooit wedstrijden gaan rijden als ik het eigenlijk niet leuk vond. Scheve mond Het gaat er toch om dat je lol hebt? Ik wil niet dat ik paardrijden als een verplichting ga zien.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:11

Fitzroy schreef:
Ik denk dat het een vorm van faalangst is. Bang zijn om af te gaan. Gisteren zei een stalgenootje tegen me dat ik gewoon met een angstig gezicht op mijn paard zit, hoe idioot kun je zijn?
Ik zou blij moeten zijn dat ik in het Z2 start, trots dat ik dat gehaald heb, maar nee, dat duiveltje op mijn schouder fluistert me hele andere dingen in: die mensen in de kantine willen je af zien gaan.
Hoe krom kan een mens denken Verward

Ik herken dat wel van als ik zelf aan het trainen ben, dan vind ik het heel vervelend als iemand komt kijken.
Als ik les heb heb ik daar geen last van, maar dat is logisch.
Als ik wedstrijd heb heb ik dat ook niet. Vraag me niet waarom, maar dan boeit het me niets hoeveel mensen er zitten te kijken.
Geweldig toch dat publiek? (Tot ze met zakjes gaan kraken ofzo en Jesper vol in de remmen gaat Schijnheilig Haha! )

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:24

Als ik het stukje van Missouri lees, krijg ik er weer helemaal zin in!
Ik vind, net zoals Zep, ook de voorpret van het poetsen, wassen vlechten en mooi maken helemaal leuk! Kan dan zo apetrots zijn op mijn paard!
Ben ook altijd een heel weekend bezig en als ik dan zondagavond, moe en voldaan thuis kom, zit mijn vriend mij onbegrijpend aan te kijken en vraagt dan stee vast: was het, het allemaal waard? Ik heb nog niet kunnen zeggen dat ik al het werk en moeite, voor niets vond.
Want dan zou ik er ook accuut mee stoppen.
Nou scheelt het, dat ik niet zo heel veel wedstrijden rij,(reed) en dat ik er erg naar uit kijk, om met Padaula op pad te gaan.

Ik was er altijd heel gevoelig voor, dat mensen stonden te kijken (en natuurlijk commantaar staan te leveren) maar ik moet zeggen dat ik dat in de afgelopen jaren flink heb afgeleerd.
Hoogtepunt vond ik vorig jaar op de NF hengstenkeuring, pas de deux in Ermelo, met de tribunes afgeladen.
Ik kreeg later het commentaar: dat het plezier eraf straalde! Ik vondhet ook enorm leuk, en wilde eigenlijk de rijbaan niet meer verlaten Haha!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:59

Ik heb vroeger nooit wedstrijden gereden maar sinds een anderhalf jaar ben ik fanatiek aan het lessen en me ook maar eens gewaagd aan het wedstrijd rijden.
En... ik vind het helemaal geweldig. Ik heb eigenlijk ook altijd wel een gevoel van welbehagen net als Missouri. Lekker dagje uit met je paard Knipoog
Ik vind het fijn om te kijken hoe andere mensen (jury dus) tegen mijn rijkunsten aankijken. Als ik dan een mooi winstpunt meepak in een proef kan mijn dag niet meer stuk!
Natuurlijk kan ik er ook goed van balen als je fijn hebt gereden en je punten zijn bagger. Maar goed, dat hoort er ook bij.
Na een aantal biertjes in de kantine ben ik dat ook weer vergeten en ben ik mentaal al weer bezig met het volgende concours.
Ik vind het gevoel van spanning en competitie heerlijk! Helemaal weer als het straks weer mooier weer wordt en de zon weer langer gaat schijnen! Heb echt weer zin in het buitenseizoen!!!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 15:00

Offtopic: Mmmm, ik lees nu mijn stukje terug en in mijn voorlaatste zin ben ik wel heel creatief geweest met het woordje "weer" *LOL* Bloos! Scheve mond OK dan! Lovers

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:11

Fitzroy"]
[quote="Missouri schreef:
Stress, waarom? Het is toch hobby?

Tja, alleen dat gedeelte tussen mijn oren wil er niet aan Schijnheilig
Ik denk dat het een vorm van faalangst is. Bang zijn om af te gaan. Gisteren zei een stalgenootje tegen me dat ik gewoon met een angstig gezicht op mijn paard zit, hoe idioot kun je zijn?
Ik zou blij moeten zijn dat ik in het Z2 start, trots dat ik dat gehaald heb, maar nee, dat duiveltje op mijn schouder fluistert me hele andere dingen in: die mensen in de kantine willen je af zien gaan.
Hoe krom kan een mens denken Verward
[/quote]

Ik kan je maar een tip geven ga aan het werk met jezelf en zet je over die faalangst heen.
Eventueel begeleid met Rescue van BAch of plantival,maar zoek het in JEZELF.
Het word er zoveel aangenamer van,en niet alleen het paardrijden maar het leven in het algemeen

Ik ben die weg nl ook gegaan Haha!
Stijf van de stress, droge mond,en ontevreden over het gereden zijn omdat IKZELF de stoorzender was Bloos

Nu rijd inmiddels met een ander paard weer Z,en ik ga met een smile de baan in en rij mijn proef uit het hoofd.
Had ik vroeger nooit voor mogelijk gehouden maar een mens kan veranderen.Als ie maar wil

Het boek van Jane Savoie heb ik ook gelezen OK dan!

Koppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:33

Ik heb mijn laatste wedstrijd 7 jaar geleden gereden. Als ik erop terug kijk dan zie ik veel stress en vaak geen voldoening. Ik had een hete pony en was zelf ook niet altijd de rust zelve. Naderhand heb ik veel rekreatie gereden maar daar kreeg ik geen voldoening uit. Toch weer gaan lesse, zelfs 2 x per week! Heerlijk! Lesrijden om te leren. Je werkt niet ergens naar toe maar je boekt wel degelijk vooruitgang! Toen begon het wel weer te kriebelen hoor maar vanwege school niet gedaan.
Voor de toekomst wil ik graag een paard kopen waarmee ik lekker kan gaan lessen en als we er aan toe zijn, graag weer wedstrijden rijden.
Maar ik heb mezelf 1 ding beloofd: ik ga pas weer de ring in als ik een goede kans maak. Want daarvoor kost het te veel tijd en geld.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:41

goed boek he van jane savoie echt FITZROY dit is een aanrader!!!!!!!!!!!!!!!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:58

Ik vind wedstrijden rijden ook eigenlijk erg leuk! Gewoon om het presteren. Ik zou dus echt geen paard of pony kunnen hebben om er gewoon mee te boscrossen! Daarvoor vind ik het trainen voor een wedstrijd gewoon veel te leuk. Bovendien heb ik ook écht heel weinig last van zenuwen! Is gewoon altijd superleuk op wedstrijden en helemaal als je wat wint!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:38

op dit moment heb ik geen flauw idee waarom ik wedstrijden rijd Scheve mond
komt hopenlijk wel weer gauw, want heb geen zin om aankomende zaterdag een wedstrijd te rijden zonder dat ik weet waarom...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 18:42

marloezzke schreef:
goed boek he van jane savoie echt FITZROY dit is een aanrader!!!!!!!!!!!!!!!

't is dat ik al een hele waslijst vol kadootjes gevraagd had Knipoog, anders had ik deze er wel bij kunnen zetten.
Als ik deze week ergens een gaatje heb, zal ik eens in de plaatselijke bieb gaan kijken.

Ik heb nb pas nog die clinic sportpsychologie gedaan die Pipo had georganiseerd. Het ging precies 1 wedstrijd goed Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:12

Het boek van Jane Savoie is wel aardig, maar het was voor mij geen eye-opener en dat ik er opeens veel beter tegen kon. Ja, terwijl je het leest dan denk je wel de goede kant op, maar zie dat maar eens vast te houden op de dag van de wedstrijd. Dan zit je in de ring en je denkt "ik rij hier voor mezelf", tegelijkertijd denk ik "eigenlijk ga ik veel liever naar huis". Et voila, daar zit je dan met je goede bedoelingen.

Hierboven schreef iemand over een paard dat zich verstopte door de zenuwen van de ruiter, ik heb dat ook heel erg gehad en mijn paard heeft daar ook heel erg veel last van. Aan hem ligt het niet hoor, hij kan er ook niks aan doen, hij is niet de gene die stijf van de zenuwen en totaal van de kaart op het terrein rondwandelt, dat is hij niet, dat ben ik.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:46

tja daar zit wel wat in loveley, ik denk dat je om je net zo te gaan gedragen als jane savpie schrijft je er wel het karakter voor moet hebben, mij heeft een heel stuk geholpen om in me zelf te gaan geloven.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:19

Citaat:
mij heeft een heel stuk geholpen om in me zelf te gaan geloven.

en daar sla je de spijker precies mee op de kop OK dan!

Geloven en vertrouwen hebben in jezelf en in de combinatie die je bent met je paard!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:20

dat vind ik ook
je moet laten zien wat je kan.

gewoon denken wacht maar ik zal eens wat laten zien, en gewoon rijden in de proef en blijven rijden niet na een fout de moeite opgeven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 22:25

Gisteren heb ik het er nog uitgebreid met mijn instructeur over gehad. Zondag mag ik maar met 1 doel op wedstrijd: fijn rijden.
Er zit een jury die altijd iedereen afzeikt dus hoe ik rijd doet toch niet terzake, de jury vindt het toch niets.
Ik heb me echt voorgenomen om net te doen alsof ik aan het trainen ben. Loopt er iets mis, dan grijp ik meteen in, dan maar goed fout, als ik maar er aan blijf rijden.

Zal maandag na de wedstrijd deze stoere uitspraken nog eens nalezen Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:11

Missouri schreef:
Stress, waarom? Het is toch hobby?

Ja, maar ondanks dat het "slechts" een hobby is, wil ik toch graag goed presteren. ik ga niet op concours met de instelling dat laatste worden niet erg is. Natuurlijk is dat niet erg, maar ik ga altijd voor meer!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:06

Ik vind het gewoon leuk om te doen.
Ik wil wel graag een goed resultaat, maar als dat een keer niet zo is zit ik er absoluut niet mee.
Van zenuwen heb ik ook geen last.
Bovendien is een beoordeling van een ander ook vaak handig.