Regendeken om of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:53

Hier vandaag echt flinke buien en hele harde wind, ik heb een paar keer getwijfeld om de regendeken af te doen, maar blij dat ik ‘m op had gelaten.
Ik had nu een blij ontspannen paard ipv een verkrampt stressig paard, en niks te warm onder de deken.
Vanavond op stal weer af, dat is wel echt te warm.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:25

Desi_2409 schreef:
De combinatie van regen en wind, maakt dat ze snel afkoelen. Hier ook combi deken op bij Volbloed.. liever mee verlegen dan om verlegen. En ik vind ook niet dat ze er hard van worden als ze het koud hebben, ze verliezen enkel heel veel weerstand en leveren veel in als ze het koud hebben.

Precies dat..

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:48

Nouvel schreef:
Hier vandaag echt flinke buien en hele harde wind, ik heb een paar keer getwijfeld om de regendeken af te doen, maar blij dat ik ‘m op had gelaten.
Ik had nu een blij ontspannen paard ipv een verkrampt stressig paard, en niks te warm onder de deken.

Die twijfel had ik dus ook gisteren of ik de deken ivm het weer van vandaag af moest doen. Vandaag was ik de hele dag weg en mijn pony is zo onwijs eenkennig dat er ook echt niemand op mij na in de buurt kan komen (laatst een vriendin gevraagd of ze zijn vliegenmasker om en af wilde doen terwijl ik een dag weg was. Kreeg uiteindelijk een appje dat vliegenmasker om doen wel gelukt was, maar... Ze heeft er een half uur over lopen doen om het masker om te krijgen :knuffel: Die vriendin is ook nu echt net op vakantie uiteraard). Behandelaars zoals osteopaat/hoefsmid laat hij wel toe MITS ik er bij sta. Anders lukt dat ook niet.
Uiteindelijk toch maar gekozen om de deken op te laten. Gewoon uit voorzorg en toch wel blij er mee uiteindelijk. Inderdaad vanwege het weer vandaag en ook ivm de regen die vannacht/morgen word verwacht. Pony blij dat hij zijn deken op heeft en ik hoef niet te stressen dat hij zonder deken staat terwijl ik er niet was.

De vacht kwaliteit van mijn pony is nu eenmaal niet denderend en met dit weer zit hij daardoor gewoon snel slecht in zijn vel. Dan liever zo. Hij blij en ik ook blij.
Dus ik ben benieuwd hoe ik hem morgen aantref en of de deken nog heel is (iets met een hengst veulen van 3 maand oud in de wei die het erg leuk vind om aan vliegenmaskers en dekens te trekken. Vliegenmasker van de moeder van het veulen kan ik regelmatig terug vinden in de wei).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 00:02

Nouvel schreef:

Hier ook al sinds maandag een regendeken op. Zowel gisteren als vandaag was ik bang dat hij het erg warm zou hebben eronder, maar tot mijn grote verbazing was hij echt helemaal niet te warm onder zijn deken. Hij heeft het snel warm dus valt me alles mee.

Ik heb wel een regenliner besteld voor in zijn Rambo Protector vliegendeken. Voor als het eens een dag echt twijfelachtig weer is.

Duhelo

Re: Regendeken om of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 07:35

Pfoe, hier totnutoe staat mijn PRE nog altijd buiten, zonder deken en zonder schuilstal. Die heeft een mooi speklaagje dus an sich niet zoveel last van (en onbeperkt hooi of gras.)
Er zijn altijd wel droge periodes snachts of overdag met wat zon, maar vandaag geven ze vanaf 15 uur non stop regen voor de komende 2-3 dagen, zonder periodes met zon. Ga ik ze vanavond toch maar op stal zetten. De paddock is nl ook niet meer droog genoeg om met droge voeten te eten (en op dit moment niet zo snel een oplossing daarvoor).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 07:49

Tja, ik was eerder ook niet zo snel van dekens.
Maar nu ik dus die summerseries deken heb, merk ik gewoon dat hij veel losser in zijn spieren is met dit soort gek weer, dan wanneer ik hem gewoon bloot laat staan.
Voor de temperatuur an sich zou ik hem er idd niet op hoeven leggen, maar in combinatie met een hoop regenbuien en best wel veel wind, is de ervaring dat hij lekkerder in zijn vel blijft zitten dan zonder.

Ik merk met rijden dat hij gewoon soepeler is nu, dan wanneer ik hem zonder die deken laat lopen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 07:56

Mijn ervaring is dat elk paard strak in de bovenlijn wordt van regen op de blote rug. Ongeacht of ze wel of niet gereden worden, oud of jong.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:00

Vergeet ook niet dat de huid heel kwetsbaar wordt door het langdurig nat zijn. Wanneer ze geen kans krijgen op te drogen, ligt mok en regenschurft /regenrot op de loer.
Ik heb een paard gezien met lelijke littekens op zijn rug hierdoor, het haar is nooit meer terug gekomen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:02

Ik heb gisteren die deken van qhp maar besteld. Ik hoop dat het werkt. Pony liep gisteren ook net wat stijf/onregelmatig in het werk en heeft eigenlijk altijd een galopje nodig om los te komen. Dat maakte het gelukkig gisteravond ook wel weer goed. En toen was er regen tijdens hun avondeten en stond hij ietwat met opgetrokken flanken. Dus hopelijk werkt die vliegendeken echt goed tegen de regen. Ik zou ook graag eens een bucas recuptex willen voor deze pony. Alleen die bestaat letterlijk niet in zijn maat. Die is er in maat 85/110 of 70/100. Ik zou de kleinste wel kunnen proberen aangezien mijn andere 110 heeft en verzuipt in de bucas. Dus ik weet dat ze groot vallen.

Desi dat heeft mijn jongste in de winter, dus die moet ik alleen al scheren om dat te voorkomen. Anders krijgt hij rainrot want hij staat dan echt altijd buiten en in combinatie met flink zweten tijdens het werk droogt hij niet weer op.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 02-08-23 08:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:04

Ik heb de Bucas Sunshower voor nu. Super fijn ding :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:09

Hier gewisseld van regen vliegendeken naar normale regendeken. Helemaal niet warm eronder en met deze hoeveelheid water is de vliegendeken wat te weinig.

Ook bij paarden wisselt het wat ze een fijne temperatuur vinden. Waar het ene paard hier echt geen deken ophoeft, wordt de ander echt stijf en gevoelig als ze zonder staan. Net als in de winter, de ene heeft genoeg aan een lichte deken, de ander moet dikker ingepakt met hals erbij. En aangezien ik met ze wil trainen pas ik me dus aan aan wat paard aangeeft.(hoewel ik bij niet fitte paarden hetzelfde doe, liever energie kn herstellen steken en zich zo comfortabel mogelijk voelen) Als deken ervoor zorgt dat ze niet stijf en of gevoelig zijn ga ik ze niet zonder laten staan, omdat ze het in theorie aan zouden moeten kunnen. Dan vind ik het niet eerlijk om vervolgens wel een training te gaan vragen waar ik ze los en ontspannen wil hebben.
En hard worden ze er ook niet van := Ja, hard qua spier als je pech hebt en er 1 hebt die dus reageert. Het is makkelijk als je er 1 hebt die er geen last van heeft, want het is soms best puzzelen :')

Gewoon per paard bekijken en eigen principes loslaten als paard aangeeft iets anders fijn te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:12

Ieder paard verschilt absoluut. Maar er wordt nu door sommigen een beetje het gevoel gegeven hier dat je een beul bent als je nu geen deken om doet.

Hier een paard die het snel warm heeft. Onder de bucas sunshower zweten. Die loopt gewoon zonder rond en hij vind het heerlijk en is ook niet stijf of hard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:15

Uiteindelijk moet je gewoon naar je paard kijken. Ik heb de mijne een sunshower opgelegd omdat we een heel traject met de fysio achter de rug hebben, paard begint leuk bij te komen en is fijn los en zacht, en ik wil dat niet kwijtraken.

Maar als je paard happier is zonder deken, moet je er ook vooral niet een opleggen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:18

Spenk schreef:
Ieder paard verschilt absoluut. Maar er wordt nu door sommigen een beetje het gevoel gegeven hier dat je een beul bent als je nu geen deken om doet.

Hier een paard die het snel warm heeft. Onder de bucas sunshower zweten. Die loopt gewoon zonder rond en hij vind het heerlijk en is ook niet stijf of hard.

Als een paard stijf en opgetrokken staat, of andere tekenen geeft dat ze niet comfortabel zijn, vind ik het idd niet heel vriendelijk om er niks aan te doen, omdat het in theorie of volgens principes zou moeten kunnen. Of dat een deken is of wat anders maakt niet uit. Deken is niet altijd de oplossing.
Er zijn ook zat reacties die erop neerkomen dat een paard niet moet zeuren en dat het niet koud is/ze er hard van worden. Dat vind ik weer een hele ouderwetse gedachte.

Maar dat vind ik andersom ook, paard wel een deken opgooien terwijl deze eronder gaat zweten is ook niet de bedoeling en in mijn ogen ook niet vriendelijk.

Paard zijn of haar comfort moet de reden zijn, niet eigen ideeën of principes.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:20

Met dit weer kan je het eigenlijk niet 100% goed of fout doen. Eigenlijk is het echt te warm voor een deken, maar de hele dag in de nattigheid met wind is ook niet fijn.

Ik merk dat die van mij zijn regendeken fijn vind, maar het grootste gedeelte bij ons op stal staat gewoon zonder regendeken en zien er ook prima uit.

Het is een beetje aftasten waar je nou goed aan doet. Je kan er ook niet 24/7 naast gaan staan om de hele tijd een deken op of af te doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:30

Bij elke regenbui staan alle paarden er niet comfortabel bij. Hoofd laag, op n kluitje, kont tegen de wind in, staart tussen de billen. :+
T zou wat zijn als je dan altijd een deken op moet doen..
De meeste paarden gaan prima. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar zonder deken is een prima keuze, mijn voorkeur heeft het zeker.
Ik laat ze liever opdrogen op stal als ze het nodig hebben dan dat ze buiten staan. Dat heeft mijn voorkeur boven een deken. Die optie is er ook nog en is ook prima.
Zo zijn er meer wegen naar Rome.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:35

Goh, je snapt toch zeker wel dat dat niet bedoeld wordt met niet comfortabel?

En dat er meer manieren zijn om ermee om te gaan werd al geschreven, ja. Hangt van het paard af wat de beste optie is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:39

Cioccolato en ook daar verschillen paarden in. Mijn jongste shet vreet dan gewoon hapje stapje door op de wei. Zelfs toen in die storm en die houdt zichzelf daar wel mee warm. Terwijl de oudste inderdaad ophoudt van eten en met zijn kont tegen de wind in gaat staan rillen. Ook na de mendurance, andere pony's gaan gras eten. Het was rond de 20 graden en ik had de mijne naderhand nat gegooid voor de hartslag. Wat doet de mijne, die staat met zijn hoofd in de schoot van de persoon die hem beet had te rillen en probeert een dutje te doen. En dan had hij al een dekentje op ook. :+
Oftewel de oudste krijgt nu een deken en de jongste niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 08:50

Spenk schreef:

Ik denk dat je gewoon zelf goed naar je paard moet kijken en dan wel weet waar je goed aan doet
Er zijn ook paarden die het echt fijner vinden zonder deken, en dat is ook prima toch.
Ze gaan ook echt niet dood van een beetje regen, maar bij veel regen en wind kunnen ze er inderdaad wel stijf en verkrampt van raken als ze niet kunnen schuilen.

Bij ons staan ze altijd op de harde wind en hebben geen schuilmogelijkheden, het is buiten of binnen en de hele dag binnen omdat het regent vinden ze ook niet leuk…

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:31

Ach, in het wild hoeven ze niet gereden te worden en zijn soepele spieren onder het zadel minder belangrijk. In het wild worden ze ook niet gepoetst dus de vacht is veel meer geschikt voor de ruwe omstandigheden. Plus daar staan ze niet op een kaal stuk land of natte modder paddock maar in een groot gebied met bossen, rotswanden en andere zaken die beschutting geven.

Gewoon kijken naar wat je paard nodig heeft en ik ben van mening dat we vooral niet te hard moeten zijn en ze laten verpieteren gezien de omstandigheden gewoonweg niet meer natuurlijk zijn. Uiteraard ook niet te soft, dat is nergens voor nodig. De middenweg vinden is het mooiste en uiteraard het meest lastige. :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 21:58

Wanneer pony de rand waar het nog steeds drupt verkiest over achterin de schuilstal staan met de deken op. Ik deed m op om even te passen en het begon me toch te regenen. En het belangrijkste zijn rug is mooi droog gebleven. En nu was het eens de 8 jarige die meteen volledig de stal in dook, omdat hij nat was geworden. Maar hij verliest er geen rug bespiering van dus ik zie wel weer eens wanneer die ouder is. :o

Halsdeel is gelukkig afneembaar, dus die alleen op gehad om te passen, want hij heeft genoeg manen. Dat natte is dus het mesh deel.
Afbeelding

Droge rug *\o/*
Afbeelding

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:00

Paarden die niet tegen regen kunnen? :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:06

Pony die stijf gaat lopen voor de kar als hij te lang kou op zijn rug krijgt en met een wei zonder schuilstal. :)*
En die afgelopen jaar qua weerstand echt een klap gehad heeft en daardoor is zijn immuunsysteem ook nog eens van de wap. Dus ik doe er alles aan om hem te ondersteunen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:07

_Mir schreef:
Paarden die niet tegen regen kunnen? :')

Ik heb een arabier gekend die bij de 1ste regendrup de stal in rende. :+

Mijn draver valt ook zeer snel af als die teveel mozt spenderen aan zich warm houden. Schuilstal aanwezig hooi in schuilstal ook en toch stond hij vorige week te rillen in de stal

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 22:28

-Mir, natuurlijk kunnen ze tegen regen, net zoals jij ertegen kunt, maar er zijn een aantal paarden, die wel wat "hulp" kunnen gebruiken, omdat ze anders te veel afvallen, stijf worden, of last van hun huid krijgen..

Mijn paard is echt een stuk gelukkiger wanneer hij droog kan staan, en ik zie mijn paard graag gelukkig