Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Wedstrijd met warm weer, waarop letten we?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:07

Ts sommige bokkers overdrijven heel erg graag. Jullie hebben een prima wedstrijddag gehad die goed geregeld was, top +:)+

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 20:14

Flubberboot schreef:
Het zal per combinatie ook iets verschillen. Mijn paard komt uit Spanje en lijkt deze hitte prima te vinden. Gisteren gevoelstemperatuur richting de 34-35 en meneer rende vrolijk bokkend rond. Hij kan beter tegen de hitte dan ik :') Boven de 25 graden gaat het bij mij niet meer zo goed :')

Helemaal waar! Met ons ander paard zou het nog niet in mijn hoofd gekomen zijn om te starten.

Ineke2 schreef:
Ts sommige bokkers overdrijven heel erg graag. Jullie hebben een prima wedstrijddag gehad die goed geregeld was, top +:)+

Dankjewel, zo vond ik het zelf ook gaan. Het is ook niet dat ik perse voor de prijzen probeerde te rijden want daar zijn we nog niet aan toe, gewoon een fijne eerste ervaring opgedaan op dit niveau en de eerste tussen witte hekjes. Goed gevoel was voor mij belangrijker dan goede punten, ook al vielen die niet helemaal tegen moet ik zeggen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:33

Over de manier van info delen in dit topic......

Wat is er mis met het gewoon lekker bij jezelf houden? Je kunt dezelfde boodschap overbrengen als je zegt: IK kies er voor om het zo en zo te doen/niet te doen en dit zijn mijn afwegingen.
Je hoeft écht een ander niet voor iets vies uit te maken. Dát is gewoon een persoonlijke keuze en stijl. Die IK persoonlijk liever niet toepas. Ik ben naast diervriendelijke ook voor mensvriendelijk.

Dan krijgt TS nog steeds dezelfde info en kan ze goed geïnformeerd haar eigen keuze maken. Op basis van haar eigen omstandigheden.

TS: ik heb ook al vaker gereden met dit type weer en altijd fitte paarden er aan over gehouden. Ik ben me wel heeeel erg bewust van de omstandigheden en pas me daar echt wel op aan. Ik doe niet 'gewoon' mijn stadaard ding. En soms kies ik er, met net een ander setje omstandigheden, ook voor om af te melden en gewoon mijn startgeld te betalen. Maar dat is een keuze die ik per keer maak.

Wat mijn afwegingen zijn en hoe ik aanpassingen doe heb ik al iets eerder gedeeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:34

Padoertje schreef:
Voor iedereen die iets vindt van trailers; tegenwoordig staan er meer wagentjes dan trailers op een wedstrijdterrein en de meeste met airco erin. Ondanks dat ik zelf met enorme hitte ook niet zou starten, is de trailerrit iets wat me de minste zorgen baart….

Airco in het bestuurders gedeelte bedoel je.
Airco in het paarden gedeelte bestaat niet. enkel ventilatoren

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:43

Popstra schreef:
Padoertje schreef:
Voor iedereen die iets vindt van trailers; tegenwoordig staan er meer wagentjes dan trailers op een wedstrijdterrein en de meeste met airco erin. Ondanks dat ik zelf met enorme hitte ook niet zou starten, is de trailerrit iets wat me de minste zorgen baart….

Ja zeker wel! Kost wat, maar in die van mijn schoonzoon zit airco in het paarden gedeelte, ook als de wagen geparkeerd staat.

Edit. Uitvoering laten maken en afgelopen mei opgeleverd met veel extra’s. Dus geen standaard wagen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 11:57

Popstra schreef:
[

Bestaat al wel jaren hoor: Hier 1 te huur incl airco/climat control in het paarden gedeelte:
https://irp-cdn.multiscreensite.com/d23 ... 0airco.pdf

Hier 1 te koop met mogelijkheid voor airco:
https://www.bttshorsetrucks.nl/2-horse-trucks
Citaat:
Daarbij is de wagen voorzien van afzuiging en een groot dakluik wat voor voldoende ventilatie zorgt. Ook is het mogelijk om tegen meerprijs een airco te laten plaatsen zodat de paarden op een geconditioneerde wijze kunnen worden vervoerd. Het is zelfs nog mogelijk om een speciaal vochtigheidssysteem in te laten bouwen zodat de tempratuur altijd 5 graden naar beneden gaat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:12

climat control in een truck is geen airco zoals wij die kennen. :) Het is een ventilatie systeem. Komt bij dat als er daadwerkelijk een airco geplaatst het paarden gedeelte hermetisch afgesloten moet zijn. Net als in de afgesloten veewagens voor slachtvee.
Niet bepaald gezond voor je dieren...

Het ventilatie systeem voldoet overigens prima hoor. Er is dan voldoende lucht verplaatsing wat voor verkoeling zorgt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:14

Alles valt of staat met je type paard, je voorbereiding, locatie waar je start en mogelijkheden.
Uiteindelijk is een proef voor beginners 5 minuten oid.

Hier gingen er zondag ook twee van stal op pad. Vijf minuten stappen vanaf de rijvereniging dus geen trailer nodig. Starten om 08.45 en 08.52. Tweede proef niet gedaan. Om kwart over negen weer terug om lekker de wasplaats in te duiken.

Tot 15 minuten op de trailer in de ochtend of avond vind ik ook geen ramp. Lekker doen. Hier is het naar een zwemgelegenheid precies 12 minuten met de trailer.

Altijd maar dat oordelen.
De ene mens krijgt ook een zenuwinzinking van elke kleine tegenslag en de ander maakt een echte oliebol mee en staat nog lachend overeind. Dat weegt allemaal mee of je iets beoordeeld als heftig of niet.

Ik kan weer alles in de warmte (40 graden gewerkt en mits goed gekleed (hoed, lange mouwen en broek) geen centje pijn.
Vraag me niet om veel te doen bij kou, want dan ben ik snel klaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:26

Maar een paard kan het je niet vertellen he? en als vluchtdier zal een paard het ook niet snel laten merken. Tegen dat je ziet dat ie het te warm heeft zit je al in de fase dat ie er schade van aan het ondervinden is. Maar blijf vooral door vergelijken met mensen! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:30

Sunnda schreef:
Hier gingen er zondag ook twee van stal op pad. Vijf minuten stappen vanaf de rijvereniging dus geen trailer nodig. Starten om 08.45 en 08.52. Tweede proef niet gedaan. Om kwart over negen weer terug om lekker de wasplaats in te duiken.

Maar het ding bij niet afgelaste wedstrijden bij hoge temperaturen is dat de wedstrijddag hoogstwaarschijnlijk niet om kwart over negen gedaan was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:31

Gini schreef:
Sunnda schreef:

Maar het ding bij niet afgelaste wedstrijden bij hoge temperaturen is dat de wedstrijddag hoogstwaarschijnlijk niet om kwart over negen gedaan was.

Nee de wedstrijd waar ik het over heb was twee dagen met voor en namiddag een proef en tot 18:00 blijven met paard voor de prijsuitreiking. Dus niemand daar was om 9 uur alweer naar huis. Tenzij er een medisch probleem is kunnen wij nl. niet enkel onze laagste proef rijden zonder dat daar consequenties aan hangen. In tegen stelling tot NL zijn onze proeven "aan elkaar verbonden".

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:41

Gini schreef:
Sunnda schreef:

Zoals je ziet staat er rijvereniging, dus dat is geen enkel probleem. 10 uur was het klaar omdat degene die van wat verder komen (twee leden zijn verhuisd en staan stuk verder) wel hadden afgezegd. Eindtijd officieel was half 11.

De rest komt grotendeels aan de hand of wel met de trailer, maar puur omdat ze helemaalsbreed dichterbij zitten dat ons, maar de grote weg ertussen ligt. Dus dat is vijf minuten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:42

Ayasha schreef:
Maar een paard kan het je niet vertellen he? en als vluchtdier zal een paard het ook niet snel laten merken. Tegen dat je ziet dat ie het te warm heeft zit je al in de fase dat ie er schade van aan het ondervinden is. Maar blijf vooral door vergelijken met mensen! :)

Als vluchtdier zal hij het niet laten merken dat ie het warm heeft?
En schade ondervinden van warmte?

Ik zie graag bronnen bij deze toch wel vreemde beweringen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:47

Sunnda schreef:
Gini schreef:

Zoals je ziet staat er rijvereniging, dus dat is geen enkel probleem. 10 uur was het klaar omdat degene die van wat verder komen (twee leden zijn verhuisd en staan stuk verder) wel hadden afgezegd. Eindtijd officieel was half 11.

De rest komt grotendeels aan de hand of wel met de trailer, maar puur omdat ze helemaalsbreed dichterbij zitten dat ons, maar de grote weg ertussen ligt. Dus dat is vijf minuten.

Ah zo, maar dat is dan een situatie waar we het de laatste paar pagina's over hebben: wedstrijden annuleren of aanpassen zodat er alleen in de voormiddag gereden wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:50

pol013 schreef:
Over de manier van info delen in dit topic......

Wat is er mis met het gewoon lekker bij jezelf houden? Je kunt dezelfde boodschap overbrengen als je zegt: IK kies er voor om het zo en zo te doen/niet te doen en dit zijn mijn afwegingen.
Je hoeft écht een ander niet voor iets vies uit te maken. Dát is gewoon een persoonlijke keuze en stijl. Die IK persoonlijk liever niet toepas. Ik ben naast diervriendelijke ook voor mensvriendelijk.

Dan krijgt TS nog steeds dezelfde info en kan ze goed geïnformeerd haar eigen keuze maken. Op basis van haar eigen omstandigheden.

TS: ik heb ook al vaker gereden met dit type weer en altijd fitte paarden er aan over gehouden. Ik ben me wel heeeel erg bewust van de omstandigheden en pas me daar echt wel op aan. Ik doe niet 'gewoon' mijn stadaard ding. En soms kies ik er, met net een ander setje omstandigheden, ook voor om af te melden en gewoon mijn startgeld te betalen. Maar dat is een keuze die ik per keer maak.

Wat mijn afwegingen zijn en hoe ik aanpassingen doe heb ik al iets eerder gedeeld.

De reacties vallen echt wel mee. En als veel mensen reageren dat ze het te warm vinden en nooit zouden rijden of starten en vinden dat wedstrijden afgelast of aangepast moeten worden, zal daar echt wel iets nuttigs in de boodschap zitten.
Blijkbaar ook broodnodig als mensen nog steeds toch starten en rijden.

TS opent een topic, dus weet al dat de omstandigheden niet heel best zijn. Anders maak je je niet druk over het te warme weer.

Jij vindt het zelf dus normaal om wel te rijden en starten, praat het goed en voelt je daarom ook aangesproken.

Maar het is echt voor het welzijn van belang dat mensen vrij mogen blijven reageren dat we bij te warm niet meer rijden, zodat het ook bij de rest zal doordringen. Genoeg paarden zullen het overleven, maar die paar die er net wel last van krijgen heb je dan toch geholpen.

En zo leuk is het ook voor de organisatie, vrijwilligers etc niet om in de hitte zo een hele dag druk te zijn.

Maar goed, dat mensen die dezelfde keuzes maken elkaar steunen snapt iedereen, maar dan moet je ook tegen al het commentaar kunnen.

Nogmaals'; voor het grootste deel van de ruiters hangt er echt niks vanaf. Een lintje of titel is alleen voor eigen ego.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:50

Ayasha schreef:
Nee de wedstrijd waar ik het over heb was twee dagen met voor en namiddag een proef en tot 18:00 blijven met paard voor de prijsuitreiking. Dus niemand daar was om 9 uur alweer naar huis. Tenzij er een medisch probleem is kunnen wij nl. niet enkel onze laagste proef rijden zonder dat daar consequenties aan hangen. In tegen stelling tot NL zijn onze proeven "aan elkaar verbonden".

Dit is inderdaad zo scheef. Ik weet niet bij welke vereniging in België jij rijdt, maar bij ons zijn de regels recent veranderd. Je moet wachten tot de prijsuitreiking van je proef (vaak pas een dik half uur na de laatste deelnemer) alvorens je je protocol mag meenemen. Ook als je al weet dat je niet in de prijzen zal vallen (via Équipe). Daardoor heb ik al vaker mijn paard tussendoor naar huis gebracht dan dat ik heb zitten wachten op wedstrijd. Dat naast het feit dat ik met +28 graden gewoon niet op wedstrijd ga. En ik rij telkens maar 1 proef... Kan me inbeelden hoe oliebol dat is voor mensen die twee proeven rijden. :n

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:54

Sinds mijn pony voor dood is neer gevallen bij activiteit terwijl het toen 1 van de eerste keren dit jaar boven de 20 graden was, dus nog niet eens dichtbij 30 hè, hou ik altijd enorm rekening ermee dat ik genoeg water voorzie voor onderweg bij mijn menritten. Ik neem altijd die 10 liter water mee op de koets bij warm weer in tweespan nu. Want die 10 liter had het die dag kunnen voorkomen. Mijn pony heeft 1 keer raar met zijn hoofd geknikt en zo'n 500 meter stappen verder viel hij achterover tegen de koets aan. Dus inderdaad ze zijn extreem hard tegen zichzelf en laten het pas merken als ze echt out gaan. Hij is ook echt even weg geweest. Gelukkig wel weer opgestaan. Nu ben ik dus extreem voorzichtig en als hij ook maar een stap langzamer zet dan zijn spangenoot dan zet ik ze aan de kant. Geef ze water en gooi water over ze heen. Mijn beide pony's stonden zowel zaterdag als zondag licht te zweten zonder dat ze wat deden. Dus dan krijgen ze van mij lekker vrij. En ja ik vind iedereen die op SM die afgelopen weekend in noord Nederland (van deze regio weet ik hoe warm het was, hier zit ik zelf) wedstrijd besloot te gaan rijden echt oerdom, want je riskeert gewoon het leven van je paard. Vooral bij paarden/rassen die normaal gemaakt zijn voor koeler weer zoals de mijne.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 11-07-23 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:56

Popstra schreef:
climat control in een truck is geen airco zoals wij die kennen. :) Het is een ventilatie systeem. Komt bij dat als er daadwerkelijk een airco geplaatst het paarden gedeelte hermetisch afgesloten moet zijn. Net als in de afgesloten veewagens voor slachtvee.
Niet bepaald gezond voor je dieren...

Het ventilatie systeem voldoet overigens prima hoor. Er is dan voldoende lucht verplaatsing wat voor verkoeling zorgt.

Waarom zo eigenwijs? Als ik zeg dat wij airco hebben, dan is dat airco en geen climat control. Mag ook wel in een 2 paards wagen van bijna 150k. Ik ken echt het verschil wel. Klopt dat in de meeste alleen ventilatie zit, dat had de vorige wagen ook en nu juist speciaal in laten bouwen. En wat betreft vlachtvee; die dieren staan er heel wat uurtjes langer op hè…

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:57

PhaedraW Ik gok dat wij voor dezelfde vereniging rijden. Als ik niet in de prijzen ben mogen ze mijn protocol houden in de zomer en er zijn wedstrijden geweest dat ze hem zelfs hebben mogen houden als ik wel in de prijzen was. Als ik om 9 uur naar huis kan met mijn paard a ik niet zitten wachten op de warmte. Dan gaat mijn paard gewoon naar huis en klaar. Ik probeer mijn paarden hun tijd op de vrachtwagen sowieso zo kort mogelijk te houden ongeacht het weer. Des te sneller ze thuis zijn, des te sneller kunnen ze weer de weide op.

Inmiddels zijn we al heel wat discussies verder, mijn paarden gaan standaard naar huis als ze het te lang trekken ongeacht het weer en tot op heden ben ik altijd braaf uitbetaald en kreeg ik hoogstens mijn protocol op een wedstrijd er na. Theoretisch gezien is de regel nl dat je de protocol pas krijgt ná de prijsuitreiking. Niet dat je hem niet meer krijgt. ;)
Dus als jij naar huis gaat en de zondag er na naar je protocol vraagt moeten ze hem bij hebben. ;)
Ze hebben het met mij inmiddels op gegeven en als ik niet in de prijzen ben geven ze gewoon mijn protocol. _O- Ze weten toch dat ik niet blijf als ik zeg dat ik niet ga wachten ongeacht waar ze mee "dreigen". _O-

Sunnda: Het zou vrij onlogisch zijn voor een prooi/vlucht dier om bij warmte meteen te laten zien dat ie het warm heeft. Lekker handig voor roofdieren "zo die ziet er zwak uit, die moeten we hebben!"
Het is echt al meermaals in praktijk bewezen dat paarden ongemak en pijn zeer laat tonen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-07-23 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:59

Jorex schreef:
Sinds mijn pony voor dood is neer gevallen bij activiteit terwijl het toen 1 van de eerste keren dit jaar boven de 20 graden was, hou ik altijd enorm rekening ermee dat ik genoeg water voorzie voor onderweg bij mijn menritten. Ik neem altijd die 10 liter water mee op de koets bij warm weer in tweespan nu. Want die 10 liter had het die dag kunnen voorkomen. Mijn pony heeft 1 keer raar met zijn hoofd geknikt en zo'n 500 meter stappen verder viel hij achterover tegen de koets aan. Dus inderdaad ze zijn extreem hard tegen zichzelf en laten het pas merken als ze echt out gaan. Hij is ook echt even weg geweest. Nu ben ik dus extreem voorzichtig en als hij ook maar een stap langzamer zet dan zijn spangenoot dan zet ik ze aan de kant. Geef ze water en gooi water over ze heen. Mijn beide pony's stonden zowel zaterdag als zondag licht te zweten zonder dat ze wat deden. Dus dan krijgen ze van mij lekker vrij. En ja ik vind iedereen die op SM die afgelopen weekend in noord Nederland (van deze regio weet ik n hoe warm het was, hier zit ik zelf) wedstrijd besloot te gaan rijden echt oerdom, want je riskeert gewoon het leven van je paard. Vooral bij paarden/rassen die normaal gemaakt zijn voor koeler weer zoals de mijne.

Allereerst enorm veel sterkte met verlies van je paard. Wat een drama om dat zo mee te maken.

Ik vraag me wel af hoe je zo zeker bent dat die tien liter het had kunnen voorkomen.
De manieren van reageren van het paardenlichaam op warmte zijn bekend en er zit wel een heel verschil tussen 'ik heb het warm door inspanning en ik val ineens dood neer'.

De kans dat jouw paard een hersenbloeding of hartaanval heeft gehad lijkt reëler als ik je verhaal lees dan een schok door de warmte.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:03

Hij is niet echt overleden. Alleen het leek zo. Da zei dat het puur hittestress gevolgd door shock was geweest, waardoor dus het brein het seintje geeft "alles moet even uit". Het lijkt inderdaad veel erop alsof ze een soort toeval krijgen. Daarom dat ik zelf ook dacht in het moment die heeft een beroerte en valt me dood neer. Na het infuus vond meneer het zelfs alweer nodig om te gaan drammen en draven. Daarvoor was het een zielig hoopje. Later nog algemeen onderzoek gedaan en alles was perfect op de lever na, die had nog veel te verwerken. Ze hadden het daarvoor ook al warm door inspanning, dus wij waren al rustig aan het uitstappen richting het terrein na de bosrit. Dus ja, ik waarschuw mensen heel erg graag nu dit me overkomen is. Beter voorkomen dan genezen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 11-07-23 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:13

@Ayasha: je weet dat bij warmte roofdieren ook niet op het heetst van de dag jagen over het algemeen. ;) ook een roofdier heeft namelijk gewoon fysiek (zichtbare) reactie op zware warmte. Dat kun je niet,niet tonen zeg maar. Dat zijn namelijk processen die nodig zijn om uit lichamelijk levensgevaar te blijven door oververhitting. Dat doet het lichaam automatisch. Probeer maar eens je tong binnenboord te houden als hond als het warm is..dat gaat niet.

Dat geldt zowel voor roof als prooidieren. :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:25

Ayasha schreef:

Ja? want omdat paarden vluchtdieren zijn laten ze nooit wat merken?

Toch vreemd wat mij dan allemaal opvalt bij mijn paarden. Daarbij breng ik ze als het even kan zo min mogelijk in 'flight' modus in de dagelijkse omgang en verzorging en training. Want een paard is wel meer dan alléén een vluchtdier en staat niet altijd in vluchtmodus....

Daarnaast kun ook informatie verzamelen op andere manieren dan spraak. Met hartslag metingen kun je behoorlijk goed zien hoe zwaar een prestatie is. Hoeft ie het al helemaal niet te vertellen.

Dat IK het dus wel belangrijk vind om info te hebben over de fitheid van mijn paard en wat ik daarvan kan verwachten op wedstrijd en onder verschillende omstandigheden is voor mij dan wel een vanzelfsprekendheid. Gewoon om mijn gevoel te staven. Hoort gewoon bij standaard goed management en slim trainen wat mij betreft. Super interessant ook. Je gevoel blijven trainen.

En superpony: het is uiteraard jouw keuze om op jouw manier te reageren.
Maar zoals ik jouw kritiek dan zogezegd maar moet incasseren. Mag ik vinden dat dat onvriendelijke en onnodig is en dat mag ik dan ook gewoon inbrengen.

En nog een leuke leestip: DR David Marlin doet onderzoek naar deze materie. Wat mij betreft een must read voor je je besluiten neemt. Een een super goede mét nuances en nuttige tips. https://drdavidmarlin.com/wp-content/up ... zAE0dHK8LE

Want ik vind de aandacht voor dit onderwerp wél heel belangrijk. Gewoon domweg doen wat je altijd doet zou ik niemand aanbevelen bij hitte. Goed nadenken, vooruitdenken, aanpassen en realistisch zijn, zijn juist super goed.

Ik heb met bovenstaande , wetenschappelijk onderbouwde info, al eens ooit een oudere shetlander die bij 21 graden in de wei stond met een PPID vacht kunnen weghalen van een heatstroke door de symptomen te herkennen en zeer agressief te kunnen koelen. . Kennis is super belangrijk.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 11-07-23 13:46, in het totaal 5 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:32

Jorex schreef:
Hij is niet echt overleden. Alleen het leek zo. Da zei dat het puur hittestress gevolgd door shock was geweest, waardoor dus het brein het seintje geeft "alles moet even uit". Het lijkt inderdaad veel erop alsof ze een soort toeval krijgen. Daarom dat ik zelf ook dacht in het moment die heeft een beroerte en valt me dood neer. Na het infuus vond meneer het zelfs alweer nodig om te gaan drammen en draven. Daarvoor was het een zielig hoopje. Later nog algemeen onderzoek gedaan en alles was perfect op de lever na, die had nog veel te verwerken. Ze hadden het daarvoor ook al warm door inspanning, dus wij waren al rustig aan het uitstappen richting het terrein na de bosrit. Dus ja, ik waarschuw mensen heel erg graag nu dit me overkomen is. Beter voorkomen dan genezen.

Ik vind het ergens wel schokkend dat daarvoor dus niets waargenomen is bij de pony?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:52

In NL moet je ook wachten op je protocol tot de prijsuitreiking, maar ook wij zijn weleens naar huis gegaan, omdat het veel te lang zou duren.
Dat had niets met warmte te maken, maar zo’n wedstrijd is al vermoeiend genoeg voor paard, ruiter en groom zonder zo ontzettend lang te moeten wachten.