Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Flubberboot schreef:Het zal per combinatie ook iets verschillen. Mijn paard komt uit Spanje en lijkt deze hitte prima te vinden. Gisteren gevoelstemperatuur richting de 34-35 en meneer rende vrolijk bokkend rond. Hij kan beter tegen de hitte dan ikBoven de 25 graden gaat het bij mij niet meer zo goed
Ineke2 schreef:Ts sommige bokkers overdrijven heel erg graag. Jullie hebben een prima wedstrijddag gehad die goed geregeld was, top
Padoertje schreef:Voor iedereen die iets vindt van trailers; tegenwoordig staan er meer wagentjes dan trailers op een wedstrijdterrein en de meeste met airco erin. Ondanks dat ik zelf met enorme hitte ook niet zou starten, is de trailerrit iets wat me de minste zorgen baart….
Popstra schreef:Padoertje schreef:Voor iedereen die iets vindt van trailers; tegenwoordig staan er meer wagentjes dan trailers op een wedstrijdterrein en de meeste met airco erin. Ondanks dat ik zelf met enorme hitte ook niet zou starten, is de trailerrit iets wat me de minste zorgen baart….
Airco in het bestuurders gedeelte bedoel je.
Airco in het paarden gedeelte bestaat niet. enkel ventilatoren
Popstra schreef:[
Airco in het bestuurders gedeelte bedoel je.
Airco in het paarden gedeelte bestaat niet. enkel ventilatoren
Citaat:Daarbij is de wagen voorzien van afzuiging en een groot dakluik wat voor voldoende ventilatie zorgt. Ook is het mogelijk om tegen meerprijs een airco te laten plaatsen zodat de paarden op een geconditioneerde wijze kunnen worden vervoerd. Het is zelfs nog mogelijk om een speciaal vochtigheidssysteem in te laten bouwen zodat de tempratuur altijd 5 graden naar beneden gaat.
Sunnda schreef:Hier gingen er zondag ook twee van stal op pad. Vijf minuten stappen vanaf de rijvereniging dus geen trailer nodig. Starten om 08.45 en 08.52. Tweede proef niet gedaan. Om kwart over negen weer terug om lekker de wasplaats in te duiken.
Gini schreef:Sunnda schreef:Hier gingen er zondag ook twee van stal op pad. Vijf minuten stappen vanaf de rijvereniging dus geen trailer nodig. Starten om 08.45 en 08.52. Tweede proef niet gedaan. Om kwart over negen weer terug om lekker de wasplaats in te duiken.
Maar het ding bij niet afgelaste wedstrijden bij hoge temperaturen is dat de wedstrijddag hoogstwaarschijnlijk niet om kwart over negen gedaan was.
Gini schreef:Sunnda schreef:Hier gingen er zondag ook twee van stal op pad. Vijf minuten stappen vanaf de rijvereniging dus geen trailer nodig. Starten om 08.45 en 08.52. Tweede proef niet gedaan. Om kwart over negen weer terug om lekker de wasplaats in te duiken.
Maar het ding bij niet afgelaste wedstrijden bij hoge temperaturen is dat de wedstrijddag hoogstwaarschijnlijk niet om kwart over negen gedaan was.
Ayasha schreef:Maar een paard kan het je niet vertellen he? en als vluchtdier zal een paard het ook niet snel laten merken. Tegen dat je ziet dat ie het te warm heeft zit je al in de fase dat ie er schade van aan het ondervinden is. Maar blijf vooral door vergelijken met mensen!
Sunnda schreef:Gini schreef:
Zoals je ziet staat er rijvereniging, dus dat is geen enkel probleem. 10 uur was het klaar omdat degene die van wat verder komen (twee leden zijn verhuisd en staan stuk verder) wel hadden afgezegd. Eindtijd officieel was half 11.
De rest komt grotendeels aan de hand of wel met de trailer, maar puur omdat ze helemaalsbreed dichterbij zitten dat ons, maar de grote weg ertussen ligt. Dus dat is vijf minuten.
pol013 schreef:Over de manier van info delen in dit topic......
Wat is er mis met het gewoon lekker bij jezelf houden? Je kunt dezelfde boodschap overbrengen als je zegt: IK kies er voor om het zo en zo te doen/niet te doen en dit zijn mijn afwegingen.
Je hoeft écht een ander niet voor iets vies uit te maken. Dát is gewoon een persoonlijke keuze en stijl. Die IK persoonlijk liever niet toepas. Ik ben naast diervriendelijke ook voor mensvriendelijk.
Dan krijgt TS nog steeds dezelfde info en kan ze goed geïnformeerd haar eigen keuze maken. Op basis van haar eigen omstandigheden.
TS: ik heb ook al vaker gereden met dit type weer en altijd fitte paarden er aan over gehouden. Ik ben me wel heeeel erg bewust van de omstandigheden en pas me daar echt wel op aan. Ik doe niet 'gewoon' mijn stadaard ding. En soms kies ik er, met net een ander setje omstandigheden, ook voor om af te melden en gewoon mijn startgeld te betalen. Maar dat is een keuze die ik per keer maak.
Wat mijn afwegingen zijn en hoe ik aanpassingen doe heb ik al iets eerder gedeeld.
Ayasha schreef:Nee de wedstrijd waar ik het over heb was twee dagen met voor en namiddag een proef en tot 18:00 blijven met paard voor de prijsuitreiking. Dus niemand daar was om 9 uur alweer naar huis. Tenzij er een medisch probleem is kunnen wij nl. niet enkel onze laagste proef rijden zonder dat daar consequenties aan hangen. In tegen stelling tot NL zijn onze proeven "aan elkaar verbonden".
Popstra schreef:climat control in een truck is geen airco zoals wij die kennen.Het is een ventilatie systeem. Komt bij dat als er daadwerkelijk een airco geplaatst het paarden gedeelte hermetisch afgesloten moet zijn. Net als in de afgesloten veewagens voor slachtvee.
Niet bepaald gezond voor je dieren...
Het ventilatie systeem voldoet overigens prima hoor. Er is dan voldoende lucht verplaatsing wat voor verkoeling zorgt.
Jorex schreef:Sinds mijn pony voor dood is neer gevallen bij activiteit terwijl het toen 1 van de eerste keren dit jaar boven de 20 graden was, hou ik altijd enorm rekening ermee dat ik genoeg water voorzie voor onderweg bij mijn menritten. Ik neem altijd die 10 liter water mee op de koets bij warm weer in tweespan nu. Want die 10 liter had het die dag kunnen voorkomen. Mijn pony heeft 1 keer raar met zijn hoofd geknikt en zo'n 500 meter stappen verder viel hij achterover tegen de koets aan. Dus inderdaad ze zijn extreem hard tegen zichzelf en laten het pas merken als ze echt out gaan. Hij is ook echt even weg geweest. Nu ben ik dus extreem voorzichtig en als hij ook maar een stap langzamer zet dan zijn spangenoot dan zet ik ze aan de kant. Geef ze water en gooi water over ze heen. Mijn beide pony's stonden zowel zaterdag als zondag licht te zweten zonder dat ze wat deden. Dus dan krijgen ze van mij lekker vrij. En ja ik vind iedereen die op SM die afgelopen weekend in noord Nederland (van deze regio weet ik n hoe warm het was, hier zit ik zelf) wedstrijd besloot te gaan rijden echt oerdom, want je riskeert gewoon het leven van je paard. Vooral bij paarden/rassen die normaal gemaakt zijn voor koeler weer zoals de mijne.
Ayasha schreef:Maar een paard kan het je niet vertellen he? en als vluchtdier zal een paard het ook niet snel laten merken. Tegen dat je ziet dat ie het te warm heeft zit je al in de fase dat ie er schade van aan het ondervinden is. Maar blijf vooral door vergelijken met mensen!
Jorex schreef:Hij is niet echt overleden. Alleen het leek zo. Da zei dat het puur hittestress gevolgd door shock was geweest, waardoor dus het brein het seintje geeft "alles moet even uit". Het lijkt inderdaad veel erop alsof ze een soort toeval krijgen. Daarom dat ik zelf ook dacht in het moment die heeft een beroerte en valt me dood neer. Na het infuus vond meneer het zelfs alweer nodig om te gaan drammen en draven. Daarvoor was het een zielig hoopje. Later nog algemeen onderzoek gedaan en alles was perfect op de lever na, die had nog veel te verwerken. Ze hadden het daarvoor ook al warm door inspanning, dus wij waren al rustig aan het uitstappen richting het terrein na de bosrit. Dus ja, ik waarschuw mensen heel erg graag nu dit me overkomen is. Beter voorkomen dan genezen.