Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:33

Mbt elementaire natuurkunde:
dikkere ruiters graag op relatief kleine paarden.

Uiteraard wel een breed gebouwd kleiner dier.

Wat je niet moet willen is een relatief zwaar paard,
een rank gebouwde kwpn'er van 1.70 of 1.80.
Alleen al met opstijgen, maar ook met zijwaarts balansverlies: dat dier 'op stelten' moet keihard werken om bij die zijdelingse krachten overeind te blijven.
(En afstijgen doen we gewoon Brits: twee voeten uit de beugels en zwaaien maar.)

En het zijn niet de slechtste maneges waar iedere ruiter gewogen wordt en alle paarden en pony's en maximaal gewicht hebben.

... het zal nog wel even duren voor het op dressuurwedstijden gaat als op de renbaan: jockey plus zadel worden eerst gewogen, dan pas opzadelen en instappen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-05-23 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:34

Wow broekmaat 54.
Maar dan pas je ook niet meer in het zadel.
En ja met die maat ben je echt te zwaar. Dat kan niet anders.
Ik schrik dus dat jullie die kennen.
Ik dus gelukkig niet.

Maar kan me als ze wedstrijden rijden niet voorstellen dat die paarden fijn over de rug lopen.
Daar zou je ze toch flink op de punten kunnen laten zakken.
Of dat helpt? Want als ze recreatie blijven rijden is er nog niets veranderd.

Fly_high

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:48

DP ik denk dat het probleem is dat zulke mensen hoe dan ook niet op wedstrijd verschijnen. Omdat ze waarschijnlijk zelf heel goed weten dat dergelijk plaatje niet gewaardeerd wordt.

Maar ze passen inderdaad op geen enkele manier in het zadel. Het is geen discussie over dat ene vetrolletje te veel wat wellicht wel en wellicht niet al op de lepel uitkomt zeg maar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:18

Heel vroeger heb ik een dame gekend op wedstrijd die echt te zwaar was.
Paard liep er ook echt naar en kreeg ook slechte punten.
Ik weet ook dat het tegen haar ook echt werd gezegd. Wat haar niet boeide.
Was sowieso een erg onprettig persoon. Tegen haar paard nooit lief maar ook niet tegen haar helpers.

Maar daarna nooit meer van die ruiters gezien.
Ja wel stevige. Ook voor het mooie plaatje.
Maar waar ik niet voor kan stellen dat ze boven die 20% uit komen.
Wat ik persoonlijk ook nog eens veel vind.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:49

Ik ken ze ook hoor die met zeker 100+ kg, geen deuk in een pakje boter rijden en op hun koudbloedje rijden van amper 1,45 (die al dan niet zelf ook overgewicht heeft). Die komen inderdaad niet op wedstrijd en worden ook niet door stalgenoten aangesproken, want fatshaming is natuurlijk not done :')

Ik heb eens een wetenschappelijk onderzoek gelezen en heb inderdaad daarvan onthouden dat tussen de 10% en 15% van het gezonde(!) paardengewicht een ideaal ruitergewicht is (incl tuigage). Vanaf 20% ondervonden de paarden uit het onderzoek conditieverlies, ongemak en pijn van de ruiter.

Lijkt me ook gewoon gezond boeren verstand om niet meer op een paard te klimmen als je een bepaalde lengte of gewicht hebt wat niet meer past. Ik ga met mijn 1,80 meter ook niet op een pony van 1,30m zitten. Dan zou ik direct worden uitgebeld op wedstrijd verwacht ik. Wat mij betreft puur egoïsme van de mens om een dier zo letterlijk op te zadelen met jouw probleem.

Ik vind het een goede zaak dat veel maneges tegenwoordig een gewichtsgrens hanteren om het paardenwelzijn te bevorderen. En in de tijd dat ik nog bij KNHS jury's schreef heb ik wel eens combinaties voorbij zien komen die niet 'pasten' dat wordt dan in het hokje ook netjes benoemd, maar inderdaad niet rechtstreeks op het protocol. Vaak liep het paard ook wel naar 'de combinatie' waardoor het inderdaad terug kwam in de onderste cijfers van het algemeen beeld en natuurlijk de punten op de onderdelen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:50

stitchlover schreef:
Ik heb eens een wetenschappelijk onderzoek gelezen en heb inderdaad daarvan onthouden dat tussen de 10% en 15% van het gezonde(!) paardengewicht een ideaal ruitergewicht is (incl tuigage). Vanaf 20% ondervonden de paarden uit het onderzoek conditieverlies, ongemak en pijn van de ruiter.

En dati s een hele goede richtlijn, maar dan nog zit er weer een grijs gebied tussen type paard. Een forse dame van 1.50 die 80 kilo weegt is weer iets heel anders dan een normaal gebouwde man die 80 rijdt. Het eerste is een minder mooi plaatje, het tweede niet. Qua gewicht gelijk, maar mensen zullen sneller iets van die eerste vinden dan van die tweede. Daarom is het zo lastig.

stitchlover schreef:
Lijkt me ook gewoon gezond boeren verstand om niet meer op een paard te klimmen als je een bepaalde lengte of gewicht hebt wat niet meer past. Ik ga met mijn 1,80 meter ook niet op een pony van 1,30m zitten. Dan zou ik direct worden uitgebeld op wedstrijd verwacht ik. Wat mij betreft puur egoïsme van de mens om een dier zo letterlijk op te zadelen met jouw probleem.

Eens hoor. Maar die egoistische mensen zijn er en zul je denk ik altijd blijven houden. Als ze niet op wedstrijden komen, is het dan de taak van de stalgenoot om er iets van te zeggen? Ik ga het niet doen eerlijkgezegd... en ik zie op stal ook van alles en nog wat waar ik iets van vind.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:20

Maar zeg je wel wat van die trekkende ruwe stalgenoot?
net zo min.... Ik weet het daar gaat het nu niet over, maar van die mensen die inzicht als een doperwt hebben zul je op veel vlakken houden en dat is verschrikkelijk.

Ik heb zo'n trekkende doperwt hier wel op pension gehad, 1 maand.
En ik heb gevraagd haar te vertrekken.
Zoiets wil ik niet hier.
Dat was voor mij het enige wat ik kon doen, maar het paardje redden van die trut kon ik niet |(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:28

Eigenlijk zouden ze in die maat niet eens rijkleding moeten verkopen. Maar goed, dat zullen veel mensen me vast niet in dank afnemen als ik dat zeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:29

Daar kun je ook mee mennen natuurlijk.
Dus ook geen controle wat je met bepaalde kleding doet

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:44

Het is natuurlijk ook wel heel lastig om er iets van te zeggen.
En het kan ook andersom. Ik vind mezelf momenteel helaas te zwaar om te rijden. En ik krijg toch vrij regelmatig de vraag van mensen waarom ik niet meer rij, en die dan verbaasd reageren als ze mijn reden horen.
Terwijl ze mij en het paard kennen. De meesten zeggen dat ik gewoon moet gaan rijden.

Maar als je naar die 15% regel kijkt dan voldoe ik daar momenteel niet aan.

Dus ik snap wel dat je dan het al helemaal niet zegt als je wel iemand echt te zwaar denkt te vinden.

Nou vind ik die 15% indicatie wel onduidelijk trouwens. Kan in zoveel gevallen al teveel zijn, of dat juist best meer ook makkelijk had gekund.

Eens met een eerdere post, dat zelf regulerend het mooiste zou zijn. Verder kan je de verantwoordelijkheid nauwelijks bij iemand neerleggen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:37

DuoPenotti schreef:
Wow broekmaat 54.
Ik dus gelukkig niet.

Maar kan me als ze wedstrijden rijden niet voorstellen dat die paarden fijn over de rug lopen.

rijbroeken+leggings worden zelfs in maat 56 verkocht :\

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:41

Maar of iemand daar mee rijd weet je niet natuurlijk.
Het gaat wel om het daadwerkelijke rijden. Niet om het kopen en dan grondwerken of mennen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:09

nee dat is ook zo, maar waarom zou je speciaal een rijbroek aan doen als je gaat mennen/grondwerken. Ik vind voor rijden mezelf omkleden soms al veel moeite :+
mennen weet ik overigens niet, kan me voorstellen dat dat op wedstrijden wel verplicht is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:24

Omdat ze lekker zitten?
Ik loop momenteel ook rond in mijn rijbroek. Maar geen intentie te rijden. :)

Ik heb ook vaak een spijkerbroek aan. Maar nooit een "goede"

Kan me voorstellen dat zo ook mensen een rijbroek aan doen om andere kleding zuiver te houden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:09

Maar wat ik mij afvraag, zijn andere opmerkingen van jury’s wel altijd wetenschappelijk onderbouwd en hebben die heldere zwarte witte grenzen? Krijg je bij de ene jury exact dezelfde beoordeling als bij de andere jury? Lijkt me niet. Waarom moet gewicht dan wel ineens exact op het grammetje na bekend zijn? Waarom moet dit dan wel wetenschappelijk onderbouwd zijn en heldere grenzen hebben?
I get the point, ik ben nota bene beleidsmaker, maar dit gaat denk ik meer om adviezen die een jury kan geven met het doel om paarden te beschermen.

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk zouden ze in die maat niet eens rijkleding moeten verkopen. Maar goed, dat zullen veel mensen me vast niet in dank afnemen als ik dat zeg.

Ja hier kijk ik ook wel eens van op inderdaad. Het is opzich mooi, maar aardig tegenstrijdig..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 08:59

Gitana schreef:
Maar wat ik mij afvraag, zijn andere opmerkingen van jury’s wel altijd wetenschappelijk onderbouwd en hebben die heldere zwarte witte grenzen? Krijg je bij de ene jury exact dezelfde beoordeling als bij de andere jury? Lijkt me niet. Waarom moet gewicht dan wel ineens exact op het grammetje na bekend zijn? Waarom moet dit dan wel wetenschappelijk onderbouwd zijn en heldere grenzen hebben?
I get the point, ik ben nota bene beleidsmaker, maar dit gaat denk ik meer om adviezen die een jury kan geven met het doel om paarden te beschermen.

Maar zonder richtlijnen ben je helemaal nergens. En ja - het zou wel een streven moeten zijn dat als er een heldere, duidelijke richtlijn is vanuit het KNHS dat jury's zoveel mogelijk hetzelfde erop punten of benoemen. En nogmaals - een man van 80 kilo oogt heel anders dan een vrouw van 1.50 die 80 kilo weegt. De man zal niemand aanspreken, de vrouw wel. Dus als je het alleen over gewicht hebt zou je hier eigenlijk een lijn in moeten trekken - de man zou ook niet mogen rijden. En ik denk dat dat niet gaat gebeuren en dan voelt het voor mij wel een beetje als fatshamen. Fors zijn is heel zichtbaar.

Wat ik heel lastig vind is dat er naast gewicht nog heel veel andere manieren zijn om een paard in te weg te zitten. Een hoger gewicht betekent niet per definitie dat je een paard in de weg zit. Ik heb het al eerder gevraagd en ik vraag het nog een keer - mogen talentloze ruiters ook niet rijden? Moeten beginnende ruiters 100 jaar op een neppaard voor ze op een echte mogen? Mogen we nooit een foutje maken? Een keertje lomp zijn? Moeten we een soort perfect zijn voor we mogen rijden?

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:04

DuoPenotti schreef:
Omdat ze lekker zitten?
Ik loop momenteel ook rond in mijn rijbroek. Maar geen intentie te rijden. :)

Ik heb ook vaak een spijkerbroek aan. Maar nooit een "goede"

Kan me voorstellen dat zo ook mensen een rijbroek aan doen om andere kleding zuiver te houden.

Dat is wel een goede reden opzich ja :j 8-)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:20

nps schreef:
Gitana schreef:

Maar zonder richtlijnen ben je helemaal nergens. En ja - het zou wel een streven moeten zijn dat als er een heldere, duidelijke richtlijn is vanuit het KNHS dat jury's zoveel mogelijk hetzelfde erop punten of benoemen. En nogmaals - een man van 80 kilo oogt heel anders dan een vrouw van 1.50 die 80 kilo weegt. De man zal niemand aanspreken, de vrouw wel. Dus als je het alleen over gewicht hebt zou je hier eigenlijk een lijn in moeten trekken - de man zou ook niet mogen rijden. En ik denk dat dat niet gaat gebeuren en dan voelt het voor mij wel een beetje als fatshamen. Fors zijn is heel zichtbaar.

Wat ik heel lastig vind is dat er naast gewicht nog heel veel andere manieren zijn om een paard in te weg te zitten. Een hoger gewicht betekent niet per definitie dat je een paard in de weg zit. Ik heb het al eerder gevraagd en ik vraag het nog een keer - mogen talentloze ruiters ook niet rijden? Moeten beginnende ruiters 100 jaar op een neppaard voor ze op een echte mogen? Mogen we nooit een foutje maken? Een keertje lomp zijn? Moeten we een soort perfect zijn voor we mogen rijden?

Die laatste snap ik niet helemaal, want als je niet perfect rijdt mogen jury's er wel wat van zeggen, het gaat in dit geval juist over het er niet iets van mogen zeggen. Anders zou iedereen wel 300 punten halen :D
Als je een paard in de weg zit omdat je bijvoorbeeld niet goed kan doorzitten, mag een jury erop zetten dat je het doorzitten moet oefenen om maar iets te noemen. En als je geen fouten mag maken zou je meteen uitgebeld worden als je per ongeluk in de linkergalop aanspringt ipv in de rechtergalop, gelukkig is dat niet zo. Maar de jury mag (moet!) daar wel iets van op het protocol zetten.

Ik ben het met je eens dat je niet puur naar gewicht moet kijken, maar ik vind wel dat de jury er iets van zou moeten mogen zeggen. Ik kan me voorstellen dat een instructeur het niet 1 2 3 direct durft te zeggen omdat het wel zijn/haar inkomsten zijn en zelf zie je het soms idd niet. Er moet idd gewoon een duidelijke richtlijn vanuit het KNHS komen op welke manier de jury dit kan aangeven!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:40

Gitana schreef:

Ik denk dat het komt doordat andere opmerkingen van de jury niet gaan over hoe je lichaam is maar hoe je het (heel tijdelijk) inzet. Denk dat niemand zich identificeert met hun handen in galop te laag houden of hakken optrekken met doorzitten ;) maar wel met hun lichaamstype. Zeker gezien dat je als vrouw op heel veel vlakken nog steeds heel kritisch wordt beoordeeld zodra je een afwijkend (te zwaar, te groot, te gespierd, te whatever) lichaam hebt en dat het meestal voornamelijk vanuit esthetische overwegingen komt. In die zin snap ik zeker dat jury niet zomaar zonder enige onderbouwing mag lopen roepen dat mevrouw X misschien beter kan afvallen.

Ik ben altijd beetje in de knoop met mezelf bij zulke discussies moet ik zeggen, enerzijds ben ik van de mening dat mensen van 100kg + echt niets te zoeken hebben op een paard, maar anderzijds weet ik vanuit mijn eigen problemen met eten, overgewicht etc dat het allemaal best gevoelig kan liggen en dat botte "goedbedoelde" opmerkingen dan meer kwaad kunnen dan goed. En dat men soms heel graag paardenwelzijn gebruikt als handige stok om mee te slaan maar inderdaad met overduidelijk dubbel standards voor mannen en vrouwen.

Wat nog steeds niet wegneemt dat ik er heel raar van opkeek toen ik voor het eerst iemand in maatje Amerikaanse supermorbide obesitas schaamteloos op een paard zag klimmen :') en die persoon had ook les, bij zgn paardvriendelijke instructie ook nog.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:42

Maar de jury kan er toch wat van zeggen dmv de punten.
Als dat paard de hele proef strak in de rug loopt omdat de ruiter in de weg zit, of dat nu een slanke butsende is of door teveel gewicht. Dat maakt niet uit. Niet nageeflijk, niet over de rug, taktfouten, het kan allemaal gebruikt worden.
Maar als er iemand in de ring komt waarvan je denkt, nou die is wel zwaar.
Mar paard loopt moeiteloos een proefje. Moet je er dan wat van zeggen?

Overigens 100 plus vind ik ook niet op een paard thuis horen, maar de net aangehaalde 80 is een gewicht wat echt wel voorkomt, zowel bij man als vrouwen.
En met een paard van 600 kilo en je telt dan 17% mag die incl tuig 102 kg dragen.
Daar komt iemand van 80 kilo niet aan.
Dan heb je het niet eens over de 20%

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:51

Suzanne F. schreef:

Ik persoonlijk ben wel blij dat rijbroeken in grotere maten verkocht worden. Ik draag ze zelf namelijk altijd standaard twee maten groter dan wat ik daadwerkelijk draag omdat ik dat prettig vind.

Zou wat zijn als er dan in de winkel op basis van een maat gezegd wordt jij mag niet meer rijden hahaha.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:54

Enzo_Ollie schreef:
Die laatste snap ik niet helemaal, want als je niet perfect rijdt mogen jury's er wel wat van zeggen, het gaat in dit geval juist over het er niet iets van mogen zeggen. Anders zou iedereen wel 300 punten halen :D
Als je een paard in de weg zit omdat je bijvoorbeeld niet goed kan doorzitten, mag een jury erop zetten dat je het doorzitten moet oefenen om maar iets te noemen. En als je geen fouten mag maken zou je meteen uitgebeld worden als je per ongeluk in de linkergalop aanspringt ipv in de rechtergalop, gelukkig is dat niet zo. Maar de jury mag (moet!) daar wel iets van op het protocol zetten.

Ik ben het met je eens dat je niet puur naar gewicht moet kijken, maar ik vind wel dat de jury er iets van zou moeten mogen zeggen. Ik kan me voorstellen dat een instructeur het niet 1 2 3 direct durft te zeggen omdat het wel zijn/haar inkomsten zijn en zelf zie je het soms idd niet. Er moet idd gewoon een duidelijke richtlijn vanuit het KNHS komen op welke manier de jury dit kan aangeven!

Ja precies dat eigenlijk - als je om de een of andere reden het paard belemmerd, dan zie je dat vanzelf terug in de punten. Maar er zijn ook combinaties met een forsere ruiter die echt niet onverdienstelijk scoren (er was er ooit eentje die fototopics postte op bokt, maar die is compleet afgebrand). Ik weet dus ook niet wat de KNHS dan nog extra moet doen. Nu wordt er een beetje gesuggereerd dat de KNHS nóg meer zou moeten doen dan dat. En, dat als je een paard op de een of andere manier belemmerd, dat je dan eigenlijk niet op een paard zou moeten zitten. Fors zijn is niet de enige manier om een paard te belemmeren zeg maar.

Fly_high schreef:
Wat nog steeds niet wegneemt dat ik er heel raar van opkeek toen ik voor het eerst iemand in maatje Amerikaanse supermorbide obesitas schaamteloos op een paard zag klimmen :') en die persoon had ook les, bij zgn paardvriendelijke instructie ook nog.

Ik zie soms zelf ook dingen hoor waar ik me flink over verbaas hoor. Met goede richtlijnen vanuit het KNHS wordt het makkelijker mensen beargumenteerd aan te spreken (denk ik), maar het blijft toch ook een stuk eigen verantwoordelijkheid. Ik ga me in ieder geval niet tegen anderen aan lopen bemoeien.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 10:29

Ik zou me er ook niet aan wagen om een stalgenoot aan te spreken van, ben jij niet te zwaar voor je paard? Behalve als diegene ECHT overduidelijk veel te zwaar zou zijn of als het paard er zichtbaar hinder van ondervindt.
Maar op wedstrijd ga je wel om punten te halen en om een beoordeling te verkrijgen van mensen die er wat van zouden moeten weten. Je gaat er dan zelf naartoe om feedback te krijgen, daar zit naar mijn idee wel een groot verschil. Maar ik vind dat er sowieso niet altijd eerlijk beoordeeld wordt met paardenwelzijn in gedachten. Afgelopen weekend bijvoorbeeld nog veel combinaties gezien met hoge punten die zwaar zagend door de ring lopen :evaw:

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:20

DuoPenotti schreef:
Wow broekmaat 54.
Ik dus gelukkig niet.

Ik heb rijbroek maat 52 aan. Mijn spijkerbroeken zijn maat 46, gewoon van c en a. Vanaf een bepaalde broekmaat komt de pasvorm van een rijbroek niet meer overeen met een broekmaat.

En ja ik vind mezelf zwaar en daarom rijd ik Bijna nooit. Max 2x per maand ofzo. En nooit langer dan 20 minuten. Maar dat doet niet af aan het feit dat je zo kort door de bocht gaat over een broekmaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:24

Klopt de broekmaat van een rijbroek komt bij mij ook nooit overeen met die van andere broeken.
Ik heb in paardenbroeken dus ook 46
Maar daardoor weet ik dus wel dat 54 ook wel groot is of moet wel een heel raar klein model zijn.
En ik denk dat er dan maar weinig mensen zijn die nog in het zadel passen dan. Ze zullen er zijn maar de meeste niet.