Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stitchlover schreef:Ik heb eens een wetenschappelijk onderzoek gelezen en heb inderdaad daarvan onthouden dat tussen de 10% en 15% van het gezonde(!) paardengewicht een ideaal ruitergewicht is (incl tuigage). Vanaf 20% ondervonden de paarden uit het onderzoek conditieverlies, ongemak en pijn van de ruiter.
stitchlover schreef:Lijkt me ook gewoon gezond boeren verstand om niet meer op een paard te klimmen als je een bepaalde lengte of gewicht hebt wat niet meer past. Ik ga met mijn 1,80 meter ook niet op een pony van 1,30m zitten. Dan zou ik direct worden uitgebeld op wedstrijd verwacht ik. Wat mij betreft puur egoïsme van de mens om een dier zo letterlijk op te zadelen met jouw probleem.
DuoPenotti schreef:Wow broekmaat 54.
Maar dan pas je ook niet meer in het zadel.
En ja met die maat ben je echt te zwaar. Dat kan niet anders.
Ik schrik dus dat jullie die kennen.
Ik dus gelukkig niet.
Maar kan me als ze wedstrijden rijden niet voorstellen dat die paarden fijn over de rug lopen.
Daar zou je ze toch flink op de punten kunnen laten zakken.
Of dat helpt? Want als ze recreatie blijven rijden is er nog niets veranderd.
Suzanne F. schreef:Eigenlijk zouden ze in die maat niet eens rijkleding moeten verkopen. Maar goed, dat zullen veel mensen me vast niet in dank afnemen als ik dat zeg.
Gitana schreef:Maar wat ik mij afvraag, zijn andere opmerkingen van jury’s wel altijd wetenschappelijk onderbouwd en hebben die heldere zwarte witte grenzen? Krijg je bij de ene jury exact dezelfde beoordeling als bij de andere jury? Lijkt me niet. Waarom moet gewicht dan wel ineens exact op het grammetje na bekend zijn? Waarom moet dit dan wel wetenschappelijk onderbouwd zijn en heldere grenzen hebben?
I get the point, ik ben nota bene beleidsmaker, maar dit gaat denk ik meer om adviezen die een jury kan geven met het doel om paarden te beschermen.
DuoPenotti schreef:Omdat ze lekker zitten?
Ik loop momenteel ook rond in mijn rijbroek. Maar geen intentie te rijden.
Ik heb ook vaak een spijkerbroek aan. Maar nooit een "goede"
Kan me voorstellen dat zo ook mensen een rijbroek aan doen om andere kleding zuiver te houden.
nps schreef:Gitana schreef:Maar wat ik mij afvraag, zijn andere opmerkingen van jury’s wel altijd wetenschappelijk onderbouwd en hebben die heldere zwarte witte grenzen? Krijg je bij de ene jury exact dezelfde beoordeling als bij de andere jury? Lijkt me niet. Waarom moet gewicht dan wel ineens exact op het grammetje na bekend zijn? Waarom moet dit dan wel wetenschappelijk onderbouwd zijn en heldere grenzen hebben?
I get the point, ik ben nota bene beleidsmaker, maar dit gaat denk ik meer om adviezen die een jury kan geven met het doel om paarden te beschermen.
Maar zonder richtlijnen ben je helemaal nergens. En ja - het zou wel een streven moeten zijn dat als er een heldere, duidelijke richtlijn is vanuit het KNHS dat jury's zoveel mogelijk hetzelfde erop punten of benoemen. En nogmaals - een man van 80 kilo oogt heel anders dan een vrouw van 1.50 die 80 kilo weegt. De man zal niemand aanspreken, de vrouw wel. Dus als je het alleen over gewicht hebt zou je hier eigenlijk een lijn in moeten trekken - de man zou ook niet mogen rijden. En ik denk dat dat niet gaat gebeuren en dan voelt het voor mij wel een beetje als fatshamen. Fors zijn is heel zichtbaar.
Wat ik heel lastig vind is dat er naast gewicht nog heel veel andere manieren zijn om een paard in te weg te zitten. Een hoger gewicht betekent niet per definitie dat je een paard in de weg zit. Ik heb het al eerder gevraagd en ik vraag het nog een keer - mogen talentloze ruiters ook niet rijden? Moeten beginnende ruiters 100 jaar op een neppaard voor ze op een echte mogen? Mogen we nooit een foutje maken? Een keertje lomp zijn? Moeten we een soort perfect zijn voor we mogen rijden?
Gitana schreef:Maar wat ik mij afvraag, zijn andere opmerkingen van jury’s wel altijd wetenschappelijk onderbouwd en hebben die heldere zwarte witte grenzen? Krijg je bij de ene jury exact dezelfde beoordeling als bij de andere jury? Lijkt me niet. Waarom moet gewicht dan wel ineens exact op het grammetje na bekend zijn? Waarom moet dit dan wel wetenschappelijk onderbouwd zijn en heldere grenzen hebben?
Suzanne F. schreef:Eigenlijk zouden ze in die maat niet eens rijkleding moeten verkopen. Maar goed, dat zullen veel mensen me vast niet in dank afnemen als ik dat zeg.
Enzo_Ollie schreef:Die laatste snap ik niet helemaal, want als je niet perfect rijdt mogen jury's er wel wat van zeggen, het gaat in dit geval juist over het er niet iets van mogen zeggen. Anders zou iedereen wel 300 punten halen![]()
Als je een paard in de weg zit omdat je bijvoorbeeld niet goed kan doorzitten, mag een jury erop zetten dat je het doorzitten moet oefenen om maar iets te noemen. En als je geen fouten mag maken zou je meteen uitgebeld worden als je per ongeluk in de linkergalop aanspringt ipv in de rechtergalop, gelukkig is dat niet zo. Maar de jury mag (moet!) daar wel iets van op het protocol zetten.
Ik ben het met je eens dat je niet puur naar gewicht moet kijken, maar ik vind wel dat de jury er iets van zou moeten mogen zeggen. Ik kan me voorstellen dat een instructeur het niet 1 2 3 direct durft te zeggen omdat het wel zijn/haar inkomsten zijn en zelf zie je het soms idd niet. Er moet idd gewoon een duidelijke richtlijn vanuit het KNHS komen op welke manier de jury dit kan aangeven!
Fly_high schreef:Wat nog steeds niet wegneemt dat ik er heel raar van opkeek toen ik voor het eerst iemand in maatje Amerikaanse supermorbide obesitas schaamteloos op een paard zag klimmenen die persoon had ook les, bij zgn paardvriendelijke instructie ook nog.
DuoPenotti schreef:Wow broekmaat 54.
Maar dan pas je ook niet meer in het zadel.
En ja met die maat ben je echt te zwaar. Dat kan niet anders.
Ik schrik dus dat jullie die kennen.
Ik dus gelukkig niet.
Maar kan me als ze wedstrijden rijden niet voorstellen dat die paarden fijn over de rug lopen.
Daar zou je ze toch flink op de punten kunnen laten zakken.
Of dat helpt? Want als ze recreatie blijven rijden is er nog niets veranderd.