Paardrijden in Egypte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Kimmie235 schreef:
Captain schreef:
Vast dezelfde als IJslanders. :j

Jeetje, ik dacht dat je 7 was maar je blijkt echt een volwassen vrouw.

Ja doorgaans zitten er niet zulke jonge kinderen op Bokt.

Lekker op de man ook ipv op de bal, doe je goed.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

MarlindeRooz schreef:
Wat voor speciale genetische mutatie hebben Baladi paarden dan? Dat ze veel te grote volwassene die te zwaar zijn kunnen dragen?

Er is geen sprake van een speciale genetische mutatie, maar dat wist je vast, bij Baladi-paarden die zou verklaren dat zij uitzonderlijk zware volwassenen kunnen dragen, en dat heb ik ook nergens beweerd.
Draagkracht bij paarden is geen monogene eigenschap en vereist geen unieke DNA-verandering. Het is een polygenetisch en biomechanisch bepaald fenomeen, sterk beïnvloed door bouw, verhoudingen en functionele selectie over generaties. Het verschil in draagkracht komt niet voort uit een groter of zwaarder paard. Het onderscheid zit in de biomechanische bouw en het gebruikstype, Baladi’s hebben gemiddeld een kortere, stijvere rug, wat de hefboomwerking op de wervelkolom verkleint, en ze beschikken vaker over grovere botstructuur en grotere botdoorsnede, wat volgens de Wet van Wolff samenhangt met langdurige functionele belasting, bovendien zijn hun spier- en peesstructuren minder gericht op zweefmoment en elasticiteit, en meer op stabiliteit en draagfunctie.

Dat zijn geen cosmetische verschillen, maar mechanische.

In de veterinaire belastingsleer wordt daarom gewerkt met relatieve belasting (percentage van het lichaamsgewicht, inclusief zadel), niet met absolute kilo’s. De algemeen gehanteerde richtlijn ligt tussen 15–20%, met nuance voor bouw en gebruik.

Een fijne Egyptische Arabier van ongeveer 410 kg functioneert comfortabel bij circa 60–75 kg totale belasting. Een compact gebouwde Baladi van ongeveer 400 kg kan, bij vergelijkbare training en correct gebruik, vaak 70–85 kg dragen zonder excessieve belasting.

Dat verschil is relatief, niet onbeperkt en zeker geen vrijbrief voor overgewicht. Het betekent ook nadrukkelijk niet dat Baladi-paarden alles kunnen dragen, of dat ruitergewicht niet belangrijk zou zijn. Elk paard heeft biomechanische grenzen, ongeacht ras of type.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Captain schreef:
Ja doorgaans zitten er niet zulke jonge kinderen op Bokt.

Lekker op de man ook ipv op de bal, doe je goed.

Hoezo? Je herkent je er niet in? Jij vindt jouw reactie erg inhoudelijk en veel kennis en kunde bevatten?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om met argumenten op een bericht en niet op de persoon te spelen. Vanaf hier mag de off topic discussie via pb uitgevochten worden

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Fly_high schreef:
Dorine92 schreef:
Nou.. het was eerder "jij trekt mijn woorden uit zijn context en trekt daardoor conclusies die niks te maken hebben met wat er daadwerkelijk gezegd werd, en vervolgens als ik je daarop aanspreek doe je alsof je neus bloedt".
Ik was er niet per se vanuit gegaan dat je stom bent. Wel dat je slecht hebt gelezen wat er staat.
Een andere verklaring zou zijn dat je de betekenis van het woord "En" niet begrijpt, maar dat lijkt me sterk. En het lijkt me ook sterk dat je een paard dat te zware mensen moet dragen, goed verzorgd vindt. Vandaar dat ik was uitgekomen op slecht lezen

Je blijft vooral in bad faith discussiëren.

Als je én heel licht bent én de mensen kent op een niet toeristische plek én kunt rijden op een paard, dat eigenlijk niet wordt ingezet voor commerciële ritten én heel scherp bent op het welzijn, zou je overal in de wereld een mooie buitenrit kunnen maken.

Het lastige is dat je net zo goed als ik moet weten, dat deze voorwaarden voor 99% van Nederlandse toeristen totaal niet van toepassing zijn :+ Het topic ging over mensen die een rit bij een commerciële stal in de buurt van Hurghada willen maken. Meest strenge van die stallen hebben 90kg limiet voor een ranke D pony. Die paarden hebben geen magische genen, dit is betalen voor dierenleed.

En dat er arme mensen in Egypte zijn doet er al helemaal niet toe.

60 kilo is niet heel licht. Dat is gewoon een gezond gewicht voor iemand van 1,74 meter. Net als de paarden, zijn de gemiddelde mensen hier in Nederland, en in veel andere landen waarvan de inwoners graag op vakantie gaan, gewoon nogal aan de dikke kant. Maar dat mag je niet zeggen schijnt het. Maar ik vind dat je het niet moet gaan omdraaien. Voor paarden niet, en voor mensen niet. Wij hebben dikke paarden en dikke mensen. Voor mensen hebben we de neiging om ze slank te praten, en voor paarden blijkbaar ook, door paarden die daadwerkelijk slank zijn, soms weg te zetten als mager. Al zouden we dat niet doen, blijven er nog steeds paarden over die daadwerkelijk te dun zijn. Dat is niet oke. Een deel daarvan is opzet/boeit mensen gewoon niet, een deel is onmacht/niet expres/gevolg van de barre omstandigheden in het land. Wat het ook is, het is voor de lange termijn beter om dat niet te steunen, zodat die stallen ophouden en er geen paarden meer zijn om in barre omstandigheden te houden. Dus daar moet niemand op rijden, niet van 60, en zeker niet van 90 kilo, ongeacht of diegene 60 en slank of 60 en dik / 90 en slank of 90 en dik is.
Ik heb genoeg op paarden gereden die gewoon voor toeristen worden ingezet, ben in bijna heel het land geweest. En ik heb goed mijn research gedaan vooraf, en ter plekke goed gekeken, en beslissingen gemaakt met mijn verstand.
Jij kent blijkbaar de stallen en hun regels (en vooral hun "D pony's", die ik zelf in heel dat land nergens ben tegengekomen _O- ) zonder daar zelf gestaan te hebben.
Een toerist moet gewoon goed onderzoeken wat er gebeurt, en niet opstappen als er dingen niet kloppen. Dat is precies wat ik heb gedaan, wat ik iedereen zou aanraden, en wat SeaSide zeker weten ook zal doen. En de vraag van SeaSide was onderdeel van haar research. Want mensen die er geweest zijn, die hebben iets te vertellen.
Het hele idee van paardrijden in het buitenland is dus precies dat je heel scherp op welzijn bent. En als je dan buiten de gebaande paden moet, dan is dat maar zo. Als zulke plekken aangeraden worden via mond op mond reclame, verdienen die goed hun geld met het goede voorbeeld. En dat is prima. En als ze goed bezig zijn maar met wat tips van toeristen nog beter bezig gaan, is dat ook prima.
Ik zie wel erg dat er met dubbele maten wordt gemeten. Hoe erg de toetsenbordridders vanuit Nederlandse perspectieven ook weten hoe het moet, ik zie hier op bokt nooit mensen afgebrand worden omdat ze wéér hun paard hoefbevangen hebben staan omdat hij zo nodig grasjes moest hebben, maar als een paard in Egypte 10 kilo meer moet dragen, dan is het werkelijk waar de grootste paardenmishandeling.
Ja, er is mishandeling in Egypte. Nee, niet overal

De post van troi vind ik ook mooi. Weer een ander perspectief

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

Fly_high schreef:
@Sintara, dit is echt whataboutisme - dat ene of andere Marloes dikke en bevangen shetlanders heeft die enorm staan te lijden maakt het niet minder waar dat paarden die toeristen dragen in Egypte echt een veel te zwaar en ondankbaar leven hebben.

Zou je dit nog steeds net zo'n leuk plaatje vinden als het bij een Nederlandse manege was gemaakt?

Waarom vindt jij dat je beter weet hoe deze paarden het hebben dan iemand die ze in het echt heeft gezien? Ik zeg alleen maar dat]deze paarden er heel fit uitzagen en zelfs beter dan veel paarden in Nederland. Ik weet niet waarom jij je daarop aangevallen voelt. Ik ken Marloes haar shetlander niet maar ja de foto had ik ook erg leuk in Nederland gevonden Ja. Ik zeg hierbij echt niet dat álle paarden het zo goed hebben in Egypte, dat is natuurlijk niet zo

@charlie, ik heb 30+ jaar ook 'gewoon' in Nederland gewoond :+