nageeflijkheid in de B dressuur????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:32

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
ja omdat het zo moeilijk niet is :P :D

Echt dressuur word zo onnodig moeilijk gemaakt, voor de ruiter maar ook voor het paard.
Wakende benen achter de singel, nee doe ik niet aan mee. Als een paard uitzwaait doet mijn been pas wat.
Dus galop hulp is bij mij buitenbeen 5 cm naar achter, binnenbeen doet niks, paard springt aan buiten been weer terug.
Wil ik wat, doe ik weer wat.

Volte niets geen wakend buitenbeen achter de singel oid, paard ken echt wel een cirkeltje lopen zonder onze ondersteuning. Pas als hij over de schouder valt of achter uitbreekt doe ik wat.
Anders lekker lui niks, laat hem maar lopen. :D

Achterwaarts.
Ik sta halt, geef minimaal druk op de teugel, mijn benen doen niks.
Paard gaat naar achter dus de druk gaat van de teugel want ik krijg wat ik wil. Ik geef minimaal been en paard gaat naar voren.

Hoe meer hulpen hoe verwarrender voor een paard.

Maar goed daar gaat het topic niet over.
Zou ik jury zijn, wat ik niet ben.
Zou ik in de B een ontspannen paard willen zien die zijn hulpen accepteert. Daar op reageert en er niet tegen ingaat.
Of zijn hoofd dan niet op de loodlijn of bijna daar is maakt me niets uit.
Maar het mag geen onderhals zijn of de rug wegdrukken.

Tja maar zo kun je niet lesgeven ;-) dan moet je wel echt weten wat de officiele begrippen zijn, wat ze inhouden, wat de hulpen er voor zijn etc etc. En dat geldt voor jureren net zo. Wil niet zeggen dat het meer hulpen zijn, maar wel de officiele. Ik denk dat daar teveel verwarring in zit omdat veel mensen er een eigen draai aan geven.

Wil er nog even aan toevoegen dat je zelfs zo geen paarden op kunt leiden. Als je wilt dat anderen er makkelijk op weg kunnen rijden dan zal je ze ook gewoon de officiële hulpen moeten leren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:34

DuoPenotti schreef:

Echt dressuur word zo onnodig moeilijk gemaakt, voor de ruiter maar ook voor het paard.
Wakende benen achter de singel, nee doe ik niet aan mee. Als een paard uitzwaait doet mijn been pas wat.
Dus galop hulp is bij mij buitenbeen 5 cm naar achter, binnenbeen doet niks, paard springt aan buiten been weer terug.

Volte niets geen wakend buitenbeen achter de singel oid, paard ken echt wel een cirkeltje lopen zonder onze ondersteuning. Pas als hij over de schouder valt of achter uitbreekt doe ik wat.

Achterwaarts.
Paard gaat naar achter dus de druk gaat van de teugel want ik krijg wat ik wil. Ik geef minimaal been en paard gaat naar voren.

Zou ik in de B een ontspannen paard willen zien die zijn hulpen accepteert. Daar op reageert en er niet tegen ingaat.

Helemaal eens :D

Volgens mij is het probleem niet alleen dat er honderden termen zijn, dat iedereen daar een andere betekenis aan geeft, maar ook dat heel veel gewoon een beetje onzin zijn. Die plaatjes hierboven kloppen al niet, die tekst staan ook dingen in dat ik echt denk.. :+ Paardrijden is toch heel veel elkaar een beetje napraten en zoveel mogelijk niets-zeggende termen eruit gooien :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:40

Elisa, iedereen reed juist zo altijd op "mijn" paarden weg.
Ik gaf wel aan als ze opstapte, stil zitten en niks doen, denken aan wat je wilt.
Dat is dus het mooie.
Goed de meest beginnende ruiter niet, ben ik ook wel achter gekomen.
Maar het waren dan ook sportpaarden en geen manege paarden.

Ja waarom kun je zo geen les geven?
Als een paard niet actief is kun je toch zeggen hij sloft, hij is niet actief.
Impuls, echt wat moet een kind nu met het woord impuls?

Gaat hij dan harder kun je een 10 jarige met gemak uitleggen niet sneller, maar actiever.
En til zelf je benen als instructeur maar op of slof streepjes in de bak.
Klaar.

Goed gaan ze wedstrijd rijden of worden ze ouder ga je idd maar impuls noemen, maar echt zo'n onzin.

Al die extra hulpen ook, zon verwarrende zooi.

Ja idd been naar achter houden in de galop was bij "mijn" paarden dan dat ze de kont naar binnen brachten, maar dat is met 1 keer zeggen been op de singel ook voorbij.
Wisseltje was weer appeltje eitje, nieuwe buitenbeen naar achter en hop.

MyWishMax

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:32

Grappig, ik leer ze juist achterwaarts zonder iets met teugels te doen. Juist zit en benen iets naar achteren (wat ook weer automatisch gaat door te verzitten) en geef eerder meer ruimte aan de voorkant. Omdat ik geen enkele hulp vanuit de voorkant wil geven eigenlijk. En voorwaarts is gewoon weer normaal zitten en klein beetje been. Op jouw manier zouden die van mij neus op de borst leggen en misschien 1 pasje achteruit gaan, maar niet correct.

Hulpen simpel houden, ja.

Maar ze willen in de b dus ook gewoon een paard zien wat ontspannen is en op de hulpen reageert. Het is geen hogere wiskunde, maar onrustige hoofd halshouding of geen correcte stelling en buiging worden wel meegenomen en afgestraft, ja. Dat vind ik ook niet meer als normaal. Net als dat de figuren wel correct moeten zijn, dat is ook stukje luisteren naar hulpen. (Die je wel goed moet geven) Als er geen goede punten gereden wordt is het bijna altijd een combinatie van verschillende dingen zoals ontspanning en onrustige houding enzovoorts.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:40

maar die ophouding is zo licht en kort, dat ik denk dat er weinig paarden kin van de de borst zullen doen.
Maar jou manier is nog mooier :j

Precies, B is niet meer dan een ontspannen paard. Dus los in zijn lijf, dus niet rug vast en lopen als een giraffe. Maar hoeft ook niet aan de teugel, maar ja een die dat wel kan in de B zal hoger eindigen als dat ook met ontspanning kan.

Paard dat niet tegen de hand komt als er een hulp komt, geen staart zwiept bij been maar dan fijn aandraaft.
Het is nog zo enorm basic.
Als dat niet kan hoort een paard ook nog niet in een proefje thuis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:41

DuoPenotti schreef:

Achterwaarts.

Klinkt leuk DP maar als je op hoger niveau dressuur wilt rijden kom je hiermee in de problemen.
Galop spring je aan vanuit het binnenbeen, anders krijg je met je series problemen. En met travers en appuyeren trouwens ook want dan springen ze aan als je het buitenbeen teruglegt.

En echt een gedragen volte waar het paard gesloten is en spoort kan niet zonder een wakend buitenbeen en een binnenbeen op de singel.

En achterwaarts op de juiste gesloten manier kan niet alleen op hand, dit moet vanuit een actief ondertredend achterbeen.

Maar goed, dit is geen rijtechnische discussie hier. Ik waardeer je mening dat er vaak te moeilijk wordt gedacht maar er zit wat nuance in. In de B geef ik je gelijk.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:45

Padoertje schreef:
In alle klassen wordt het Skala der Ausbildung meegenomen in het jureren.

Was het maar zo _/-\o_

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:45

Waarom kom ik dan om de pas laten springen?
Heb ik nooit moeite gehad met travers of appuyementen?

En een galop pirouette totaal op de achterhand zonder druk van voor was ook geen probleem.
Ik reed springpaarden dus bij galop was ik vaker niveau vooruit.
Echt zitten, meer bergop ging niet meer.
Bij draf was verzameling niet zo ver. Maar wel met al mooie stukjes verzameling, maar geen pi pa.

En nee niet in mijn fantasie want daar had mijn instructie me wel uitgeholpen :P

Ja ik vind de meeste paarden dus echt veel te zwaar in de hand, echt te zwaar.
En veel te moeilijk gereden.
Maar dat niet iedereen het zo doet of zelfs snapt dat het kan, ja dat zal best.
Wel jammer eigenlijk. Want dit kan echt echt. Juist!!! na de B.
Want dan hoort een paard zo licht te zijn aan de hulpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:50

DuoPenotti schreef:
Waarom kom ik dan om de pas laten springen?
Heb ik nooit moeite gehad met travers of appuyementen?

Geen idee.

DuoPenotti schreef:
Ja ik vind de meeste paarden dus echt veel te zwaar in de hand, echt te zwaar.
En veel te moeilijk gereden.
Want dan hoort een paard zo licht te zijn aan de hulpen.

Eens. De meeste lopen veel te veel op de hand, loeisterk met een b*k van beton. En moet je schoppen om naar voren te krijgen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:41

Prima2Donna schreef:
Hoe ik het nu heb begrepen, is dat nageeflijk vóór aanleuning komt. Als in, zonder nageeflijkheid kan men geen aanleuning krijgen. En paarden kunnen dat niet zomaar. Het loslaten van de lange rugspier vereist echt wat oefening, vooral wanneer het paard erg scheef is (geweest) en lange stukken volhouden is ook zwaar. De reden dat ruiters hiervoor nog niet "goed" genoeg zijn, is volgens mij gewoon omdat ze de kennis niet hebben. Zelfs mijn moeder, die echt geen ster is in rijden, reed mijn paard vorige week een tijdje super ontspannen nageeflijk. Ze had daarvoor een jaar lang niet gereden ivm val van een manegepaard. Dus je hoeft als ruiter écht niet alle ervaring van de wereld te hebben, om een paard nageeflijk te kunnen rijden.

Dat klopt volledig, je laat eerst een paard nageven en vervolgens rijd je naar je hand en krijg je aanleuning.

Iedereen die zegt: Ik vind van niet, daar valt niet veel van te vinden want dit is de theoretische onderbouwing uit het skala.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:43

Prima2Donna schreef:
Wat zij dus zegt, is dat de voorwaarts neerwaartse tendens (=nageeflijkheid) een voorwaarde is voor het aannemen van de hand (=aanleuning).
Nageeflijkheid heeft in feite weinig te maken met verbinding. Dit is puur het kunnen ontspannen van de lange rugspier, en daarmee kunnen zakken met de hals. Oefeningen als contrastelling zijn goed voor het verkrijgen van nageeflijkheid, "door het zijdelings stretchen van de lange rugspier kan deze spier zich gaan ontspannen en wordt gewerkt aan gelijke spierspanning in de rug".
Mijn paard loopt op dit moment stukken heel fijn nageeflijk, maar nog niet in constante aanleuning en dus ook niet "aan de teugel".

Nee nageven is puur loslaten in nek en kaakgewricht. Je hebt eerst de voorwaartse tendens, dan laat je het paard nageven en dan ga je naar je hand rijden om aanleuning te verkrijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:47

Benzz schreef:
Prima2Donna schreef:
Wat zij dus zegt, is dat de voorwaarts neerwaartse tendens (=nageeflijkheid) een voorwaarde is voor het aannemen van de hand (=aanleuning).
Nageeflijkheid heeft in feite weinig te maken met verbinding. Dit is puur het kunnen ontspannen van de lange rugspier, en daarmee kunnen zakken met de hals. Oefeningen als contrastelling zijn goed voor het verkrijgen van nageeflijkheid, "door het zijdelings stretchen van de lange rugspier kan deze spier zich gaan ontspannen en wordt gewerkt aan gelijke spierspanning in de rug".
Mijn paard loopt op dit moment stukken heel fijn nageeflijk, maar nog niet in constante aanleuning en dus ook niet "aan de teugel".

Nee nageven is puur loslaten in nek en kaakgewricht. Je hebt eerst de voorwaartse tendens, dan laat je het paard nageven en dan ga je naar je hand rijden om aanleuning te verkrijgen.

:j

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:48

De B maar ook het L1 vind ik altijd 2 moeilijke klasses om te jureren.

Nageeflijkheid is niet verplicht, maar een fijne aanleuning wel!
Dus geen paard welke strak is in de bovenlijn, probeert zijn rug weg te drukken of tegen de hand is.

Maar wanneer een paard in de B nageeflijk is in een ontspannen houding, is dit zeker positief.

Een paard wat niet nageeflijk is, kan ook moeilijk op de juiste manier zijn lichaam gebruiken.
Hierdoor krijg je weer moeilijk de juiste stelling en lengte buiging.

Wanneer je geen goede stelling en buiging krijgt, kun je niet op de juiste manier een hoek rijden, geen goede volte rijden, geen correcte gebroken lijn rijden.

En laten we dan maar niet van hetgeen spreken, dat er in de B en L1 al bijna geen correcte oefeningen worden gereden.
Dit blijft toch wel erg belangrijk! :D

Maar het klopt, een jury hoort in principe niet op het protocol te zetten, moet ronder of moet nageeflijker.
Wel kunnen ze zeggen dat de aanleuning beter kan.

Maar met nageeflijkheid hangen veel dingen samen in een proef!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:48

Benzz schreef:
Prima2Donna schreef:

Inderdaad!

Nageeflijkheid = losgelatenheid in nek & kaak gewricht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:55

DuoPenotti schreef:
Elisa, iedereen reed juist zo altijd op "mijn" paarden weg.
Ik gaf wel aan als ze opstapte, stil zitten en niks doen, denken aan wat je wilt.
Dat is dus het mooie.
Goed de meest beginnende ruiter niet, ben ik ook wel achter gekomen.
Maar het waren dan ook sportpaarden en geen manege paarden.

Ja waarom kun je zo geen les geven?
Als een paard niet actief is kun je toch zeggen hij sloft, hij is niet actief.
Impuls, echt wat moet een kind nu met het woord impuls?

Gaat hij dan harder kun je een 10 jarige met gemak uitleggen niet sneller, maar actiever.
En til zelf je benen als instructeur maar op of slof streepjes in de bak.
Klaar.

Goed gaan ze wedstrijd rijden of worden ze ouder ga je idd maar impuls noemen, maar echt zo'n onzin.

Al die extra hulpen ook, zon verwarrende zooi.

Ja idd been naar achter houden in de galop was bij "mijn" paarden dan dat ze de kont naar binnen brachten, maar dat is met 1 keer zeggen been op de singel ook voorbij.
Wisseltje was weer appeltje eitje, nieuwe buitenbeen naar achter en hop.

Juist als je lesgeeft dan leer je iemand wat de term impuls inhoudt door uit te leggen wat er gebeurd, wat het verschil is en hoe het zou moeten en hoe dat dan heet. :-) Zo leren ze het gelijk goed. Voorbeelden kun je erbij geven en aanpassen op het leerniveau.

Volgens mij heb ik het niet over extra hulpen maar wel over de juiste hulpen. Want als je die niet over kan brengen moet je geen les geven.

Op het paard gebeurd idd wat Suzanne al zegt, kun je later in de knoei komen bij de verfijning.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:58

Suzanne F. schreef:
Volgens mij is nageeflijkheid officieel alleen de ontspanning in het nek -en kaakgewricht. Maar er komt veel meer bij kijken. Als een paard echt nageeflijk is dan zoekt het de hand van de ruiter op en gaat het (als het vertrouwen heeft in de hand van de ruiter) de hand voorwaarts neerwaarts volgen.

Dat komt omdat nageven iets anders is als nageeflijkheid. Nageeflijkheid is een slechte Nederlandse vertaling van Durglassigkeit.
Nageven is puur loslaten in nek en kaakgewricht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:00

sanne83 schreef:
DuoPenotti schreef:

Achterwaarts.

Volgens mij is het probleem niet alleen dat er honderden termen zijn, dat iedereen daar een andere betekenis aan geeft, maar ook dat heel veel gewoon een beetje onzin zijn. Die plaatjes hierboven kloppen al niet, die tekst staan ook dingen in dat ik echt denk.. :+ Paardrijden is toch heel veel elkaar een beetje napraten en zoveel mogelijk niets-zeggende termen eruit gooien :D

Natuurlijk klopt allemaal niet. :+ Op Bokt zitten de echte experts. Die met heel veel voorbeelden van hun eigen kennis en kunde en inhoudelijke onderbouwing precies kunnen aangeven hoe het dan wel moet. (Sarcasme modus uit)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:00

Benzz schreef:
Suzanne F. schreef:
Volgens mij is nageeflijkheid officieel alleen de ontspanning in het nek -en kaakgewricht. Maar er komt veel meer bij kijken. Als een paard echt nageeflijk is dan zoekt het de hand van de ruiter op en gaat het (als het vertrouwen heeft in de hand van de ruiter) de hand voorwaarts neerwaarts volgen.

Dat komt omdat nageven iets anders is als nageeflijkheid. Nageeflijkheid is een slechte Nederlandse vertaling van Durglassigkeit.
Nageven is puur loslaten in nek en kaakgewricht.

Precies dit inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:04

MyWishMax schreef:
Grappig, ik leer ze juist achterwaarts zonder iets met teugels te doen. Juist zit en benen iets naar achteren (wat ook weer automatisch gaat door te verzitten) en geef eerder meer ruimte aan de voorkant. Omdat ik geen enkele hulp vanuit de voorkant wil geven eigenlijk. En voorwaarts is gewoon weer normaal zitten en klein beetje been. Op jouw manier zouden die van mij neus op de borst leggen en misschien 1 pasje achteruit gaan, maar niet correct.

Hulpen simpel houden, ja.

Zo hoort het ook, verschil zit tussen actief achterwaarts of slepend wat je krijgt als je eerst met de hand in werkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:10

Nee hoor met verfijning kom je niet in de knoop. Dat is mijn punt juist.

En ja ben de B en L uitgekomen. :D

Maar goed dat is wel precies wat je tegenwoordig in de top. Geen verfijning. Of althans bij Nederland.
Maar wel daar aanvast houden....

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Dat men mijn uitleg, waar ik alles behalve de enige in ben, zegt niks over mijn uitleg of de manier van techniek.
Wel naar wie het wil leren... Of niet. En dan maar zeggen dat het problemen geeft... Jammer

Maar dat merk ik vaker. Maar binnen jaren zie ik mijn uitleg wel de standaard worden.
Dit was zelfs ooit standaard. Ik heb het echt niet zelf allemaal ontdekt. Wel het gemak ervaren :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:14

Elisa2 schreef:
sanne83 schreef:

Natuurlijk klopt allemaal niet. :+ Op Bokt zitten de echte experts. Die met heel veel voorbeelden van hun eigen kennis en kunde en inhoudelijke onderbouwing precies kunnen aangeven hoe het dan wel moet. (Sarcasme modus uit)

Dat plaatje van dat het achterbeen steeds meer dichterbij het voorbeen komt, klopt gewoon niet met de werkelijkheid. Dit gebeurt alleen in piaffe en piroutte, en dat komt omdat je daarin niet vooruitgaat. In alle voorwaartse gangen klopt dat niet, dus het middelste plaatje is iets wat anatomisch gewoon nergens op slaat. Lijkt wel een plaatje van een enorm sabelbenig paard.

Dit is precies wat ik bedoel, alle boeken nemen dezelfde plaatjes gewoon over, terwijl het niet kan. Het lijkt een beetje onzinnig om over getekende plaatjes te zeuren, maar ik denk dat heel veel mensen serieus geloven dat er zoiets gebeurd als we het hebben over “de achterhand er meer onder”. Dan wil je dus iets van het paard wat gewoon letterlijk niet kan. Ik denk dat dat nooit goed kan zijn.

Zelfde verhaal met allerlei termen, waar iedereen een andere betekenis aan geeft en die dus weinig betekenis meer hebben. Ik zou voorstander zijn van het allemaal wat versimpelen, zodat mensen in de B niet zo hoeven te zoeken naar wat nou in vredesnaam de bedoeling is. Liefst ook met de mogelijkheid dat het allemaal wat paardvriendelijker beoordeeld wordt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:31

Suzanne F. schreef:
DuoPenotti schreef:

Achterwaarts.

Klinkt leuk DP maar als je op hoger niveau dressuur wilt rijden kom je hiermee in de problemen.
Galop spring je aan vanuit het binnenbeen, anders krijg je met je series problemen. En met travers en appuyeren trouwens ook want dan springen ze aan als je het buitenbeen teruglegt.

En echt een gedragen volte waar het paard gesloten is en spoort kan niet zonder een wakend buitenbeen en een binnenbeen op de singel.

En achterwaarts op de juiste gesloten manier kan niet alleen op hand, dit moet vanuit een actief ondertredend achterbeen.

Maar goed, dit is geen rijtechnische discussie hier. Ik waardeer je mening dat er vaak te moeilijk wordt gedacht maar er zit wat nuance in. In de B geef ik je gelijk.

Vind het wel interessant wat je zegt DP. Maar ik denk een paar dingen wel.

Wanneer ik les krijg wil ik een dialoog aangaan met instructrice. Zij stelt mij vragen. Waar leg je je been nu om dit corrigeren en waarom? Andersom vraag ik haar ook altijd waarom. Ik moet altijd uitleggen wat ik voel. Ik wil van de hoed en de rand weten en kunnen voelen wat er gebeurd. In detail. Ik vind metaforen heel erg fijn. Winkelwagentje is volgens mij een bekende. Ik ben het type persoon dat ALLES wilt weten en begrijpen en vervolgens naadloos zelf wilt kunnen voelen.Er is een redelijk realistische kans dat jij een ander patroon van leren hebt. Dit werkt voor jou wellicht heel goed.

Tweede wat ik denk is dat je misschien onbewust veel meer doet en je het rijden voor jezelf op deze manier simplificeert. Dit is een mega aanname. Vaak geven we toch nog hele subtiele hulpen met gewicht en de kleinste dingen hebben al inwerking.

Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens. Op B/L niveau loopt men maar tot in den treuren te klieren met allerhande hulpen. Soms is even op jezelf focussen genoeg om een paard goed te laten lopen. Ik geloof dat er een mate van verfijning op elk niveau komt kijken. Maar wat is de verfijning? In de lagere klassen ben je de verfijning letterlijk zelf. Het steeds subtieler en bewuster zijn van je eigen lichaam. Wellicht heb je dit zelf toegepast (onbewust?) op je eigen rijstijl.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:32

DuoPenotti schreef:
Nee hoor met verfijning kom je niet in de knoop. Dat is mijn punt juist.

En ja ben de B en L uitgekomen. :D

Maar goed dat is wel precies wat je tegenwoordig in de top. Geen verfijning. Of althans bij Nederland.
Maar wel daar aanvast houden....

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.

Dat men mijn uitleg, waar ik alles behalve de enige in ben, zegt niks over mijn uitleg of de manier van techniek.
Wel naar wie het wil leren... Of niet. En dan maar zeggen dat het problemen geeft... Jammer

Maar dat merk ik vaker. Maar binnen jaren zie ik mijn uitleg wel de standaard worden.
Dit was zelfs ooit standaard. Ik heb het echt niet zelf allemaal ontdekt. Wel het gemak ervaren :D

Ik ben het met je eens dat je paardrijden simpel moet houden en snap een hoop van wat je zegt. Het is ook niet erg als je zelf net wat dingetjes anders doet oid. En bij de op 'druk rijdt' rijstijl mis ik de verfijning ook en dan ook vooral de durchlassigheid.

Ik ben alleen van mening dat als je wilt dat mensen niet in de war raken van alle terminologie. Dat het belangrijk is om ze de termen en hulpen goed te leren zoals het is voorgeschreven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:39

sanne83 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat plaatje van dat het achterbeen steeds meer dichterbij het voorbeen komt, klopt gewoon niet met de werkelijkheid. Dit gebeurt alleen in piaffe en piroutte, en dat komt omdat je daarin niet vooruitgaat. In alle voorwaartse gangen klopt dat niet, dus het middelste plaatje is iets wat anatomisch gewoon nergens op slaat. Lijkt wel een plaatje van een enorm sabelbenig paard.

Dit is precies wat ik bedoel, alle boeken nemen dezelfde plaatjes gewoon over, terwijl het niet kan. Het lijkt een beetje onzinnig om over getekende plaatjes te zeuren, maar ik denk dat heel veel mensen serieus geloven dat er zoiets gebeurd als we het hebben over “de achterhand er meer onder”. Dan wil je dus iets van het paard wat gewoon letterlijk niet kan. Ik denk dat dat nooit goed kan zijn.

Zelfde verhaal met allerlei termen, waar iedereen een andere betekenis aan geeft en die dus weinig betekenis meer hebben. Ik zou voorstander zijn van het allemaal wat versimpelen, zodat mensen in de B niet zo hoeven te zoeken naar wat nou in vredesnaam de bedoeling is. Liefst ook met de mogelijkheid dat het allemaal wat paardvriendelijker beoordeeld wordt.

De plaatjes gaan over de mate van buiging. Misschien is het niet goed te zien op de foto maar er zijn meerdere achterbenen getekend op ieder plaatje. Dit in combinatie met de theoretische uitleg en praktijk les en voorbeelden zorgt voor verdieping van de kennis in wat de bedoeling is van de dressuur en het skala.
Misschien is het niet te begrijpen zonder de uitleg en voorbeelden er bij of de ervaring zelf. Dat kan natuurlijk. Wat anatomisch wel en niet kan hangt imo volledig af van de bouw van een individueel paard.

Versimpelen ben ik ook een groot voorstander van. Maar dat begint wel met de termen en definities goed te gebruiken. Inclusief uitleg en dat zou vooral moeten plaats vinden in de les lijkt me.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:46

Maar is die terminologie ook door de jaren heen niet moeilijker gemaakt.

Misschien lag het aan mijn instructie toen maar ik had nog nooit van rechtrichten gehoord.
Wel wist ik dat een paard links en rechts gebogen was. Dat ze daarom ene kant zwaarder voelden. Enz.
Maar rechtrichten?

Grondwerk?
Je had longeren? Ja braaf zijn met mee lopen of op de Poets plaats. Maar dat had geen naam.
Is dat zo niet met veel termen? Moeilijker maken dan nodig?

Danique
Zeker weten dat ik meer gewicht hulpen heb gegeven.
Ze bewust niet genoemd op de term na: niet teveel doen denk maar wat je wilt.
Want dan geeft iedereen al een gewichtshulp ;)
Maar zo klein kunnen hulpen dus zijn.
Daar heb je geen benen voor nodig die wakend (vaak meer) aanliggen.
Geen hand die al steeds strak staat of wat ook.
Je kunt het veel kleiner af. Daarom ook geen problemen met verfijning. Het is al verfijning.
Ademhaling ook zo leuk.
Je laat je paard terugkomen of halthouden door uit te ademen.

Mensen doen te veel.
Ja juist na de B - L want dan moet de ruiter plus paard beter kunnen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-02-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt