Moeder van vriendin bemoeit zich met..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseball6

Re: Moeder van vriendin bemoeit zich met..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 13:48

Ik laat deze vraag maat varen.Ik kom er zo niet uit.En krijg alleen maar het gevoel dat de meesten niet weten over de regels van onze manege
Hier bij haal ik dit topic uit men volg lijst

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:49

Ik kan ook best begrijpen dat je het leuk vindt om met je eigen dekje te rijden :j
En dat je er van baalt dat er moeilijk gedaan wordt door het clubje dat de les daarna het paard meeneemt.

Maar ik kan hen eerlijk gezegd ook prima begrijpen.
En zoals al eerder gezegd, zal het voor het paard ook niet leuk zijn dat extra gedoe.

Als het dier gewoon voor jouw les opgezadeld wordt met een dekje dat er onder mag blijven liggen tot het beestje helemaal klaar is, dan is dat in principe voor alle partijen een stuk rustiger.

Paard rijdt zijn les, kan normaal met de rest mee doen en kan lekker een poos rustig uitstappen.
Ruiter er af, andere ruiter er direct op, en weer verder stappen. Zodat het beestje lekker even op adem heeft kunnen komen met zo min mogelijk gedoe tussendoor.

Ik zou er als aansluitende lesser ook best van balen als ik tijdens het wisselen van de paarden niet gewoon lekker direct op kan stappen en met de rest van mijn groep mee kan stappen, maar nog moet gaan wachten op iemand die zo nodig een dekje moet verwisselen....ik zou dan ook denken van joh doe er geen dekje onder dat er niet onder mag blijven liggen.

Paard krijgt wellicht ook de indruk dat het klaar is, want het zadel gaat er af. En moet dan weer opnieuw aangesingeld worden en dan krijg je als 2e lesser zo'n ongemotiveerd paard dat niet goed uitgestapt is, niet goed ingestapt is en dacht dat het al klaar was...

En dan inderdaad nog daarbij dat je maar moet hopen dat alles er een beetje recht op ligt, want jij zal zelf niet te veel tijd van jouw les willen missen en voelt de druk om het dier weer klaar te krijgen voor de volgende les.

Je zegt ook al dat de volgende lesser op tijd in de bak komt, terwijl de rest nog aan het stappen is.
Dat vindt jij misschien op tijd....maar voor die ander is dat helemaal niet leuk als de rest wel al aan het stappen is maar zij nog moet wachten op iemand die zo nodig een eigen dekje wil gebruiken -O-

Kortom:

Voor het paard is het niet fijn.
Voor de volgende lesser is het niet fijn.
Voor jezelf geeft het ook stress omdat je eigenlijk je les eerder af moet breken / moet haasten.

Is dat eigen dekje nou zó belangrijk? Belangrijker dan het welzijn van het paard :?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-03-21 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:52

Horseball6 schreef:
Ik laat deze vraag maat varen.Ik kom er zo niet uit.En krijg alleen maar het gevoel dat de meesten niet weten over de regels van onze manege
Hier bij haal ik dit topic uit men volg lijst

Maar wat had je dan voor antwoorden verwacht?

Deze moeder zegt er wat van, als jij op tijd bent kun je zeggen; bent u het er niet mee eens ga naar de lesgever.
Ben je te laat staat ze in alle recht om er wat van te zeggen.

Daarnaast krijg je meningen die vinden dat het niet paard vriendelijk is om snel te gaan wisselen ipv uitstappen.
Daar kun je wat mee doen of naast je neer leggen, dat is aan jou :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:56

pluisje88 schreef:
Hoe in hemelsnaam past 1 kwaliteitszadel op elk paard? Kun je best vinden maar dat is gewoon niet waar. Op maneges hebben ze gemiddeld genomen prima tuig tegenwoordig. De tijd van verotte zadels en versleten dekjes is echt wel voorbij. De modieuze dekjes van tegenwoordig zijn de helft van de tijd echt bedroevend qua materiaal en pasvorm. Ik zou het niet willen voor mijn paarden. Vooral voor het welzijn van het paard maar ook voor het gehannes met wisselen, en nog meer, statusverschillen tussen kinderen.

Professionele ruiters die verschillende paarden trainen gebruiken ook voor elk paard hetzelfde, hun eigen, zadel.
Ik weet niet of dat goed of slecht is. Ik benoem het alleen.

Dat een paard in een manege twee uur achter elkaar loopt is imo ook normaal. Alleen zit er tussen het eindigen van de ene les en het begin van de andere les geen extra tijd. Je neemt het paard over: de één stapt af en de ander stapt op. Zo gaat dat.
Het paard uit de bak halen en opnieuw gaan af- en opzadelen kost dus tijd. En blijkbaar vindt ts het acceptabel om dat in de tijd van de volgende les te doen.
Ik zou daar zeer geërgerd door zijn, dus ik begrijp die moeder heel goed.
Een paard zadelen doe je vóór de les, en dat kan dus niet als een paard moet worden overgenomen.
Ts kan dus kiezen: of het paard loopt twee lessen met haar dekje, of het loopt twee lessen met een manege dekje.
Het is nogal arrogant om als lesklant te denken dat je kunt bepalen dat de ander wel wat later in de les kan verschijnen; "meestal zijn ze nog aan het instappen" Whut? Dus de lesklant na haar kan de les inkomen als het instappen min of meer is afgelopen? Draaf maar aan...
Echt, wat een kapsones -O-

Verschrikkelijke cultuur dat van die setjes en franje. Bekijk een willekeurige catalogus van een ruitersport zaak en het blijkt voornamelijk een dames kleding- en getrut zaak. Met paardensport heeft het allemaal weinig te maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:58

Ik vind het raar dat een manege het goed vind dat jij met je eigen dekje rijdt eerlijk gezegd.

Als een paard 2 lessen achter elkaar moet lopen is het hoe dan ook niet goed voor het paard dat er tussendoor omgezadeld moet worden. Of het kan korter uitstappen na de les, of het kan korter instappen.... of als het paard tussen de lessen door even op stal wordt gezet om te plassen, wordt deze mogelijkheid ook het paard ontnomen. Hoe dan ook, het is veel extra gepruts en je ontneemt het paard een rust of ui/instap momentje. Manege paarden moeten al veel meer uren maken als gemiddeld. Veel gehaast met omzadelen, kans dat het niet goed ligt. Ik zou dit nooit toestaan en ik zie ook werkelijk niet waarom je dit zou willen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:59

Waarom wil je het dekje niet laten liggen bij haar? Als dat elke keer hetzelfde meisje is en zij ruimt hem op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:01

Amado7 schreef:
Waarom wil je het dekje niet laten liggen bij haar? Als dat elke keer hetzelfde meisje is en zij ruimt hem op.

Dekje zal wel mee naar huis gaan en ze moest voor de avondklok terug zijn dus kan niet wachten.

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:01

Amado7 schreef:
dat doe ik liever niet omdat er al een aantal dingen van mensen gestolen worden
Dit is de redene dat ik hem weer mee neem
Maar zoals ik al aangaf kunnen we beter maar dit topic met rust laten we komen er niet uit

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:02

Horseball6 schreef:
Amado7 schreef:
dat doe ik liever niet omdat er al een aantal dingen van mensen gestolen worden
Dit is de redene dat ik hem weer mee neem
Maar zoals ik al aangaf kunnen we beter maar dit topic met rust laten we komen er niet uit

Nee, je krijgt niet te horen wat je wil horen, dat is iets anders.
Er worden hier goede argumenten gegeven om het eigen dekje even te laten voor wat het is. Of je moet jouw les eerder stoppen zodat het meisje tegelijkertijd met de rest kan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Britt_xxx op 04-03-21 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:03

Ik krijg wel te horen wat ik wil horen.
De manege eigenaar vind het geen probleem dat ik er mee rijd

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:03

Nogmaals de vraag, wat had je dan verwacht antwoorden? Daar ben ik heel benieuwd naar.

DuoPenotti schreef:
Maar wat had je dan voor antwoorden verwacht?

Deze moeder zegt er wat van, als jij op tijd bent kun je zeggen; bent u het er niet mee eens ga naar de lesgever.
Ben je te laat staat ze in alle recht om er wat van te zeggen.

Daarnaast krijg je meningen die vinden dat het niet paard vriendelijk is om snel te gaan wisselen ipv uitstappen.
Daar kun je wat mee doen of naast je neer leggen, dat is aan jou :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:06

Maar omdat de manege-eigenaar het geen probleem vindt, MOET je het toch niet per-sé doen?

Wat vind je er van dan, dat het paard door jouw dekje niet goed uitgestapt en niet goed ingestapt wordt?
En dat de volgende lesser later op haar paard zit, dan de rest van de groep?

Hoe zou je dat zelf vinden als de rest al aan het instappen is maar jij kan nog niet op jouw lespaard omdat iemand anders per-sé de dekjes nog wil wisselen? :)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:11

TS, tot hoe laat is je eigen les? Hoe gaat dat met de paarden waarvan alleen de ruiter wisselt, zitten die er eerder op dan degene op jouw lespaard?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:18

Kan je niet omwisselen van les? Dat jij de les later rijdt en kan zitten te prutsen zoals je wil zonder dat er dan anderen op je moeten wachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:22

Er wordt wel heel veel ingevuld. Ik zie nergens staan dat ze het niet in haar eigen lestijd wisselt, de volgende les start om half 7 en dan staat het paard gewoon klaar. Dat andere mensen dan al aan het instappen zijn betekent niet dat de les al is begonnen.
Er staat ook nergens dat ze korter uitstapt, wie zegt dat ze niet eerder begint met uitstappen?
De eigenaar heeft toestemming gegeven, mij lijkt dat die moeder het dan met de eigenaar moet bespreken.

Ik heb op mijn manege nu ook wat gedoe met met eigen spullen rijden. Ik heb mijn eigen stijgbeugels gekocht, eerst toestemming gevraagd om ermee te mogen rijden want anders zou ik er geen €75 aan uitgeven. Nu heb ik ze en 1 vrijwilliger roept nu steeds dat het wisselen van de beugels slecht is voor het zadel en niet iedere week zomaar kan.

Ik begrijp de frustratie van Horseball6 prima, dan had de eigenaar ook geen toestemming moeten geven.

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:24

Miran schreef:
TS, tot hoe laat is je eigen les? Hoe gaat dat met de paarden waarvan alleen de ruiter wisselt, zitten die er eerder op dan degene op jouw lespaard?

Mijn les is op het momend van half 6 tot half 7
Als de avondklok er af is rijd ik weer van half 7 tot half acht en dan gs ik op die waar ik nu ook op rijd
Wr word te veel ophef over gemaakt daarom hoop ik dat dit topic niet meer omhoog gaat

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:27

[***] schreef:
Er wordt wel heel veel ingevuld. Ik zie nergens staan dat ze het niet in haar eigen lestijd wisselt, de volgende les start om half 7 en dan staat het paard gewoon klaar. Dat andere mensen dan al aan het instappen zijn betekent niet dat de les al is begonnen.
Er staat ook nergens dat ze korter uitstapt, wie zegt dat ze niet eerder begint met uitstappen?
De eigenaar heeft toestemming gegeven, mij lijkt dat die moeder het dan met de eigenaar moet bespreken.

Ik heb op mijn manege nu ook wat gedoe met met eigen spullen rijden. Ik heb mijn eigen stijgbeugels gekocht, eerst toestemming gevraagd om ermee te mogen rijden want anders zou ik er geen €75 aan uitgeven. Nu heb ik ze en 1 vrijwilliger roept nu steeds dat het wisselen van de beugels slecht is voor het zadel en niet iedere week zomaar kan.

Ik begrijp de frustratie van Horseball6 prima, dan had de eigenaar ook geen toestemming moeten geven.

Waarom koop je je eigen beugels? Nog nooit gehoord eigelijk. Maar dat gewissel is niet zo heel erg goed voor het zadel idd.

Eerder beginnen uitstappen is in een manegeles niet echt mogelijk, daar doe je de oefeningen mee in groep zoals gevraagd door de instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:31

Poekkie schreef:
[***] schreef:

Waarom koop je je eigen beugels? Nog nooit gehoord eigelijk. Maar dat gewissel is niet zo heel erg goed voor het zadel idd.

Eerder beginnen uitstappen is in een manegeles niet echt mogelijk, daar doe je de oefeningen mee in groep zoals gevraagd door de instructeur.

In mijn les is dat wel mogelijk.
Ik heb mijn eigen beugels omdat ik enorm veel pijn heb in mijn enkels, knieën en heupen. Maar als je eerst toestemming vraagt, dan geld uitgeeft en dan ineens gezeik krijgt is dat ook wel erg vervelend...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:50

Susanne: mss even offtopic, maar merk je verschil met andere beugels? Ik dacht altijd dat dat meer met de vorm van het zadel te maken had?
Persoonlijk vind ik lichamelijke klachten wel anders dan als je je beugels bvb per see roze wou ofzo. Als manege zou ik over dat eerste wel willen overleggen, over het tweede niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:51

Poekkie schreef:
Susanne: mss even offtopic, maar merk je verschil met andere beugels? Ik dacht altijd dat dat meer met de vorm van het zadel te maken had?
Persoonlijk vind ik lichamelijke klachten wel anders dan als je je beugels bvb per see roze wou ofzo. Als manege zou ik over dat eerste wel willen overleggen, over het tweede niet.

Ik absoluut. Heb een eigen paard dus hoef niet te wisselen maar ik heb bow balance en dan nergens last van. Met normale beugels heb ik binnen 5 minuten overal pijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:59

DuoPenotti schreef:
Ik zou het vooral storend voor het paard vinden.
Zadel af zadel weer op. Weer opnieuw singelen.
Als manege zou ik zeggen 1 dekje.

Voor jou zorg dat je stipt op tijd klaar bent. De volgende mensen hebben er geen boodschap aan dat jij perse met een eigen dekje wilt rijden. Dat is iets voor in jou tijd.

Helemaal mee eens!

Is helemaal niet in 't paard z'n belang dat geklooi met dekjes.
Zou als manege ook niet mee gaan in die gekte en verbieden dekjes te wisselen terwijl het paard nog moet lopen. Wisselen kun je er voor of erna.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:00

Poekkie schreef:

:j hier maakten andere beugels ook een enorm verschil voor mijn enkels en heupen. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:01

Hier ook geen last meer van de enkels met de bow balance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:07

Poekkie schreef:

De vorm van het zadel heeft inderdaad ook veel invloed maar daar kan ik niks aan veranderen. De beugels maken een wereld van verschil.
Maar als het om de kleur zou gaan en de instructrice heeft toestemming gegeven, je paard staat daarna op tijd klaar voor de volgende les, waarom zou iemand dan nog moeten zeuren?

Horseball6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 15:38

Poekkie schreef:
Kan je niet omwisselen van les? Dat jij de les later rijdt en kan zitten te prutsen zoals je wil zonder dat er dan anderen op je moeten wachten?

Nee dat kan niet
Ik zit met de avondklok en moet met het ov er heen.Ik rijs 1 uur heen en terug als ik van half 7 tot half acht rijd dan ben ik 21:25 weer thuis en ik heb geen zin in een boete
Ik stap goed uit en de meeste hadden geen problemen
Maar ik va hier verder niet op in