stal eigenaar geeft paard niet terug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:52

Lusitana schreef:
A
Over paspoort zou ik me verder geen zorgen maken, dat is geen eigendomsbewijs en volgens mij kun je bij "verlies" gewoon vervanging aanvragen.

Je krijgt niet zomaar een duplicaat paspoort.
Ze gaan eerst een onderzoek instellen en nemen schriftelijk contact op met de laatst bij hun bekende eigenaar.
Als hij niet reageert (of zoals bij mij.. al was overleden) kan het maanden duren voordat je een nieuw paspoort hebt.
En dat terwijl ik een nieuw paspoort moest door een flinke fout van het KWPN.. maar nee eerst moest er een onderzoek komen dat waren ze wettelijk verplicht.
Ik heb een paspoort zonder medisch inlegvel bij mijn arabier en kan die ook niet vervangen omdat zij eerst toestemming willen hebben van de laatst bekende eigenaar.
Daarnaast kan dat best veel kosten (verschilt veel per paspoort uitgevende instantie).

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:24

Laurie schreef:
boemel schreef:
Dus paard is alleen betaald door persoon 1 en persoon 2.

Persoon 3 heeft paard niet betaald. Hoe kan hij dan eigenlijk eigenaar van het paard zijn?

anjali schreef:
Wat erg allemaal. Maar als die ene persoon nooit zijn deel van het paard heeft betaald dan is hij ook geen (gedeeltelijk) eigenaar lijkt me. Ook niet als hij wel zijn wei heeft laten gebruiken.Want het onderhoud van een paard voor je rekening nemen maakt je nog geen eigenaar,alhoewel dit idee wel erg hardnekkig de ronde blijft doen.

Een idee dat ook hardnekkig dat ronde blijft doen is dat betaling een vereiste is voor overdracht van eigendom. Dat is het niet; als er geen eigendomsvoorbehoud is afgesproken zijn een geldige titel (bijvoorbeeld een koopovereenkomst), beschikkingsbevoegde vervreemder en leveringshandeling voldoende.

Voor TS is het denk ik het beste om naar een wetswinkel of juridisch loket te gaan voor advies.

Dit is het enige juiste antwoord wat hier gegeven wordt m.b.t. eigendom.

Betaling is geen vereiste voor overdracht van eigendom, en de 3e persoon kan dus in principe eigenaar zijn zonder te betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:31

xjevanscm schreef:
om het nog iets duidelijker te maken we konden dat paard daar zetten omdat het als een soort van opa en oma waren voor ons.

Ja ik heb een koop contract met de oude eigenaren. En ik heb bewijs dat ik hun heb betaald.

Haal er je rechtsbijstand bij. Als jij het volledige bedrag aan de oude eigenaar hebt betaald dan is het paard van jou en dat kun je bewijzen.
Zou het beest gewoon weghalen en het paspoort laten zitten. Voortaan geen paspoort meer uit handen geven, hooguit een kopie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:32

Brainless schreef:
Lusitana schreef:
A
Over paspoort zou ik me verder geen zorgen maken, dat is geen eigendomsbewijs en volgens mij kun je bij "verlies" gewoon vervanging aanvragen.

Je krijgt niet zomaar een duplicaat paspoort.
Ze gaan eerst een onderzoek instellen en nemen schriftelijk contact op met de laatst bij hun bekende eigenaar.
Als hij niet reageert (of zoals bij mij.. al was overleden) kan het maanden duren voordat je een nieuw paspoort hebt.
En dat terwijl ik een nieuw paspoort moest door een flinke fout van het KWPN.. maar nee eerst moest er een onderzoek komen dat waren ze wettelijk verplicht.
Ik heb een paspoort zonder medisch inlegvel bij mijn arabier en kan die ook niet vervangen omdat zij eerst toestemming willen hebben van de laatst bekende eigenaar.
Daarnaast kan dat best veel kosten (verschilt veel per paspoort uitgevende instantie).

Maar de laatst bekende eigenaar is degene waar TO het paard van heeft gekocht. Zij hebben een contract samen en een betaalbewijs. Dus persoon 2 en 3 doen er eigenlijk niet toe.

tengeltje11

Re: stal eigenaar geeft paard niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:39

ik denk dat alles nog te onduidelijk is om concreet raad te geven.

heb jij een paard volledig gekocht(dus 100% betaald aan de vorige eigenaars)
of is persoon 2 mede-eigenaar en heeft die dus ook iets betaald aan het paard?

en wat met persoon 3? heeft die dan iets betaald aan het paard?of iets niet willen betalen waardoor het paard nog niet helemaal betaald is?

want ik denk dat dat eerst duidelijk moet zijn voor je kan zeggen wat of hoe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:43

elnienjo schreef:
Maar de laatst bekende eigenaar is degene waar TO het paard van heeft gekocht. Zij hebben een contract samen en een betaalbewijs. Dus persoon 2 en 3 doen er eigenlijk niet toe.

Ja en nee.
Degene die het laatst bekend staat bij hun waar het paard van op naam stond.
Dus stel ik heb een paard op mijn naam staan.
ik verkoop die aan jou en jij na 5 jaar weer door aan Annie.
Annie raakt het paspoort kwijt en vraagt een nieuw paspoort aan; dan gaan zij bij mij navragen of het klopt dat het paard ooit verkocht is geweest en dat Annie de nieuwe eigenaar is (of kan zijn).

Waarom doen zij dat?.. stel dat het paard is gestolen en jullie maken samen een dealtje dat jij een koopovereenkomst maakt tussen jezelf en Annie waardoor Annie officieel de nieuwe eigenaar is.
Om te voorkomen dat Annie een nieuw paspoort krijgt bij een gestolen paard (die geen paspoort heeft) moet eerst de laatst bekende eigenaar geïnformeerd worden of het klopt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:01

In zekere zin, als het paspoort niet mee wordt gegeven, is dat misschien nog wel in het voordeel.... Betreffende onderzoeken naar eigenaren etc.
Maar voor hetzelfde geld wordt het gewoon overhandigd. We zitten over hypothetische gevallen te praten.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:58

Babootje schreef:
Brainless schreef:
@Babootje
Als hij bewijs heeft (kan ook in app/mail) dat hij mede eigenaar is heeft TS niets aan het koopcontract.
TS geeft zelfs hier aan dat hij mede eigenaar is (ondanks dat hij toentertijd niet betaald heeft) en heeft hem al 6 maanden als eigenaar behandeld.
Als je in eerste instantie geaccepteerd hebt dat hij niks heeft betaald, kun je daar niet meer op terugkomen.
Dan had TS en 2de eigenaresse direct moeten zeggen; of je betaald mee en dan komt het paard bij jou te staan of wij plaatsen het paard ergens anders op pension en is het ons paard en niet die van jou.

Dat doet toch helemaal niet ter zake? Hij heeft niet betaald. En TS wel en heeft daar bewijs van.
Als er nooit schriftelijk is vastgelegd dat de weide voor een x bedrag als bijdrage van partij 3 in het aankoopbedrag moet worden gezien (en ik vermoed dan van niet, aangezien onderverhuur verboden is) dan heeft partij 3 zijn aandeel niet betaald en is geen medeeigenaar.
Dus gewoon ophalen die bok :D :D

Het is niet omdat hij niet betaald heeft, dat hij geen aandeel kan hebben geleverd en hij geen eigenaar kan zijn.

Ik heb voor mijn eigen paard ook geen aankoopbedrag betaald. Nog geen symbolische cent. Wat ik wél gedaan heb, is haar overgenomen van de vorige eigenaar, inclusief alle kosten. Dus paard naar een stal bij mij in de buurt verhuisd, stalkost op mij genomen, nieuw harnachement, zadelpasser, DA, osteopaat, ... Eerder leasen dus. Na een jaar kei hard mezelf bewijzen heb ik haar gekregen van de eigenaar --> ik kreeg haar paspoort. Jaren later ook op mijn naam laten zetten, met zijn handtekening op de aanvraag.

Het is dus niet omdat persoon 3 niet betaald heeft, dat hij geen eigenaar kan zijn.
Zijn aandeel kan de huisvesting zijn. Daarbij legt hij geen aankoopbedrag neer, maar spaart hij alle partijen (1 en 2) wel maandelijks de stalkost uit, en dit tikt toch ook heel snel aan. Als dit de afspraak was onder hun drieën, is dit wel degelijk zijn aandeel, is hij mede-eigenaar en heeft hij ook rechten.

Zou ik het zelf op die manier doen, een paard kopen met 2 anderen? Nee.
Maar het kan wel, en mij lijkt me dat dit hier de regeling is, als ik het goed snap. En het is niet omdat dit, in goeder trouw, niet op papier gezet is, dat persoon 1 nu maar "die bok moet gaan opladen". Hij heeft zijn aandeel wél betaald, door middel van een huisvesting te voorzien (er van uitgaande dat dit idd zijn aandeel in de koop is natuurlijk, daar is TS nogal vaag over).

Mijn gevoel is dat TS niet meer met persoon 3 door één deur geraakt - deze was blijkbaar als een opa, maar is dat nu niet meer. Ik gok dat TS daardoor niets meer met persoon 3 te maken wil hebben, en daardoor het paard wil verhuizen. Als de regeling idd is wat ik denk (persoon 3 voorziet huisvesting) dan is persoon 3 zijn deel nagekomen en heeft persoon 1 het recht niet (moreel gezien) het paard zomaar mee te nemen, dan zal zij idd persoon 3 moeten uitkopen, ook al heeft die oorspronkelijk niet meebetaald in de aankoop. Moreel gezien dan toch.

Maar nogmaals - ik vind het nogal een vaag verhaal momenteel, ik krijg de indruk dat TS het nogal snel heeft neergepend en dat we niet alles van A-Z te lezen hebben gekregen.

TS wat is persoon 3 zijn aandeel in het eigenaar-zijn? Is dat, zoals vermoed wordt, de voorziening van de huidige huisvesting?
Ik vind de titel van het topic ook nogal misleidend/verwarrend. Je spreekt daarin van "de staleigenaar" maar in je OP blijkt dat hij mede-eigenaar van het paard in kwestie is.
Wat is zijn aandeel in mede-eigenaar zijn van het paard? Heeft hij de afspraak hieromtrent waargemaakt? Zoja, dan heeft hij ook rechten en kan je het paard niet zomaar verhuizen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:06

Maar dat voorzien in huisvesting is dan eerder een bijdrage in de onderhoudskosten waardoor hij gebruik mag maken van het paard. Hij heeft niet mee betaald aan de aankoop, dus is geen mede-eigenaar. De 2 andere eigenaren hebben wel betaald en betalen ook nog alle overige kosten op huisvesting na. Kan mij dus voorstellen dat ze van persoon 3 afwillen en het voor lief nemen dat ze elders stalling/weidegang moeten betalen. Vind het absurd dat persoon 3 uitgekocht wil worden terwijl hij geen cent heeft bijdragen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:21

TS, als je juridisch advies wilt zou ik elders informeren. Want de meeste bokkers hebben hier geen opleiding in gevolgd en kunnen je op juridisch vlak niet adviseren.

Enkel als je er onderling echt niet uitkomt.

Mag in vragen wat ieders leeftijd is?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:38

Er wordt hier van alles geschreven. Er zijn al 11 uur lang veel vragen gesteld. Maar TS geeft nergens een antwoord op. Dus heeft het nut om te reageren?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 23:41

Babootje schreef:
Brainless schreef:
@Babootje
Als hij bewijs heeft (kan ook in app/mail) dat hij mede eigenaar is heeft TS niets aan het koopcontract.
TS geeft zelfs hier aan dat hij mede eigenaar is (ondanks dat hij toentertijd niet betaald heeft) en heeft hem al 6 maanden als eigenaar behandeld.
Als je in eerste instantie geaccepteerd hebt dat hij niks heeft betaald, kun je daar niet meer op terugkomen.
Dan had TS en 2de eigenaresse direct moeten zeggen; of je betaald mee en dan komt het paard bij jou te staan of wij plaatsen het paard ergens anders op pension en is het ons paard en niet die van jou.

Dat doet toch helemaal niet ter zake? Hij heeft niet betaald. En TS wel en heeft daar bewijs van.
Als er nooit schriftelijk is vastgelegd dat de weide voor een x bedrag als bijdrage van partij 3 in het aankoopbedrag moet worden gezien (en ik vermoed dan van niet, aangezien onderverhuur verboden is) dan heeft partij 3 zijn aandeel niet betaald en is geen medeeigenaar.

Volgens mij ben je het meest eigenaar als je voor het paard zorgt. En dat doet eigenaar 3 met name, want bij hem staat het paard op de wei en mogelijk voert hij het of haalt hij er een keer een borstel over heen. Hij laat er iemand op rijden, misschien heeft hij daar foto's van? Dit is volgens mij allemaal veel meer bewijs van eigendom dan een contract...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:01

Nikass dat je dus echt echt zo'n broodje aap verhaal.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:17

Ik ben nog steeds benieuwd hoe oud alle betrokken partijen zijn. De ene wordt gezien als opa, lijkt mij dat de andere 2 betrokken nog niet heel erg oud zijn. Ik heb bijna de neiging om te zeggen: bespreek het met jullie ouders.

Ik ben ook benieuwd of jullie op papier gezet hebben hoe jullie met die eigenaarschap omgaan. Staat vast wie welke kosten moet betalen? Dus niet het aankoopbewijs van het paard, maar de afspraken tussen jullie 3-en.

De 3e persoon betaalde nooit zijn deel van de aanschaf van het paard. Maar hebben jullie hier nog wel om gevraagd?

Je klinkt een beetje boos over het feit dat er iemand anders op het paard rijdt in bijzijn van eigenaar 3. Maar ik neem aan dat je hier ook afspraken over gemaakt hebt. Je zegt, dat er nu niet goed voor je paard gezorgd wordt, maar wat doen jullie (eigenaar 1&2) momenteel zelf aan verzorging? En wat doet eigenaar 3?
Laatst bijgewerkt door Devic op 03-11-20 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:27

Voor eigendomsoverdracht zijn 3 dingen nodig
B: beschikkingsbevoegdheid. Je kan alleen maar overdragen wat echt van jou is (dit is bijvoorbeeld waarom een bezitter of houder geen eigendom over kan dragen). Een beschikkingsbevoegde is de eigenaar (tenzij faillissement oid, maar dat wordt een ander verhaal).
L: levering. Kan op verschilllende manieren, hierzo waarschijnlijk gewoon simpele feitelijke levering (hoi hier is je paard, oh top ik laad 'm in en zet m bij mij op stal)
T: titel. Dit is de rechtsgrond waarop de overdracht is gebaseerd, in dit geval het koop contract.

Kort door de bocht is het zo dat wanneer aan deze voorwaarde is voldaan, het eigendom over gaat. Als je niet wil dat dat gebeurd zonder betaling moet in het contract een eigendomsvoorbehoud beding zijn. Gezien je je in principe moet houden aan wat is afgesproken kan je uiteindelijk een vordering krijgen wanneer betaling uit blijft, of het contract laten ontbinden oid. Doet in ieder geval aan de rechtsgeldigheid van de overdracht in principe niets af.

beknopte juridische kader ter indicatie (allen uit BW) 3:84 jo. 6:213 jo. 6:27 jo 3:33 jo 3:37 7:1 jo. 7:4
(niet alles er bij etc maar in hoofdlijnen kom je met deze artikelen wel in de basis een heel eind. Gelukkig is het standaard antwoord op hoe iets juridisch zit: Het hangt er vanaf. Geeft ook gelijk wel weer aan hoeveel nuances en uitzonderingen etc er bestaan)

Dit overigens niet eens per se voor TS maar meer in het algemeen, en waarom het verhaal van @nikass niet waar is :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 00:46

Waarom kan je het paard niet gewoon verplaatsen en “opa” mede-eigenaar laten blijven? Jij en je vriend willen verhuizen, dat is twee tegen één.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:02

elnienjo schreef:
Maar dat voorzien in huisvesting is dan eerder een bijdrage in de onderhoudskosten waardoor hij gebruik mag maken van het paard. Hij heeft niet mee betaald aan de aankoop, dus is geen mede-eigenaar. De 2 andere eigenaren hebben wel betaald en betalen ook nog alle overige kosten op huisvesting na. Kan mij dus voorstellen dat ze van persoon 3 afwillen en het voor lief nemen dat ze elders stalling/weidegang moeten betalen. Vind het absurd dat persoon 3 uitgekocht wil worden terwijl hij geen cent heeft bijdragen.

Tenzij dit gewoon effectief de onderlinge afspraak was: dat dit zijn aandeel zou zijn en hij hierdoor mede-eigenaar zou zijn. Uiteindelijk kost een paard stallen ook geld, en dat wordt op de huidige manier opgevangen door persoon 3.

Ik zeg niet dat ik het op die manier zou doen hoor. Maar als dit onderling is afgesproken, lijkt mij dat persoon 3 moreel gezien wel degelijk rechten heeft. Persoon 1 en 2 hebben op het moment van de aankoop betaald, dat is waar. Persoon 3 zijn aandeel gebeurt op een andere manier.

Denk ik - want TS antwoord verder niet, dus we hebben er het raden naar.

Is het absurd dat persoon 3 uitgekocht wil worden terwijl hij bij de aankoop niet heeft bijgedragen? Misschien wel. Anderzijds ook niet, hij heeft zijn aandeel geleverd en maanden aan stalkosten op zich genomen - dat dit wel of niet zijn wei is, en of hij hier wel of niet voor moet betalen doet er niet toe: hij heeft gemaakt dat persoon 1 en persoon 2 de voorbije maanden geen stalkost hebben moeten betalen. Het is krom, dat zeker wel, maar hij heeft dus wel degelijk een aandeel geleverd, en moreel gezien snap ik best dat hij niet wil dat 1 en 2 nu zomaar het paard opladen en meenemen en hem daarmee buiten spel zetten, terwijl hij wel zijn deel heeft geleverd.

Maar nogmaals - dit is speculatie, vermits TS de boel niet verder uitklaart. ALS persoon 3 zijn aandeel huisvesting is, heeft hij tot heden zijn aandeel geleverd, is hij mede-eigenaar en heeft hij mee in de pap te brokken.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 03-11-20 08:09, in het totaal 2 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:05

Ocean_Child schreef:
Waarom kan je het paard niet gewoon verplaatsen en “opa” mede-eigenaar laten blijven? Jij en je vriend willen verhuizen, dat is twee tegen één.

Dat kan "niet gewoon" omdat persoon 3, zoals ik het lees, mede-eigenaar is en dus ook rechten heeft. "De meerderheid wint" is een beetje Middeleeuws. Ze hebben met hun drieën een paard, en moeten dus alle 3 akkoord gaan bij beslissingen. Heel omslachtig lijkt mij, ik zou zelf nooit een paard kopen op die manier - maar als ze alle 3 eigenaar zijn, hebben ze alle 3 wat te zeggen, en zullen ze als grote mensen rond de tafel moeten gaan zitten en tot een oplossing moeten komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:04

Maartje1990 schreef:

Nou volgens mij niet, daar zijn andere ervaringen mee...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:10

Nikass schreef:
Maartje1990 schreef:

Nou volgens mij niet, daar zijn andere ervaringen mee...

Die praat is eens op bokt gekomen maat het is gewoon echt klinkklare onzin.

Paar berichten hierboven legt iemand het uit

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:17

Babootje schreef:
Brainless schreef:
@Babootje

Nikass schreef:
Volgens mij ben je het meest eigenaar als je voor het paard zorgt. En dat doet eigenaar 3 met name, want bij hem staat het paard op de wei en mogelijk voert hij het of haalt hij er een keer een borstel over heen. Hij laat er iemand op rijden, misschien heeft hij daar foto's van? Dit is volgens mij allemaal veel meer bewijs van eigendom dan een contract...

Nee hoor, dat is niet juist. Zo zal een rechter het niet zien. Ik heb vaak genoeg meegemaakt op een stal dat er niet betaald werd door de eigenaar, maar dan mag de staleigenaar het paard (wettelijk gezien) nog niet houden. Ze zetten soms wel eens een slot op de deur, maar dat mag juridisch gezien niet en moet de staleigenaar maar op een andere manier achter zn geld aan. Soortgelijk verhaal.
Zolang eigenaar 3 geen bewijs heeft dat hij voor het paard heeft betaald is hij geen eigenaar en heeft hij er niets over te zeggen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:18

Ayasha schreef:
Dat kán je wel tenzij er idd Appjes zijn of ander bewijs is. Normaal doet men dat niet uit fatsoen. Ik heb ook een merrie aan een vriendin gegeven zonder contract. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar terug te halen. Maar dat is absoluut een (potentieel naïeve) regeling gebaseerd op blind vertrouwen. Want als je kwaad wil kán het dus wel. Mits je ook eventueel wil procederen als de ander even kwaad wil natuurlijk. En bij die zaken is de uitkomst bij mijn weten meestal vooral dat beide partijen veel meer geld kwijt zijn dan het dier waard is. :=

Dat ligt ook niet zo zwart/wit hoor... zou dan een kwestie worden van uitpluizen wie de feitelijke eigenaar is en als jouw vriendin al die tijd voor alle kosten vh paard al betaald is er grote kans dat zij wordt aangewezen als rechthebbende eigenaar. Gelukkig speelt dit voor jou niet maar zulke omstandigheden wegen vaak zwaarder mee dan wat op papier staat
Laatst bijgewerkt door Sidera op 03-11-20 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:23

Citaat:
Nee hoor, dat is niet juist. Zo zal een rechter het niet zien. Ik heb vaak genoeg meegemaakt op een stal dat er niet betaald werd door de eigenaar, maar dan mag de staleigenaar het paard (wettelijk gezien) nog niet houden. Ze zetten soms wel eens een slot op de deur, maar dat mag juridisch gezien niet en moet de staleigenaar maar op een andere manier achter zn geld aan. Soortgelijk verhaal.
Zolang eigenaar 3 geen bewijs heeft dat hij voor het paard heeft betaald is hij geen eigenaar en heeft hij er niets over te zeggen.

Nou op zich heeft een creditor een retentie recht en mag een staleigenaar dat dus wel doen als de huurachterstand en de waarde van het paard proportioneel zijn. Kijk of het wenselijk is is een tweede...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:27

Sidera schreef:
Ayasha schreef:
Dat kán je wel tenzij er idd Appjes zijn of ander bewijs is. Normaal doet men dat niet uit fatsoen. Ik heb ook een merrie aan een vriendin gegeven zonder contract. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar terug te halen. Maar dat is absoluut een (potentieel naïeve) regeling gebaseerd op blind vertrouwen. Want als je kwaad wil kán het dus wel. Mits je ook eventueel wil procederen als de ander even kwaad wil natuurlijk. En bij die zaken is de uitkomst bij mijn weten meestal vooral dat beide partijen veel meer geld kwijt zijn dan het dier waard is. :=

Dat ligt ook niet zo zwart/wit hoor... zou dan een kwestie worden van uitpluizen wie de feitelijke eigenaar is en als jouw vriendin al die tijd voor alle kosten vh paard al betaald is er grote kans dat zij wordt aangewezen als rechthebbende eigenaar. Gelukkig speelt dit voor jou niet maar zulke omstandigheden wegen vaak zwaarder mee dan wat op papier staat

Neen, zo is het dus niet perse.Al is dat iets dat hardnekkig geloofd blijft worden.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:27

Maartje1990 schreef:

En @ayasha Inderdaad niet perse zo (daarom zei ik ook niet zo zwart/wit) maar het speelt wel degelijk mee. Onderstaande voorbeeld werk ik zelf mee in de praktijk..

In het strafrecht niet hoor... zit wat minder thuis in burgerlijk recht maar als een auto op naam staat van persoon A, en diens naam staat op t koopcontract, maar persoon B betaalt de verzekering, benzine en wordt gezien in de auto, de auto staat bij persoon B geparkeerd dan wordt er vaak aangenomen dat de auto feitelijk van persoon B is en als diens vermogen gerekend.
Laatst bijgewerkt door Sidera op 03-11-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt