Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenHorse

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:27

Ik heb gister mogen schrijven bij de nieuwe protocollen en ik vond het best oke. Ik schrijf eigenlijk nooit en had een jury met veel commentaar, maar ik kon het best goed bijhouden. Per onderdeel benoemde ze dan enkele punten zoals takt, aanleuning en vloeiende overgang. Die onderstreepte ik en dan zei ze bijvoorbeeld 'mag iets actiever' en dat schreef ik bij de tip. Op die manier kreeg je een vol protocol en dat vind ik heel waardevol! :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:48

PSvanLot schreef:
Marjolein schreef:
Kunnen we niet beter strepen met een groene (positief) en rode (negatief) markeerstift? Dan heb je minder uitleg erbij nodig.

Ik heb gisteren ook de eerste proeven gereden met de nieuwe protocollen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet gekeken heb naar de onderstreepte gedeeltes.

Dan heb je toch nog zoveel uitleg nodig. Dingen als 'aanleuning', 'vorm en grootte van volte', 'grootte van keerwending, en 'parallel' zal toch uitleg behoeven.

En ik geef het de schrijfster/schrijver te doen als ze een blauwe/groene/rode pen moeten gaan hanteren...

Maar het is toch sneller om "grootte" te onderstrepen en dan "klein" op te schrijven dan "volte te klein"?
Weliswaar niet veel in dit voorbeeld, maar langzamer lijkt het me iig niet.

Ik heb jaren geleden een keer bij het mennen geschreven met zo'n protocol en ik vond het toch echt wel een stuk sneller.

Kleuren lijken mij ook veel te ingewikkeld, ondertussen moeten wisselen van pen kost wel veel moeite en vraagt om vergissingen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:10

En stel je hebt je vergist met de kleur, hoe krijg je dat ooit gecorrigeerd :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:03

Ik heb veel subtop geschreven en ik vond het onderstrepen juist ideaal. Maar het eerder genoemde afkortingenlijstje lijkt me ook een zeer goede. Meer lb, niet // (parallel)/ vierkantje tekenen voor vierkant ( bij het halthouden) etc levert mij tijdwinst op bij het schrijven.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:16

Tango1979 schreef:
Ik heb veel subtop geschreven en ik vond het onderstrepen juist ideaal. Maar het eerder genoemde afkortingenlijstje lijkt me ook een zeer goede. Meer lb, niet // (parallel)/ vierkantje tekenen voor vierkant ( bij het halthouden) etc levert mij tijdwinst op bij het schrijven.

Bij de subtop schrijf ik ook veel.

Maar daar vind ik het handig, dat je niet per klasse 4 verschillende proeven hebt.
Bij de subtop weet je bij elke proef wat je per onderdeel kan onderstrepen.

Dat is mijn mening :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:40

Ik heb dit weekend gestart en ik weet niet of het aan de nieuwe protocollen lag, maar ik had het idee dat jury/schrijfster langer bezig waren met afwerken van het protocol dan voorheen.
De tijd die ik kreeg om de ring te verkennen voelde iig al langer dan anders.

Vond het protocol verder prima te begrijpen en kon me vinden in hetgeen was onderstreept en bijgeschreven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:30

Wij hebben vanavond een wedstrijd georganiseerd, 6 juryleden gehad die het allen zeer vermoeiend vonden. Geen enkele vond het een meerwaarde. 1 schrijfster kon er goed mee werken, de andere 5 vonden het veel werk en jammer dat ze niet mee konden kijken met de proef.

Er werd ook door verschillende aangegeven dat ze niet begrepen waarom het zo opeens ingevoerd is en niet in april bij de nieuwe proeven. Niemand is er in geoefend.

Er zit in proef 5 ,geloof ik, we foutje. Binnenkomen in arbeidsdraf, tussen X-G arbeidsdraf...
Dat moet zijn binnen komen in stap..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 06:53

Is dressuur nou de enige sport waarbij een jury niet alleen moet bepalen wie het beste was, maar ook een compleet ''trainingsadvies''/clinic op papier moet meegeven? Plus de ''alles moet positief'' hype, niet alles is positief in de praktijk. Soms is het enige positieve om onderaan te zetten; gelukkig ben je blijven zitten of fijn dat je nog in de ring bleef.
Gelukkig maak ik het niet vaak mee dat het zo dramatisch is maar toch............. de KNHS verlangt bijna wonderen van hun officials.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:25

CharleyT schreef:
Is dressuur nou de enige sport waarbij een jury niet alleen moet bepalen wie het beste was, maar ook een compleet ''trainingsadvies''/clinic op papier moet meegeven? Plus de ''alles moet positief'' hype, niet alles is positief in de praktijk. Soms is het enige positieve om onderaan te zetten; gelukkig ben je blijven zitten of fijn dat je nog in de ring bleef.
Gelukkig maak ik het niet vaak mee dat het zo dramatisch is maar toch............. de KNHS verlangt bijna wonderen van hun officials.

Eens. En wat ze ervoor terugkrijgen staat absoluut niet in verhouding. Niet in waardering, niet in beloning, niet in voorwaarden en niet in omstandigheden.
En om weer de vergelijking met turnen te trekken; dat is met turnen wel anders. Het was voor mij echt een eye opener om te zien hoe een andere sport omging met juryleden en de jurering in het algemeen. Erg interessant om te zien. Eigenlijk zou er tussen de sportbonden eens wat communicatie moeten zijn, delen van inzichten. Ze zouden echt van elkaar kunnen leren. Het geven van tips en verbeterpunten zou wel iets kunnen zijn wat turnen kan overnemen. Al is het maar 1 algemene opmerking. Nu krijg je dus niks, alleen je punten. Maar het respect voor juryleden is wel iets dat de KNHS mag overnemen. Je mag als deelnemers de jury niet eens aanspreken op straffe van uitsluiting. Dat is misschien wat overdreven maar die schreeuwende boze ouders en deelnemers die soms bedreigend overkomen slaan nergens op. Respect voor juryleden is in de dressuur ver te zoeken. Ook door de bond zelf trouwens. Totaal geen waardering.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 13:48

Ik vind persoonlijk alleen een cijfer ook prima, ik weet echt wel wat er mis ging :7

Maar goed dat is niet voor iedereen zo, een ander haalt veel uit de opmerkingen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:17

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die precies weten wat een jury ziet. Niet als het echt heel erg mis gaat maar juist voor de details heb je het commentaar zo hard nodig.
Een paar jaar geleden had ik van twee van de drie juryleden een acht voor een pirouette maar van de derde had ik een vier. Voor mijn gevoel was het een prima pirouette en zonder commentaar had ik daar niets mee gekund. Maar dankzij het commentaar wat erbij stond kon ik er met mijn instructrice mee aan de slag en werden ze inderdaad nog beter.
Dit is een extreem voorbeeld maar juist het commentaar is de reden waarom ik op wedstrijd ga en niet zozeer de punten. En dat is heus niet altijd commentaar waar ik het mee eens ben want er zit nog best een verschil in wat de juryleden willen zien, zeker in de lagere klassen. Daarom leg ik vaak protocollen van een wedstrijd of vijf naast elkaar om te kijken wat er veel terug komt dan weet ik dat de prioriteit is om daarmee aan de slag te gaan.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:37

Ben ik dan een van de weinigen die precies kan voorspellen wat de jury wel en niet goed vond? Aan het eind van mijn proef kan ik altijd al noemen wat er wel en niet goed ging en dat zie ik dan (meestal) ook terug in mijn punten. Je proef laten filmen helpt daar ook al bij.

Ik ben wel benieuwd geworden naar het gebruik van de nieuwe protocollen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:00

Als wedstrijd organisatie weet ik ook niet of ik deze protocollen een verbetering ga vinden. Dat dubbel printen lijkt me vooral veel gedoe...

Als ruiter vind ik commentaar bij een 4 of 5 wel fijn, maar dat hoeven ook geen lappen tekst te zijn.

Vice versa vind ik een protocol met allemaal 5'en en geen commentaar wel erg lastig. Juist omdat ik respect heb voor de mening van de jury en graag wil verbeteren.

Ik krijg a.s. vrijdag als het goed is zo'n nieuw protocol terug. Ben erg benieuwd. :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:00

Zeepsop schreef:
Ben ik dan een van de weinigen die precies kan voorspellen wat de jury wel en niet goed vond? Aan het eind van mijn proef kan ik altijd al noemen wat er wel en niet goed ging en dat zie ik dan (meestal) ook terug in mijn punten. Je proef laten filmen helpt daar ook al bij.

Ik ben wel benieuwd geworden naar het gebruik van de nieuwe protocollen.

Nee je bent niet de enige, maar er zijn er denk ik ook een groot aantal die het inderdaad niet weten van hun eigen proef.

En dat is ook niet erg, daar is het commentaar natuurlijk ook voor!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:12

Je bent niet de enige, echt commentaar bij een 3 vind ik vaak overbodig. Ik voelde zelf ook dat mijn pony in de verkeerde galop aansprong bijvoorbeeld :P
Ik heb het liefst commentaar bij alles tussen 5,5 en een 7... :j
Zo had ik laatst een 6,5 waar bij stond; perfect uitgevoerd, jammer genoeg wel iets te groot. En inderdaad! Dat was me tijdens het rijden niet opgevallen, het voelde heel netjes! Zonder de opmerking had ik me waarschijnlijk afgevraagd waarom het niet minimaal een 7 zou zijn....
En ik heb laatst een jury gevraagd hoe ik van mijn 7 een 8 zou kunnen maken in de stap verruiming. Dat vind ik eigenlijk lastiger te beoordelen dan een fikse onvoldoende want daarbij weet je vaak (hoop ik!) wel zelf wat er mis ging.....

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:39

Waarom ik wel graag kort commentaar heb.
Gevoel en beeld kloppen niet altijd met elkaar.
Ja een 3 snapt bijna iedereen wel, maar die 6 die voor mij als 7 aanvoelde wil ik toch graag weten wat ik anders had moeten doen of laten zien. Omdat het een jurysport is, wil je graag juist weten wat de jury dacht op dat moment. En ja, ik laat me bijna altijd filmen en dan ga ik met het protocol naar mijn filmpje zitten kijken om het als leermoment te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:50

Ik heb vandaag voor het eerst sinds begin corona weer een meetmoment op locatie gereden. Ik vond het onderstrepen met een korte toekichting hier en daar heel prettig (ik had echt een paar punten waarvan ik dacht; ah oke dan snap ik het).
Met 200 punten in de m1 vond ik het alleen lastig te onderscheiden wanneer iets onderstreepts positief of negatief was.
Bij een 5 spreekt het voor zich, maar bij een 9,5? Is dat dan als in: kan hiermee een 10 worden, of dit onderstreepte was juist goed...

Lijkt mij duidelijker om daar een vaste regel voor te hebben (onderstreept is of goed of slecht). Verder vind ik verplicht positief commentaar geven onzin. Wat niet goed is is niet goed. Ik hoor dat liever direct en bondig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:09

Positief commentaar is vooral bedoeld als zeggen wat er wel moet. Dus in plaat van niet slingeren zeg je recht houden. Dat is ook wat je probeert te doen met lesgeven omdat je mensen bewust wilt maken van wat ze moeten verbeteren.

Ik heb gisteren gestart in het ZZZ en bij de ene jury was er geen gebruik gemaakt van het onderstrepen en bij de andere 1x en nog wel wat in de gewone tekst van de proef omcirkeld. Had 71,5% dus sowieso niet heel veel commentaar. Wel onderaan beide protocollen hele fijne tips om mee verder te werken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 11:12

Katja schreef:
Positief commentaar is vooral bedoeld als zeggen wat er wel moet. Dus in plaat van niet slingeren zeg je recht houden. Dat is ook wat je probeert te doen met lesgeven omdat je mensen bewust wilt maken van wat ze moeten verbeteren.
.

Recht houden kan voor meer dingen maar zegt mij dan weer minder, want ja, wat wordt er dan bedoeld;
-slingert het paard over de lijn?
-gaat de achterhand naar buiten/binnen?
-gaat de voorhand naar buiten/binnen?

Net als de opmerking '3 sporen'
Maar was het te schuin, of te weinig? Dat heb ik er liever bij bijv.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:42

Nibbit schreef:
Katja schreef:
.

Recht houden kan voor meer dingen maar zegt mij dan weer minder, want ja, wat wordt er dan bedoeld;
-slingert het paard over de lijn?
-gaat de achterhand naar buiten/binnen?
-gaat de voorhand naar buiten/binnen?

Precies zoals jij het zegt. Het geeft veel te weinig informate en behoeft uitleg.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:48

Nibbit schreef:
In plaats van te weinig kun je ook moet meer neerzetten.
Mijn punt was vooral dat positief commentaar niet is dat je alleen maar zegt wat goed gaat en dat lijken veel mensen te denken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 11:54

Katja schreef:
Nibbit schreef:
In plaats van te weinig kun je ook moet meer neerzetten.
Mijn punt was vooral dat positief commentaar niet is dat je alleen maar zegt wat goed gaat en dat lijken veel mensen te denken.

Ja precies, 'moet meer' geeft ook aan wat er gebeuren moet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:19

Maar moet mag niet meer volgens de bijscholing die ik een paar maanden geleden heb gevolgd. Dat is te negatief, je mag wel "mag meer" neerzetten. In mijn hoofd hoort bij een "mag" geen onvoldoende, dus ik vind het in de praktijk nog best lastig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:35

Dat is wel een beetje soft inderdaad. Als je een 4 geeft en dan mag meer dan rijmt het ook niet zo lekker met elkaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:01

Ik kom even terug op mijn positieve reactie bij de aankondiging van de nieuwe protocollen :')

Vanmiddag geschreven, en dat viel echt niet mee hoor... Ik heb amper iets gezien, wat de reactie van de jury lastiger te interpreteren maakt. Je moet écht nadenken. Anders is het gedachteloos noteren omdat je het zelf ook al hebt geconstateerd door te kijken.
En dan staat er bij elk onderdeel een andere volgorde, en ontbreken er soms dingen (B) die je juist had willen onderstrepen.

Pas na 20 combinaties kreeg ik er wat feeling mee. :')

Ik vind het initiatief nog steeds wel goed, ik denk alleen dat de invulling anders moet. Doordat je bij elk onderdeel iets wilt onderstrepen, moet je wel goed nadenken over het commentaar (de interpretatie moet wel goed zijn, anders heeft niemand iets aan het commentaar) en realiseerde ik mij in ieder geval (misschien ook omdat ik deels blind was door het niet kunnen kijken) dat commentaar niet altijd helder is als je jezelf niet vaak ziet rijden.

Waar ik me aan stoorde was de wisselende volgorde waarin de dingen stonden. Dit zou voor mij makkelijker worden als het alfabetisch werd...
En ontbrekende begrippen (stelling en buiging bij een aantal onderdelen in de B).

Ik had wel het idee dat er een rode draad in zat. En ik was blij als er een trapzak tussen zat, want dan kon ik beter nadenken :')

Ik weet ook niet hoe 'verplicht' het onderstrepen is, maar ik zou liever hebben dat het geen verplichting is per onderdeel bij voldoendes. Of enkel een verplichting om aan te geven waar het (grootste/eerste) verbeterpunt zit. Soms heb je combinaties die een 6 scoren, waarbij nog veel meer beter zou kunnen. Maar je moet toch ergens beginnen? Als je alles moet onderstrepen, dan haalt een ruiter er toch ook geen les meer uit? Althans, ik wil graag aanknopingspunten, ook al weet ik dat er nog 100 dingen beter kunnen.