Wat doe ik toch verkeerd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Wat doe ik toch verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:29

Het paard staat toch wel in een kleine paddock toch, zodat ze niet uit de plaat kan gaan? Of wissel ik nu met een ander topic?
Als dat niet is is het inderdaad niet eerlijk om wel te rijden en te verwachten dat ze kan ontspannen.

Wat Huni zegt vind ik ook een hele goede opmerking.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:59

dorothea schreef:
Ik ga direct weer contact opnemen met de gw-instructrice. Even afwachten wanneer ze weer op stal mag komen. Gezien ik alweer 20 minuten mag draven zal de ergste gekkigheid er wel uit zijn.

Je mag 20 minuten draven maar hij mag niet op de weide? Ik had verwacht dat je een rondje draf links en eenrondje draf rechts mocht. Dan is het ergens logisch dat hij nog niet los mag. Maar 20 minuten??? Dan sta je imo echt al ver genoeg om je paard gewoon op de wei te laten! Ik draaf bij een gewone dagelijkse training zelfs geen 20 minuten volgens mij.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:01

_Penotti schreef:
Het paard staat toch wel in een kleine paddock toch, zodat ze niet uit de plaat kan gaan? Of wissel ik nu met een ander topic?
Als dat niet is is het inderdaad niet eerlijk om wel te rijden en te verwachten dat ze kan ontspannen.

Voor zover ik gelezen heb staat het paard gewoon op stal, in de longeerkraal los zetten was ook geen optie dus lijkt me niet dat hij op een paddock mag.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:03

Heleennn schreef:
_Penotti schreef:

Voor zover ik gelezen heb staat het paard gewoon op stal, in de longeerkraal los zetten was ook geen optie dus lijkt me niet dat hij op een paddock mag.

Als dat zo is is dat wel de eerste stap nu ja.
Als hij wel een half uur gereden kan worden mag hij ook buiten. Een paard dat tussen de oortjes niet lekker is zal nooit fijn lopen. En die is zo stijf als een hout, dan snap ik wel dat hij niet wil en kan ontspannen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:50

Heleennn schreef:
dorothea schreef:
Ik ga direct weer contact opnemen met de gw-instructrice. Even afwachten wanneer ze weer op stal mag komen. Gezien ik alweer 20 minuten mag draven zal de ergste gekkigheid er wel uit zijn.

Je mag 20 minuten draven maar hij mag niet op de weide? Ik had verwacht dat je een rondje draf links en eenrondje draf rechts mocht. Dan is het ergens logisch dat hij nog niet los mag. Maar 20 minuten??? Dan sta je imo echt al ver genoeg om je paard gewoon op de wei te laten! Ik draaf bij een gewone dagelijkse training zelfs geen 20 minuten volgens mij.

4x5 minuten

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:53

Met dank voor alle reacties. De reacties waarmee ik echt iets kan doen krijgen pb.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:59

Dat je 4x5 minuten draaft ipv 20 minuten aan een stuk maakt niets uit. In tegendeel, met de stap pauzes tussendoor ben je dus nog langer aan de gang dan die 20min. De pees heeft dus ondertussen wel al ruim de tijd gehad om sterker te worden en weer soepel te worden. Ik zou het jezelf en je paard gunnen om hem buiten te zetten. Je wil het zelf heel graag en je paard zal er ook van opknappen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:06

Misschien zeg ik iets heel raars maar is het geen optie om hem een klein aantal keren met lichte sedatie de wei op te laten gaan?
Dan is er een stuk minder risico op zo enorm aan de kletter gaan.

Je hebt al flink op gebouwd qua tijd en werk dus het zou je paard ( en jou ook denk ik) wel ten goede komen als hij weer in de wei kan en daarmee mentaal ook beter in zijn vel komt te zitten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:09

Ineke2, dat suggereerde ik ook, maar daar werd niet echt op gereageerd...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:10

Dat is niet zo raar. Ken wel meer mensen die dat gedaan hebben.
Zelf heb ik hier een paard gehad van iemand die op de pensionstal ook niets kon realiseren, heb dat paard op een stukje van 10 bij 10 gezet. Vol in het gras. En de andere ernaast.
Die had alleen oog voor gras. En dat was anders toch ook wel een vliegmachine :D

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:15

Je schrijft wat doe ik verkeerd. Ik zou zeggen dat je kijkt door oogkleppen.
Dus die zou ik af doen. Misschien krijg je dan een beeld hoe het voor een paard is om zich te pletter te vervelen in een hok terwijl het een loopdier en sociaal dier is.

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:28

Vervelend TS. Op de pensionstal waar ik stond werd in zo'n geval gewoon met draad een klein stukje afgezet zodat het dier daar alleen op kon staan. Ook ik denk dat sedatie op de wei misschien uitkomst kan bieden, mits de groep voldoende rustig is of hij alleen staat.
Als ik het goed gelezen heb vind je rijden op het moment frustrerend. Kan me voorstellen dat je er dan niet met een fijn gevoel op stapt en dat dat niet helpt. Misschien voorlopig alleen je instructie er even op laten?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 18:41

Komende donderdag nieuwe scan. Overleg DA voor sedatie en wei op. Afspraak voor grondwerk gemaakt en zodra mogelijk zelf naar een fysio. En mijn instructrice gaat hem twee keer (vaker helaas niet mogelijk want was wel de bedoeling) rijden. Eerste stappen gezet dus. :D

En nog even voor iedereen die vindt dat ik slecht voor mijn paard ben wegens gebrek aan weidegang: waar ik woon in Z-H zijn er weinig mogelijkheden om een paard vol op de wei te zetten. We wonen op dikke vette klei en als er iets funest is voor benen met peesblessures is het dat wel. En wegens een voor mij medische beperking is het onmogelijk om m’n paard elders (zeg Brabant oid) onder te brengen. Ik heb te roeien met de riemen die ik heb. Graag hierover geen opmerkingen en verwijten meer maken alsjeblieft.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:47

Je hoeft je niet te verdedigen hoor ts.
Bijzonder hoe mensen hun mening ventileren en vooral oordelen zonder de situatie echt te kennen. -O- niet best en niet nodig.

Wat een boel stappen heb je al gezet, ik hoop dat dit topic je toch heeft geholpen. Ik hoop dat je hier nog post hoe de scan eruit ziet en of de wei in overleg toch een optie kan zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:51

Wat betreft die weidegang, ik woon in Friesland, gras genoeg. Maar de mijne staat ook in een paddock hoor. En nu ivm blessures ook niet op het gras. Vind ie helemaal niet erg, hij vermaakt zich wel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:56

Ik denk ook niet dat iemand zegt dat hij perse op de wei moet, wel dat hij naar buiten moet
Doet hij nog te gek in de longeerpaddock, zet je die nog een keer door midden.
Of inderdaad je sedeert hem wat.
Of als er wel gras is op een stukje van 10 x 10.
Roeien met de riemen die je hebt is niet achterover leunen en je paard binnen laten staan omdat je toevallig in een lastig gebied woont.
Daar heeft het paard geen boodschap aan. Zeker als hij klachten laat zien niet.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:02

Hoop stappen gezet inderdaad, hopelijk helpt het! Succes!

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 22:40

dorothea schreef:
Komende donderdag nieuwe scan. Overleg DA voor sedatie en wei op. Afspraak voor grondwerk gemaakt en zodra mogelijk zelf naar een fysio. En mijn instructrice gaat hem twee keer (vaker helaas niet mogelijk want was wel de bedoeling) rijden. Eerste stappen gezet dus. :D

En nog even voor iedereen die vindt dat ik slecht voor mijn paard ben wegens gebrek aan weidegang: waar ik woon in Z-H zijn er weinig mogelijkheden om een paard vol op de wei te zetten. We wonen op dikke vette klei en als er iets funest is voor benen met peesblessures is het dat wel. En wegens een voor mij medische beperking is het onmogelijk om m’n paard elders (zeg Brabant oid) onder te brengen. Ik heb te roeien met de riemen die ik heb. Graag hierover geen opmerkingen en verwijten meer maken alsjeblieft.

Klinkt alsof je super goed bezig bent! Ik woon ook in Z-H en weet dat de mogelijkheden soms nogal beperkt zijn.. -O- Kunnen we lang over discussieren maar daar zijn andere topics al voor :+ . Hopelijk gaat het snel beter!

nova_lea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:08

Marije_1997 schreef:
Jou eigen gevoel klinkt ook niet zo positief. Mindset omzetten, kost veel moeite, naar positief denken. En ga leuke dingen doen. Bedenk wat leuke korte grondwerk sessies. Ga es lekker uitgebreid poetsen.

En geef je paard vooral de kans om te herstellen. Een pauze is niet erg. En wie weet loopt ie over een aantal weken als een zonnetje.

Ja precies, want als jij iedere keer gefrustreerd aan het rijden bent dan voelt je paard dat en wordt het er ook niet beter op! Ik hoop dat het snel beter gaat en je weer geniet <3