Veearts en veulen....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 10:53

Ayasha schreef:
Ik gok dat dit veulen een zestal maanden oud zal zijn gebaseerd op TS haar vage uitspraken. Gezien de moeder er niet meer bij is voor zover ik lees hoop ik iig dat ie minstens die leeftijd heeft.

TS bedenk je wel, als je de eerste keer meteen op de hals was gaan zitten, had ze geen tweede keer kunnen steigeren en had ze zich dus ook niet verwond. Dus zo'n beulerij is dat niet. ;) De reden waarom "men" veulens wel eens neer legt is niet alleen uit veiligheid voor de mensen, maar ook uit veiligheid voor het veulen zelf.

Niemand vermeld sensibiliseren omdat dat soort van "vanzelfsprekend" is. :?
Je weet wel "it go's without saying.."

Ik ken het medicijn dat je moet geven niet. Moet het puur in de mond of mag je het ook vermengen? Als het puur in de mond moet dan is het inderdaad een zure appel maar als je het mag vermengen met iets zou je het in een flinke portie slobber kunnen doen en dan liefst met iets van appel of andere zoetigheid wat de smaak verbloemt. Ideaal is dat niet maar voor nu moet dat medicijn er gewoon even in.

Jij schrijft een dramatische beginpost, bokkers reageren daar op. Uithalen naar "ons" en ons vertellen dat we ons moeten schamen gaat verder niet helpen. Met jouw manier van communiceren ga je steeds tegen hetzelfde probleem oplopen.

Hoe durf je eigenlijk. Ga je nu verder zeiken? Gaat het niet vandaag? Staat duidelijk bij dat veulen bij de moeder loopt.
Wat is uw bedoeling met deze oliebol? Wat wil je ermee bereiken? Niets dan negativigeit en leugens verspreiden.
Lees wat er staat.
Dit slaat nergens op.
Dit is laster.
Nergens staat wat jij schrijft.
Je moet hier geen fantasie verhalen schrijven, dat brengt niets op.
Wie zegt dat het mogelijk was om op de hals te zitten?
Was je erbij misschien?
En dat voor een veulen die niet eens doodziek is, dat intraveneus spuiten was nu niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Foxy123 op 11-03-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:53

Foxy123 schreef:
?????? In normale omstandigheden is het een braaf, maar gevoelig veulen. Ze staat stil, gaat aan de halster en geeft flink voetjes.
Veearts heeft haar onderzocht, no problem. Ze ging pas tekeer toen de naald intraveneus ging en viel achterover, tweede maal weer omhoog en hoofd verwond aan het dak buiten.
Dat zo iets niet kan, daar ben ik akkoord mee, waarom schreef ik anders dit topic???
Ik ga in de eerste bladzijde al aan dat dit eigenlijk mijn veulen niet is, maar van mijn vriend, en dat ik zelf in zie dat ik beter wat hulp bij vraag. Hij heeft geen tijd dus moet ik het maar oplossen.
Daar wordt over gelezen en men blijft me aanvallen.
Dit is geen jaarling, dat heb ik nergens geschreven.
Hoeveel bladzijden met verwijten en advies tot mishandelen werd er gevuld? Niemand die De sensibiliseren vermeld. Foei en shame on you.
Daar ben ik gisteren na mijn werk nog mee bezig geweest, en ging vrij goed.
Stop nu met jullie verwijten naar mij toe, want dit slaat echt nergens op.
Zo'n drama zeg, gaat het wel ? Is het het weer of zo? Dat heeft me wel doen inzien dat het veulen zo erg nog niet is als de drama hier maar gewoon rustig gedesensibiliseerd moet worden. Gelukkig gaat het vrij goed. Voor het intraveneuze spuiten zei ik op de eerste pagina al dat ik hulp ging zoeken, om het nogmaals te herhalen. Daar heb ik hulp bij nodig, al is het om veulen ook aan andere mensen te laten wennen.

Euhm op de eerste pagina lees ik al zat adviezen op basis van desensibiliseren.
Ik word een beetje moe van je beschuldigingen en scheldwoorden, vind ik uitermate onvriendelijk van je. Zelfs al zou een advies jou niet liggen, kan je dat nog altijd netjes aangeven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:56

Foxy123 schreef:
Wat is uw bedoeling met deze oliebol? Wat wil je ermee bereiken? Niets dan negativigeit en leugens verspreiden.
Lees wat er staat.
Dit slaat nergens op.
Dit is laster.

Misschien had jij dan antwoord kunnen geven op de vraag die meerdere malen gesteld is: hoe oud is het veulen? Als het van dit jaar is, is het dus hooguit 2-3 maanden. Die hou je met 2 sterke kerels gewoon in bedwang, dus dan snappen we al helemaal niet hoe dit zo heeft kunnen escaleren.

cobiie

Re: Veearts en veulen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:59

Adviezen voor desensibiliseren zijn gewoon gegeven, dat jij te hoog in je emoties zit dat je het niet leest is niet ons probleem

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:59

Foxy123 schreef:
Ayasha schreef:
Ik gok dat dit veulen een zestal maanden oud zal zijn gebaseerd op TS haar vage uitspraken. Gezien de moeder er niet meer bij is voor zover ik lees hoop ik iig dat ie minstens die leeftijd heeft.

TS bedenk je wel, als je de eerste keer meteen op de hals was gaan zitten, had ze geen tweede keer kunnen steigeren en had ze zich dus ook niet verwond. Dus zo'n beulerij is dat niet. ;) De reden waarom "men" veulens wel eens neer legt is niet alleen uit veiligheid voor de mensen, maar ook uit veiligheid voor het veulen zelf.

Ik ken het medicijn dat je moet geven niet. Moet het puur in de mond of mag je het ook vermengen? Als het puur in de mond moet dan is het inderdaad een zure appel maar als je het mag vermengen met iets zou je het in een flinke portie slobber kunnen doen en dan liefst met iets van appel of andere zoetigheid wat de smaak verbloemt. Ideaal is dat niet maar voor nu moet dat medicijn er gewoon even in.

Jij schrijft een dramatische beginpost, bokkers reageren daar op. Uithalen naar "ons" en ons vertellen dat we ons moeten schamen gaat verder niet helpen. Met jouw manier van communiceren ga je steeds tegen hetzelfde probleem oplopen.

Hoe durf je eigenlijk. Ga je nu verder zeiken? Gaat het niet vandaag? Staat duidelijk bij dat veulen bij de moeder loopt.
Lees wat er staat.
Dit slaat nergens op.
Dit is laster.
Was je erbij misschien?
En dat voor een veulen die niet eens doodziek is, dat intraveneus spuiten was nu niet nodig.

Laster? Jeetje meid, gaat alles wel goed verder? :(:)
Er worden hier trouwens goede vragen gesteld en prima adviezen gegeven, maar daar reageer je niet op.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-03-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:00

Jeetje zeg.....TS, eerlijk waar, ik denk dat je alles eens van de zijlijn moet bekijken.
Je veulen trekt tegen, wil niet vooruit stappen een het halster, medicatie geven lijkt nu ook niet te lukken, laat staan injecteren....
Maar jij hebt gelijk en bent juist en al de rest is een dierenmishandelaars....
Kijk eens naar jezelf...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:01

Foxy123 schreef:
Lees wat er staat.
Dit slaat nergens op.
Dit is laster.

Jeetje joh, drink een koffie, eet een stuk chocolade en probeer dan nog eens.

Als jij niet duidelijk antwoord dan hebben we er het gokken naar.Het punt is dat de leeftijd wel degelijk een verschil maakt in de aanpak. Dat jij dat niet wil inzien en je gaat af reageren op mij interesseert me verder niet. Ik heb met driftiger gehandeld dan jou. Dus spaar je de moeite. :') Maar wat we nu iig wel weten is dat het dier dus inderdaad onder de zes maanden kan zijn en niet een jaarling zoals velen hier schrijven. Dan snap ik niet dat de DA niet voor gesteld heeft om haar neer te leggen zelfs als het een veulen van een grote warmbloed zou zijn (want type of ras weten we ook nog steeds niet ondanks dat daar ook naar gevraagd werd.) Dan was dit hele verhaal gewoon vele malen rustiger verlopen. Ik weet dat het heel sneu klinkt als je het zo leest, een veulen neer leggen. Maar zo sneu is dat echt niet. Het hele proces loopt dan een stuk rustiger, veulen kan zich niet in die staat werken zoals jouw veulen nu wel gedaan heeft en als jij bij het hoofd zit kan je het dier constant gerust stellen. Het is echt geen halve worstel wedstrijd. Een beetje handige DA legt met één paar handen extra een veulen heel rustig en makkelijk neer zonder vechten.

Je negeert ook meteen de rest van mijn bericht waarin ik vraag of de DA iets gezegd heeft over of het puur in de mond moet of niet.

Ik vraag me ook af wat je gaat desensibiliseren als het dier verder top braaf is. Zoals Ibbel al zegt is er geen echte manier om te desensibiliseren op naalden als al de rest helemaal in orde is zoals jij beweerd. :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:05

Foxy123 schreef:
Ayasha schreef:

Lees wat er staat.
Dit slaat nergens op.
Dit is laster.
Was je erbij misschien?

Doe is even normaal tegen ayasha met je laster . Jij bent degene die geen flauw benul heeft waar die mee bezig . En ayasha geeft prima onderbouwd advies ! Als jij met je tere zieltje het niet aan kan om een veulen omwille van zijn gezondheid even tegen de muur te parkeren of op de grond te houden dan heb je helemaal niks in de buurt van een veulen te zoeken!

Schade had namelijk idd voorkomen kunnen worden door er gelijk de eerste keer al boven op te gaan zitten ! Dan had ze maar 1 keer gevallen en had ze nooit haar hoofd gestoten . Jij bent verantwoordelijk voor wat er nu gebeurd is . Of je het nou wil erkennen of niet .

Maar andere bokkers gaan beschuldigen van laster terwijl dit hele gedoe door jouw eigen onkunde is ontstaan !? Ga je eens heel gauw schamen ... ik ga temmen . Ts wilt duidelijk geen concreet advies .
Laatst bijgewerkt door Absolem op 11-03-20 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:06

Foxy123 @ [MD] Veulen teek
Foxy had zo te lezen in september een pasgeboren veulen, als het over hetzelfde veulen gaat, zou deze 7-8 maanden oud zijn nu. Dat is een flink veulen om in bedwang te houden.
Gaat het om dit veulen? Want dan is het waarschijnlijk verstandig om hulp in te schakelen om dit te trainen. Een veulen dat zo oud is en wel in handen komt en het veulen ABC kent, had ook geleerd moet hebben om gehoorzaam te blijven bij enge situaties. Natuurlijk is spanning normaal, maar compleet door het lint gaan niet

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:06

Foxy123 schreef:
Vandaag moest mijn veulen, een sterke stevige meid ondertussen, een prikje intraveneus hebben.
Haar laten onderzoeken lukte wel, maar van zodra de prik kwam, veranderde ze in drama queen.
Steigeren, met haar leven verzetten en heb gevraagd aan mijn vriend die haar vast hield en de veearts om haar met rust te laten, ik ga het medicijn nu via de mond geven. Ze is namelijk op de grond gevallen helaas |(
Mijn vraag, ik weet niet goed hoe eraan te beginnen, maar hoe leer ik een karaktervol, zeer gevoelig veulen aan de hand stilstaan voor een prikje van de veearts aub?
Alvast bedankt.

Als de dierenarts acuut iets i.v. moet geven en het veulen werkt niet mee dan is het misschien handig om de moeder met haar kont in de hoek te parkeren en het veulen naast de moeder op te sluiten tussen moeder, achterwand en zijwand van de stal. Zelf er aan de voor/zijkant voor/naast blijven staan en een dierenarts hebben die snel en vakkundig kan prikken. Veulen wel echt klem tussen moeders en boxwand zetten anders gaat het veulen proberen te draaien. En moeders moet wel blijven staan. Veulen beetje kriebelen op de hals en schoft als afleiding en dan is het zo gepiept. Hier lukt dat gemakkelijk, ook zonder halster.

Heb je ze wel aan het halster, kun je een praam op doen en dan prikken.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 11-03-20 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:08

genja schreef:
Soms hebben ze niks te willen en hebben ze even pech dan maar even stress injectie was vast niet voor niks . Bij even doorzetten en dus houtgreep lopen ze niet meteen een trauma op voor de rest van hun leven

Precies dit. Ik had ook zulk "lastig" veulen. Haar later op 2,5 verdoven voor de keuring was een hele opgave. Ze ruikt de ontsmetting en de knop gaat om. Nu prikken we zonder ontsmetten (ik was die plek evt zelf voor een DA komt) en gewoon prikken is nu geen probleem meer. Blijven volhouden en dat ze een keer onderuit gegaan is is niet zo erg... ze is niet gelijk stuk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:17

Foxy123 schreef:
?????? In normale omstandigheden is het een braaf, maar gevoelig veulen. Ze staat stil, gaat aan de halster en geeft flink voetjes.
Veearts heeft haar onderzocht, no problem. Ze ging pas tekeer toen de naald intraveneus ging en viel achterover, tweede maal weer omhoog en hoofd verwond aan het dak buiten.
Dat zo iets niet kan, daar ben ik akkoord mee, waarom schreef ik anders dit topic???
Ik ga in de eerste bladzijde al aan dat dit eigenlijk mijn veulen niet is, maar van mijn vriend, en dat ik zelf in zie dat ik beter wat hulp bij vraag. Hij heeft geen tijd dus moet ik het maar oplossen.
Daar wordt over gelezen en men blijft me aanvallen.
Dit is geen jaarling, dat heb ik nergens geschreven.
Hoeveel bladzijden met verwijten en advies tot mishandelen werd er gevuld? Niemand die De sensibiliseren vermeld. Foei en shame on you.
Daar ben ik gisteren na mijn werk nog mee bezig geweest, en ging vrij goed.
Stop nu met jullie verwijten naar mij toe, want dit slaat echt nergens op.
Zo'n drama zeg, gaat het wel ? Is het het weer of zo? Dat heeft me wel doen inzien dat het veulen zo erg nog niet is als de drama hier maar gewoon rustig gedesensibiliseerd moet worden. Gelukkig gaat het vrij goed. Voor het intraveneuze spuiten zei ik op de eerste pagina al dat ik hulp ging zoeken, om het nogmaals te herhalen. Daar heb ik hulp bij nodig, al is het om veulen ook aan andere mensen te laten wennen.

Paard dat op de grond ligt kun je simpel met twee handen op de nek laten liggen, ben je geen zware jongens voor nodig om er bovenop te duiken. En laat je vriend zijn verantwoordelijkheid nemen anders verkoop je het veulen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 11-03-20 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:44

Beste bokkers, TS heeft al aangegeven dat de basis nog niet op orde is met dit veulen. Hier gaat ze aan werken. Ze wil hier ook graag les in. Ze heeft een aantal tips ter harte genomen en daar gaat ze mee aan de slag. Een aantal andere tips kan ze zich totaal niet in vinden. De emoties lopen hoog op. Wees hierin dan ook wijs en trek jezelf terug. Elke keer blijven benoemen dat zowel veulen als TS een dramaqueen zijn helpt niemand.

TS succes!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:59

Jessix schreef:
Beste bokkers, TS heeft al aangegeven dat de basis nog niet op orde is met dit veulen. Hier gaat ze aan werken. Ze wil hier ook graag les in. Ze heeft een aantal tips ter harte genomen en daar gaat ze mee aan de slag. Een aantal andere tips kan ze zich totaal niet in vinden. De emoties lopen hoog op. Wees hierin dan ook wijs en trek jezelf terug. Elke keer blijven benoemen dat zowel veulen als TS een dramaqueen zijn helpt niemand.

TS succes!

Je bent me net voor. Helemaal mee eens. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:00

Jessix schreef:

TS succes!

Even corrigeren want dit is niet helemaal fair:
Het veulen is geen dramaqueen, die is gewoon veulen en paard.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:16

Als ik zie hoe ts duikt op mensen die, in mijn ogen althans, netjes reageren dam vraag ik me haast af in hoeverre dat veulen zo opgefokt was.

Ts ik vind het heel vervelend voor jou dat je je zo enorm aangevallen voelt. Vooral omdat ik nog maar 1 reactie gezien heb, die wat minder netjes was / is.

Op sommige momenten "is het even niet anders" en als iets dan niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel kan. Op voorwaarde dat er enkel wat ego's sneuvelen en niets fysiek.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:50

TS....

Iedereen hier probeert jou te helpen maar door jouw manier van reageren (als een gekooide tijger) is echt nergens goed voor en lokt alleen maar meer reacties uit waar jij blijkbaar niet tegen kan.

Ik heb in de 4 pagina's meer dan 10x de vraag gezien hoe oud jouw veulen is, een simpele basis vraag echter antwoord jij daar nooit op. Enkel met het is een veulen wat bij de moeder loopt nog.. Dat geeft geen enkele duidelijkheid en de leeftijd is nu eenmaal wel een belangrijk punt in dit verhaal om een goed beeld te krijgen en beter advies te geven.

En verder, ik zie veel mensen worst case scenario's geven. Zij bedoelen niet dat jij dat nu met jouw veulen had moeten doen als het om een simpele onschuldige behandeling ging. Echter als het nood is, zal je wel moeten. Dan kan het wel zo zijn dat het niet mooi eruit ziet hoe het moet, maar als het leven of dood is... Zal je denk ik toch zelf ook wel voor de drastischere methodes kiezen om je veulen te redden?

En verder vind ik het hele hulp erbij moeten halen nogal ehhh bijzonder. Als het een jong, jong veulen is. Dan leer het veulen ABC toch gewoon lekker rustig aan. Ze hoeft niet perfect alles te doen als ze heel jong is. Een "specialist" zal ook niet verwachten dat ze binnen 2 weken alles kunnen. Blijft wel "nood breekt wet" in bepaalde situaties. en het meest belangrijke, beloon gewoon echt never nooit niet slecht gedrag door compleet te stoppen. Als je weet dat ze gevoelig is, deel je dingen op in kleinere stapjes zodat je geen grote gevechten tegen komt die je niet door gaat of kan zetten.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:58

Hoi TS,

Ik had ook een veulen gekocht wat zich zo gedroeg. Inmiddels heb ik haar al lang. De adviezen die je krijgt zijn zijn goed, misschien nog 1 extra tip. Ik ben begonnen als de DA kwam en op die manier moest spuiten, met haar af te leiden en ik hield mijn hand voor haar oog zodat ze de naald niet zag en zodra die zat een kleine beloning. Nu geeft ze er niets meer om. het was angst voor het onbekende. Praam hielp ook niet, daar heeft ze mij door tegen de grond geslagen. Heb maanden niet kunnen zitten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:51

Nou heb ik ook wel eens gehoord dat een praam ook niet meer helpt als ze eenmaal in de stress zitten. De endorfine die aangemaakt wordt door de praam kan zijn werk niet meer doen omdat de adrealine al vol door het lichaam giert.

Wat ik nog even wou zeggen: verwar je doorpakken niet met afranselen? Want dat wordt zeker niet bedoeld, misschien dat daar een miscommunicatie onstaat. Ik bedoel met doorpakken in ieder geval; niet stoppen met waar je mee bezig bent, dat is pas klaar als het klaar is. Je mag gewoon praten, hoeft niet boos te worden ect. Maar je gaat wel door met wat de bedoeling is. Eventueel door met hulp tegen een boxdeur klem zetten. Tip van jinks doen wij indd ook wel, hand voor oog zodat ze het niet ziet. Maar in ieder geval niet met elk dingetje dat eng is, stoppen ook al doen ze zo raar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:54

oke, nou weten we met zijn allen nog steeds niet hoe oud het dier is en wat voor ras. Waarom geef je hier geen antwoord op.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 15:18

pillow schreef:
oke, nou weten we met zijn allen nog steeds niet hoe oud het dier is en wat voor ras. Waarom geef je hier geen antwoord op.

Omdat ik zo maar vermoed dat TS wel klaar is met alle adviezen? :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:10

Jessix schreef:
pillow schreef:

Omdat ik zo maar vermoed dat TS wel klaar is met alle adviezen? :D

Nog voor de woordenwisselingen heb ik die vraag al gesteld. En als je een advies wilt geven, vind ik het wel belangrijk om het te weten. Het maakt nogal uit of je met een shet of bv een fries te doen hebt. maar gezien TS haar reactie's denk ik niet dat ik nog een advies ga geven,

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:35

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om respectvol te blijven reageren. Ook wanneer je het niet eens bent met een beslissing of mening dan kan een reactie daarop respectvol geformuleerd worden.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 13:46

Jessix schreef:

TS succes!

Hey Jessics, thx a lot om me te helpen. Dit is precies wat ik probeer te zeggen.
Veulen was 1 dag wat minder, 38 graden, dus niet echt koorts, sorry, maar ik vind het overdreven om dan een veulen half lam tegen de grond te trekken en er te gaan opzitten en anti biotica te spuiten. Ze zuigt nog melk, in 1 dag was ze weer genezen, dus dat intraveneus spuiten vond ik nu in dit geval niet nodig.
Na 1 dag was veulie weer flink en fris en gezond, ben heel blij dat er geen troep in haar lijfje gespoten is, ik vond dit ook overdreven.
Om jullie gerust te stellen, veulentje wordt niet verkocht, en ik ben aan het trainen op een normale manier, dwz desensibiliseren.
Mijn vriend en ik hebben afspraken gemaakt, hij heeft nu ook ingezien dat hij meer moet meewerken.
Alles komt goed. De zon schijnt, dus trainen wordt makkelijker ;)
Laatst bijgewerkt door Foxy123 op 12-03-20 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:48

Foxy123 schreef:
Veulen was 1 dag wat minder, 38 graden, dus niet echt koorts, sorry, maar ik vind het overdreven om dan een veulen half lam tegen de grond te trekken en er te gaan opzitten.

Dat kan en mag je overdreven vinden en je mag dat advies dan dus ook gerust naast je neerleggen. De mensen die dit advies gegeven hebben echter dierenbeulen en niet goed bij hun hoofd noemen, is waarschijnlijk waar de meeste Bokkers over vallen.