Strandrit trauma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:43

Bah wat een onprofessionele en ook ronduit gevaarlijke begeleiding! Kan me goed voorstellen dat dit een grote impact op je heeft gehad, zo'n ervaring verpest een boel helaas.

Ik heb dan wel geen strand, maar wel zandverstuiving hier op de Veluwe en heb een 200% kalme ruin waar je op mee zou mogen om hopelijk een fijne ervaring op open vlaktes te krijgen. Als mijn ruin voelt dat zijn ruiter onzeker is, gaat hij juist langzamer. Ik doe ook wel rengalop maar wel met controle!

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-20 00:14

Katisa schreef:
Bah wat een onprofessionele en ook ronduit gevaarlijke begeleiding! Kan me goed voorstellen dat dit een grote impact op je heeft gehad, zo'n ervaring verpest een boel helaas.

Ik heb dan wel geen strand, maar wel zandverstuiving hier op de Veluwe en heb een 200% kalme ruin waar je op mee zou mogen om hopelijk een fijne ervaring op open vlaktes te krijgen. Als mijn ruin voelt dat zijn ruiter onzeker is, gaat hij juist langzamer. Ik doe ook wel rengalop maar wel met controle!

Ik zou het erg leuk vinden om eens mee te gaan :)
Ik rij zelf regelmatig ook op de Veluwe, maar houd het altijd bij de ruiterpaden, ben nog niet op een open vlakte geweest (door die ervaring op het strand)

Joy_Mennings

Re: Strandrit trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 01:44

Ik heb al een paar keer een strandrit gemaakt bij ponyhof in Aagtekerke. Tot nu toe elke keer een leuke ervaring! Nog geen enkele keer gehad dat ik het gevoel had dat ik geen controle had oid. Maar we gingen dan ook niet super hard.

Zijn wel grote groepen, dus misschien is het meer iets voor in de toekomst.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 02:00

ikke schreef:
Maartje1990 schreef:
Ikke lees de link die ik deelde.ik zou bij zo'n mensen geen paard willen rijden kunnen ze nog zo braaf zijn

Dat verhaal had ik al eens gelezen.

Als je elk bedrijf af gaat fakkelen op z'n fouten kun je de BV Nederland wel opdoeken. Jij wil helemaal niet weten wat er achter de schermen van willekeurig welk bedrijf in NL gebeurt en soms maar net goed genoeg gaat om de krant niet te halen en een enkele keer haal je dan wel de krant omdat de ambulance eraan te pas kwam, met de perskraaien in hun kielzog......

Ze vraagt om wat men aanraad, dan neem ik aan dat als er iets wordt aangeraden waarvan iets bijzonder negatiefs/kwalijks te zeggen is dit ook zeker mag worden afgeraden. Ze kam het verhaal via dat topic uit eerste hand lezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 02:30

speedfiets_2 schreef:
Ik ben bij Blinkert geweest :)

Daar werden wij begeleid door twee 15 jarigen die steeds opzettelijk achterbleven of zelfs terug reden en dan knoerthard aan kwamen jakkeren van achter op. En ondertussen heel dominant bevelen roepen dat iedereen moest blijven stappen of draven tot een bepaald punt. Bizar. Dit ook gemeld, werd niks mee gedaan.

Dus ik vond het geen fijne rit daar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:08

Maartje1990 schreef:
ikke schreef:
Dat verhaal had ik al eens gelezen.

Als je elk bedrijf af gaat fakkelen op z'n fouten kun je de BV Nederland wel opdoeken. Jij wil helemaal niet weten wat er achter de schermen van willekeurig welk bedrijf in NL gebeurt en soms maar net goed genoeg gaat om de krant niet te halen en een enkele keer haal je dan wel de krant omdat de ambulance eraan te pas kwam, met de perskraaien in hun kielzog......

Ze vraagt om wat men aanraad, dan neem ik aan dat als er iets wordt aangeraden waarvan iets bijzonder negatiefs/kwalijks te zeggen is dit ook zeker mag worden afgeraden. Ze kam het verhaal via dat topic uit eerste hand lezen.

Lees je ook wat er niet staat?

Je kunt geen enkele toko in NL aanraden of er is wel iemand die, zeer, negatieve ervaringen met die toko heeft.

Ik ben in het verleden vaak bij Grol in Renesse geweest. Ik kende het personeel daar goed en ik stak er links of rechts weleens een handje toe. Dan hoor je de verhalen en zie je wat klanten allemaal uitvreten. Lees je nooit wat over in willekeurig welke referentie, ook niet op Bokt.......

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:38

Wat een vervelende ervaring TS! En ontzettend klantonvriendelijk van de begeleidster.

Ik heb zelf goede ervaringen bij Camping Duinhoeve in Renesse.
Zij hebben (of hadden, is inmiddels alweer 6 jaar geleden) niet zo heel veel paarden, dus ging je met redelijk kleine groepen (ong 6 mensen).
Op het strand aangekomen werd er ook gestapt en nog gedraafd voordat er gegalopeerd werd. Galop ging wel hard, maar niet ongecontroleerd hard.

Misschien nog een tip, als ik het vantevoren spannend vind en de manege niet ken, dan verminder ik mijn jaren paardrij ervaring gewoon.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:32

Wat een nare ervaring is dat zeg. Ik snap helemaal dat je hierdoor angst hebt ontwikkeld om op strand of een grote open vlakte te rijden.

xRaisin schreef:
Wat een vervelende ervaring TS! En ontzettend klantonvriendelijk van de begeleidster.

Ik heb zelf goede ervaringen bij Camping Duinhoeve in Renesse.
Zij hebben (of hadden, is inmiddels alweer 6 jaar geleden) niet zo heel veel paarden, dus ging je met redelijk kleine groepen (ong 6 mensen).
Op het strand aangekomen werd er ook gestapt en nog gedraafd voordat er gegalopeerd werd. Galop ging wel hard, maar niet ongecontroleerd hard.

Misschien nog een tip, als ik het vantevoren spannend vind en de manege niet ken, dan verminder ik mijn jaren paardrij ervaring gewoon.

Ik ben begeleidster bij deze camping.
TS, als je wilt, kan ik samen met jou een of meerdere keren op strandrit. We hebben inderdaad niet heel veel paarden, maar er is vast wel een passend paard voor jou te vinden :) Stuur maar een pb als je daar interesse in hebt :)

xMagnum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:02

Bonnelover schreef:
JosefienE, hoop niet dat je Fjordenpaard in Een bedoeld. Daar niet zulke fijne ervaring en verhalen van gehoord. Onbeleerde paarden die mee werden gegeven en ritten over wildroosters.

Onbeleerde paarden en wildroosters, huh? Ik kom er al jaren en heb dit nog nooit meegemaakt :') Ook nog nooit ergens een wildrooster gezien. Onbeleerde paarden worden ook niet meegegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:07

fjordenpaard Breda rijdt ook in Scheveningen, echt een fijne stal!

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:48

xMagnum schreef:
Bonnelover schreef:
JosefienE, hoop niet dat je Fjordenpaard in Een bedoeld. Daar niet zulke fijne ervaring en verhalen van gehoord. Onbeleerde paarden die mee werden gegeven en ritten over wildroosters.

Onbeleerde paarden en wildroosters, huh? Ik kom er al jaren en heb dit nog nooit meegemaakt :') Ook nog nooit ergens een wildrooster gezien. Onbeleerde paarden worden ook niet meegegeven.

Dit was ook mijn gedachte! Ik ben er al jaren begeleiding, dit soort dingen gebeuren hier niet hoor! Hier is trouwens ook geen strand in de buurt om te rijden, lekker in het bos!

Ik heb meerdere strandritten gemaakt op Texel, laatste keer een bij Jan Plezier, op Belgische trekpaarden. Deze zijn wel heel groot maar waren super braaf! Op het strand gingen we een stuk in een flinke galop, maar voelde heel vertrouwd en ik had ieder moment kunnen stoppen!
Ook gingen we in stap lekker door het water stappen en nam de begeleiding de tijd om een paar foto's te maken! We waren met 4 personen en een begeleiding, dus dat was ideaal! Wel prijzig, maar een aanrader!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:53

Wat vervelend dat je een nare ervaring hebt gehad TS :\

Hoop dat je bij een volgende rit een betere ervaring hebt :-). Vooral van te voren goed vragen wat er gebeurd tijdens een strandrit, dan ben je voorbereid :-)

Op sommige maneges is het nu eenmaal zo dat de paarden op het strand in een knoertharde rengalop gaan, dus die zien het strand en daar gaan ze! Dan is het juist levensgevaarlijk om ze proberen in te houden of om rustig stap of draf op het strand te rijden. Er zijn echter ook meer dan genoeg maneges die strandritten doen met stap, draf en een gewone galop. Die doen eigenlijk nooit een rengalop (want inderdaad: dat doe je twee keer en de derde keer vertrekt de hele groep al gezellig in een wilde galop).

Ik sluit me verder helemaal aan bij Ikke, op elke manege valt wel iets aan te merken en daarnaast zijn sommige mensen ook niet helemaal eerlijk over hun rijkunsten.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:01

Britt_Sisi schreef:
Bonnelover schreef:

Dit was ook mijn gedachte! Ik ben er al jaren begeleiding, dit soort dingen gebeuren hier niet hoor! Hier is trouwens ook geen strand in de buurt om te rijden, lekker in het bos![/quote]

Helaas al enkele keren gebeurd. Spreek wel over paar jaar terug. Gelukkig laatste jaren niks meer van gehoord. Maar heb meerdere mensen er toen over gehoord. En zelf ook meegemaakt dat ie onbeleerde mee gaf. Ook pony over wildroosters dat vast kwam te zitten. Is door brandweer bevrijd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:02

Bij manege Poelenburgh in Schoorl een privé rit nemen. Kost wel wat, maar dan wordt de rit en het paard aangepast aan wat jij wil, en rij je met één begeleider.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:19

Bonnelover schreef:
Bonnelover schreef:

Dit was ook mijn gedachte! Ik ben er al jaren begeleiding, dit soort dingen gebeuren hier niet hoor! Hier is trouwens ook geen strand in de buurt om te rijden, lekker in het bos![/quote]

Helaas al enkele keren gebeurd. Spreek wel over paar jaar terug. Gelukkig laatste jaren niks meer van gehoord. Maar heb meerdere mensen er toen over gehoord. En zelf ook meegemaakt dat ie onbeleerde mee gaf. Ook pony over wildroosters dat vast kwam te zitten. Is door brandweer bevrijd.[/quote]

Dan mag jij vertellen waar dat wildrooster zit xD heb bijna alle paden daar gehad in wijde omtrek maar nooit wildrooster gezien

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:23

Nikass schreef:
Bij manege Poelenburgh in Schoorl een privé rit nemen. Kost wel wat, maar dan wordt de rit en het paard aangepast aan wat jij wil, en rij je met één begeleider.

Die gingen (in ieder geval vroeger) ook kneiterhard hoor. Was ook een kwestie van de eerste die er ineens vandoor gingen, geen rustig aftelmomentje. Maar dat zal met een prive begeleider misschien anders zijn.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:40

StillAngel schreef:
Nikass schreef:

Die gingen (in ieder geval vroeger) ook kneiterhard hoor. Was ook een kwestie van de eerste die er ineens vandoor gingen, geen rustig aftelmomentje. Maar dat zal met een prive begeleider misschien anders zijn.

Tegenwoordig wordt er daar geen rengalop meer gedaan, voor het behoud van de paarden ;)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:39

Bonnelover schreef:
Helaas al enkele keren gebeurd. Spreek wel over paar jaar terug. Gelukkig laatste jaren niks meer van gehoord. Maar heb meerdere mensen er toen over gehoord. En zelf ook meegemaakt dat ie onbeleerde mee gaf. Ook pony over wildroosters dat vast kwam te zitten. Is door brandweer bevrijd.

Ik stuur je even een PB zodat het hier over de strandritten kan blijven gaan!

Ik heb ooit in Egmond ook een keer zo'n rit gehad. Een heel traag paard de hele rit, maar op het strand ging hij iedereen voorbij!
Ik vond het toen wel gaaf, maar was ook een stukje jonger. Ik weet niet of ik dat nu nog op prijs zou stellen :')
Het was toen ook toen we het strand op gingen, en de helft nog halverwege naar beneden aan het rijden was, de begeleiding zei: oke ik ga even wat uitleggen, we blijven aan die kant van de paaltjes, DOEIII en toen stoof ze er vol gas vandoor!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:57

StillAngel schreef:
Nikass schreef:

Dat ze hard gingen, dat weet ik, maar er vandoor gaan viel nogal mee. En ik heb er zeer veel gereden.
Maar, in een privé rit kun je dus inderdaad zelf bepalen óf je hard wil, of alleen handgalop op het strand, of helemaal geen galop. In een kudde is het moeilijker, en ook niet altijd verstandig, om onafhankelijk te rijden.
Het feit dat ts stopt tijdens zo'n rit, is wel gevaarlijk.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 23:33

Nikass schreef:
Dat ze hard gingen, dat weet ik, maar er vandoor gaan viel nogal mee. En ik heb er zeer veel gereden.
Maar, in een privé rit kun je dus inderdaad zelf bepalen óf je hard wil, of alleen handgalop op het strand, of helemaal geen galop. In een kudde is het moeilijker, en ook niet altijd verstandig, om onafhankelijk te rijden.
Het feit dat ts stopt tijdens zo'n rit, is wel gevaarlijk.

Ik stopte niet tijdens de galop, dat was niet eens mogelijk. Toen we even stil stonden weigerde ik verder te rijden. De begeleider reed door, de rest stopte ook. Niks gevaarlijks aan. Alles was 100x veiliger dan die galop

MarieAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:37

Op Ameland kun je in kleine groepjes, indien gewenst zelfs prive, een strandrit maken. De paarden zijn rustig, ook op het strand. Als je niet wilt galopperen, of gewoon eerst even wilt kijken hoe het gaat, is dat dus ook mogelijk, ze stuiven er niet vandoor als je op het strand aankomt. Zeker extra aandacht mogelijk voor bange/voorzichtige ruiters :)

https://paardrijdenophetstrand.nl/

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:05

Ik zou zeggen ga eens naar Terschelling en doe een strandrit bij Lok.
Daar is in overleg veel mogelijk en hele goede begeleiding.

www.rijpaardenverhuurlok.nl

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 16:38

't Jutterspad op Ameland en Lok op Terschelling.
Beiden zeer goede ervaring met zowel een ruiter met heel veel ervaring en een ruiter praktisch zonder ervaring.
Bij Lok op Terschelling ook heel persoonlijke begeleiding, bij 't Jutterspad friese paarden, waarvan de meeste wel voorwaarts zijn, maar verder geen gekkigheid.

gitteesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 14:40

Oh TS wat verschrikkelijk... Dat had natuurlijk nooit zo gemogen, maar wat stoer dat je het wel opnieuw wilt proberen!

Bij Hollumer Trap op Ameland bieden ze privé ritten aan of zijn de groepjes maximaal 4 à 5 personen (als je boekt met twee of drie personen kun je er bijna van uit gaan dat dit privé is). Hier kijken ze echt naar wat je aan kunt, vind je het spannend dan krijg je een paard dat alles rustig op zijn gemakje doet. Daarnaast wordt er eerst een klein stukje gegaloppeerd om te kijken of alles goed gaat en als iedereen oké is, kan het wat langer en misschien zelfs wat harder.

Wat daar anders is dan misschien wel bij andere rijstallen is dat de paarden geen rengallon wordt aangeleerd, voor ene ruiter misschien wat saai, maar voor een wat onzekere ruiter of een ruiter die spannend vindt veel fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:02

JosefienE schreef:
Bonnelover schreef:
Ook hier een goede ervaring op Ameland. Ben hier geweest met 2 leerlingen van mij, met een verstandelijke beperking. Was echt een fijne rit, kon zelf tempo bepalen. Hoe de manege heet weet ik zo niet, kan ik navragen, maar zitten er 2 naast elkaar. Als je ervoor staat de linker.

Ik bedoel het fjordenpaard in breda, maar zij rijden ook in Scheveningen.

Ze rijden al een tijdje niet meer in Scheveningen en dat wordt waarschijnlijk ook niet meer opgepakt.