Hannanas schreef:fienfin schreef:Sinds een week staat de merrie nu op de wei, en haar gedrag is weinig tot niet verbeterd. Eveneens heb ik een paar rare gedragingen van haar opgemerkt die ik het liefst met jullie deel, want ik kan ze niet thuisbrengen.
In het begin, toen ze mij probeerde te bijten en ik een klap teruggaf, beet ze weleens in haar voorbenen/borst. Ik heb dit altijd als frustratie opgenomen, dat ze haar frustratie moest africhten op iets anders omdat ze mij niet kon 'pakken'. Sinds vandaag heb ik dit gedrag ook in de wei gezien. Ze staat rustig te grazen, en opeens bijt ze naar haar voorbenen, uit het niks. Ik vermoed dus pijn.
Ik heb de dierenarts even gebeld en zij komt woensdag eens af. Ik wil haar graag een weekje op pijnstillers zetten om te zien of er dan verbetering in haar gedrag is, maar ik lees dat dat gevaarlijk is voor maagzweren. En aangezien zij hier zeer gevoelig aan is weet ik niet goed of dat juist meer kwaad zou aanrichten. Kan iemand dit gedrag thuisbrengen?
Ik vind het wel sneu te lezen dat met dit arme paard niks gebeurd is behalve op een postzegel wei te zetten... terwijl iedereen al tijden roept dat dit ook op pijn kan duiden. En daar helpt een postzegel wei niet tegen. Als jij tegen de arts van de kliniek dit duidelijk had gecommuniceerd en je paard als reactie zich zelf ook pijnigt (!) dan kan ik mij niet voorstellen dat ze “hier niks van hadden gezegd”. Sterker nog, er had actie moeten komen.
Je kunt hierover op bokt wel blijven filosoferen (je vraagt wederom weer wat het zou kunnen zijn) en ik ben persoonlijk enorm van het out of the box op internet alles napluizen en bespreken.. maar doe dan ook wat met alle nuttige adviezen, hier had al een dierenarts bij je paard moeten komen ipv alleen de kliniek mailen. Ondertussen komt dan woensdag de dierenarts maar heeft het paard wel nog drie weken met dit gedrag moeten lopen zonder medische controle en behandeling.
Ik wil even mij excuseren om het feit dat ik hier niet over heb geupdatet, maar sinds een week is de boxrust opgehoffen, zoals volgens het schema dat we via de kliniek meekregen. Ze staat dus niet op een postzegel wei maar op een ruime wei.
Bovendien zijn er in dit topic niet alleen reacties van mensen die zeggen dat het gedrag pijngerelateerd was. Een merendeel van de reacties zei dat het gedrag ook hormonaal of uit frustratie kon zijn. Dit is eveneens waar de kliniek aan dacht. Dat leek mij op dat moment de meest voor de hand liggende oorzaak. Nu is het natuurlijk wel een andere zaak ...
De dierenarts is geweest. Ik heb haar verandering van gedrag aangehaald en mijn vermoeden dat het pijn zou kunnen zijn. Ze zei dat het inderdaad pijn kon zijn, maar dat ze geen pijnstiller mocht geven voor het veulen. De dierenarts zei eveneens dat rekening houdend met haar verleden de kans op maagzweren reëel was. We hebben besloten dat we de merrie hier dus omeprazol voor te gaan geven. Hopelijk zien we verbetering.