Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Undefined schreef:Oh wauw.. Wij hebben er 1 uit 2011. Hij rijdt 7 liter op 100 km, dit is nog minder dan officieel is aangegeven voor de Santa Fe. Wij rijden 700 km op een tank! Ik denk niet dat het 2005 model te vergelijken is eerlijk gezegd. Ik weet niet wat hij rijdt met trailer want heb dat nog maar 1 keer gedaan, maar dat lijkt me voor die kleine afstanden niet zo relevant. Zoals gezegd wegenbelasting weet ik niet. Wij betalen hier qua belasting evenveel voor de Santa Fe als de Hyundai i20 die we hebben, dus is iets anders geregeld!
Melia schreef:Peugeot 308?
ikke schreef:Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!
Patricia_86 schreef:[ [url=m/enNJgr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Trailer is leeg 520 , ponys rond se 200-250 per pony en afhankelijk met 2 sulkys of een marathon wagen voorop. Rond de 150-200 kilo ruim genomen.
En ja pas een noodstop moeten maken op de snelweg door een ongeluk voor mij . En mijn auto hield de trailer gewoon tegen.
Wel heeft hij extra sterke veren gekregen en hulpveren erbij.
Rijdt met trailer 1 op 10 a 12 normaal gebruik 1 op 14 a 15 rij veel in de stad. Wegenbelasting 44 euro per maand.
Gloa schreef:L1nda_91 schreef:Dat is toch ook een 2 paards trailer met 2 pony's die ook bewegen? Of is het 1,5 met 2 pony's?
Ik snap het punt wel hoor, het is zeker niet ideaal. Maar als je zegt dat dat een mooie combi is, vraag ik me af wat dan het verschil is. Kan het met 1,5 paards dan wel? Die 2 pony's bij elkaar wegen vrijwel hetzelfde als het paard wat ik mee wil nemen.
En nogmaals, ik rijd op een 50 km weg, rechtdoor met 2x afslaan naar het bos. Is dat dan zoveel gevaarlijker dan bovenstaande combi met hetzelfde 'losse' gewicht die wel gewoon overal rijdt?
Niet dat ik dat nu van plan ben, maar vraag me oprecht af wat het verschil is.
Kijk eens goed naar de foto die ze plaatst. Dat is een enkelassige ponytrailer. Qua omvang 1/3 of zelfs maar 1/4 van een normale 2 paards. 2 kleine bewegende pony's heeft ook weer een heel ander effect op de gewichtverdeling dan 1 grote die aan 1 kant van een trailer staat of zonder schot in 1x van links naar rechts zou springen.
Gister waren wij toevalling met een 3 assige aanhanger (de bak was 5,5m lang) een grote zware autobrug halen. Werkelijke gewichten zullen we het maar even niet over hebben. Zwaarder in ieder geval dan mijn trailer met paard. En toch is dat weggedrag vele malen stabieler dan mijn paard in een trailer.
Brainless schreef:ikke schreef:Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!
Even kijken of ik niet had zitten opletten...
Iemand reed al op de uitvoegstrook en was vaart gaan minderen.
Op het moment dat ik degene (net) aan het inhalen ben bedenkt hij/zij dat het de verkeerde afslag is en tieft zo (net voor het puntstuk) weer de snelweg op.
Als ik geen noodstop had gemaakt had hij mijn neus vol geraakt.
Het was ook niet dat gas loslaten of iets remmen voldoende was, want degene reed al een heel stuk langzamer dan ik en trapte van schrik ook nog eens op de rem.
Ik reed netjes over een grote kruising, hadden net groen gekregen en ik reed als 2de achter iemand aan die sneller weg was.
Iemand komt met volle vaart voor mij langs door rood.
Gelukkig kon ik (en degene in de baan naast mij en degene die achter mij reed) op tijd stoppen anders hadden was er een flink ongeluk gebeurd.
En iemand die dacht dat hij voorrang had en kwam van rechts zo de weg op gereden.
Gelukkig reed ik rustig, maar alsnog is een noodstop met 50/60 een flinke stop.
Maar blijkbaar had ik in al die gevallen niet opgelet.. (als dat zo was was ik te laat met remmen geweest)
Ibbel schreef:Ik snap iets niet.
Ik heb ooit ook voor een overstekende hond op de rem getrapt. Je moet het niet doen met een trailer er achter, maar je doet het toch in een reflex.
Ik had er twee paarden in staan, totale gewicht 1900 kilo, en mijn oude Mazda 6 ervoor van 1460 kilo (die 1600 kg mag trekken, foei toch). Ik had dus 450 kilo meer achter de auto dan de auto weegt.
Wat is het verschil met een auto van 1100/1200 kg voor een trailer van 1400?
Ter info: mijn auto bleef keurig recht (ook al was het ding toen al ruim de 10 jaar gepasseerd en zal er best wat speling hier of daar zijn geweest in stuurinrichting, banden waren niet nieuw etc). Paarden lagen wel zowat voorin de trailer, dat dan weer wel
Ibbel schreef:Maar dat betekent dus dat al die zware auto's met een nog zwaardere volle tweepaards er achter nét zo onveilig zijn als alle lichtere auto's met een in dezelfde verhouding zwaardere volle anderhalfpaards.
Ik bedoel maar te zeggen dat het argument "ik zou nooit een lichte auto voor een trailer zetten" dus niet op gaat zolang de gewichtsverhoudingen hetzelfde zijn als bij die zware combi waarvan iedereen zegt "daar voel ik me wél veilig bij".
Citaat:De gemiddelde gewone personenauto mag ongeveer 125-130% van z'n eigen leeggewicht trekken. Dan is dat altijd een risico als je moet remmen en uitwijken. Of je nu een zware bak voor een tweepaards hebt staan, of een lichtere auto voor een anderhalfpaards.