Welke (lichte) auto voor trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:38

Wat is het verschil in wegenbelasting om een tikje hoger te zitten? Misschien kan je wel een auto vinden die erg zuinig is waardoor dit weer de extra belasting compenseert.
Dan heb je wat meer opties.

Bij mijn afweging tellen grote van de auto (ik moet veel in de stad rijden en parkeren, dus niet te groot graag) en zuinigheid een grote rol, naast dat hij wel een trailer moet kunnen trekken, maar , 99% van mijn km's zijn zonder trailer en ik ga dus niet in een slurpende grote auto rijden voor die ene procent.
Maar als ik rij met trailer wil ik wel veilig rijden. Dat telt dus wel mee.

Gezien mijn km's ben ik bij een Golf TDI blue motion uitgekomen, wel een stuk duurder in de wegenbelasting maar de auto is erg zuinig en trekt met gemak. Een benzine versie zou voor mij duurder qua gebruik zijn.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:51

Undefined schreef:
Oh wauw.. Wij hebben er 1 uit 2011. Hij rijdt 7 liter op 100 km, dit is nog minder dan officieel is aangegeven voor de Santa Fe. Wij rijden 700 km op een tank! Ik denk niet dat het 2005 model te vergelijken is eerlijk gezegd. Ik weet niet wat hij rijdt met trailer want heb dat nog maar 1 keer gedaan, maar dat lijkt me voor die kleine afstanden niet zo relevant. Zoals gezegd wegenbelasting weet ik niet. Wij betalen hier qua belasting evenveel voor de Santa Fe als de Hyundai i20 die we hebben, dus is iets anders geregeld!

Dan word het tijd om mijn santa fee ook maar eens in te ruilen voor een nieuwer model haha! Ik rijd 400km op een volle tank, model uit 2002. Auto loopt ongeveer 1 op 8 en met trailer minder zuinig maar hij trekt wel heerlijk. Bij koop zeiden ze dat hij 1 op 10 liep dus viel wel even tegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:55

Melia schreef:
Peugeot 308?

Wij hebben een peugeot 308 SW met extra zware moter (150 pk). Top auto en we hebben er zelfs de paarden mee naar Frankrijk gereden. Hij deed daat met 2 vingers in de neus met twee merens paarden in de Henra trailer. Dat zullen we nu niet meer doen daar de auto te oud aan het worden is, maar nog steeds rijden we hier met trailer kleine afstanden met de paarden zo nodig.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:31

-
Laatst bijgewerkt door Undefined op 10-02-22 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha89

Re: Welke (lichte) auto voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:42

Ik heb een opel insignia 1.8 uit 2009 aangeschaft om trailer en paard te kunnen trekken. Auto weegt dacht ik rond de 1400 kilo en mag ook maar 1400 kilo trekken, maar dat redt ik wel. 68 euro wegenbelasting per maand en ik moet 2 keer per maand een volle tank tanken, grote tank zit erin dus is toch wel bijna 100 euro per tank beurt, maar ik rij eigenlijk altijd kleine stukjes naar stal en werk etc. Af en toe grote stukken. Maar al met al met vind ik m opzich wel zuinig voor zo'n vrij grote auto. Auto trekt ook met gemak paard en trailer(paard weegt rond de 725 hahaha)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:47

mijn vorige auto was een diatshu terios.

kon prima een trailer met paard trekken. ben er wel eens mee van drenthe naar utrecht gereden. oke had wel een lichter tailer en heb maar een hafje van 450kg.

Heb nu een zwaardere trailer en dus ook een zwaardere auto. Maar daar heb je E rijbewijs voor nodig, dus mijn vriend in de klos aangezien ik die niet hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:10

ikke schreef:
Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!

Even kijken of ik niet had zitten opletten...

Iemand reed al op de uitvoegstrook en was vaart gaan minderen.
Op het moment dat ik degene (net) aan het inhalen ben bedenkt hij/zij dat het de verkeerde afslag is en tieft zo (net voor het puntstuk) weer de snelweg op.
Als ik geen noodstop had gemaakt had hij mijn neus vol geraakt.
Het was ook niet dat gas loslaten of iets remmen voldoende was, want degene reed al een heel stuk langzamer dan ik en trapte van schrik ook nog eens op de rem.

Ik reed netjes over een grote kruising, hadden net groen gekregen en ik reed als 2de achter iemand aan die sneller weg was.
Iemand komt met volle vaart voor mij langs door rood.
Gelukkig kon ik (en degene in de baan naast mij en degene die achter mij reed) op tijd stoppen anders hadden was er een flink ongeluk gebeurd.

En iemand die dacht dat hij voorrang had en kwam van rechts zo de weg op gereden.
Gelukkig reed ik rustig, maar alsnog is een noodstop met 50/60 een flinke stop.

Maar blijkbaar had ik in al die gevallen niet opgelet.. (als dat zo was was ik te laat met remmen geweest)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 18:38

Patricia_86 schreef:
[ [url=m/enNJgr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Trailer is leeg 520 , ponys rond se 200-250 per pony en afhankelijk met 2 sulkys of een marathon wagen voorop. Rond de 150-200 kilo ruim genomen.
En ja pas een noodstop moeten maken op de snelweg door een ongeluk voor mij . En mijn auto hield de trailer gewoon tegen.
Wel heeft hij extra sterke veren gekregen en hulpveren erbij.
Rijdt met trailer 1 op 10 a 12 normaal gebruik 1 op 14 a 15 rij veel in de stad. Wegenbelasting 44 euro per maand.

Ik hoop dat je echt nooit een lekke band krijgt. Die enkel asser trailers vind zelf niet geschikt om paarden mee te vervoeren. Het rijdt ook veel zenuwachtiger een enkel asser.
Het is niet voor niets dat bijna alle paarden trailers een dubbel asser zijn in Nederland. Heeft niks te maken met gewicht, maar met stabiliteit.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 20:43

Gloa schreef:
L1nda_91 schreef:
Dat is toch ook een 2 paards trailer met 2 pony's die ook bewegen? Of is het 1,5 met 2 pony's?
Ik snap het punt wel hoor, het is zeker niet ideaal. Maar als je zegt dat dat een mooie combi is, vraag ik me af wat dan het verschil is. Kan het met 1,5 paards dan wel? Die 2 pony's bij elkaar wegen vrijwel hetzelfde als het paard wat ik mee wil nemen.

En nogmaals, ik rijd op een 50 km weg, rechtdoor met 2x afslaan naar het bos. Is dat dan zoveel gevaarlijker dan bovenstaande combi met hetzelfde 'losse' gewicht die wel gewoon overal rijdt?

Niet dat ik dat nu van plan ben, maar vraag me oprecht af wat het verschil is.

Kijk eens goed naar de foto die ze plaatst. Dat is een enkelassige ponytrailer. Qua omvang 1/3 of zelfs maar 1/4 van een normale 2 paards. 2 kleine bewegende pony's heeft ook weer een heel ander effect op de gewichtverdeling dan 1 grote die aan 1 kant van een trailer staat of zonder schot in 1x van links naar rechts zou springen.

Gister waren wij toevalling met een 3 assige aanhanger (de bak was 5,5m lang) een grote zware autobrug halen. Werkelijke gewichten zullen we het maar even niet over hebben. Zwaarder in ieder geval dan mijn trailer met paard. En toch is dat weggedrag vele malen stabieler dan mijn paard in een trailer.

Beetje overdreven 1/3 of 1/4 van de omvang.. Gok dat die zo breed is als een 1,5 paards, anders passen er geen 2 pony's in. En hooguit een halve meter lager.

Gewicht blijft hetzelfde. Als je het voorbeeld gebruikt van geen schot, dan kunnen de 2 pony's ook allebei dezelfde kant op vliegen. En ik rijd een stukje van 5 min waar je hooguit 50 mag, maar waar 30 ook prima kan. Geen zijwegen of wat dan ook, en genoeg ervaring met trailer rijden. Het is niet ideaal, dat geef ik toe, maar heb bijna het gevoel alsof ik veroordeeld wordt tot poging tot moord als ik het paard achter zo'n auto zet.

Maar goed, ik begrijp dat jullie ook niet buiten rijden? Want je paard kan ook op eens op hol slaan en dat is ook gevaarlijk. Of staan ze in bubbeltjes plastic op stal?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:14

Brainless schreef:
ikke schreef:
Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!

Even kijken of ik niet had zitten opletten...

Iemand reed al op de uitvoegstrook en was vaart gaan minderen.
Op het moment dat ik degene (net) aan het inhalen ben bedenkt hij/zij dat het de verkeerde afslag is en tieft zo (net voor het puntstuk) weer de snelweg op.
Als ik geen noodstop had gemaakt had hij mijn neus vol geraakt.
Het was ook niet dat gas loslaten of iets remmen voldoende was, want degene reed al een heel stuk langzamer dan ik en trapte van schrik ook nog eens op de rem.

Ik reed netjes over een grote kruising, hadden net groen gekregen en ik reed als 2de achter iemand aan die sneller weg was.
Iemand komt met volle vaart voor mij langs door rood.
Gelukkig kon ik (en degene in de baan naast mij en degene die achter mij reed) op tijd stoppen anders hadden was er een flink ongeluk gebeurd.

En iemand die dacht dat hij voorrang had en kwam van rechts zo de weg op gereden.
Gelukkig reed ik rustig, maar alsnog is een noodstop met 50/60 een flinke stop.

Maar blijkbaar had ik in al die gevallen niet opgelet.. (als dat zo was was ik te laat met remmen geweest)

Niet in de dode hoek van je voorganger rijden?

Die laatste zou in mijn geval een heel serieus risico gelopen hebben het nooit meer te doen.....
Het risico zou best eens heel groot geweest kunnen zijn dat ie 9 ton vrachtwagen op schoot had gekregen en daar kan een mens heel erg slecht tegen.
Heeft dan niks met willen te maken maar met massatraagheid.....

Daarom rijd ik vrachtwagen, geen trailercombi meer.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:03

Ik rijd een Hyundai I30 1.6l met een 140 pk motor. Deze weegt uit mijn hoofd gezegd 1238kg. Ik betaal 46€ per maand aan wegenbelasting en rijdt 1 op 16. Hij mag 1400kg trekken en doet dit zonder moeite. Alleen als ik grote afstanden moet overbruggen met veel snelweg pak ik de SUV van mijn vader.

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:12

Ik rijd een Toyota Rav 4, een oudje van 2003. 50 euro wegenbelasting. Top auto, 4x4 aandrijving en dat is ook wel echt ideaal !

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:29

Ik heb jaren een golf gehad voor mijn trailer. Heerlijke auto en ging ook prima voor de trailer.
Wel een 2.0 TDI, maar een bekende van mij heeft benzine en die is daar ook erg goed over te spreken :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:31

Ook ik snap nooit die onverantwoorde, lichte trekauto’s.
Hoe goed je ook zelf rijdt, andere weggebruikers en onverwachte omstandigheden heb je niet in de hand.

Kennis van mij, idem, tailer en lichte auto om van huis naar de manege te rijden binnendoor,6 km.
Schiet er uit de mais een ontsnapte hond voor zijn auto, remmen en trailer heeft letterlijk de combi de gracht ingeduwd.

Waar ben je dan met je korte ritjes en weginzicht?....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:01

tengeltje11 schreef:
trailer heeft letterlijk de combi de gracht ingeduwd.

Dan heeft de oplooprem niet goed gewerkt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 07:29

Brainless schreef:
tengeltje11 schreef:
trailer heeft letterlijk de combi de gracht ingeduwd.

Dan heeft de oplooprem niet goed gewerkt.

Precies! Mijn vorige trailer trok de auto gewoon compleet stil.
Wat n bakbeest van 760 kg. Maar degelijk en zuiver.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 07:54

Je kan nog zo goed opletten maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik moest van de week ook bovenop de rem trappen. Mijn pakezel begon te piepen en remt dan nog eens bij. Plenty ruimte over aan de voorkant maar door de winterbanden voelde ik de auto naar rechts trekken en zat ik bijna op de rechterbaan in de zijkant van een vrachtwagen...

Ikke, dat weet jij vast zo wel uit je hoofd maar iets als een Opel Combo? Die combinaties zie ik ook wel eens rijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:04

Ik snap iets niet.
Ik heb ooit ook voor een overstekende hond op de rem getrapt. Je moet het niet doen met een trailer er achter, maar je doet het toch in een reflex.
Ik had er twee paarden in staan, totale gewicht 1900 kilo, en mijn oude Mazda 6 ervoor van 1460 kilo (die 1600 kg mag trekken, foei toch). Ik had dus 450 kilo meer achter de auto dan de auto weegt.

Wat is het verschil met een auto van 1100/1200 kg voor een trailer van 1400?

Ter info: mijn auto bleef keurig recht (ook al was het ding toen al ruim de 10 jaar gepasseerd en zal er best wat speling hier of daar zijn geweest in stuurinrichting, banden waren niet nieuw etc). Paarden lagen wel zowat voorin de trailer, dat dan weer wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:33

Omdat het om meer gaat dan sec de kilo's. De omvang in combi met gewicht is niet te onderschatten.

Ga eens met dezelfde auto met een normale aanhanger van een 1400kg rijden of een caravan van 1400kg. Dan zal je in negatieve zin echt wel verschil merken. En dan vergeten we even de invloed van losse bewegende lading met een hoog zwaartepunt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:39

Maar ik vergelijk twee dezelfde combi's. Eén van 1500 met 1900 kg er achter, en één van 1100 met 1400 kg er achter. Waarom zou die tweede onveiliger zijn dan die eerste? Allebei een verhouding van 80% auto versus 100% trailer.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 08:42

Gloa schreef:
losse bewegende lading met een hoog zwaartepunt.

laag zwaartepunt ;)

Dat wil zeggen, zolang het paard op eigen benen staat. Als ie tegen de wand gaat leunen vliegt het zwaartepunt omhoog!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:14

Ibbel schreef:
Ik snap iets niet.
Ik heb ooit ook voor een overstekende hond op de rem getrapt. Je moet het niet doen met een trailer er achter, maar je doet het toch in een reflex.
Ik had er twee paarden in staan, totale gewicht 1900 kilo, en mijn oude Mazda 6 ervoor van 1460 kilo (die 1600 kg mag trekken, foei toch). Ik had dus 450 kilo meer achter de auto dan de auto weegt.

Wat is het verschil met een auto van 1100/1200 kg voor een trailer van 1400?

Ter info: mijn auto bleef keurig recht (ook al was het ding toen al ruim de 10 jaar gepasseerd en zal er best wat speling hier of daar zijn geweest in stuurinrichting, banden waren niet nieuw etc). Paarden lagen wel zowat voorin de trailer, dat dan weer wel

Ik denk dat idd de verhouding tussen auto/aanhangwagen/paarden van belang is en niet de absolute gewichten.
Zolang je enkel moet remmen en op een recht stuk weg zit zal je wel veilig gestopt geraken, ook met een combinatie waarbij de gewichtsverhoudingen niet zo goed zitten. Het wordt een ander verhaal als je hard moet remmen in een bocht of tegelijk moet uitwijken en remmen.
Een paar jaar geleden heb ik op de snelweg een raar manoever moeten doen. Heel rustig verkeer, ik reed op het rechterrijvak en opeens komt er een auto resoluut op mijn linkerportier af. Het enige wat ik nog kon doen om hem te ontwijken was tegelijk hard remmen en uitwijken naar de pechstrook. Ik was heel erg blij met mijn stevige auto, ik schat dat aanhangwagen + lading (materiaal, geen paarden) ongeveer half zoveel woog als mijn auto en daardoor was alles vrij snel terug onder controle. Maar zoiets wil je echt niet meemaken met een combinatie waarbij het risico bestaat dat de aanhanger met de auto op stap gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:18

Maar dat betekent dus dat al die zware auto's met een nog zwaardere volle tweepaards er achter nét zo onveilig zijn als alle lichtere auto's met een in dezelfde verhouding zwaardere volle anderhalfpaards.

De gemiddelde gewone personenauto mag ongeveer 125-130% van z'n eigen leeggewicht trekken. Dan is dat altijd een risico als je moet remmen en uitwijken. Of je nu een zware bak voor een tweepaards hebt staan, of een lichtere auto voor een anderhalfpaards.

Ik bedoel maar te zeggen dat het argument "ik zou nooit een lichte auto voor een trailer zetten" dus niet op gaat zolang de gewichtsverhoudingen hetzelfde zijn als bij die zware combi waarvan iedereen zegt "daar voel ik me wél veilig bij".

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:34

Ibbel schreef:
Maar dat betekent dus dat al die zware auto's met een nog zwaardere volle tweepaards er achter nét zo onveilig zijn als alle lichtere auto's met een in dezelfde verhouding zwaardere volle anderhalfpaards.
Ik bedoel maar te zeggen dat het argument "ik zou nooit een lichte auto voor een trailer zetten" dus niet op gaat zolang de gewichtsverhoudingen hetzelfde zijn als bij die zware combi waarvan iedereen zegt "daar voel ik me wél veilig bij".

Dat klopt, je moet naar de verhoudingen kijken. Ik zou als vuistregel aanhouden dat het trekkend voertuig altijd minstens net iets zwaarder moet zijn dan de aanhangwagen + lading.
Citaat:
De gemiddelde gewone personenauto mag ongeveer 125-130% van z'n eigen leeggewicht trekken. Dan is dat altijd een risico als je moet remmen en uitwijken. Of je nu een zware bak voor een tweepaards hebt staan, of een lichtere auto voor een anderhalfpaards.

Voor zover ik weet is het gewicht wat een auto mag trekken het gewicht dat die auto kan trekken zonder stuk te gaan.
En niet wat die auto veilig kan trekken. De constructeur van de auto kan immers niet weten welk soort aanhangwagen jij er achter gaat hangen. Het in de cobinatie die de veiligheid bepaalt en niet enkel de auto op zich en de aanhanger op zich.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:38

Je mist mijn punt nog steeds :D
Bijna iedereen hier geeft de voorkeur aan een zware auto voor een in verhouding zware trailer boven een lichte auto voor een in verhouding even zware trailer. En technisch gezien moet dat niets uitmaken.
Dat een zware auto voor een lichte trailer alsnog veiliger is, staat buiten kijf.

Het gaat er mij om dat (vrijwel) iedereen hier zegt: zet geen lichte auto voor een trailer, terwijl als je gaat rekenen de verhouding lichte auto/lichtere trailer precies hetzelfde is als zware auto/zwaardere trailer.
Het is dus een gevoél dat een lichte auto onveiliger zou zijn voor een trailer, als de verhoudingen qua gewicht hetzelfde zijn.