Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:35

Sellyxx schreef:
Ik vind het ook wel interessant om te zien dat veel mensen zeggen 'niet mijn verantwoordelijkheid'. Tuurlijk snap ik het idee erachter; je kan je niet om de hele wereld druk gaan maken.

Toch denk ik dat mensen bewust maken van iets helemaal niet zo verkeerd is. Of dat vervolgens landt bij de ander is inderdaad niet jouw verantwoordelijkheid. Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die zulke dingen toch onbewust doen; in die zin dat ze zich niet voldoende realiseren wat voor gevolgen die keuze kán hebben. Pas liep ik bijv. met mijn telefoon door een winkelstraat waarvan ik dacht dat er geen verkeer mocht rijden; dit bleek niet zo te zijn. Ik keek enkel op mijn scherm en een voorbijganger attendeere mij hier (niet eens zo aardig) op. Ik schrok even, maar bedacht me: hij heeft wel gelijk. Het maakte mij weer wat alerter: kijk uit met telefoongebruik in het verkeer. Ik liep met mijn telefoon dus officieel niet strafbaar (geloof ik?) maar het zorgde er wel voor dat ik niet aan het opletten was en dus in een gevaarlijke situatie had kunnen belanden.

Zo geloof ik best dat er zat mensen zijn die op buitenrit gaan en denken ach, zo'n zweetcap, laat maar even zitten. Maar dat er wellicht wel mensen zijn die als ze hier door een ander bij worden stilgezet, na gaan denken over hun gedrag. Zeker omdat dingen in je hoofd soms wel logisch lijken, maar niet altijd realistisch zijn. Hier kom je soms alleen maar achter als je even uit je bubbel wordt gehaald door een ander.

Hoe kan jij hier bewust van worden en de risico's van iets inzien als je nooit wordt aangesproken door een ander? :) wellicht vinden mensen dit meer iets wat je in je familie/vriendenkring doet, maar daar kan ook evengoed geen kennis/bewustwording zijn op het gebied van ... (vul maar in)

Ik zie het 'aanspreken' dan ook totaal niet als een 'gezag' kwestie waarin ik de ander eens even goed de waarheid ga zeggen. Ik zie het meer als behulpzaamheid; daarin hangt wel veel af van de manier waarop je het brengt en je nonverbale communicatie. En uiteraard het inschattingsvermogen; bijv. als iemand er heel duidelijk uitziet als iemand die geen hulp denkt nodig te hebben.

Maargoed, misschien is dit een iets minder individualistische benadering. Ik denk dan ook dat je elkaar best nodig mag hebben in een samenleving en dat elkaar aanspreken daar ook bij mag horen.

Ik snap wat je bedoelt, echt, maar in mijn persoonlijke ervaring... hebben de meeste mensen deze opmerkingen al wel gehoord. Wel of geen cap is echt al heel lang een discussie. Ik ben niet zo heel actief meer, maar ook op bokt brak er iedere keer wel weer een discussie uit wanneer iemand een foto plaatste zonder cap. Ook op pensionstallen heb ik nog geregeld de discussie gehoord. Op een gegeven moment worden mensen ook gewoon moe om er wat over te horen.

Zelf heb ik van dichtbij op jonge leeftijd een ongeluk meegemaakt waarbij mijn vriendinnetje zonder cap van een pony was gevallen, die overigens alleen aan het stappen was en een onverwachte beweging maakte, niet eens iets met opzet deed. Gelukkig was dit ongeluk niet fataal. Helaas heeft dit haar wel voor het leven getekend en heeft ze niet gezond en normaal mogen opgroeien zoals ik heb gedaan. Dit heeft bij mij ook zodanig indruk achtergelaten dat ik werkelijk waar nooit, maar dan ook nóóit, zonder cap op een paard ben gestapt. Al staat hij stil. En ja, als ik iemand zonder cap zie, voel ik de paniek al opborrelen. Toen ik wat jonger was zei ik er dan vaak ook wat van, want ja, je dacht iemand te helpen.

Maar negen van de tien keer willen mensen die 'hulp' niet. Of ze nou echt niet beseffen wat een risico ze lopen of dat ze desondanks toch kiezen om het zo te doen... Dat weet ik ook niet, maar meestal kreeg je reacties als, "mijn paard zet geen stap verkeerd", "een cap is oncomfortabel" of "dat moet ik toch zelf weten". Uiteindelijk trok dit ook alleen maar energie omdat ik maar bleef malen in mijn hoofd met onuitgesproken argumenten. Ik geloof ook dat de meeste mensen die met paarden werken zich wel realiseren dat het vluchtdieren blijven en dat ook zij kunnen vallen. Ik denk dat misschien niet helemaal binnenkomt dat je ook als je tijdens het stappen zou vallen, zodanig lelijk terecht kan komen dat je jezelf ernstig verwond. Mensen kiezen vaak zelf waar ze in geloven.

En tot op een zeker punt is het ook wel hun eigen verantwoordelijkheid. Als je weet dat paarden levende dieren zijn met een eigen wil, als je weet dat je kunt vallen en toch kiest om één van je belangrijkste en meest fragiele organen niet te beschermen... Leuk is het niet, maar het blijft aan het einde van de dag toch hun eigen keuze.

Ik vind het overigens wel wat anders als het bijvoorbeeld gaat om een kind, en vooral om een kind van een ouder die zelf niet veel ervaring heeft. Voornamelijk gezien mijn eigen ervaring met mijn toen negenjarige (oude) vriendin.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 31-10-19 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:44

Waarom zou je er überhaupt iets van willen zeggen ts?

Ravenna31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:46

Sellyxx schreef:
Ik vind het ook wel interessant om te zien dat veel mensen zeggen 'niet mijn verantwoordelijkheid'. Tuurlijk snap ik het idee erachter; je kan je niet om de hele wereld druk gaan maken.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat je anders zoveel mensen kunt aanspreken. Degene die je met alcohol op achter het stuur ziet kruipen, die fietser die toch nog appt op de telefoon, de teenslippers op stal etc. Soms willen mensen gewoon niet inzien wat de gevaren zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:50

Zou je er ook wat van willen zeggen als je menners tegen komt zonder cap?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:58

Schumachter beoefende een van de gevaarlijkste sporten ter wereld, en in zijn vrije tijd heeft ie een goedgekeurde helm op tijdens skieen en valt bijna vanuit stilstaand verkeerd... schijnveiligheid dus

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 16:09

marleen_usar schreef:

Het is niet dat ik er persee iets van wil zeggen, ga ik ook zeker niet doen, helemaal niet de behoefte aan. Dit topic ging er over of het onbeschoft is om te vragen waarom iemand geen cap draagt. En om antwoord te geven op jouw vraag: iedereen mag alles vragen aan iedereen, wat ie maar wil. En waarom ik iets ervan zou willen zeggen (als ik dat zou doen) dan zou dat zijn omdat met cap gewoon veiliger is.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 16:12

speurneusc schreef:
Schumachter beoefende een van de gevaarlijkste sporten ter wereld, en in zijn vrije tijd heeft ie een goedgekeurde helm op tijdens skieen en valt bijna vanuit stilstaand verkeerd... schijnveiligheid dus

Staat nog steeds los van het feit dat met paardrijden alsnog veiliger is MET cap. Snap niet dat je steeds andere ongelukken erbij betrekt. Want ja ook al rij je met cap kun je alsnog dodelijk verongelukken, maar met cap is de kans wel kleiner. Alleen al het feit dat van heel veel mensen voor de dood zijn ontsnapt omdat ze een cap droegen, zegt al genoeg toch?

Zoals jij dingen beargumenteerd moeten we dus niks meer doen aan veiligheid want het is toch allemaal schijn?

Cheminee

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:17

Je zegt het eigenlijk al zelf. De gene met hersenen beschermt ze.

Ik zeg er niks meer van.. je krijgt toch een snauw terug.. over teenslippers zeg ik het wel en verzoek mensen ook om niet langs mijn paard te lopen, ondanks dat hij kipmak is

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:20

Sjira schreef:
Ik bemoei niet, mensen moeten het zelf weten. Maar ik vind wel dat wanneer je een 'voorbeeldrol' hebt, je een cap moet dragen. Op tv bijvoorbeeld, daar moet gewoon een cap gedragen worden. laatst waren ze weer met een programma (de boerderij, terugkijken bij de boeren uit boer zoekt vrouw) bij een dressuurstal. Daar werd een hengst getraind. De ruiter reed zonder cap. dan zeg ik joh doe gewoon even voor de opnamen een cap op. Het was overigens een man dus geen lange haren.

Dat vind ik dus weer hypocriet. Als hij nooit met cap rijdt dan ook niet tijdens tv opnamen. Elke buitenlandse serie of film over paarden wordt zonder cap gereden, dus waarom zou een Nederlander dan weer persé het goede voorbeeld moeten geven?
Tot 18 jaar kunnen de ouders (of de stalhouder) er nog wat over zeggen, daarna is het vrije keus.
Ik kom ook uit de tijd dat er niet standaard met cap gereden werd, enkel op wedstrijden of met zadelmak maken. Als ik ruiters in het bos tegenkom rijden die anno nu ook zelden met cap. Veelal wordt gebruik gemaakt van 'n cowboyhoed of niets.

Mirre1415

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:22

marleen_usar schreef:

Ik denk omdat je je gewoon afvraagt waarom iemand geen cap draagt als jij wel een cap draagt, ik zou ook vragen wat de reden was.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:31

Ik zeg er niets van behalve aan de mensen die ik les geef. Verplicht cap op als ze les nemen. Als mensen willen komen trainen in mijn piste, ook verplicht cap op. Wat ze ergens anders doen of in het bos, daar moei ik mij niet mee.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:33

Ik rijd geen paard meer,maar toen ik dat wel deed reed ik zonder cap.
Ook zonder rijbroek meestal,en zonder zweep, zonder sporen,soms zonder zadel,zonder bit,zonder hoofdstel zelfs wel eens.

Ik vraag anderen niet waarom ze met een bit rijden,waarom ze een cap ophebben,waarom ze sporen dragen,ik bemoei me met mezelf.
Ik zou het ook niet op prijs hebben gesteld als iemand gevraagd zou hebben waarom ik geen cap op had.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:33

hannaengolda schreef:
speurneusc schreef:

Staat nog steeds los van het feit dat met paardrijden alsnog veiliger is MET cap. Snap niet dat je steeds andere ongelukken erbij betrekt. Want ja ook al rij je met cap kun je alsnog dodelijk verongelukken, maar met cap is de kans wel kleiner. Alleen al het feit dat van heel veel mensen voor de dood zijn ontsnapt omdat ze een cap droegen, zegt al genoeg toch?

Zoals jij dingen beargumenteerd moeten we dus niks meer doen aan veiligheid want het is toch allemaal schijn?

ik geef alleen maar aan dat de kans kleiner kan zijn dan, teminste als je op je kop valt en wanneer val je op kop, dagelijks, of toeval?... of nooit, rij al bijna 50 jaar paard, en de schade aan atlas die ik heb opgelopen DOOR cap (en niet eens door vallen). Cap is geen garantie dat je er niet afvalt of dat je niet iets kan overkomen net als het dragen van een gordel of een helm bij het skieen (zie michael) Dus iemand hoeft mij niet te wijzen op dat ik geen cap op heb. Beslis ik zelf wel heb ik anderen niet voor nodig.

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 16:36

Dus niemand mag aan jou vragen waarom je geen cap op hebt? Ik vraag zo iets namelijk gewoon netjes uit nieuwsgierigheid, niet om je iets te verwijten of om je even te komen vertellen dat je een cap op moet doen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:39

hannaengolda schreef:
Dus niemand mag aan jou vragen waarom je geen cap op hebt? Ik vraag zo iets namelijk gewoon netjes uit nieuwsgierigheid, niet om je iets te verwijten of om je even te komen vertellen dat je een cap op moet doen

Het komt gewoon bemoeizuchtig over, want je vraagt het alleen om te laten blijken dat jij de betere keuze hebt gemaakt in jouw ogen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:41

hannaengolda schreef:

Je mag het wel vragen.
Ik geef je geen antwoord.
Is mijn zaak.
Ik vind het nogal bemoeizuchtig als iemand mij dat vraagt.

Ik vind dat hetzelfde als iemand me zou vragen waarom ik rook,want dat is schadelijk voor mijn gezondheid.
Of waarom ik door rood licht fiets.
Dat zijn dingen die ik zelf beslis,doe,overweeg,en niet aan een ander.
(dat laatste waren voorbeelden,want ik rook niet,en ik fiets ook niet door rood)

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 16:42

elnienjo schreef:
hannaengolda schreef:

Het komt gewoon bemoeizuchtig over, want je vraagt het alleen om te laten blijken dat jij de betere keuze hebt gemaakt in jouw ogen.

Volgens mij staat er duidelijk bij dat ik zo iets vraag puur uit nieuwsgierigheid. Vind het een beetje raar dat jij ervan maakt dat ik dat vraag om te laten blijken dat ik een betere keuze heb gemaakt. Dat is onzin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:04

Als jij er blij van wordt om je met andere mensen te bemoeien moet je dat vooral doen. :) Ik ben er echt totaal niet bezig om eerlijk te zijn. Ik snap de behoefte ook niet om zo op andere te letten. Als je het tegen mij zou zeggen zou ik zeggen "bedankt voor de tip..."

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 17:07

Jessix schreef:
Als jij er blij van wordt om je met andere mensen te bemoeien moet je dat vooral doen. :) Ik ben er echt totaal niet bezig om eerlijk te zijn. Ik snap de behoefte ook niet om zo op andere te letten. Als je het tegen mij zou zeggen zou ik zeggen "bedankt voor de tip..."

Normaal valt het me ook echt niet op/let ik er niet op. Maar op buitenrit begon het me wel ineens op te vallen, aanngezien ze bijna allemaal geen cap op hadden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:10

hannaengolda schreef:
Jessix schreef:

Normaal valt het me ook echt niet op/let ik er niet op. Maar op buitenrit begon het me wel ineens op te vallen, aanngezien ze bijna allemaal geen cap op hadden.

Dat het je opvalt is één ding, maar dat je de behoefte hebt om er iets van te zeggen is een ander iets. Gelukkig hebben we vrijheid van meningsuiting, maar dus ook vrijheid van keuze wat betreft het dragen van een cap.

Daarbij vraag ik me af of je je doel bereikt als je tijdens een buitenrit iemand aanspreekt?

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:15

Ik snap oprecht het probleem niet. TS stelt een vraag. Ze krijgt antwoord, of niet. Einde verhaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:16

Bodiwi schreef:
Ik snap oprecht het probleem niet. TS stelt een vraag. Ze krijgt antwoord, of niet. Einde verhaal.

daarom schrijf ik ook, als jij (TS dus) daar blij van wordt....

hannaengolda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 17:27

Ik heb niet zo zeer de behoefte om er wat van te zeggen. Zondag toevallig wel omdat het me ineens opviel. Maar ik heb geen doel, weet niet hoe je daar bij komt Jessix?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:33

hannaengolda schreef:
Volgens mij staat er duidelijk bij dat ik zo iets vraag puur uit nieuwsgierigheid. Vind het een beetje raar dat jij ervan maakt dat ik dat vraag om te laten blijken dat ik een betere keuze heb gemaakt. Dat is onzin.

En als de buitenrijders zonder cap massaal uit nieuwsgierigheid aan jou gaan vragen waarom jij toch elke keer die cap op doet al is het 30+ in de zomer, zou jij dat dan niet irritant vinden? Ieder maakt een eigen keuze daarin. Er is geen wet die het verplicht tenslotte.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:35

_San87_ schreef:
Ik zeg er inmiddels niks meer van. Mensen hebben zelf hersens, dat ze ze gebruiken.

Dit dus behalve als die mensen op mijn paard(en) zitten dan moeten ze een cap op van mij omdat ze er anders niet eens opkomen.

Ik heb mijn bijrijdster al eens gezegd dat ze blij mocht zijn dat ik niet thuis was toen ze een foto stuurde van haar zoontje op mijn Shetlander zonder cap. Ja mijn Shetlander is vreselijk braaf en voorzichtig maar als ik er was geweest had ik haar zoontje van de pony afgetrokken.

Ik rij ook altijd met cap. Die gewoonte is vroeger al begonnen toen ik les gaf op de manege waar ook mijn verzorgpaard destijds stond en ik een aantal paarden/pony's van pensionklanten reed als deze op vakantie waren. Ik vond dat ik als instructrice van een groep beginners wel het goede voorbeeld moest geven.