Terugbetaling borg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:46

Ts heeft na dit verhaal gelezen te hebben niks fout gedaan, tenzij in het stalcontract staat dat ze verplicht elke dag aandacht moet geven of iets in die trant, en al zou ze maar 1x per week komen dat moet ts zelf weten natuurlijk.

En een stalhouder kan misschien wel extra rekenen voor in de stapmolen en dergelijke maar als je dat nooit gevraagd of bevestigd hebt kan stalhouder daar ook geen rekening van sturen.

Kortom ik denk dat je heel sterk staat ts maar ik ben geen advocate natuurlijk, ben wel benieuwd of stalhouder nog met een specificatie komt of niet. Als stalhouder alsnog moeilijk gaat doen na bericht van jou, zou je dan ook niet het gedeelte mee kunnen trekken dat stalhouder ‘pas’ op 6 februari jou meedeelde dat je per 1 maart moest vertrekken? Dus geen maand opzegtermijn aan houd?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:56

superpony schreef:
Dit kan natuurlijk niet. Maar ik vraag me wel af of de stal een lijst met tarieven heeft voor extra losgooien, longeren of in de molen zetten bijv? Dan zou ze nog kunnen zeggen dat ze dit heeft gedaan. Maar goed, dat had ze dan wel moeten aangeven en als rekening moeten geven lijkt me. Op deze manier je de stal opzeggen en dan de borg daarvoor gebruiken is apart.
Sowieso zijn er alleen acute situaties waarbij je geen maand opzeg termijn hanteert zoals zij nu heeft gedaan, want 6 Feb opzeggen is niet per 1 Maart weg......

Wel klinkt het als een waardeloze stal. Zo weinig buiten is echt niet van deze tijd. Als je volpension staat zou het echt normaal moeten zijn dat paarden gewoon de gehele dag minimaal buiten lopen. Als het incl mesten en voeren is, hebben ze er nooit last van dat je niet komt.
Wel zijn er misschien regels over verzorgers? En moest je paard in die periode naar de hoefsmid? Tandarts, veearts of iets dergelijks?

Zij heeft zich niet aan de maand opzeg termijn gehouden.
6 feb op zeggen en je moest de 28ste februari weg. Zij had op 28 januari dat moeten doen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:17

anjali schreef:
Amber_anne schreef:
Goh als je maar 1 keer in de week naar je paard wilt moet je dat lekker zelf weten. Zolang het paard niks te kort komt.

Hoop dat je je borg terug krijgt ts!

Nou dat moet je toch zelf weten.Het is toch jouw paard.De enige plicht die je hebt op een volpensionstalling is op tijd betalen.En dan was ts ook nog ziek,dan kan ze toch niet komen.Het zijn gewoon smoezen om haar weg te pesten.

Ik zeg letterlijk dat je het zelf mag weten. Denk dat je me verkeerd hebt begrepen

pubelia

Re: Terugbetaling borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:24

Het is jouw paard en je betaald voor dingen die je hebt afgesproken. Of je nu ieder uur van de dag er bent, of je een maand niet komt. Als je gewoon netjes betaald kan dit toch niet zomaar?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:28

Sowiezo is het raar dat dit bedrag nu op de borg ingehouden zou worden.
Neem aan als je die diensten hebt afgesproken dat je daar dan maandelijks een afrekening van zou krijgen. En niet opeens nu vertrekken toevallig precies de hele borg

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 01:18

Ik vind persoonlijk niet dat volpension je vrij stelt van geregeld (meerdere keren per week) zelf je paard te checken. Tenzij dat specifiek wordt afgesproken of zoals bij vakantieoppas, opfok- en of pensioenstallen.

Het is maar net wat onder "volpension" verstaan wordt. Meestal is dat inclusief voeren en uitmesten en in veel gevallen ook buiten en binnen zetten voor een bepaald aantal uur in de zomer en winter.

Maar daarbuiten zetten zit niet altijd bij de prijs in. Of maar heel kort en dan verwacht men dat iedereen zijn paard zelf nog voldoende beweging geeft naast dat uurtje paddock of stapmolen.

Verder zit er vaak ook geen medische verzorging bij. Ze gaan je paard niet elke dag uitgebreid checken op mok, rotstraal, wondjes, hoefscheuren, vieze ogen etc. En het verzorgen daarvan moet je over het algemeen zelf doen. Maar als je maar heel weinig komt, dan zie je dat soort dingen pas laat. Of niet.

Wat niet betekent dat in dit geval het inhouden van de borg gerechtvaardigd is. Dan zouden ze afspraken moeten hebben gemaakt over het verrichten van extra diensten. Of dat je later weg was gegaan dan je al betaald had.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 01:47

Pompadour, dat zeg ik......

Al zou de stal iets extra's hebben gedaan, moet dat A overlegd worden en B moet je daar dan toch een rekening over krijgen. Dat is heel toevallig precies evenveel als de borg??

Ik vind het persoonlijk wel heel normaal dat een stal de paarden checkt en in de gaten houdt. Ik zie ook wel om me heen dat dit niet gebeurt, maar je pakt een paard, kijkt even, zet hem buiten, ziet hem en later weer met binnen zetten. Een beetje paardenhouder met verstand van paarden ziet heel veel in die momenten.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 02:33

Superpony, die stal eigenaresse vraagt stalling geld voor maand maart in feite.
Zij is diegene die niet aan 1 maand opzeg termijn houdt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 02:54

pompadour schreef:

Nee, de stalhouder heeft haar gezegd per 1 Maart weg te zijn, dus heeft niet netjes gehandeld door dit pas 6 Feb te melden. Afhankelijk van het contract had het dan OF 6 Maart moeten zijn of 6 feb opzeggen, had dan per eind Maart geweest. Maar feitelijk werkt dat in zo een situatie vaak al niet meer en kan iemand beter vertrekken dan over enkele dagen moeilijk doen.

TS had in feite de laatste maand niet moeten betalen. Meestal wordt die betaald door de borg, tenzij je schade hebt toegebrach, iets kwijt hebt gemaakt etc. Maar ik neem aan dat dit al netjes is afgehandeld meestal in de tijd dat je er staat.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:53

Stalhoudster heeft daar vast over nagedacht en pas bericht de deur uit gedaan toen de maand al betaald was. In de hoop dat het zou lukken ook zo. Ik hoop zo dat je inmiddels al wat sterker staat!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:14

pompadour schreef:

Ts heeft niet opgezegd. Dat heeft de stalhouder gedaan. Die wilde én dat ze gauw weg ging én de borg houden. 2 x niet terecht,dus

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:12

joyce B schreef:
Ik vind persoonlijk niet dat volpension je vrij stelt van geregeld (meerdere keren per week) zelf je paard te checken. Tenzij dat specifiek wordt afgesproken of zoals bij vakantieoppas, opfok- en of pensioenstallen.

Het is maar net wat onder "volpension" verstaan wordt. Meestal is dat inclusief voeren en uitmesten en in veel gevallen ook buiten en binnen zetten voor een bepaald aantal uur in de zomer en winter.

Maar daarbuiten zetten zit niet altijd bij de prijs in. Of maar heel kort en dan verwacht men dat iedereen zijn paard zelf nog voldoende beweging geeft naast dat uurtje paddock of stapmolen.

Verder zit er vaak ook geen medische verzorging bij. Ze gaan je paard niet elke dag uitgebreid checken op mok, rotstraal, wondjes, hoefscheuren, vieze ogen etc. En het verzorgen daarvan moet je over het algemeen zelf doen. Maar als je maar heel weinig komt, dan zie je dat soort dingen pas laat. Of niet.

Wat niet betekent dat in dit geval het inhouden van de borg gerechtvaardigd is. Dan zouden ze afspraken moeten hebben gemaakt over het verrichten van extra diensten. Of dat je later weg was gegaan dan je al betaald had.

Maar als TS ziek is en haar verzorgsters niet vaker kunnen komen dan ze al doen heeft ze verder geen keus he?
Je moet een paard niet verwaarlozen maar iedere dag komen wanneer het beestje volpension staat is echt niet per se nodig. Voor sommige mensen is het geen lifestyle, voor sommige mensen is het een hobby. Die kiezen daarom (vaak denk ik) voor volpension en betalen daar ook gewoon voor dus ik vind niet dat je dan tegen die mensen kan gaan zeiken.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 12:17

joyce B schreef:

Ik denk dat je het niet helemaal goed hebt begrepen, ikzelf kon niet geregeld komen, mijn verzorgsters kwamen geregeld en een meisje op stal zorgde elke keer als zij er voor haar eigen paard was even voor aandacht, checkup, Ed. (dit zijn mensen met kennis over paarden!!)

Het was dus niet zo dat de stalhouder hier extra op hoefde te letten.

De hoefsmid ging zijn gang zonder begeleiding, haar hoeven werden dus ook gewoon gedaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:19

Getup schreef:
pompadour schreef:

Ts heeft niet opgezegd. Dat heeft de stalhouder gedaan. Die wilde én dat ze gauw weg ging én de borg houden. 2 x niet terecht,dus

Dat zeg ik dus ook

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:10

Ik snap het wel en heb het ook goed gelezen.

Het gaat om de reacties dat wanneer je "volpension" staat je paard volledig verzorgd zou zijn en je zelf gerust een maand weg kunt blijven. En dat is niet per definitie zo.
Soms komen paarden maar heel kort buiten, vaak moeten aanvullende diensten extra betaald worden en dien je medische handelingen zelf te verzorgen. Alleen in de spoedgevallen wordt eerste hulp verleend/dierenarts en eigenaar gewaarschuwd.

Ik zelf wil geen mensen die niet zelf naar hun paard komen meerdere keren per week (of een verzorger/bijrijder hebben die komt) ook niet als ze volpension staan. Ik wil dat mensen zich zelf verantwoordelijk voelen voor de verzorging en het in de gaten houden van hun paard. Dat hoeft echt niet elke dag maar 3/4x per week is voor mij wel het minimum.

Dat heb ik nu ondervangen door alleen nog mensen aan te nemen die willen meehelpen in het verzorgschema. "Doe het samen"

Jij, TS bent er op gewezen dat ze vonden dat je te weinig kwam en je hebt gezorgd voor aanvullende hulp. Jammer dat dat in hun ogen nog niet voldoende is en gezien de omstandigheden kun je je afvragen of er nog meer aan de hand was. Je hebt niet voor je lol een hersenschudding natuurlijk.

Dat je je borg niet terug krijgt zonder goed onderbouwde reden en facturen vind ik ook niet terecht!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:14

joyceB, Dat is ook zo. Ik weet ook stallen waar ze niet zomaar bijrijders en verzorgers willen en logisch ook. Als je thuis bent en je stuurt maar van alles naar stal, moet stal maar weten wie welk paard mag pakken en wat die ermee mag doen.

Maar hoe het afgehandeld is, is niet netjes en er reageren ook anderen over deze stal, dus is niet de eerste keer.

Aan de andere kant kan ik ook de betrokkenheid van een stal naar de paarden wel waarderen. Ik heb ergens gestaan waar iedereen maar kon doen en mensen hun paarden dood voeren, te weinig naar hoefsmid deden etc etc. Dat zou ik ook nooit kunne accepteren op mijn terrein.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:18

superpony schreef:
pompadour schreef:

Nee, de stalhouder heeft haar gezegd per 1 Maart weg te zijn, dus heeft niet netjes gehandeld door dit pas 6 Feb te melden. Afhankelijk van het contract had het dan OF 6 Maart moeten zijn of 6 feb opzeggen, had dan per eind Maart geweest. Maar feitelijk werkt dat in zo een situatie vaak al niet meer en kan iemand beter vertrekken dan over enkele dagen moeilijk doen.

TS had in feite de laatste maand niet moeten betalen. Meestal wordt die betaald door de borg, tenzij je schade hebt toegebrach, iets kwijt hebt gemaakt etc. Maar ik neem aan dat dit al netjes is afgehandeld meestal in de tijd dat je er staat.

ik bedoelde de stalhouder ,die zich niet aan de termijn hield

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 13:28

joyce B schreef:

Het gaat om de reacties dat wanneer je "volpension" staat je paard volledig verzorgd zou zijn en je zelf gerust een maand weg kunt blijven. En dat is niet per definitie zo.
Soms komen paarden maar heel kort buiten, vaak moeten aanvullende diensten extra betaald worden en dien je medische handelingen zelf te verzorgen. Alleen in de spoedgevallen wordt eerste hulp verleend/dierenarts en eigenaar gewaarschuwd.

Ik zelf wil geen mensen die niet zelf naar hun paard komen meerdere keren per week (of een verzorger/bijrijder hebben die komt) ook niet als ze volpension staan. Ik wil dat mensen zich zelf verantwoordelijk voelen voor de verzorging en het in de gaten houden van hun paard. Dat hoeft echt niet elke dag maar 3/4x per week is voor mij wel het minimum.

Dat heb ik nu ondervangen door alleen nog mensen aan te nemen die willen meehelpen in het verzorgschema. "Doe het samen"

Jij, TS bent er op gewezen dat ze vonden dat je te weinig kwam en je hebt gezorgd voor aanvullende hulp. Jammer dat dat in hun ogen nog niet voldoende is en gezien de omstandigheden kun je je afvragen of er nog meer aan de hand was. Je hebt niet voor je lol een hersenschudding natuurlijk.

Dat je je borg niet terug krijgt zonder goed onderbouwde reden en facturen vind ik ook niet terecht!

Nadat ze dit verteld hebben, heb ik er ook wat aan gedaan! Hierna is er nooit meer wat over gezegd, niet aan mij en ook niet aan anderen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:08

Maar TS, hoe ziet je contract eruit? Heb je ooit iets gekregen waar tarieven op staan voor extra losgooien, longeren, molen, vasthouden bij hoefsmid etc etc??
Staat er iets in over verzorgers?

Alles leuk en aardig, maar je had ''even'' 2 verzorgers gezocht en Joost mag weten hoe die zich daar gedragen hebben. Daar had je op aangesproken moeten worden, maar misschien wilde stalhouder wachten tot na je hersenschudding.

Het is niet netjes gegaan allemaal, maar hier lezen we maar 1 kant van het verhaal

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:12

superpony schreef:
Maar TS, hoe ziet je contract eruit? Heb je ooit iets gekregen waar tarieven op staan voor extra losgooien, longeren, molen, vasthouden bij hoefsmid etc etc??

Alles leuk en aardig, maar je had ''even'' 2 verzorgers gezocht en Joost mag weten hoe die zich daar gedragen hebben. Daar had je op aangesproken moeten worden, maar misschien wilde stalhouder wachten tot na je hersenschudding.

Het is niet netjes gegaan allemaal, maar hier lezen we maar 1 kant van het verhaal

Maar in het topic kwam er ook al een andere bokkers voorbij die ongeveer hetzelfde had meegemaakt bij betreffende stal.

Daarnaast geloof ik niet dat je zomaar een verzorgster daarheen stuurt. Tenminste, als je van je paard houd doe je even je research voordat je iemand erop af stuurt.

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 17:22

superpony schreef:

Verzorgers wordt in het contract niet over gesproken. Wel staat er in "doordeweeks verzorgt de stalhouder ervoor dat het paard/de pony op de weide komt en wordt binnengehaald. In de weekenden is de eigenaar verantwoordelijk dat het paard/ de pony wordt binnengehaald. Tevens is de eigenaar verantwoordelijk bij het zelf/ laten ophalen van het paard. "

Er staat geen tijdsperiode aangeduid (dus niet alleen weideseizoen). En word er duidelijk aangegeven dat ik dit ook mag laten doen (maar nog wel steeds zelf aansprakelijk ben).

Stalhouder wist van de verzorgers af (heeft hier in toe gestemd).

Extra kosten worden in het contract niet genoemd op een enkele na (extra bijvoeren en stal met buitenluik).

giglene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 18:00

Shaggy09 schreef:
superpony schreef:

Maar in het topic kwam er ook al een andere bokkers voorbij die ongeveer hetzelfde had meegemaakt bij betreffende stal.

Daarnaast geloof ik niet dat je zomaar een verzorgster daarheen stuurt. Tenminste, als je van je paard houd doe je even je research voordat je iemand erop af stuurt.

Ik heb er nu in totaal al 4 gesproken! Ook moeilijk doen over de borg en verkeerde berekeningen in de facturen.
Hierdoor ook eens gaan kijken naar andere facturen en die van mij kloppen idd ook niet helemaal, dit is gelukkig niet veel maar Mischien wel de moeite waard om te vertellen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:12

Ik geloof je hoor, maar het is wel belangrijk om alles even na te gaan, ook bij jezelf voor je voor niks bezig bent straks.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:31

joyce B schreef:

Maar dat is in mijn opinie dan geen volpension.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:58

Dus jij hebt de ervaring met normale "volpension" stallen dat ze wondjes checken, deze voor je schoonmaken, voetjes borstelen en hoefjes uitkrabben na de weidegang om te checken op mok en rotstraal? Dat ze voor je in de gaten houden of je ijzer los of versleten is en dan op tijd de hoefsmid bellen en vervolgens het paard voor je vasthouden?

Etc, etc... :n
Dat zullen er niet veel zijn...
En daarvoor worden ze te slecht betaald over het algemeen.