Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
superpony schreef:Dit kan natuurlijk niet. Maar ik vraag me wel af of de stal een lijst met tarieven heeft voor extra losgooien, longeren of in de molen zetten bijv? Dan zou ze nog kunnen zeggen dat ze dit heeft gedaan. Maar goed, dat had ze dan wel moeten aangeven en als rekening moeten geven lijkt me. Op deze manier je de stal opzeggen en dan de borg daarvoor gebruiken is apart.
Sowieso zijn er alleen acute situaties waarbij je geen maand opzeg termijn hanteert zoals zij nu heeft gedaan, want 6 Feb opzeggen is niet per 1 Maart weg......
Wel klinkt het als een waardeloze stal. Zo weinig buiten is echt niet van deze tijd. Als je volpension staat zou het echt normaal moeten zijn dat paarden gewoon de gehele dag minimaal buiten lopen. Als het incl mesten en voeren is, hebben ze er nooit last van dat je niet komt.
Wel zijn er misschien regels over verzorgers? En moest je paard in die periode naar de hoefsmid? Tandarts, veearts of iets dergelijks?
anjali schreef:Amber_anne schreef:Goh als je maar 1 keer in de week naar je paard wilt moet je dat lekker zelf weten. Zolang het paard niks te kort komt.
Hoop dat je je borg terug krijgt ts!
Nou dat moet je toch zelf weten.Het is toch jouw paard.De enige plicht die je hebt op een volpensionstalling is op tijd betalen.En dan was ts ook nog ziek,dan kan ze toch niet komen.Het zijn gewoon smoezen om haar weg te pesten.
pompadour schreef:Superpony, die stal eigenaresse vraagt stalling geld voor maand maart in feite.
Zij is diegene die niet aan 1 maand opzeg termijn houdt.
joyce B schreef:Ik vind persoonlijk niet dat volpension je vrij stelt van geregeld (meerdere keren per week) zelf je paard te checken. Tenzij dat specifiek wordt afgesproken of zoals bij vakantieoppas, opfok- en of pensioenstallen.
Het is maar net wat onder "volpension" verstaan wordt. Meestal is dat inclusief voeren en uitmesten en in veel gevallen ook buiten en binnen zetten voor een bepaald aantal uur in de zomer en winter.
Maar daarbuiten zetten zit niet altijd bij de prijs in. Of maar heel kort en dan verwacht men dat iedereen zijn paard zelf nog voldoende beweging geeft naast dat uurtje paddock of stapmolen.
Verder zit er vaak ook geen medische verzorging bij. Ze gaan je paard niet elke dag uitgebreid checken op mok, rotstraal, wondjes, hoefscheuren, vieze ogen etc. En het verzorgen daarvan moet je over het algemeen zelf doen. Maar als je maar heel weinig komt, dan zie je dat soort dingen pas laat. Of niet.
Wat niet betekent dat in dit geval het inhouden van de borg gerechtvaardigd is. Dan zouden ze afspraken moeten hebben gemaakt over het verrichten van extra diensten. Of dat je later weg was gegaan dan je al betaald had.
joyce B schreef:Ik vind persoonlijk niet dat volpension je vrij stelt van geregeld (meerdere keren per week) zelf je paard te checken. Tenzij dat specifiek wordt afgesproken of zoals bij vakantieoppas, opfok- en of pensioenstallen.
Het is maar net wat onder "volpension" verstaan wordt. Meestal is dat inclusief voeren en uitmesten en in veel gevallen ook buiten en binnen zetten voor een bepaald aantal uur in de zomer en winter.
Maar daarbuiten zetten zit niet altijd bij de prijs in. Of maar heel kort en dan verwacht men dat iedereen zijn paard zelf nog voldoende beweging geeft naast dat uurtje paddock of stapmolen.
Verder zit er vaak ook geen medische verzorging bij. Ze gaan je paard niet elke dag uitgebreid checken op mok, rotstraal, wondjes, hoefscheuren, vieze ogen etc. En het verzorgen daarvan moet je over het algemeen zelf doen. Maar als je maar heel weinig komt, dan zie je dat soort dingen pas laat. Of niet.
Wat niet betekent dat in dit geval het inhouden van de borg gerechtvaardigd is. Dan zouden ze afspraken moeten hebben gemaakt over het verrichten van extra diensten. Of dat je later weg was gegaan dan je al betaald had.
Getup schreef:pompadour schreef:Superpony, die stal eigenaresse vraagt stalling geld voor maand maart in feite.
Ts heeft niet opgezegd. Dat heeft de stalhouder gedaan. Die wilde én dat ze gauw weg ging én de borg houden. 2 x niet terecht,dus
superpony schreef:pompadour schreef:Superpony, die stal eigenaresse vraagt stalling geld voor maand maart in feite.
Nee, de stalhouder heeft haar gezegd per 1 Maart weg te zijn, dus heeft niet netjes gehandeld door dit pas 6 Feb te melden. Afhankelijk van het contract had het dan OF 6 Maart moeten zijn of 6 feb opzeggen, had dan per eind Maart geweest. Maar feitelijk werkt dat in zo een situatie vaak al niet meer en kan iemand beter vertrekken dan over enkele dagen moeilijk doen.
TS had in feite de laatste maand niet moeten betalen. Meestal wordt die betaald door de borg, tenzij je schade hebt toegebrach, iets kwijt hebt gemaakt etc. Maar ik neem aan dat dit al netjes is afgehandeld meestal in de tijd dat je er staat.
joyce B schreef:Ik snap het wel en heb het ook goed gelezen.
Het gaat om de reacties dat wanneer je "volpension" staat je paard volledig verzorgd zou zijn en je zelf gerust een maand weg kunt blijven. En dat is niet per definitie zo.
Soms komen paarden maar heel kort buiten, vaak moeten aanvullende diensten extra betaald worden en dien je medische handelingen zelf te verzorgen. Alleen in de spoedgevallen wordt eerste hulp verleend/dierenarts en eigenaar gewaarschuwd.
Ik zelf wil geen mensen die niet zelf naar hun paard komen meerdere keren per week (of een verzorger/bijrijder hebben die komt) ook niet als ze volpension staan. Ik wil dat mensen zich zelf verantwoordelijk voelen voor de verzorging en het in de gaten houden van hun paard. Dat hoeft echt niet elke dag maar 3/4x per week is voor mij wel het minimum.
Dat heb ik nu ondervangen door alleen nog mensen aan te nemen die willen meehelpen in het verzorgschema. "Doe het samen"
Jij, TS bent er op gewezen dat ze vonden dat je te weinig kwam en je hebt gezorgd voor aanvullende hulp. Jammer dat dat in hun ogen nog niet voldoende is en gezien de omstandigheden kun je je afvragen of er nog meer aan de hand was. Je hebt niet voor je lol een hersenschudding natuurlijk.
Dat je je borg niet terug krijgt zonder goed onderbouwde reden en facturen vind ik ook niet terecht!
superpony schreef:Maar TS, hoe ziet je contract eruit? Heb je ooit iets gekregen waar tarieven op staan voor extra losgooien, longeren, molen, vasthouden bij hoefsmid etc etc??
Staat er iets in over verzorgers?
Alles leuk en aardig, maar je had ''even'' 2 verzorgers gezocht en Joost mag weten hoe die zich daar gedragen hebben. Daar had je op aangesproken moeten worden, maar misschien wilde stalhouder wachten tot na je hersenschudding.
Het is niet netjes gegaan allemaal, maar hier lezen we maar 1 kant van het verhaal
superpony schreef:Maar TS, hoe ziet je contract eruit? Heb je ooit iets gekregen waar tarieven op staan voor extra losgooien, longeren, molen, vasthouden bij hoefsmid etc etc??
Alles leuk en aardig, maar je had ''even'' 2 verzorgers gezocht en Joost mag weten hoe die zich daar gedragen hebben. Daar had je op aangesproken moeten worden, maar misschien wilde stalhouder wachten tot na je hersenschudding.
Het is niet netjes gegaan allemaal, maar hier lezen we maar 1 kant van het verhaal
Shaggy09 schreef:superpony schreef:Maar TS, hoe ziet je contract eruit? Heb je ooit iets gekregen waar tarieven op staan voor extra losgooien, longeren, molen, vasthouden bij hoefsmid etc etc??
Maar in het topic kwam er ook al een andere bokkers voorbij die ongeveer hetzelfde had meegemaakt bij betreffende stal.
Daarnaast geloof ik niet dat je zomaar een verzorgster daarheen stuurt. Tenminste, als je van je paard houd doe je even je research voordat je iemand erop af stuurt.
joyce B schreef:Ik snap het wel en heb het ook goed gelezen.
Het gaat om de reacties dat wanneer je "volpension" staat je paard volledig verzorgd zou zijn en je zelf gerust een maand weg kunt blijven. En dat is niet per definitie zo.
Soms komen paarden maar heel kort buiten, vaak moeten aanvullende diensten extra betaald worden en dien je medische handelingen zelf te verzorgen. Alleen in de spoedgevallen wordt eerste hulp verleend/dierenarts en eigenaar gewaarschuwd.
Ik zelf wil geen mensen die niet zelf naar hun paard komen meerdere keren per week (of een verzorger/bijrijder hebben die komt) ook niet als ze volpension staan. Ik wil dat mensen zich zelf verantwoordelijk voelen voor de verzorging en het in de gaten houden van hun paard. Dat hoeft echt niet elke dag maar 3/4x per week is voor mij wel het minimum.
Dat heb ik nu ondervangen door alleen nog mensen aan te nemen die willen meehelpen in het verzorgschema. "Doe het samen"
Jij, TS bent er op gewezen dat ze vonden dat je te weinig kwam en je hebt gezorgd voor aanvullende hulp. Jammer dat dat in hun ogen nog niet voldoende is en gezien de omstandigheden kun je je afvragen of er nog meer aan de hand was. Je hebt niet voor je lol een hersenschudding natuurlijk.
Dat je je borg niet terug krijgt zonder goed onderbouwde reden en facturen vind ik ook niet terecht!