Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:55

Ik heb zelf ooit een kennis geweigerd die haar paard wilde stallen bij mij. Paard moest stal, land en medicijnen en er was weinig geld. Was bang op een dag voor alle kosten op te draaien.
Nu weer verzoek gekregen of er een pony paar uur per dag bij ons in land mag lopen. Gaat s nachts naar huis naar eigen stal (hebben zelf geen land). Ik twijfel nu. Wat zou ik daarvoor moeten vragen? Ik zal sowieso af en toe hooi bij moeten voeren want ik heb er 2 op 0,8 ha. Er kan ook gereden worden in land. Ergens wil ik het wel doen wantdan staat mijn paard niet alleen als ik ga rijden, maar aan de andere kant weet ik niet wat ik mij op de hals haal.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 20:16

Goh dat vind ik ook een lastige,want ze gaat die er zelf op en af halen dan?Rn gaan die van jou op stal snachts of blijven ze op de wei?

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 20:59

DIe is lastig, inderdaad wie brengt en haalt hem.
En dan hopen dat het niet uitloopt op - Goh ik kan vanavond niet, ik laat hem vannacht samen op de wei! En op een keer heb je hem 24/7 op de weide lopen.
Ver gedacht maar he, het kan.
Aan de andere kant, als ze hem zelf halen en brengen, is het wel gewoon leuk meegenomen denk ik. Misschien 75 euro per maand?

Hier ook een leuke. Ik heb een schat van shetje op stal staan, super lief beest maar door slechte ervaringen in het verleden laat ze zich erg slecht pakken. Ze kruipt dan achter mijn paard in, kan haar niet pakken en loopt dan mijn tuin in om daar gras te gaan eten.
Verschillende pogingen gedaan om haar toch te pakken, maar ja mijn paar wil ook gewoon graag binnen.
Ik zit nu dus gemiddeld 15 minuten per avond op mijn knieën in de tuin te wachten tot ik haar kan pakken.
Leuk is anders denk ik dan!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:21

Ja Mexx, dat van die shet krijg je er dan zo maar bij. Maar ja, daar kan de eigenaar ook niets aan doen.
Mijn paarden staan eigenlijk altijd buiten. Ik heb het nog niet over een bedrag gehad. Ben ook beetje bang dat zij denken dat het gratis kan. Ze wonen in de straat. Het kan heel leuk en gezellig worden, maar ook tegenvallen. Goede afspraken maken is denk ik belangrijk, maar ook lastig om aan te kaarten.
Ik heb wel respect voor pensionstal houders. Zal niet altijd makkelijk zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:52

Paardenfan25 schreef:
Ik heb zelf ooit een kennis geweigerd die haar paard wilde stallen bij mij. Paard moest stal, land en medicijnen en er was weinig geld. Was bang op een dag voor alle kosten op te draaien.
Nu weer verzoek gekregen of er een pony paar uur per dag bij ons in land mag lopen. Gaat s nachts naar huis naar eigen stal (hebben zelf geen land). Ik twijfel nu. Wat zou ik daarvoor moeten vragen? Ik zal sowieso af en toe hooi bij moeten voeren want ik heb er 2 op 0,8 ha. Er kan ook gereden worden in land. Ergens wil ik het wel doen wantdan staat mijn paard niet alleen als ik ga rijden, maar aan de andere kant weet ik niet wat ik mij op de hals haal.

Vanwege de onrust zou ik het niet doen.
De kudde is niet stabiel wanneer er steeds 1 in en uit wordt gehaald en niet samen op stal staan.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 21:57

Nou, de eigenaar komt 1x per week eens kijken en de stal mesten. Ik vind het prima, maar ik heb duidelijk aangegeven dat de paarden goed in de hand moeten zijn. En die is het niet.
Dan vind ik wel dat de eigenaar daar meer aandacht aan mag besteden. Maar dat is dan mijn opzicht.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 23:28

TS ik ben wel benieuwd, en sowieso voor alle particuliere pensionhouders, wat doe je als jij een nachtje/dagje weg wilt? :P Of gaat dat dan echt niet meer? Het lijkt mij super leuk zo´n kleinschalig pensionstalletje alleen je blijft idd altijd bezig :)

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:04

@Shaggy09, wij hebben zelf 2 toppers van pensionklanten die dan wel een nachtje willen oppassen, of we een dagje weggaan vragen we of de pensionklanten ze binnen willen zetten bijv. In de zomer wanneer de paarden hele dagen buiten staan is het nog makkelijker, omdat we ze dan toch alleen sochtends buiten zetten en savonds binnen halen :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:33

Je bent altijd bezig. En het is altijd een heel geplan om eens weg te gaan. Als ik weg ga dan doe ik het in het volle weideseizoen.Zodat er zo min mogelijk werk is en dan doet een pensionklant/vriendin het voor mij. Als ik eens een dag met een vriendin weg ga doet mijn man het voormij en de laatste ronde doe ik dan nog.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 04:27

Popstra schreef:
Als je het niet nodig hebt moet je heel geen pension klanten nemen. Ik heb thuis 10 van de 16 stallen leeg en dat blijft zo.

hier de boxen eruit en verkocht :+ , heb er een binnenbak van gemaakt en wil nooit meer paarden dames op mijn erf :+

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 04:30

Ik heb het er in iedergeval niet voor over[/quote]
Zoals ik aangaf. Zwart!

wat een onzin, contant geld is niet standaard zwart, helemaal niet met veel paarden en BTW, of box 3

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:58

Paardenfan25, hier in de straat vraagt iemand €100,- per maand voor de wei en paddock. De eigenaren van het paard wonen er 200 meter vandaan en stond er vroeger met paard vorige bewoner. In de zomer mag hij er dag en nacht blijven, in de winter en met slecht weer brengen ze hem in de ochtend en halen hem einde middag weer op. Ze hebben thuis een stal en iets van 600m2 graspaddock.

Jij zou af kunnen spreken wat 24/7 kost bij jou en wat als ze alleen overdag doen en dat overdag de helft is van 24/7. Dan heb je ook minder kans dat ze in de zomer het paard gaan laten staan. Verder leren ze elkaar echt wel kennen als ze alleen overdag bij elkaar in staan. Paarden hebben echtvwel een geheugen hoor. Bij grote stallen zien ze hun weidemaatjes ook niet allemaal op stal. Dan kunnen ze ook in andere stal staan of ander deel gebouw.

Ik werk met verzorgbeurten. Dagje weg kan met regelen van beurten. Nacht weg ook. Langere periode met vakantie ver weg vind ik het fijn wanneer er iemand in ons huis komt logeren die de paarden goed kent en weet hoe de verzorging gaat. Dan komen ook de anderen nog hun beurten doen.

Als ik ruimte had voor binnenbak in een stal/ grote kapschuur en het extra stalgeld niet nodig, zou dat ook mijn keuze zijn Sassefras :p

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:25

Hier een stille meelezer, leuk topic! Zelf mede manegeeigenaar. Erg druk maar wel leuk. Pensionklanten vind ik nog het lastigste aspect haha..
Hier gister nog een paard wat een ingang van een paddock eruit rende met buitenzetten. Hele hek kapot, gelukkig met het paard niks aan de hand. Zo blijf je bezig met repareren haha..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:16

sassefras schreef:
Popstra schreef:
Als je het niet nodig hebt moet je heel geen pension klanten nemen. Ik heb thuis 10 van de 16 stallen leeg en dat blijft zo.

hier de boxen eruit en verkocht :+ , heb er een binnenbak van gemaakt en wil nooit meer paarden dames op mijn erf :+

:D :D :D
Ik snap je helemaal!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:06

sassefras schreef:
wat een onzin, contant geld is niet standaard zwart, helemaal niet met veel paarden en BTW, of box 3

:roll:

Geen onzin

Ik zeg nergens dat contant altijd zwart is.
Maar wij moesten contant betalen omdat ze het zwart wilden hebben.

Ik wilde zelf liever via bank, dan kon ik gewoon een aut afschrijving klaar zetten op elke 1ste van de maand. Leek mij ideaal.
Ze wilden dat niet omdat ze alles zwart wilde ontvangen. Daarom vroegen ze of ik en dat deed de rest dus ook contant wilden betalen.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 28-01-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 20:12

Voorheen ging dat prima, mijn vorige stalgenootje deed mijn paarden dan binnen.
Nu, geen idee. Vermoed dat mijn huidige stalgenootjes dat ook wel een leer willen doen als ik het op voorhand vraag!
Ga ook niet zoooo vaak weg... dus dat valt mee.

En anders wil mama nog wel een poging doen haha

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:24

daantjuhhh schreef:
sassefras schreef:

:roll:

Geen onzin

Ik zeg nergens dat contant altijd zwart is.
Maar wij moesten contant betalen omdat ze het zwart wilden hebben.

Ik wilde zelf liever via bank, dan kon ik gewoon een aut afschrijving klaar zetten op elke 1ste van de maand. Leek mij ideaal.
Ze wilden dat niet omdat ze alles zwart wilde ontvangen. Daarom vroegen ze of ik en dat deed de rest dus ook contant wilden betalen.

Zwart werken is niet netjes maar om dit nou zo op bokt neer te zetten over je stalling vind ik ook niet netjes.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:19

Niemand kent mij hier en weet over welke stalling ik het heb.
Heb op meerdere gestaan.
Daarnaast woon ik daar ook niet meer in de buurt. Dus die link gaat niemand leggen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 00:38

Ik ben wel benieuwd of degene die 1 of 2 stallen verhuren, dit allemaal aangeven?
Ik heb thuis ook nog 2 lege boxen maar als ik reken wat ik daaraan overhou (al helemaal als het wit verloopt) dan is het mij echt niet de moeite om daarvoor stuk privacy af te staan en risico op paarden van klanten die iets stuk maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:17

Denk dat 80% wel zwart in de paarden business gaat :=

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:08

Het stuk maken van dingen vind ik wel vervelend.Ik ga er vanuit dat ongelukjes gebeuren maar ik heb hier een paard gehad en dat is de enigste die ik ook ooit gevraagd heb een andere stalling te zoeken,die van alles vernielde.De dazenval bv gewoon kapot getrokken,ik was continu draden aan het vervangen waar hij door ging.Alles waar hij enigszin zijn tanden in kon zetten moest kapot,voerbakken maar ook andere paarden.Op de dag dat hij dwars over mij heen ging om een oudje aan te vallen heb ik ze gevraagd een andere stal te zoeken want toen was ik kapot.Ik had ook al meerdere klachten van andere eigenaren dat ze hun paard niet fatsoenlijk vd wei konden halen omdat hij ze aan viel dan.
Sinds hij weg is merk ik pas hoeveel last en onrust hij bezorgde,je ziet alle paarden zo'n stuk rustiger zijn.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:33

Ja dat is idd lastig. Ongelukje kan gebeuren, maar sommige paarden doen het echt express en blijven het doen. En dan raar aangekeken worden als je uiteindelijk de reparatiekosten wil gaan doorberekenen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 18:31

Antonius schreef:
Ik ben wel benieuwd of degene die 1 of 2 stallen verhuren, dit allemaal aangeven?
Ik heb thuis ook nog 2 lege boxen maar als ik reken wat ik daaraan overhou (al helemaal als het wit verloopt) dan is het mij echt niet de moeite om daarvoor stuk privacy af te staan en risico op paarden van klanten die iets stuk maken.

Je moet inkomen opgeven. Als jij een box verhuurt wil dat nog niet zeggen dat je er na aftrek kosten ook een inkomen aan overhoud. Geen inkomen, betekent geen belasting betalen. Ook voor het heffen van BTW is er een ondergrens. Je hebt volgens mij o.a. de kleine ondernemers regeling. Als je beneden een bepaalde grens zit qua omzet/BTW, dan hoef je deze niet te verrekenen. Daarnaast zijn er allerlei vrijstellingen, dus pas vanaf een bepaald bedrag begin je met belasting betalen.
Kosten en baten analyse van de belastingdienst denk ik.

Wij laten een onkostenvergoeding betalen. Daar hoeven we verder niets mee. We verdienen er geen geld mee bedrijfsmatig gezien. De verzorging wordt verdeeld en via kalender geregeld en er wordt geen uurloon voor gerekend voor wat ik doe. We doen het samen.

De vaste lasten van rente aflossing bij eigen pand of huur stal/locatie bij geen eigen locatie en dan nog de kosten voor voer, strooisel en overige kosten, afschrijving en investeringen, overschrijden de inkomsten.

Dat geeft een negatief inkomen. We zouden dan juist geld terug moeten krijgen van de belasting/het verlies verrekenen met de overige inkomsten waardoor we juist minder belasting zouden hoeven te betalen.

Als jij als instructeur privélessen geeft a €25,- per lesuur is het een heel ander verhaal. Elk uur dat je werkt, is met aftrek van eventuele reiskosten a zoveel cent per km echt inkomen. Je betaalt BTW, en je geeft je inkomsten op als overige inkomsten als het een kleine bijverdienste is of als je een echte onderneming hebt en meer omzet draait en meer soorten kosten, houd je een bedrijfsmatige boekhouding bij.

Bij 1 of 2 boxen die je verhuurt houd je echt geen fatsoenlijk uurloon over na aftrek alle kosten.

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 19:40

Wel raar dat iedereen zo bang is dat zijn stalhouder geld verdiend aan pensionpaarden.
Wanneer bv.er een dure cap wordt aangeschaft bij een ruitersportzaak lijkt niemand er problemen mee te hebben dat zo'n artikel 5 x over de kop gaat qua prijs...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:07

shampy schreef:
Wel raar dat iedereen zo bang is dat zijn stalhouder geld verdiend aan pensionpaarden.
Wanneer bv.er een dure cap wordt aangeschaft bij een ruitersportzaak lijkt niemand er problemen mee te hebben dat zo'n artikel 5 x over de kop gaat qua prijs...

Welke iedereen precies? :')