Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:40

Ik heb ooit een pony gehad waar het zo goed mee klikte <3
Meer als met de andere paarden die ik heb mogen bezitten.
Of je een klik hebt met een paard merk je vrijwel meteen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:51

Voor mij klikt het als ik het paard aankan en ik er mij goed bij voel. Ik geloof ook zeker dat een klik kan komen en het ene paard is toegankelijker als het andere, maar ik ben hier wel vrij nuchter in.
Mijn merrie volgde mij en mijn vriend vanaf onze ontmoeting als een hondje. Tijdens het inrijden was ze ook erg braaf en werkwillig. Nu heb ik ze al 8 jaar en moest ik ze morgen gaan proefrijden zou ik ze waarschijnlijk niet kopen. Klik sluit naar mijn gevoel toch wel aan bij geschiktheid naar onze gebruiksdoelen. Bij sommigen is dat vriendschap, bij anderen betrouwbaarheid, of werkwil, ...
Als ik op internet lees te koop wegens geen klik ga ik er altijd van uit dat ruiter paard kocht als rijmaatje en uiteindelijk het paard toch te moeilijk blijkt.
Ik heb paarden gereden waarvan ik blij was dat ik mocht afstappen en ik geen 2de keer ging opstappen ondanks het echt geen stout of onwillig dier was. Moest ik datzelfde paard morgen rijden zou het misschien veel anders gaan. Klik klinkt naar mijn gevoel best wel zweverig. Ik gebruik eerder de term 'het met elkaar goed kunnen vinden'. Een klik vind ik daar eigenlijk een verbloeming van. Ook vaak genoeg genoeg gemerkt dat paard waarmee de klik er was na een zwangerschap moest wijken en dat er op dat moment niet veel sprake meer was van een of andere klik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:21

Diergnk schreef:
Ik had eerst klik met mijn paard Pepper. Toen op een dag had ik nieuw luchtje op van Chanel, blijkbaar is mijn paard nogal sjiek aangelegd. Nu moet ik elke 3 maanden een nieuw luchtje kopen, want mijn paard wil niet anders. Echt een heel bizar verhaal inderdaad, maar t werkt!

Sommige paarden reageren inderdaad sterk op parfum.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:23

betadine schreef:
Voor mij klikt het als ik het paard aankan en ik er mij goed bij voel. Ik geloof ook zeker dat een klik kan komen en het ene paard is toegankelijker als het andere, maar ik ben hier wel vrij nuchter in.
Mijn merrie volgde mij en mijn vriend vanaf onze ontmoeting als een hondje. Tijdens het inrijden was ze ook erg braaf en werkwillig. Nu heb ik ze al 8 jaar en moest ik ze morgen gaan proefrijden zou ik ze waarschijnlijk niet kopen. Klik sluit naar mijn gevoel toch wel aan bij geschiktheid naar onze gebruiksdoelen. Bij sommigen is dat vriendschap, bij anderen betrouwbaarheid, of werkwil, ...
Als ik op internet lees te koop wegens geen klik ga ik er altijd van uit dat ruiter paard kocht als rijmaatje en uiteindelijk het paard toch te moeilijk blijkt.
Ik heb paarden gereden waarvan ik blij was dat ik mocht afstappen en ik geen 2de keer ging opstappen ondanks het echt geen stout of onwillig dier was. Moest ik datzelfde paard morgen rijden zou het misschien veel anders gaan. Klik klinkt naar mijn gevoel best wel zweverig. Ik gebruik eerder de term 'het met elkaar goed kunnen vinden'. Een klik vind ik daar eigenlijk een verbloeming van. Ook vaak genoeg genoeg gemerkt dat paard waarmee de klik er was na een zwangerschap moest wijken en dat er op dat moment niet veel sprake meer was van een of andere klik.

Ik denk dat iemand door een zwangerschap\bevalling heel erg kan veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:33

Tsja geen klik merk je wel makkelijker ;)
Met die reden verkocht ik m’n vorige paard, maar toch twijfel ik daar nu wel eens over. Ik denk dat ‘geen klik’ vaak wel mee valt maar dat je soms anders moet communiceren en dat moet je bij elk paard deels opnieuw leren. En of het van Het paard zn kant klikt: laat hem eens los in een natuurgebied en kijk of hij bij je blijft... maar dat doe je niet, een paard hebben we toch voor ons zelf en dat is hard...
Maar soms heb ik wel van die kippenvel momenten: als ze haar volle hooinet laat voor wat t is omdat ze mij met een touwhalster ziet lopen en haar neus er zelf in steekt, of als ze blijft liggen als ik naast haar ga zitten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:30

Meestal groeit een band tussen mij e een paard met de tijd. Maar zowel met paarden als met mensen ben ik nooit head-over-heels geweest bij een eerste ontmoeting.

Mijn eerste eigen paardje was gewoon heel knap, maar daar heb ik heel veel problemen mee gehad in het begin. Later dikke maatjes en een heel sterke band. Helaas na een ongelukje het vertrouwen in elkaar kwijtgeraakt. En toen ik door samenloop van omstandigheden een paard moest verkopen, besloot ik dat ik voor hem een nieuw maatje zou zoeken, omdat het gewoon een wereldpaard is als je zijn vertrouwen hebt. Bleek ook wel toen ik zag hoe gek de nieuwe eigenaren op hem zijn. :)

Mijn tweede paard had ik in het begin niet speciaal iets mee. Hij had een leuk koppie, maar was in de omgang absoluut geen makkelijke. Werd een stageproject voor me om hem vanuit de opfok te gaan opleiden. En dat pakte zeer goed uit. En toen hij uiteindelijk te koop kwam, hadden we zo'n band opgebouwd dat ik hem kocht.
Helaas is hij niet geschikt als recreatief buitenrijpaard (na 3 jaar proberen heb ik het opgegeven). En ik heb geen dressuurambities, dus heb ik besloten hem te verkopen. Hij is nu naar iemand gegaan die wel heel graag dressuur rijd en die is helemaal in love met hem. :D

Toen ging ik zoeken naar mijn huidige paard. Het is een draver geworden. Ook hier was er geen enorme klik, maar toch iets dat me heel erg aansprak/aanspreekt in hem, waardoor ik hem kocht.
We hebben onze ups en downs, maar ik denk dat als we eenmaal op een lijn zitten, we een hele sterke band hebben.

Dus, echt een klik met een paard heb ik niet meteen. Bij mij groeit dat met de tijd. Twee keer helaas dat we toch niet genoeg bij elkaar pastten, maar dit keer hopelijk wel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:40

Bij mijn haflinger had ik wel DE klik, echt zelfs als hij ziek was midden in de nacht werd ik wakker met het gaat niet goed met hem...echt en dan kon ik niets van dat alles weten ik zat dus in de uk en hij bij ons thuis meer dan 500 km verschil! zo een band heb ik met geen enkel dier meer gehad.
en toch heb ik nu een afstandig dier wat mede komt door haar verblijf in de bio industrie, ik kan er veel mee en heb daar niet het klik gevoel mee dacht ik....maar zij heeft dus echt 3x elders gestaan en kwam 3x terug naar huis gelopen, gewoon ontsnappen, uitbreken en hem er tussen uit knijpen. Dus schijnbaar is zij wel graag hier ze hinnikt ook altijd als zij mijn stem hoort....zelfs toen ik geopereerd was en pas na een week of 2 weer langs kon volgens de pension eigenaar heeft ze echt geprobeerd om de staldeur uit de stal te slaan en weg te kunnen dus ja wat is een klik. En ik heb tot nu 5 paarden gehad in 30 jaar....maar de genoemde 2 zijn de bijzondere gevallen de andere dieren waren "gewoon" alle 3 anders en toch ook deden ze prima hun werk, maar tegenwoordig wordt geen klik ook snel gebruikt om andere dingen te verdoezelen.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:42

De ontzettende hoeveelheid energie die het je geeft nadat je hebt gereden en daarbij de trotsheid dat het jouwn pony is. Hetzelfde gevoel als je van een welness centrum komt.

Ook al staan er 3 of 4 mensen om mijn pony heen hem te aaien en te knuffelen en loop ik een heel stuk van hem vandaan door de gang. Toch blijft hij alleen maar oog hebben voor mij <3

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:01

Ik wist het altijd al. (Vanaf dat hij een uur oud was)
Maar het ultieme bewijs was wel toen ik van een reis terug kwam.
Ik was een maand weggeweest.
In die tijd heeft mijn vader hem verzorgd. 4 x per week gelongeerd, elke dag stal gemest en gevoerd. Mijn vader deed echt alles.

Ik kwam terug. Hij stond achterin de grote wei.
Mijn vader ging rechts staan. Ik links in de wei. We riepen hem beide.
Hij deed zn hoofd omhoog, hinnikte Een keer en kwam direct recht op mij af en liet mijn vader links liggen.

Zo grappig en mijn vader vet sjagerijnig.

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:05

daantjuhhh schreef:
Ik wist het altijd al. (Vanaf dat hij een uur oud was)
Maar het ultieme bewijs was wel toen ik van een reis terug kwam.
Ik was een maand weggeweest.
In die tijd heeft mijn vader hem verzorgd. 4 x per week gelongeerd, elke dag stal gemest en gevoerd. Mijn vader deed echt alles.

Ik kwam terug. Hij stond achterin de grote wei.
Mijn vader ging rechts staan. Ik links in de wei. We riepen hem beide.
Hij deed zn hoofd omhoog, hinnikte Een keer en kwam direct recht op mij af en liet mijn vader links liggen.

Zo grappig en mijn vader vet sjagerijnig.

Wahahah geweldig

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:40

Ik denk dat je dat vrij snel merkt.
Wij hebben er 3 en 2 daarvan vind ik geweldig! Die komen altijd als ik roep, ik word blij als ze zie en ik vertrouw ze (meestal :+ ).
De andere (pony van mijn dochter) is een hele leuke pony en heel braaf. Maar het klikt niet tussen ons. Ze komt niet als ik roep, is altijd een tikkeltje geïrriteerd als ik met haar bezig ben. Bij mijn dochter en man doet ze dit niet, dus ligt echt aan de combinatie.

WenShetland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:49

Toen ik samen met mijn zus op een shetlander fokkerij ging kijken was er eentje die heel lief met haar hoofd uit de stal keek. We zijn nog een rondje over het terrein gelopen maar het kwam er op neer dat we beiden direct ´verkocht´ waren. Ze zag er goed uit en wilde direct knuffelen. Tot nu toe geen moment spijt gehad. Het is een gevoel.