Geen instructie van buitenaf.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:20

Het is niet eens altijd uit financieel oogpunt of ivm veiligheid en verzekeringen.

Als je bijvoorbeeld een zogeheten 'alternatieve' stal hebt, groepstallingen, zoveel als mogelijk bitloos en vooral correct rijden hoog in het vaandel staan en iemand komt met een 'geen gelul, in de krul, hang er maar een bit in en zet je sporen er in' instructrice aan.
Dat soort taferelen wil je niet in je bak, dat past dan totaal niet bij de visie van de stal.

Je kunt moeilijk de ene externe instructie wel toe staan en een andere perse niet of je zou wellicht een lijst moeten maken van toegestane instructie uit de omgeving, zodat een pensionklant van te voren weet wat de opties zijn.

Ik heb trouwens ook wel op een sportgerichtere stal meegemaakt dat iemand les had van een instructrice, mensen bleven met open mond staan kijken, zeker toen mevrouw er zelf even op klom om het arme dier 'eens goed aan te pakken'.

En dat was niet omdat het zo'n fraai gezicht was :n

Ik weet nog dat de eigenaresse van die stal zich er ook zeer ongemakkelijk onder voelde, zoiets speelt zich dan wel af op jouw terrein en in jouw bak en het is niet de reclame die je zoekt voor je stal.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:25

LBLGypsyCobs schreef:
Het is niet eens altijd uit financieel oogpunt of ivm veiligheid en verzekeringen.

Als je bijvoorbeeld een zogeheten 'alternatieve' stal hebt, groepstallingen, zoveel als mogelijk bitloos en vooral correct rijden hoog in het vaandel staan en iemand komt met een 'geen gelul, in de krul, hang er maar een bit in en zet je sporen er in' instructrice aan.
Dat soort taferelen wil je niet in je bak, dat past dan totaal niet bij de visie van de stal.

Je kunt moeilijk de ene externe instructie wel toe staan en een andere perse niet of je zou wellicht een lijst moeten maken van toegestane instructie uit de omgeving, zodat een pensionklant van te voren weet wat de opties zijn.

Ik heb trouwens ook wel op een sportgerichtere stal meegemaakt dat iemand les had van een instructrice, mensen bleven met open mond staan kijken, zeker toen mevrouw er zelf even op klom om het arme dier 'eens goed aan te pakken'.

Ik weet nog dat de eigenaresse van die stal zich er ook zeer ongemakkelijk onder voelde, zoiets speelt zich dan wel af op jouw terrein en in jouw bak en het is niet de reclame die je zoekt voor je stal.

Daar heb je wel een goed punt! Nog niet zo over nagedacht.

Bij ons is er bv iemand die wel eens wat hardhandig durft te zijn en daar voelen veel mensen zich niet fijn bij. Zijn moeilijke situaties om aan te pakken.

Toch denk ik dat er veel meer paardenleed is door lesgeven te beperken. Niet om je tegen te spreken hoor, maar ik denk dat in absolute cijfers veel meer paardenleed veroorzaakt wordt door onkunde dan door een verkeerde visie.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:30

LBLGypsyCobs schreef:

Daar hoeft het nog niet eens een alternatieve stal voor te zijn. Ik kan me best inbeelden dat een pensioneigenaar niet graag dingen ziet gebeuren die helemaal niet stroken met zijn visie.
Een lijst met instructeurs zou ik nog niet zo heel gek vinden, dan kan de stalbaas vooraf checken of die instructeur met alles in orde is.

alice0cullen

Re: Geen instructie van buitenaf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:52

Maar dan kan je toch ook aangeven dat je als stalhouder het niet eens bent met zulke praktijken en dan vriendelijk verzoeken dat deze manier van rijden niet welkom is. Dam is de keuze voor de klant om dan weg te gaan, of toch andere instructie te zoeken.

Zo hebben ze het althans eens bij ons gedaan na een stukje wanstaltige dressuur.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:54

Bij mijn vorige stal, waar ik 7 jaar heb gestaan kwam ook ineens de regel dat je €5 per les moest betalen bij instructie van buitenaf. Daar was ik het niet mee eens en dus ben ik vertrokken. Zou ook echt niet op een stal willen staan waar je perse naar bepaalde hoefsmid /da/ instructie moet. Dat moet je zelf kunnen bepalen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:54

Maar ja, als een pensiongast een visie deelt met zo’n ongewenste instructeur dan kan je de instructeur wel weren maar je houdt die gast. Ook in de afwezigheid van zo’n instructeur zal die volgens die lijn gaan rijden/ omgaam met dat paard. Ik vraag me dus ernstig af of je het probleem van ‘niet-matchen’ oplost door een instructeur te verbieden. En wat wordt je volgende stap, zo’n pensiongast (ongewenst) les gaan geven? Of dwingen op jouw manier te rijden?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:56

Ik sta ook op en stal waar instructie van buiten niet is toegestaan. Ik leste al bij mijn instructrice en ben zo op stal terecht gekomen. Zij runt een zeer succesvolle dressuurstal en vindt het dan ook haar goed recht om geen instructie van buiten toe te staan.

Hiervoor heb ik ook op een Dressuurstal gestaan met in eerste instantie dezelfde regel als hierboven. Dus ging ik wekelijks met de trailer op pad. Vond ik geen probleem. Na 1 jaar besloot de eigenaar echter dat ik ook niet meer naar andere instructie toe mocht (alleen dressuur, springen mocht wel). Toen was ook natuurlijk snel weg. Dat gaat me echt een brug te ver.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:58

MerelV schreef:
Ik sta ook op en stal waar instructie van buiten niet is toegestaan. Ik leste al bij mijn instructrice en ben zo op stal terecht gekomen. Zij runt een zeer succesvolle dressuurstal en vindt het dan ook haar goed recht om geen instructie van buiten toe te staan.

Hiervoor heb ik ook op een Dressuurstal gestaan met in eerste instantie dezelfde regel als hierboven. Dus ging ik wekelijks met de trailer op pad. Vond ik geen probleem. Na 1 jaar besloot de eigenaar echter dat ik ook niet meer naar andere instructie toe mocht (alleen dressuur, springen mocht wel). Toen was ook natuurlijk snel weg. Dat gaat me echt een brug te ver.

Niet weg mogen naar andere instructie? 8)7 Alsof ze je mogen vragen waar je je eigen paard mee naartoe neemt.. gaan ze nakijken of je bv naar het ziekenhuis bent geweest bij koliek? :+ Die durven wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:08

Ik vraag me idd af hoe ze dat willen controleren, of je naar dressuurles gaat, of springen, of een bosrit?

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:12

Het is natuurlijk niet te controleren, maar voor jezelf niet prettig om telkens te moeten verzinnen waar je dan bent geweest.

Ach zo'n stalhouder komt zichzelf vanzelf tegen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:30

troi schreef:
Maar ja, als een pensiongast een visie deelt met zo’n ongewenste instructeur dan kan je de instructeur wel weren maar je houdt die gast. Ook in de afwezigheid van zo’n instructeur zal die volgens die lijn gaan rijden/ omgaam met dat paard. Ik vraag me dus ernstig af of je het probleem van ‘niet-matchen’ oplost door een instructeur te verbieden. En wat wordt je volgende stap, zo’n pensiongast (ongewenst) les gaan geven? Of dwingen op jouw manier te rijden?

Een pensionklant die volledig achter de methode van grof en onvriendelijk rijden staat, zou je de deur moeten wijzen.

Maar er zijn zat mensen die uit onwetendheid bij een minder goede instructeur terecht komen en je staat er soms van te kijken hoe die hun praktijken als de waarheid en beste weg weten te verkopen.

Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand na een half jaar van achter naar voren rijden nog niet het geliefde krulletje van voren heeft bereikt en dan tegen een instructeur aanloopt die je in een les leert hoe je je paard in de krul moet trekken?
Je staat er van te kijken hoeveel mensen uit pure onwetendheid voor een quick fix gaan.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:44

Maar ik mag toch ook zelf bepalen welke hoesmid ik heb, dat is net zoiets als ze dat allemaal gaan bepalen.. uiteindelijk rij ik en betaal ik.. ik laat dit soort stallen dus ook links liggen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:34

LBLGypsyCobs schreef:

Ik vermoed dat een ruiter die op zo een stal past, ook in hetzelfde rijtje wil lessen...
Dat zou zichzelf al horen regelen, als het ware.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:27

Gelukkig ben ik dat soort stallen niet tegengekomen. Heb op een stal gestaan met als stalhouder een hoefsmid, maar je was niet verplicht hem te nemen. Er stonden wel dierenarts nummers beschreven in de kantine, maar je bent niet verplicht om dat hun te laten komen. Ook schreven ze op wanneer tandarts/osteopaat zou komen, wederom niet verplicht om je paard bij hun te laten behandelen.

Bij mijn huidige stalling is alles in huis: lessen, tandarts, hoefsmid en osteopaat. Ook niet verplicht om door hun je paard te laten behandelen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:57

LBLGypsyCobs schreef:
Maar er zijn zat mensen die uit onwetendheid bij een minder goede instructeur terecht komen en je staat er soms van te kijken hoe die hun praktijken als de waarheid en beste weg weten te verkopen.

Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand na een half jaar van achter naar voren rijden nog niet het geliefde krulletje van voren heeft bereikt en dan tegen een instructeur aanloopt die je in een les leert hoe je je paard in de krul moet trekken?
Je staat er van te kijken hoeveel mensen uit pure onwetendheid voor een quick fix gaan.

Breek me de bek niet open. Achterover hangen, trekken en tegelijk schoppen }:0 , constant achter de loodlijn maar ze willen er allemaal lessen "want dan rijden ze punten" ;(
Erg jammer dat dit blijkbaar niet alleen misgaat bij de instructie maar ook wordt beloond door de jury's.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:31

Als je de manier van rijden of les krijgen niet aan kunt zien, dan kun je proberen er voorzichtig wat van te zeggen, lessen ze niet kun je tips geven voor instructeurs die passen bij jouw visie of in elk geval diervriendelijk zijn. En werkt het echt niet, dan kun je ze verzoeken een andere stal te zoeken (met inachtneming van het wederzijdse opzegtermijn) niet leuk... Maar de andere kant op moeten kijken en je ergeren op eigen terrein is ook niet leuk...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:50

Ik vind het verschil erin zitten wie de eigenaar is van de stal. Is dat een instructeur/trainer/ruiter die op hoog niveau draait dan heb je idd vaak het concept dat enkel zijn/haar lessers en trainingspaarden er staan en lijkt het me logisch dat les van buitenaf niet kan. Vaak verbindt je iemand van die stal dan ook aan de staleigenaar en ik snap wel dat je ze dan ook zelf wilt lesgeven.

Maar stalhouders die ooit eens Z gereden hebben, of gewoon een vaste instructeur hebben vind ik ook echt niets. Vrijheid om er een tweede mening bij te halen is toch echt altijd nodig.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:50

joyce B schreef:
Als je de manier van rijden of les krijgen niet aan kunt zien, dan kun je proberen er voorzichtig wat van te zeggen, lessen ze niet kun je tips geven voor instructeurs die passen bij jouw visie of in elk geval diervriendelijk zijn. En werkt het echt niet, dan kun je ze verzoeken een andere stal te zoeken (met inachtneming van het wederzijdse opzegtermijn) niet leuk... Maar de andere kant op moeten kijken en je ergeren op eigen terrein is ook niet leuk...

Dat is ook een optie.

Je hebt dan al wel een of meerdere lessen in je bak gehad, waarbij er het risico is dat het ook door anderen gezien wordt en dat dat geen reclame voor je stal is.

Ook al stuur je iemand dan later weg, het leed is dan al geleden.

Ook het wegsturen van klanten van een stal gaat niet zelden gepaard met veel gedoe en een verpeste sfeer op stal.
Dat is ook niet fijn voor de andere klanten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:49

Selecteren voor de poort kan ook helpen. Maar ook dat vinden mensen niet altijd leuk. En je kunt je vergissen in mensen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:24

joyce B schreef:
Selecteren voor de poort kan ook helpen. Maar ook dat vinden mensen niet altijd leuk. En je kunt je vergissen in mensen.

Zeker, iedereen verkoopt zich als paardvriendelijk, de invulling is alleen nogal divers.

Het lijkt me erg lastig en ik kan me goed voorstellen dat staleigenaren er dan voor kiezen om instructie van buitenaf niet toe te staan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:38

Ik vraag me dan oprecht af; ik ben menner... (heb alles in eigen beheer en sta op privé weide met schuilstal).

Stel dat ik met 1 van mijn pony's (of alledrie) op pensionstal ga staan met die regel.
Maar ik ben de enige, of 1 van de weinige menners.

En stal instructie is enkel voor ohz rijden.

Moet ik dan standaard bij betalen voor een meninstructeur? Of mag dat dan helemaal niet? Je hebt in dat geval dan geen keuze ivm geheel andere discipline.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:52

Hier in de buurt zijn best wat stallen die deze regel hebben. Ik vind het wel jammer om zo beperkt te worden in mijn keuze voor een pensionstal maar er zijn nog voldoende opties gelukkig. De combinatie van bakhuur vragen en zelf geen goede instructie aanbieden, bv idd een keer Z hebben gereden of andere discipline vind ik echt dodelijk... Op zo'n stal ga ik sowieso niet staan.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:55

Bij ons is het ook een soort van veiligstellen van de inkomsten. Je kunt ook bij de pensionhouder lessen (dan verdienen ze er nog wat aan).

Met iemand van buitenaf komt er iemand "geld verdienen op hun terrein" en daar willen ze dan graag een graantje van meepikken. Dus betaal je per uur les van iemand anders EUR10 aan de stalhouder extra.

Persoonlijk ben ik het er niet mee eens. Inderdaad, de manier van rijden moet je maar net aanstaan. En ik rij zelf bijvoorbeeld ZZZ en de stalhouder heeft Z1 gereden. Maargoed, verder sta ik superfijn op mijn stal dus maak er verder maar geen punt van.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:01

Ik zou dan eerder je pensiongeld iets omhoog doen en zeggen dat er 2 lessen per maand bij ingepregen zitten... Ben je meteen van het gezeur af en heb je steady inkomsten. Deze contructie ben ik echter nog nergens tegen gekomen.

Flipper11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:05

DromenLies schreef:
Ik zou dan eerder je pensiongeld iets omhoog doen en zeggen dat er 2 lessen per maand bij ingepregen zitten... Ben je meteen van het gezeur af en heb je steady inkomsten. Deze contructie ben ik echter nog nergens tegen gekomen.

Molshoop in Bosch en Duin heeft die constructie.