Elektrische auto voor de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:33

De meeste mensen met een elektrische auto hebben ook zonnepanelen.
En jonge auto's gaan niet zomaar naar de sloop. Zelfs oude auto's gaan niet zomaar naar de sloop. Dan moeten ze al echt total-loss zijn. Veel oude auto's worden zelfs verscheept naar Afrika om daar verder opgereden te worden, zodra ze in Nederland echt niet verkoopbaar meer zijn.
Benzineauto's gaan juist veel minder lang mee. 2 tot 3 keer de klok rond, dan heb je het wel gehad, terwijl een elektromotor véél en veel langer mee kan.
En wat de accu's betreft; er rijden al veel Tesla's rond die 4 tot 5 keer de klok rond zijn op hun originele accu.
Bij 4x de klok rond is er van een Tesla bekend dat die nog 93% accucapaciteit over had. https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... gradation/
Dat is gewoon enorm goed.
Als je dat afzet tegen alle benzine die je verbruikt hebt na 4x de klok rond, dan zijn die batterijen ineens enorm milieuvriendelijk, en ik ga er vanuit dat die uiteindelijk ook prima te recyclen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:44

Gloa schreef:
Janneke2 schreef:
...complotdenken is voor sommigen een leuke hobby.
Bijkomende voordeel: "ik weet zo heerlijk hoe of het zit".

Het is geen complotdenken hoor.

Als je echt millieubewust bezig wil zijn dan rij je je oude auto op. Wat voor millieubelasting denk je dat de productie van al die accu auto's is? En je hoort ook niemand over wat we straks met al die giftige oude accu's gaan doen..... En wat doen we met alle jong gebruikte auto's die maar weer worden ingeruild? Het is schrikbarend hoeveel relatief jonge auto's hier op de plaatselijke sloop staan. De auto is een wegwerpartikel geworden. Dat is pas slecht voor het millieu!

Daarnaast klopt Ikke's punt dat er niet genoeg electra is voor alle auto's op de weg ook als een bus. Waar denken jullie dat al die electra vandaan komt? Echt niet van de zonnepanelen en windmolens. Het grootste deel van de electra komt nog steeds uit de kolen en kerncentrales. Wat we thuis zelf opwekken op ons dak is een fractie van het mondiale verbruik. Dus allemaal massaal in een nieuwe electrische auto gaan rijden en de oude afdanken is lang niet zo millieu vriendelijk als ze je willen doen geloven.

Iedereen die graag electrisch wil rijden en zich daar goed bij voelen moeten dat ook zeer zeker doen. Ook bij ons komen ooit zonnepanelen op de schuur maar pas zodra ik mijn energie ook zelf goed en betaalbaar op kan slaan. En tot die tijd is hoe meer electrische auto's hoe meer benzine voor onze oldtimertjes voor mij.

Iemand moet immers al die ontwikkelingen betalen }:)
Maar het is ook niet zo erg om elektrisch te rijden, maar geloven dat het de Tesla de oplossing van de toekomst is, is geloven in sprookjes.

En ja, het is heel vervelend voor andere mensen als je weet hoe het zit, simpelweg omdat je werkt voor een van die partijen die nadenkt over wat de echt duurzame oplossingen zijn.

Ga er maar alvast vanuit dat je binnen nu en tien jaar je eigen urine drinkt (of wat daar van overblijft na het proces).

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:05

Finesse schreef:
Hier ook een Volvo V60 plug-in hybrid. Zie dat er hier meer tevreden gebruikers zijn, het is een heel fijne trailer-auto. Echter reken je niet te rijk op het elektrisch rijden; wat ik een groot nadeel vind aan deze hybride diesel (en dat was voor ons toch wel erg tegengevallen)... hij kan slecht tegen kou!
Wij hadden hem ook gekocht voor volledig ww verkeer elektrische ritjes (actieradius is ongeveer 35-40 km in de praktijk). Alleen zodra de buitentemperatuur <15 graden is geeft de auto vaak de melding dat ' het hybridesysteem tijdelijk niet beschikbaar is', maw, dan heb je gewoon een dieselauto. Pas als de motor warm is schakelt hij meestal wel weer over, maar lang niet zo constant als in de zomer.

Echt? Daar heeft die van mijn vader helemaal geen last van. Alleen als het vriest begint hij soms op diesel ipv elektrisch, maar na een minuut of vijf schakelt hij dan weer over naar elektra.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:50

Sanned schreef:
Finesse schreef:
Hier ook een Volvo V60 plug-in hybrid. Zie dat er hier meer tevreden gebruikers zijn, het is een heel fijne trailer-auto. Echter reken je niet te rijk op het elektrisch rijden; wat ik een groot nadeel vind aan deze hybride diesel (en dat was voor ons toch wel erg tegengevallen)... hij kan slecht tegen kou!
Wij hadden hem ook gekocht voor volledig ww verkeer elektrische ritjes (actieradius is ongeveer 35-40 km in de praktijk). Alleen zodra de buitentemperatuur <15 graden is geeft de auto vaak de melding dat ' het hybridesysteem tijdelijk niet beschikbaar is', maw, dan heb je gewoon een dieselauto. Pas als de motor warm is schakelt hij meestal wel weer over, maar lang niet zo constant als in de zomer.

Echt? Daar heeft die van mijn vader helemaal geen last van. Alleen als het vriest begint hij soms op diesel ipv elektrisch, maar na een minuut of vijf schakelt hij dan weer over naar elektra.

want de accu is koud en door 'm even te laden gaat de temperatuur omhoog en daarmee ook de capaciteit, waardoor de accu minder zwaar belast wordt.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 07:36

@ Sanned; ja echt waar, de auto schakelt idd wel over zodra deze is opgewarmd, maar kan dan na een tijdje ook weer terugvallen op diesel (vooral bij vorst). Volledig elektrische ritjes zijn dan niet mogelijk. Dachten eerst aan defect maar na rondvragen blijkt dit een bekend "probleem" te zijn bij de V60's. Ook na enig googelen lijkt het zo te zijn. De optie preconditioning helpt hier overigens wel bij, door de auto voor te laten verwarmen voordat je gaat rijden (heel fijn :D) is de accu ook warm en kan je elektrisch wegrijden. Misschien heeft je vader gewoon geluk dan ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:40

Batterijen zijn sowieso niet de oplossing...
Denk dan eerder aan waterstof... je eigen elektriciteitscentrale in de wagen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:25

Nadeel van waterstof is dat het enorm explosief is, en er heel veel energie nodig is om het te maken. Waterstof uit aardgas blijven maken zou natuurlijk enorm stom zijn.. En zonder aardgas heb je er enorm veel elektriciteit voor nodig. Als die energie vervolgens uit kolencentrales komt dan is die waterstof nog steeds niet milieuvriendelijk, en ik vraag me af of het ooit mogelijk zal zijn om je eigen waterstof te maken met energie uit je zonnepanelen. En of het slim is..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:31

Tarico schreef:
Ik heb een Volvo V60 hybride met een dieselmotor die 1800 kg mag trekken. Meestal red ik zo'n 35-40 km elektrisch (zonder trailer). Ik kan de auto op m'n werk laden dus woon-werk verkeer rij ik geheel elektrisch. Als de trailer erachter hangt heb ik meestal de dieselmotor aan maar het gebeurt vaak genoeg dat 'ie op de snelweg weer overgaat naar elektrisch als de accu weer is opgeladen. Dieselverbruik valt enorm mee (vind ik).

Hier idem. Ik zit zelf net onder de 1 op 21. Dat is dus met elektro waar kan, inclusief trailer en verder nergens op letten qua snelheid/verbruik als we zonder trailer op de snelweg dieselen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:43

Finesse schreef:

???
Als ie roept: 'hybridesysteem niet beschikbaar' dan zet ik 'm uit, trek de sleutel, doe de sleutel er weer in een start opnieuw. 9 van de 10 keer is het hybride systeem dan WEL beschikbaar. Volgens mij (of ik elk geval: bij mij) is het een kwestie van de computer die even een brain fart heeft. Ik denk zelfs aan de tegendruk van het rempedaal vlak voor ik start te voelen of de computer weer een 'brain fart' gaat hebben. Als het rempedaal 'zacht' is gaat ie ook een melding geven over het hybride systeem.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:45

Dorine92 schreef:
Maar als ik met die auto minimaal 1800 kan trekken en ik heb zonnepanelen.. dan zie ik nog steeds het probleem niet. Dan heb ik het toch super goed voor elkaar? Wat de rest van de wereld gaat doen zal mij dan toch een rotzorg zijn? Of die elektrische auto nou wel of niet de toekomst is, ik heb toch lol van mn auto en mn panelen?

Naar dit soort leuke auto,s is nog geen vraag en ze staan dan ook niet in de showroom.
Op dit moment zijn er veel goedkopere alternatieven op diesel en benzine.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:52

8nnemiek schreef:
Nadeel van waterstof is dat het enorm explosief is, en er heel veel energie nodig is om het te maken. Waterstof uit aardgas blijven maken zou natuurlijk enorm stom zijn.. En zonder aardgas heb je er enorm veel elektriciteit voor nodig. Als die energie vervolgens uit kolencentrales komt dan is die waterstof nog steeds niet milieuvriendelijk, en ik vraag me af of het ooit mogelijk zal zijn om je eigen waterstof te maken met energie uit je zonnepanelen. En of het slim is..

Bijna elke auto maakt al een beetje waterstofgas aan. Dat gebeurt bij het opladen van je accu.
naast waterstof, zijn stoffen als benzine en LPG ook explosief, mischien wel krachtiger maar wel minder licht. zonder explosie komt geen auto (behalve elektrisch) thuis.
Wat in de motor onder gecontroleerde omstandigheden gebeurt zijn explosies.

Je moet voor dit soort zaken de boel dus controleren dat bestaat technisch alllang, echter de infrastructuur bestaat niet.

kijk maar eens naar de waterstof bussen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:49

s0173957 schreef:
Batterijen zijn sowieso niet de oplossing...
Denk dan eerder aan waterstof... je eigen elektriciteitscentrale in de wagen.

Jawel, accu's gaan hun nut en noodzaak wel hebben (hoe denk jij een brandstofcel op te starten?) maar niet als directe energiedrager tijdens het rijden.
Maar hoe zo'n accu-systeem zich gedraagt, weten we niet goed genoeg dus bouw je een elektrische auto onder het mom van milieuvriendelijk en verzamel je massa's data over dat gedrag.

Er is geen enkele solistische oplossing. Alle oplossingen doen mee, waarbij ook waterstof een rol zal spelen, net als synthetisch "aard"gas, ammoniak en sterker nog, ook benzine en Diesel maar dan in een synthetische of biologische vorm. Er bestaan al proefopstellingen waarbij biologische Diesel gewonnen wordt uit algen die leven van oa CO2 uit de schoorsteen van een elektriciteitscentrale.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:27

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:11

BMHP schreef:
Goed nieuws voor wie nog moet wachten op de ideale elektrische trekauto;

https://www.nu.nl/auto/5402294/dieseloc ... urder.html

Moet je je eens verdiepen in de prijsontwikkeling van de wegenbelasting van oude Dieselauto's.......

Als het goedkoop moet, is LPG echt de betere optie en nog eens minder milieubelastend ook......

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:05

ikke schreef:
Moet je je eens verdiepen in de prijsontwikkeling van de wegenbelasting van oude Dieselauto's.......

Als het goedkoop moet, is LPG echt de betere optie en nog eens minder milieubelastend ook......

Sorry ik zit over de grens in de eifel, Is hier en in Bel. een heel ander verhaal.
In Nederland is het echt een uitdaging om in de juiste belasting tarieven te belanden.
Dat heeft weinig met Techniek en veel met Politiek te doen, niet mijn ding.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:01

ikke schreef:
Dorine92 schreef:
Wat bedoel je hiermee?
Als ik zonnepanelen aanschaf en dan gelijk ook elektrisch ga rijden met een tweedehands elektrische of hybride auto ben ik toch slim bezig? Dan haal ik meer rendement uit mijn zonnepanelen want in de zomer doe ik toch niet veel met al die stroom anders. Ja terugleveren maar dat houdt natuurlijk ook op. Blijft echt niet zo

Nee, men heeft jou wijs gemaakt dat je slim bezig bent maar in de praktijk slaat het helemaal nergens op.
Tussenoplossinkje; zoethoudertje voor de milieuterroristen, meer niet.

Of, zoals een Range Rover rijder het verwoorde: Mijn auto een zuipschuit? Welnee, ik draag pro-actief bij aan het bedenken van oplossingen voor als de olie op is.

Precies dit dus!

Afbeelding

Zolang het land nog allemaal foute energie van elders opkoopt en de gemiddelde electro-rijder zijn auto aan de netstroom hangt is de indirecte vervuiling net zo groot als het hebben van een dikke diesel. Ik zou ipv het milieu gewoon het geld besparen als motivatie aanhouden. Ook ben ik benieuwd hoe het staat en gaat met een electrische auto die 100'000 trek-kilometers erop heeft. Wat gaat er kapot? Houdt het? Gezien de aankoopsprijs niet te verwaarlozen vragen.

Ik houd het persoonlijk lekker bij mijn 2 ton zware 3.0 TDI Bluemotion VW SUV. Daarmee mag ik 3500 kg trekken en kom ik overal op en uit. En als de fosiele brandstoffen op zijn hoop ik dat ze de praktische problemen met waterstof onder de knie hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 10:34

Citaat:
Zolang het land nog allemaal foute energie van elders opkoopt (...)

Er was een tijd dat er 10% dmv kernenergie opgewekte stroom uit get stopcontact kwam.

En vergis je niet: kernenergie geeft smerig afval PLUS is veel te goedkoop verkocht (er is geen geld om de centrale in Borssele te sluiten...) PLUS het is niet kooldioxide neutraal (denk aan koelsystemen, opslag van afval, het bouwen en ooit afbreken van de centrales etc.)

Verder is er een 'smear'campagne mbt stroom uit Noorse waterkrachtcentrales. (= Stuwmeer met stuwdam.)
Landschappelijk kan het lelijk zijn, maar dat hoeft niet. Nul vervuiling, nul afval, koolstofdioxide neutraal.
[quoute]
en de gemiddelde electro-rijder zijn auto aan de netstroom hangt is de indirecte vervuiling net zo groot als het hebben van een dikke diesel.[/quote]
%)
Wie diesel rijdt - zoals ik, van tijd tot tijd - voegt toe aan de uitstoot van de industrie.

Ik snap dat kolencentrales geen schone electra geven, maar het topic gaat over zonnepanelen plus electrisch rijden.

[/quote]Ik zou ipv het milieu gewoon het geld besparen als motivatie aanhouden. (...) En als de fosiele brandstoffen op zijn hoop ik dat ze de praktische problemen met waterstof onder de knie hebben.[/quote]
De kortzichtigheid van 'na ons de zondvloed'.
Mensen die de lange termijn niet uit het oog verliezen uitmaken voor milieuterrorist...

(Ja, ik vind het perspectief van een aarde die 3 graden opwarmt erg verontrustend. En ik zou het liefst alles ontkennen en met mijn hoofd onder de dekens kruipen. Ik vind alleen dat ik dat niet maken kan tegenover mijn kinderen en kleinkinderen.)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:16

Oh maar als je goed leest, ik maak niemand uit voor milieu terrorist. Als je alleen dat hebt onthouden uit mijn post dan is dat jammer. Ik probeer die droom van 100% schoon rijden te doorprikken, dat is heel wat anders. Want mensen zoals de TS, met een gesloten circuit (eigen zonnepanelen laden de eigen auto op) zijn er weinig, het grootste gedeelte hangt gewoon aan de (vuile) netstroom namelijk. Ook kijk ik kritisch naar de duurzaamheid van een 100% elektrische auto als trekauto op de lange duur. Hybride, daarvan weten we dat het voor de grotere modellen geen probleem is. (En nu hopen dat er niemand zo een mug als Prius of Golf er voor gooit) Maar elektrisch en dan goed veel kilometers, het is interessant te weten hoe dat uitpakt lijkt mij, is ook iets om bij na te denken voor aanschaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:35

Sanet schreef:
En die Model X heeft die easter egg :D
https://youtu.be/0o8vc5wWCb0

Kon je niet ook levenslang gratis elektriciteit "tanken" als je een nieuwe Tesla kocht? Dan zijn die zonnepanelen weer "overbodig".

Wij hebben een Tesla Model X P90D ludicrous en een X P100D ludicrous.
Beide trekken makkelijk een trailer met 2 zware Shires erin, zo makkelijk dat je moet oppassen dat ze er niet achteruit vallen tijdens het optrekken :')
Je merkt totaal niet dat er iets achter hangt.
Ze kosten wel wat (2 ton incl per auto) maar dan heb je ook wat.
Ik denk dat de goedkopere versies net zo goed trekken, aan dat harde optrekken heb je met een trailer erachter toch niets.

Mocht je een nieuwe willen aanschaffen dan kan ik je via mijn referral code levenslang gratis superchargen aanbieden (levenslang wat betreft de auto die je dan aanschaft).
Je krijgt niet meer standaard gratis supercharging bij aanschaf.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:31

Hier genoeg zonnepanelen om onze eigen twee elektrische auto's van stroom te voorzien en twee huishoudens van twee en vier personen. Dus ze zijn er heus wel. Twee ton voor een auto gaat me dan toch wel wat te ver :P. Ik vond de Model X ook niet eens zo heel ruim (maar ik ben ook verwend met onze Espace).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:52

Voor dat geld heb je de snelste meest uitgebreide versie, ze zijn er al veel goedkoper hoor en je hebt geen 700 pk nodig om te trekken ;)
Tweedehands zitten de goedkopere luxe versies met trekhaak pakket al ruim onder de helft.

https://verhoeksexclusief.nl/occasions/ ... 0-incl-btw

De simpele versie zit daar nog weer onder.
Ik weet niet wat je budget is.
De goedkopere volledig elektrische auto's kun je niet veel mee. Ik heb ook een BMW i3, leuk ding omdat hij snel is en overal te parkeren maar behalve cityshoppen kun je er weinig mee.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:16

Ik denk dat het nog wel een jaartje of 20 duurt voor 'ze" eruit zijn. Op dit moment zijn elektrische auto's of onbruikbaar vanwege een te kleine actieradius of veel te duur.

Je hoort ook ieder keer verschillende verhalen.

Hier in Frankrijk is diesel heel erg lang gestimuleerd omdat het schoner dan benzine zou zijn. Toen kwam er "ineens" iemand die het fijnstof "uitvond" en nou moeten we weer benzine of liefst elektrisch en mag je met je diezel nergens meer komen.......

Er komen overigens heel veel fijnstof vrij bij het remmen van auto's. Daar doen ze ook nog niks aan.

Anderen roepen weer om het hardst dat waterstof de oplossing is. Asl was het alleen maar om een overschot aan geproduceerde elektriciteit "op te slaan"

Ik heb, zonder complotdenken overigens, het idee dat hier best wel veel politieke en lobby activiteit achter zitten. En wij mogen dat allemaal betalen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:44

pjotrg schreef:
Ik denk dat het nog wel een jaartje of 20 duurt voor 'ze" eruit zijn. Op dit moment zijn elektrische auto's of onbruikbaar vanwege een te kleine actieradius of veel te duur.

Je hoort ook ieder keer verschillende verhalen.

Hier in Frankrijk is diesel heel erg lang gestimuleerd omdat het schoner dan benzine zou zijn. Toen kwam er "ineens" iemand die het fijnstof "uitvond" en nou moeten we weer benzine of liefst elektrisch en mag je met je diezel nergens meer komen.......

Er komen overigens heel veel fijnstof vrij bij het remmen van auto's. Daar doen ze ook nog niks aan.

Anderen roepen weer om het hardst dat waterstof de oplossing is. Asl was het alleen maar om een overschot aan geproduceerde elektriciteit "op te slaan"

Ik heb, zonder complotdenken overigens, het idee dat hier best wel veel politieke en lobby activiteit achter zitten. En wij mogen dat allemaal betalen.

Je hoeft ook helemaal geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat er op dit moment vooral een hoop onzin uitgekraamd wordt om bepaalde beslissingen te rechtvaardigen.

Nog eentje dan: opwarming van de aarde door invloed van menselijk handelen is flauwekul.

Stijgen van de zeespiegel? Reken eens uit hoeveel water / temperatuurverhoging nodig is om de hele zeespiegel 10cm te laten stijgen.

En tot slot: "ze" zullen er nooit uit komen. Het is een voortschrijdend proces waarbij we stap voor stap de uitdagingen zullen oplossen.
Verdiep je eens in wat er, pak 'm beet, 25 jaar geleden als onmogelijk werd betitelt, intussen gemeengoed is. Internet bestaat nog maar amper 30 jaar voor "het publiek".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:56

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:31

_/-\o_