De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:41

Interessante discussie :j

In de tijd dat ik jog reed, had ik een standaard Casco cap en later een 'nieuwer' model van Harry's Horse. Ik reed in een zwarte rijbroek met zwarte laarzen en pony had ook standaard kleurtjes.
Nu tegenwoordig lijkt het wel alsof alles om de dure accessoires draait, onder het mom van kijk mij eens. Kan zij dat ik het verkeerd heb, maar die indruk heb ik vaak. Alles moet duur en top merk zijn, anders hoor je er niet bij.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:42

Relaxed schreef:
cobiie schreef:
Dan moet je nooit meer de deur uit gaan, genoeg voetgangers die ook overhoop gereden worden. :7

Hoho, das ook gevaarlijk, straks valt er een vliegtuig op je huis :')

Dan heb je aan een cap ook niks meer :D

Ik heb een Uvex cap, maar vooral omdat die lekker zit (en ook zeker niet de duurste variant). En ja, voor de veiligheid. Niet voor de mooi, want dan deed ik hem niet op. Ik ben ooit 1x gevallen op zo'n manier dat er een deuk in mijn cap zat. Ik heb nooit meer zonder cap gereden...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:44

Ikzelf vind voor mijzelf een lage/middenklasse cap prima. Als ie maar goed zit en doet wat ie moet doen. Al die merken die hier genoemd worden zeggen me ook helemaal niets.
Als ik iemand tegenkom, zou ik echt niet weten of ie iets duurs op zijn/haar hoofd heeft. Voor mij is dat onbelangrijk. Voor andere juist weer niet. Prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:45

Festeropre schreef:
Dragen degene die hier een cap dragen voor veiligheid op de fiets ook een helm?

Ga je hiermee niet zelf nu gewoon vreselijk off topic?

Je begint je topic met de vraag waarom mensen caps kopen die in de categorie superduur vallen.
Vervolgens geven mensen daar antwoord op met redenen waarom ze superdure caps hebben en dan vraag je hen of ze ook op de fiets een helm dragen?
Geldt die vraag dan niet net zo goed voor mensen die een goedkope cap dragen?

Dit topic gaat over dure versus goedkope caps. Ik denk dat je voor de vraag 'waarom op het paard wel een cap dragen en op de fiets niet?' beter een apart topic kunt openen

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:45

Goede ontwikkeling!

Of men het nu als veiligheidsmiddel of statussymbool ziet, alles wat maakt dat meer mensen een cap dragen is meegenomen.

Ik ben alweer een hele tijd geleden gestopt met paardrijden. Op het eind reed ik als enige met een zwarte "champignon" op mijn hoofd in de les bij de rijvereniging. Commentaar dat ik kreeg! Goed om te zien dat het nu (ook voor volwassenen) normaler is geworden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:46

Festeropre schreef:
Het is toch een rieële vergelijking? De kwetsbaarheid op een fiets in het verkeer of op een paard in een meestal wat meer geconditineerde omgeving?
Ik stel de vraag omdat ik het interessant vind om te weten wat mensen motiveert en hoe dat werkt met bepaalde trends, altijd al interesse gehad in het koopgedrag /motief van mensen, ook vanuit een stukje achtergrond.
Ik ben niet afgunstig, ik heb bewust gekozen om zonder cap te rijden, vind dat zelf prettig.
Ga wel naar buiten met een cap.
Heb het geld zo voor de pak om er 1 te halen, daarentegen zijn er mensen die ondanks dat ze het geld er niet voor hebben er krom voor liggen om er 1 te kopen.
Ik vind dat interessant, hoe werkt dat? Hoe komt dat? Hoe gevoelig zijn mensen daar voor.
In een Westerse wereld waar materialisme en status hoog staat, maken we nog wel “bewuste” keuzes?

Even met betrekking tot jouw keuze om zonder cap te rijden... is dat ook de keuze van jouw omgeving?
Stel dat je valt met hersenletsel ten gevolg. Waardoor in het ergste geval jouw omgeving voor je moet zorgen en in het gunstigste geval moet dealen met een slecht korte termijn geheugen bij jou?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:47

Maar dat is toch een eigen keus? :)
Ik heb een GPA, een Charles Owen en een QHP. De QHP zit rot en gaat meteen af, waar ik van de Charles Owen en GPA vergeet dat ik ze op heb. Voor mij geen goedkope caps meer. Ik rij geen jonge paarden meer dus de kans dat ik eraf kukel is een stuk minder aanwezig, dus dat heb ik er voor over :)

Met fietsen een helm op of met paardrijden een cap is natuurlijk geen vergelijking. Iets met appels en peren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:48

Ik heb heel lang een Charles Owen (zwart fluweel) gehad en ook een GPA. Niet de goedkoopste maar wel veilig en ik vind ze mooi. Ik vind het zo raar dat je je altijd moet verantwoorden als je iets draagt wat duurder is. Niet iedereen die duurdere spullen koopt/draagt doet dat om gezien te worden.

Blue_Eyes

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:53

Ik rijd juist meestal niet in een geconditioneerde omgeving. Langs de weg naar het bos, waar ook altijd van alles te doen is... De keren dat ik 'veilig' in de bak rijd zijn op 1 hand te tellen in een maand.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:59

Ik denk dat het er inderdaad mee te maken heeft dat topruiters ook met een mooie cap rijden zoals iemand aanhaalde, maar ook dat je nu je wedstrijdoutfit zo bont kunt maken als je zelf wil. Waar je vroeger verplicht met een wit dekje, een blauwe of zwarte rijjas en zwarte laarzen reed kun je nu uit alle kleuren van de regenboog kiezen en fabrikanten van zowel caps, laarzen en jasjes spelen daar handig op in doordat je alles zelf samen kunt stellen. Ik hou zelf meer van het klassieke model van Charles Owen en het model van KEP vind ik eigenlijk gewoon lelijk, maar ik kan het wel echt prachtig vinden als mensen hun hele outfit met zorg samengesteld hebben. Dus ja, ik snap de hype wel.

Ik rij zelf thuis met een HH Challenge omdat die mij per toeval goed zat en ik er niet zuinig op hoef te zijn. Verder heb ik Charles Owen caps. Als ik een nieuwe zou moeten kopen overweeg ik Samshield ook omdat ik die ook mooi vind en daar een hele goede service bij komt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 14:04

Janine1990 schreef:
Festeropre schreef:
Het is toch een rieële vergelijking? De kwetsbaarheid op een fiets in het verkeer of op een paard in een meestal wat meer geconditineerde omgeving?
Ik stel de vraag omdat ik het interessant vind om te weten wat mensen motiveert en hoe dat werkt met bepaalde trends, altijd al interesse gehad in het koopgedrag /motief van mensen, ook vanuit een stukje achtergrond.
Ik ben niet afgunstig, ik heb bewust gekozen om zonder cap te rijden, vind dat zelf prettig.
Ga wel naar buiten met een cap.
Heb het geld zo voor de pak om er 1 te halen, daarentegen zijn er mensen die ondanks dat ze het geld er niet voor hebben er krom voor liggen om er 1 te kopen.
Ik vind dat interessant, hoe werkt dat? Hoe komt dat? Hoe gevoelig zijn mensen daar voor.
In een Westerse wereld waar materialisme en status hoog staat, maken we nog wel “bewuste” keuzes?

Even met betrekking tot jouw keuze om zonder cap te rijden... is dat ook de keuze van jouw omgeving?
Stel dat je valt met hersenletsel ten gevolg. Waardoor in het ergste geval jouw omgeving voor je moet zorgen en in het gunstigste geval moet dealen met een slecht korte termijn geheugen bij jou?

Nee als het aan mijn directe omgeving ligt rijd ik niet eens paard :)
Er was laatst een man die van die para jumpings
maakte ( vrije val van gebouwen met een parachute).
Die kreeg heel veel kritiek vanwege de risico’s vond men.
Hij vertelde dat als hij een sprong ging maken daar heel veel afwegingen aan vooraf gingen, hij keek naar de windrichting, deed wiskundige berekeningen, alles om het risico te beperken.
Dat het risico er was daar was hij zichzelf meer van bewust dan een ieder ander.
De kick van de vrijheid t.o.v. het risico wat het met zichzelf mee brengt.
Hij zei toen ook dat veel mensen voor minder effect risico’s nemen, zoals even een apje versturen tijdens het rijden, etc.
Wat uit onderzoek blijkt dat bijna iedereen dat regelmatig doet.
En juist die mensen hadden kritiek op hem, iemand die een weloverwogen beslissing neemt en de risico’s daarmee voor lief neemt.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:07

Ik heb een GPA first lady, vind het super mooi, zit lekker en ben er gewoon blij mee. En volgens mij draagt iedereen bij mij op stal een GPA, KEP of Shamshield. :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:40

Festeropre schreef:
Hij vertelde dat als hij een sprong ging maken daar heel veel afwegingen aan vooraf gingen, hij keek naar de windrichting, deed wiskundige berekeningen, alles om het risico te beperken.
Dat het risico er was daar was hij zichzelf meer van bewust dan een ieder ander.
Hij zei toen ook dat veel mensen voor minder effect risico’s nemen, zoals even een apje versturen tijdens het rijden, etc.
En juist die mensen hadden kritiek op hem, iemand die een weloverwogen beslissing neemt en de risico’s daarmee voor lief neemt.

Uhh juist... ook een manier om de vraag/confrontatie te ontlopen.

Hoe voelt het voor jou dat juist bewust deze keuze maakt em daarmee je omgeving in deze bewust met de eventuele gevolgen opzadelt?

En als je daarin geen verantwoordelijkheid ziet/voelt, wat ook heel goed kan natuurlijk.
Hoe voelt het dan dat jij in een tijd van zorgtekort bij eventuele nare gevolgen de zorg deelt met mensen die een aangeboren hersenafwijking hebben? Die dus geen voorzorgsmaatregelen konden treffen.

Bewustzijn van indirecte gevolgen vind ik ook bewustzijn dat belangrijk is. En ik denk dat dit soort dingen daarin niet worden mee genomen. De mens is natuurlijk gewoon egoïstisch van zichzelf.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 14:45

Janine1990 schreef:
Festeropre schreef:

Uhh juist... ook een manier om de vraag/confrontatie te ontlopen.

Hoe voelt het voor jou dat juist bewust deze keuze maakt em daarmee je omgeving in deze bewust met de eventuele gevolgen opzadelt?

En als je daarin geen verantwoordelijkheid ziet/voelt, wat ook heel goed kan natuurlijk.
Hoe voelt het dan dat jij in een tijd van zorgtekort bij eventuele nare gevolgen de zorg deelt met mensen die een aangeboren hersenafwijking hebben? Die dus geen voorzorgsmaatregelen konden treffen.

Bewustzijn van indirecte gevolgen vind ik ook bewustzijn dat belangrijk is. En ik denk dat dit soort dingen daarin niet worden mee genomen. De mens is natuurlijk gewoon egoïstisch van zichzelf.

Niet anders dan wanneer ik op de fiets stap

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:47

Alleen vergeet je wel dat het op de fiets sociaal maatschappelijk verantwoord is om geen helm te dragen. Waar jij in dit topic juist aanhaalt hoe anders dat in de paardenwereld is tegenwoordig...

Met modegrillen ter ondersteuning van je punt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 14:55

[quote="Janine1990"]
Alleen vergeet je wel dat het op de fiets sociaal maatschappelijk verantwoord is om geen helm te dragen. Waar jij in dit topic juist aanhaalt hoe anders dat in de paardenwereld is tegenwoordig...

Met modegrillen ter ondersteuning van je punt.
[/quot

Dat ging mij niet om het gebruik van de helm maar om de uitvoering en de status ervan.
Een fietshelm, maatschappelijk verantwoord of niet zal nooit een status behalen
Laatst bijgewerkt door Clasical op 24-05-18 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:55

Belangrijk is dat het je hoofd beschermt tijdens een val en het moet goed en prettig te dragen zijn.

Verder vind ik het vooral lachwekkend dat het een statussymbool moet zijn bij sommige mensen met al die toeters, bellen en bling bling!

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:55

Ik rij nu met een BR zenith maar daar krijg ik echt een ontzettend zweethoofd van. Nu ben ik al enige tijd aan het sparen (geen rijke/ verwende) student haha. Voor een GPA omdat die zo ontzettend licht en luchtig zijn. En ze een extra veiligheidsnorm hebben.

Ben wel heel voorzichtig met caps die gevallen zijn hoor... Vorige week is een lesgenoot omgekomen na een val van het paard met hoofd op boomstam (met cap op) Dat maakt je nog wel voorzichtiger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:56

Ik blijf het maar een lelijk ding vinden, dus nee, ik geef er liever geen geld aan uit. Heb een Casco van 100 euro geloof ik. Ik heb die genomen vanwege de pasvorm en omdat hij niet te warm zit.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:58

Josien_ schreef:
Festeropre schreef:
Dragen degene die hier een cap dragen voor veiligheid op de fiets ook een helm?

Dat is inderdaad een gewetensvraag die ik me ook wel eens afvraag.
Zelfde als met mijn bodyprotector. Die heb ik alleen aan met crossles of cross. Dan vind ik hem helemaal niet vervelend zitten. Toch doe ik hem in het bos, in de bak of met springen nooit aan.

Ik zou wel een helm op doen op de fiets als ik zou sportfietsen trouwens.
Maar verder moet iedereen zelf weten wat ze doen :D .

Best een goede vraag.

Net zo als jezelf afvragen waarom alles op en om het paard moet blingblingen, maar waarom het in het gewone leven als ordinair wordt gezien. (Oke, dit is wel offtopic, mar toch :+ )

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:00

Overigens lijkt het ook zo ( correct me if I’m wrong ) dat in de echte gevaarlijke takken van de sport de caps niet zoveel franje hebben

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:04

Comfort, veiligheid en looks vind ik een belangrijke combi.

Kan kiezen uit een GPA / Uvex / Charles Owen custom / Kep Italia.
Vroeger zo'n lelijke Casco cap met van die gleuven, net zo'n wielren helm eigenlijk, gehad. Als het niet mn smaak is dan zet ik zo'n ding ook liever niet op en nee dan ga ik ook niet rijden. Want met cap op rij ik alleen maar.

Heb wel echt op de veiligheidsnorm gelet want een nieuw hoofd zonder deuken kan ik niet online of in de winkel kopen. En nee mijn caps zijn geen circusattractie {:}

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:08

Ik heb een normale cap. Kostte me 69,95.
Naar mijn idee zijn ze allemaal dezelfde eisen dus waarom eentje kopen van 600 euro?
Helmen mogen wat mij betreft ook op de fiets verplicht worden. Scheelt een hoop hersenletsel

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:19

purny schreef:
Ik heb een normale cap. Kostte me 69,95.
Naar mijn idee zijn ze allemaal dezelfde eisen dus waarom eentje kopen van 600 euro?
Helmen mogen wat mij betreft ook op de fiets verplicht worden. Scheelt een hoop hersenletsel

Waarom niet? Als iemand die van 600 mooier vindt ;) Wie ben jij om daar wat van te vinden?