Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:53

sassefras schreef:
Noodgedwongen dus moeten stoppen op de vluchtstrook, waar de trailerchauffeur paard uit zijn benarde positie kon halen door de voorstang los te halen

waarom stoppen op de vluchtstrook ??? wat er gebeurt gebeurt er maar stoppen langs of op snelweg doe ik nooit :+

en voor ts peerd erin en rijden, komt vast goed

Hier sloeg een paard de achterklep + stangen uit de trailer op de snelweg, benen bungelden over de weg. Doorrijden dan maar? :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:56

Jester_ schreef:
Hier sloeg een paard de achterklep + stangen uit de trailer op de snelweg, benen bungelden over de weg. Doorrijden dan maar? :+

:)) :)) :)) :)) :))

In ieder geval tot de volgende afrit, pas over 10 kilometer en daarna wel op een parkeerplek stoppen die ruim én rustig genoeg is!

Jester_

Re: Paard verplaatsen wat NIET trailermak is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:59

Houd vanzelf op met trappelen als zijn benen eraf geschuurd zijn na 10 km :+

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:44

Janine1990 schreef:
sassefras schreef:
Noodgedwongen dus moeten stoppen op de vluchtstrook, waar de trailerchauffeur paard uit zijn benarde positie kon halen door de voorstang los te halen

waarom stoppen op de vluchtstrook ??? wat er gebeurt gebeurt er maar stoppen langs of op snelweg doe ik nooit :+

Je paard lekker laten zitten in een benarde positie met weet ik veel wat voor gevolgen van dien? Lekkere eigenaar ben je dan :+
Zo eng is de snelweg echt niet en de vluchtstrook is ruim genoeg. Paard hoeft niet uit de trailer ofzo :')

ik ben best een aardige eigenaar hoor, maar als ze over de stang hangen pak ik toch echt liever een afrit verderop

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 00:46

Hier sloeg een paard de achterklep + stangen uit de trailer op de snelweg, benen bungelden over de weg. Doorrijden dan maar? :+[/quote]

das wel wat anders dan op of over een stang hangen he :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 02:48

sassefras schreef:

Hier ook niet hoor en als k voor dit soort bevrijdingen moet zorgen ga ik eerst bellen of ze een rijstrook willen afkruisen. Je gaat daar toch niet je leven staan wagen voor een knol zeker?
Als ik zou zien dat een ander dat deed gaat er ook een telefoontje uit

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:26

BarbaLala schreef:
Het antwoord staat al in mijn reactie, even beter lezen :)

Ik ben het wel met Froukje eens want ook ik zie geen antwoord op mijn vraag
Wat niet zeg je alleen
Maar daar wordt ik niet wijzer van

Ik doe bij de jonge paarden met weinig trailer ervaring ook 1 touwtje onder de stang door
twee kanten vast en dan 1 over de stang en 1 onder de stang langs
Ik zet ze niet heel kort vast maar ook niet heel lang
Ze kunnen nog een stapje achteruit
Kunnen hun hoofd naar het net brengen
Kunnen hun hoofd omlaag doen
Maar ze worden door het touwtje onder de stang belemmerd om hoog genoeg te steigeren om over de stang heen te gaan

Dus BarbaLala leg mij nou eens uit wat daar slecht aan is?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:32

Het lijkt me geen goede zaak alle worst case scenario's van stal te halen in dit topic.
Want gelukkig staan de meeste paarden redelijk probleemloos op de trailer en laten ze zich ook goed laden. Ieder paard begint onervaren, maar als de reis goed verloopt (dwz in een ruime stabiele trailer met een goede chauffeur die rustig rijdt) hoeft het absoluut niet traumatisch te zijn. Onze jonge paarden gaan in het voorjaar naar de opfok en in het najaar weer naar huis. Als er twee zijn gaan ze samen maar soms moet er ook wel eens eentje alleen. Volgens mij doen heel veel mensen dat zo. Dan heb je het dus over onervaren jonge paarden en ja, het gaat eigenlijk altijd goed. Geen gedoe, paard op de kar zetten, rijden en op plek van bestemming er weer uit.....
En als het een keer wat minder gaat: niet blijven klooien, goed nadenken waar het aan kan liggen (3 opties: paard, trailer, lader; en tijdens het rijden 4: de chauffeur.) en zorgen dat het de volgende keer wel goed gaat.

Anouk0804

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 13:21

Kendra schreef:
Het lijkt me geen goede zaak alle worst case scenario's van stal te halen in dit topic.
Want gelukkig staan de meeste paarden redelijk probleemloos op de trailer en laten ze zich ook goed laden. Ieder paard begint onervaren, maar als de reis goed verloopt (dwz in een ruime stabiele trailer met een goede chauffeur die rustig rijdt) hoeft het absoluut niet traumatisch te zijn. Onze jonge paarden gaan in het voorjaar naar de opfok en in het najaar weer naar huis. Als er twee zijn gaan ze samen maar soms moet er ook wel eens eentje alleen. Volgens mij doen heel veel mensen dat zo. Dan heb je het dus over onervaren jonge paarden en ja, het gaat eigenlijk altijd goed. Geen gedoe, paard op de kar zetten, rijden en op plek van bestemming er weer uit.....
En als het een keer wat minder gaat: niet blijven klooien, goed nadenken waar het aan kan liggen (3 opties: paard, trailer, lader; en tijdens het rijden 4: de chauffeur.) en zorgen dat het de volgende keer wel goed gaat.

Dankjewel! Al die scenario’s wordt het niet beter van idd. Ik heb toevallig een nieuwe stalgenoot met een trailer en heb gelijk gebruik gemaakt van die trailer haha! Ik heb flink geoefend en hij loopt er zonder problemen op! Morgen ga ik zeker nog een keer oefenen en dan misschien ook een stukje rijden. Ben echt mega blij dat hij zo braaf er op liep.

Voor de mensen die zeiden dat ik het niet zelf moet doen. Heb ik wel gedaan en dit ging super. Mij vertrouwd hij. Andere mensen loopt hij niet goed met mee. Iemand anders probeerde het ook en die kreeg hem met geen mogelijkheid de trailer op en bij mij was hij vrij relaxed!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:25

Anoukwander schreef:
Dankjewel! Al die scenario’s wordt het niet beter van idd. Ik heb toevallig een nieuwe stalgenoot met een trailer en heb gelijk gebruik gemaakt van die trailer haha! Ik heb flink geoefend en hij loopt er zonder problemen op! Morgen ga ik zeker nog een keer oefenen en dan misschien ook een stukje rijden. Ben echt mega blij dat hij zo braaf er op liep.

Voor de mensen die zeiden dat ik het niet zelf moet doen. Heb ik wel gedaan en dit ging super. Mij vertrouwd hij. Andere mensen loopt hij niet goed met mee. Iemand anders probeerde het ook en die kreeg hem met geen mogelijkheid de trailer op en bij mij was hij vrij relaxed!

Fijn dat hij er zo opliep! Dan zal de rit ook niets bijzonders zijn, mits de chauffeur normaal rijdt. :)

Te veel oefenen kan ook een keerzijde hebben, heb ik helaas meegemaakt. Ik zal de details nu besparen, maar dat ging om een paard met een serieus laadprobleem en ik die serieus onzeker werd daardoor. Hij laadt nu prima hoor, geen enkel probleem mee. Ik moest het gewoon leren geloven.

Maar ik wil je meegeven dat wanneer je oefent, je dit met zekerheid blijft doen en vertrouwen. Wees niet verrast dat hij er 'weer' op stapt. Verwacht juist dat hij er op stapt, corrigeer hem wanneer hij het niet doet. (zonder hem in tweeën te slaan, want dat helpt niets) Dan komt het volgende week ook goed!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:28

Vind het grappig hoeveel mensen zeggen, gewoon erop zetten. Mijn merrie deed vorige keer op de kliniek zo moeilijk, terwijl ze er thuis gewoon op liep. Waarschijnlijk van de stress, maar ja ze moest toch echt mee naar huis?

Uiteindelijk met 4 man en de longe erachter, wortels, biks, ... gewoon achteruit lopen was het enige wat ze nog wou doen. Nu hebben we de 2 keren erna ook standaard met de longe moeten laden en 1 keer ook iemand die haar langs achter toch echt flink vooruit moest 'jagen' met een bezem. Vanaf dat een paard staakt en achteruit begint te lopen heb je jammer genoeg echt niet meer zo veel te zeggen, en dan kan je zo rustig doen als je wilt bij de mijne, maar vooruit gaat echt niet meer gebeuren :+ . Wil nu binnenkort wel gaan oefenen met rustig laden maar ja, als je daar op de kliniek staat moet ze er toch echt terug in.

Dus moest ze echt vreselijk moeilijk doen, zo dicht mogelijk bij de klep, longe vastmaken aan 1 kant van de trailer, voorzichtig om het paard heen lopen en de lijn achter haar billen laten hangen, dan aan de andere kant van de trailer zachtjes druk geven. Vaak is dit voor paarden genoeg om er in te gaan. Mijne heeft dan toch nog wat meer overtuigingskracht nodig maar ja, zo gebeurt het wel in ieder geval vriendelijk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:31

k_m schreef:
Vind het grappig hoeveel mensen zeggen, gewoon erop zetten. Mijn merrie deed vorige keer op de kliniek zo moeilijk, terwijl ze er thuis gewoon op liep. Waarschijnlijk van de stress, maar ja ze moest toch echt mee naar huis?

Uiteindelijk met 4 man en de longe erachter, wortels, biks, ... gewoon achteruit lopen was het enige wat ze nog wou doen. Nu hebben we de 2 keren erna ook standaard met de longe moeten laden en 1 keer ook iemand die haar langs achter toch echt flink vooruit moest 'jagen' met een bezem. Vanaf dat een paard staakt en achteruit begint te lopen heb je jammer genoeg echt niet meer zo veel te zeggen, en dan kan je zo rustig doen als je wilt bij de mijne, maar vooruit gaat echt niet meer gebeuren :+ . Wil nu binnenkort wel gaan oefenen met rustig laden maar ja, als je daar op de kliniek staat moet ze er toch echt terug in.

Dus moest ze echt vreselijk moeilijk doen, zo dicht mogelijk bij de klep, longe vastmaken aan 1 kant van de trailer, voorzichtig om het paard heen lopen en de lijn achter haar billen laten hangen, dan aan de andere kant van de trailer zachtjes druk geven. Vaak is dit voor paarden genoeg om er in te gaan. Mijne heeft dan toch nog wat meer overtuigingskracht nodig maar ja, zo gebeurt het wel in ieder geval vriendelijk!

Een paard dat de trailer niet kent, kan je er zo op zetten ;)

Een paard dat de trailer kent en dan moeilijk gaat doen, dat wordt een ander verhaal ;) Ik ben helaas ervaringsdeskundige.
Wortels, appels, longeerlijnen etc. etc. Allemaal geprobeerd.
Gelukkig was de hulp van één persoon en het aftikken van een paar bankjes de oplossing. Nooit meer de ellende van het lokken en/of op de trailer dwingen.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:35

@Janine, ja klopt wel. Mijne liep zo de vrachtwagen op, daarna ook zo een B-vrachtwagen maar toen ze er terug weer op moest HO maar, want dat was toch echt niet zo leuk als gedacht :+

Nu vorige keer met een trailer gehaald en we konden wel rustiger laden, nog steeds paar keer er naast schieten en achteruit enz. Maar na 10 min stond ze er op zonder te hard te moeten jagen. Ging ze natuurlijk wel helemaal uit haar plaat toen het zeil vanachter dicht moest. :Y)

Maar dus ik vind een longe een vriendelijk hulpmiddel in ieder geval!

TS, fijn dat het goed ging!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:27

k_m schreef:
@Janine, ja klopt wel. Mijne liep zo de vrachtwagen op, daarna ook zo een B-vrachtwagen maar toen ze er terug weer op moest HO maar, want dat was toch echt niet zo leuk als gedacht :+

Nu vorige keer met een trailer gehaald en we konden wel rustiger laden, nog steeds paar keer er naast schieten en achteruit enz. Maar na 10 min stond ze er op zonder te hard te moeten jagen. Ging ze natuurlijk wel helemaal uit haar plaat toen het zeil vanachter dicht moest. :Y)

Maar dus ik vind een longe een vriendelijk hulpmiddel in ieder geval!

TS, fijn dat het goed ging!!

Ik vind een longe ook geen onvriendelijk hulpmiddel hoor.
Ik weet alleen uit ervaring dat er ook paarden zijn die dit soort dingen steeds verder tegen je gaan gebruiken.

Gedrag dat ik dus ook liever in de kiem smoor, dus niet eerst allerhande andere noodgrepen aanrukken. Meteen vanuit de basis corrigeren. Vraag + drijvende kracht = voorwaarts. En geen enkele andere richting.

xAmbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:24

ik lees even mee :+ , zit namelijk beetje met hetzelfde.