tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:04

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:06

safina schreef:
Morrie schreef:
winterwaterimprovisatie en de bewoners, de stal is een inloopstal, dus de keuze is reuze!

Die ezel <3

niet op de foto te zetten, hij komt direct met die dikke neus tegen de lens aan..... *klik*

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:01

Meestal houden de paarden er zelf wel een gat in. Echter, snap ik wel dat het super vervelend is -10 graden, alles bevriest zo weer. Pff. Ik hoop al vast dat de winter snel voorbij is :')

tylando

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:03

Las net ergens van een dierenverblijf dat ze scheutje Roosvicee in het water deden tegen bevriezen. Ga het artikel zoeken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:05

ivm de oostenwind de speciekuip verplaatst naar een plek achter winddoek, was op een dun ijslaagje na helemaal leeggedronken, evenals de emmer in de stal. Mijn verwarmde automatische drinkbak is helemaal dood, de bak is niet eens meer warm. Hopelijk blijft de pomp het doen, als ik water moet hebben via de tuinslang, moet ik de pomp eerst resetten, anders heb ik een groter probleem.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:10

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:35

Helaas staat mijn water bak in de wind dus die is echt met 5 minuten weer dichtgevroren en met 10 minuten best al weer dike lag. Bak in uit de wind zetten is geen optie, dan gaat mevr. er mee spelen en creeert ijsbaan, zucht.... En er liggen 2 zoutwaterflesjes in, maar bij deze temperaturen werkt niets meer afdoende ook hele fles roosvicee niet, bevriest uiteindelijk ook (niet gebruikt overigens, fjord en klets suiker vind ik niet zo'n combinatie).

Voordeel is dat er meer mensen op stal staan en iedereen als ie er is even alle paarden met water afgaat, kost je tijd, maar dan hebben ze allemaal weer kunnen drinken, dus alle paarden blij en het gaat na het weekeind weer dooien.

Gelukkig nu wel in de melkstal nog 1 ontdooide kraan op het erf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:18

Siesjuh schreef:
Gypsy schreef:
Men neme gewoon minimaal 1 zelfstandig paard, die maakt een gat en daar kan de rest dan ook weer uit drinken. :D

Dit :') . Die van mij drukken gewoon een hoef er in als het bevroren is. Maar bij mij doen ze ook aan 'tanken'. Ze schuiven hier ik weet niet hoeveel liters naar binnen, om vervolgens de rest van de dag niet meer bij de waterbak in de buurt te komen.

Hier juist niet. Ik zie 'm heel regelmatig met z'n voet het wak weer openrammen (of er op ademen/aan likken, afhankelijk van z'n geduld en mate van ijsvorming) en dan een beetje drinken. Minder dan anders. Maar wel vaker. Door de frequentie houdt hij het wak ook beter bij. Mijn water zit in een speciekuip. Normaal gesproken heb ik daar 2 van staan maar mijn ruin (de ijsrammer van de twee) gebruikt alleen de linker en hij is natuurlijk niet zo dom om twéé wakken open te houden waarvan eentje speciaal voor mijn merrie. Hij is wel sociaal maar ook voor hem zijn er grenzen. Dus nu 1 bak in gebruik. Vanochtend was het iets dooi, het ijs (bovenkant en dun laagje langs de zijkanten) heb ik er maar even uit gehengeld. Waar een hoevenkrabber al niet handig voor is. Gisteravond waren de doppen van de jerrycans met water van thuis vastgevroren toen ik ermee bij de wei aankwam :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:22

Koper schreef:
Siesjuh schreef:

Dit :') . Die van mij drukken gewoon een hoef er in als het bevroren is. Maar bij mij doen ze ook aan 'tanken'. Ze schuiven hier ik weet niet hoeveel liters naar binnen, om vervolgens de rest van de dag niet meer bij de waterbak in de buurt te komen.

Hier juist niet. Ik zie 'm heel regelmatig met z'n voet het wak weer openrammen en dan een beetje drinken. Minder dan anders. Maar wel vaker. Door de frequentie houdt hij het wak ook beter bij. Mijn water zit in een speciekuip. Normaal gesproken heb ik daar 2 van staan maar mijn ruin (de ijsrammer van de twee) gebruikt alleen de linker en hij is natuurlijk niet zo dom om twéé wakken open te houden waarvan eentje speciaal voor mijn merrie. Hij is wel sociaal maar ook voor hem zijn er grenzen. Dus nu 1 bak in gebruik. Vanochtend was het iets dooi, het ijs (bovenkant en dun laagje langs de zijkanten) heb ik er maar even uit gehengeld. Waar een hoevenkrabber al niet handig voor is. Gisteravond waren de doppen van de jerrycans met water van thuis vastgevroren toen ik ermee bij de wei aankwam :=

Ik heb er nu ook maar 1 staan en ze in elkaar gezet (grote en kleine) om die reden en anders moet ik en de stalgenoten er 2 ijsvrij houden, maar ik had hem vanochtend echt helemaal gevuld en om uur of 3? Was hij echt leeg zag ik op de stal app (we doen als we op stal zijn rondjes alle paarden water geven), nu dus niet bevroren, gewoon op!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:24

ik had vandaag een giga lekkage, hele hok blank en hele bak blank: verwarmde automatische waterbak waarschijnlijk leiding gesprongen. Morgen komt er een pompman kijken of er nog iets aan te redden valt.
Helaas heb ik wel een soort ijsbaan in mijn paddock nu, waar mijn paard, toen het nog een waterballet was, vrolijk doorheen rende en uit ging drinken |o 8)7
Buurboer denkt dat de waterbak stuk is, wij denken dat de leiding gesprongen is.... ik heb alles maar afgesloten, alle stopkraantjes dicht gedraaid

Gelukkig wil de pomp nog steeds handmatig starten, dus kan ik speciekuipen vullen. Ik heb ze nu uit de wind staan en dan ligt er een dun laagje ijs op.

Mijn paard doet ook aan tanken na het hooi eten, 2 x per dag. Komt doordat ie vroeger ergens in pension stond waar ze 2 x per dag water kregen, denk ik.

Ik heb een soort kattenbakschepje waarmee ik prima het ijs uit de kuipen kan scheppen zonder water mee te nemen (kreeg ik cadeau bij een voerton bij de Welkoop :+ )

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:28

Het lukt nog steeds om het overdag in elk geval ijsvrij te houden. Twee cementbakken in elkaar gezet, en 's ochtends haal ik het ijs eraf, is vrij dun, en vul 25 a 30 liter warm water bij. En 's middags weer; dan ligt er geen ijs op. Bakken staan wel in de zon, en beschut. Ze drinken dus ongeveer 50 liter samen. Hun IBC bak is hopeloos bevroren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:29

Ik heb een zeef voor het ijsblokjesvissen.

Morrie, ijzers d'r onder laten tikken dan maar. Kunnen ze leren schaatsen.

Hoe veel paarden staan er Sjolvir? Die van mij zijn maar met z'n tweetjes, en slurpen nu samen ongeveer 30 liter weg per etmaal. Soms iets meer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:35

2 stuks.. Hepsie en Toobs staan overdag samen op het uitloopstukje van Heps, Toobs woont 's nachts in binnenstal, maar daar zijn de automatische drinkbakken ook bevroren.
Had niet verwacht dat ze hem zo snel leeg zouden drinken aangezien toen ik er was en ze ontijst en helemaal overnieuw gevuld had niet kwamen drinken, Heps uiteindelijk wel, maar paar slokjes en toen weer eten. Normaal heb ik 2 speciekuipen buiten staan, maar dan houden ze ze niet ijsvrij genoeg, met 1 bak, nog wat kans op ijsvrij.
Buurpaard had echt massief blok ijs, pffttt, die was heel blij met mijn wateractie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:39

Arm buurpaard. Mijn merrie houdt ook d'r bak zelf niet open dus die is ook afhankelijk van mijn ruin. Fijn dat jij en je stalgenoten elkaar kunnen helpen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:41

Koper schreef:
Arm buurpaard. Mijn merrie houdt ook d'r bak zelf niet open dus die is ook afhankelijk van mijn ruin. Fijn dat jij en je stalgenoten elkaar kunnen helpen :)

Niet zo'n assertief oudje :') , die fjord van mij smijt de waterton aan de kant als hij leeg is, zo van hint!!! Die lag dus vanmiddag ook elders.

Die van mij zijn inventiever en assertiever, die weten zelfs iets goeds uit noordoosten wind te halen, namelijk als het genoeg waait kan je net bij de plukjes van de buurman... (jammergenoeg gaat het een keer op en dan is je uitschuif nek echt niet meer voldoende).

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:45

Ah, zou het een generatieding zijn? Mijn merrie is bijna 28. Hoe oud is buurpaard?

Ik hoop dat mijn ruin het trucje leert aan mijn toekomstige veulen. Die zal dit soort dingen toch ook moeten kunnen. Mijn ruin heeft het denk ik gewoon in de begrazing geleerd terwijl mijn merrie altijd onder de mensen en 's winters op stal heeft geleefd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:48

buurpaard, weet niet precies, maar zou zomaar ook 28 kunnen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:48

Daar hebben we de oorzaak te pakken :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:56

SandravdB schreef:
Gisteren was het binnen paar uur weer bevroren, geen dikke laag maar wel al helemaal dicht

Ik heb altijd geleerd dat door iets met warm o lauw water erin te doen dat die dan eerder bevriest.
Of het waar is weet ik niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:02

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

Nee, warm water bevriest niet eerder dan koud water onder normale omstandigheden buiten. Daar moet je allerlei trucjes voor in een laboratorium uithalen...

Ik zeef de ijsschotsen trouwens gewoon met de vlasriek uit het water. Gaat lekker snel en je krijgt er geen natte handen bij...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:12

Oh, natte handen is inderdaad echt DÉ ramp, ik heb van de week al een paar keer vloekend staan huilen. Vanochtend toen ik het water uit mijn kannetjes in de bak goot waaide het weg. Ik heb me toch staan klungelen om het binnen de randen en niet op mij te krijgen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:24

Ik heb standaard een vergiet liggen, een metalen van de ikea. Maak t ijs stuk en vis daarna de stukken eruit, merk dat t zo minder snel vastvriest.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:26

Ik vervang elke dag het water en leg er voor de nacht een dikke laag hooi/stro op, 's ochtends haal ik het grootste deel eruit & de rest van de dag trekken ze hun plan! Vriest wel een beetje terug dicht, maar dat dunne laagje breken ze zelf wel terug open met hun hoef :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:30

net nog even geweest om toch maar de stekker uit de pomp te trekken voor de zekerheid (dat ding leidt een eigen leven, lijkt het) en er was stevig gedronken, even het ijs eraf geschept.
De heren stonden allebei in de stal, daar hangen ook de hooinetten. De ezel komt met deze wind echt de stal niet uit, Morrie wel, je weet nooit of er nog een appeltje te scoren valt tenslotte....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:34

Ik heb net weer even met kokend water de waterbakken vlot getrokken :D De leidingen hebben verwarming, maar de lepels en de ventielen vriezen helaas alsnog vast. En één van de paarden laat altijd het waterbakje helemaal vol staan, dus daar gaan een volle ketel kokend water aan op om eerst die klomp ijs er uit te halen. Maar goed, ik heb alle faciliteiten bij de hand, dus twee keer water koken en het is weer geregeld.