Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Jong paard wil met geen mogelijkheid bit in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:57

Wellicht moet je niet te veel aannemen en gewoon reageren op de vraag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:57

Ayasha schreef:
Hier hetzelfde. Halster steekt ze haar neus zelf in. Dus ze weet het heus wel. :) En in den beginne deed ze niet moeilijk met bit tot het haar één keer lukte en toen waren we vertrokken. Ik ben een stukje jonger dan u maar heb ook al mijn deel van moeilijke paarden gehad en ik ben normaal behoorlijk snel, maar zij is gewoon sneller... Ze staat nu bij mijn lesgever die jarenlang op een grote fokkerij gewerkt heeft en ik heb een paar keer gekeken hoe zij het doet maar zij is dus dusdanig snel dat ik haar letterlijk heb moeten vragen om het bij een ander paard trager voor te doen hoe ze het precies doet omdat ik het niet kon volgen op het tempo dat ze het bij mijn dame deed.. :') En dan doet de dame dus ook helemaal niet moeilijk... Dus ik heb nu de techniek gezien en nu is het oefenen op die techniek snel toepassen. := Bij mijn lesgever heeft ze die stress niet omdat het zo snel gaat dat ze letterlijk geen tijd heeft om die op te bouwen.. En dat is dus waar ik ook naar toe zal moeten en jij in dit geval ook vrees ik. :)
Bij sommige paarden moet je gewoon uitzonderlijk snel zijn.. Ongeacht hoeveel je er al op de teller hebt en dat je al sneller dan gemiddeld bent... Op een keer kom je eentje tegen waarbij het sneller moet..

Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn maar niet de manier waarop ik het wil. Ik zou dan constant het gevoel hebben dat ik mijn paard moet "vangen". Mijn uiteindelijke doel is dat hij het uit zichzelf accepteerd. Dan duurt het maar wat langer.

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:58

Orchidee14 schreef:
Sxnnelenix schreef:
Ik zelf heb hier nog nooit mee te maken gehad maar wel met andere dingetjes waar ik tegenaan liep. Daarin kreeg ik door dat als ik doorzet en ze uiteindelijk toegeeft, het de keren erop minder lang duurt voor ze toegeeft want immers daarna wordt ze beloont! Het hoeft echt niet ruig doorgedrukt oid te worden, blijven vragen tot je armen er bij wijze van spreken lam van worden. Lijkt mij dat ze het vanzelf toegeeft. Ze zal vast niet een week blijven staan daar :j

Ze is een hij :). Maar bedankt voor je reactie.

Hahaha ooooops, sterkte ermee in ieder geval. Moet vast goed komen!

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 18:59

Dat is mijn uiteindelijke doel ook. :) Maar daarvoor zal ze toch even hier doorheen moeten. :) Ik ga er van uit dat dit een fase is die over gaat eigenlijk. :) Gezien ze er voorheen nul moeite mee had. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:00

midgie schreef:
Miss een paar jaar wachten ??
Neem aan dat je nog niet gaat rijden met een 3 jarige en daar zeker nog 1.5 jaar mee gaat wachten , waarom dan nu al een bit in?

Heb ik gezegd dat ik er al mee ga rijden? En al zou ik dat doen dan is dat nog altijd mijn keuze. Als je voorgaande berichten had gelezen had je deze opmerking niet hoeven makwn. Ik heb namelijk al diverse keren aangegeven dat ik absoluut geen haast heb, alles spelenderwijs doe maar dat het wel een onderdeel van het leerproces is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:01

_/-\o_
Ayasha schreef:
Wellicht moet je niet te veel aannemen en gewoon reageren op de vraag. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:03

Polly schreef:
pleiada schreef:
Ik zou zowiezo wachten met een bit tot het paard uitgewisseld is en tot die tijd alles Bitloos doen..En daarbij je paard geeft heel duidelijk aan dat hij nu geen bit in zijn mond wil,waarom moeten paarden toch altijd precies doen wat wij mensen willen?Als je naar ze luistert kan dat ook enorme voordelen hebben he :)

Hoe vaak moet TS zeggen dat ze niet bitloos gaat proberen?

Even vaak als het paard moet zeggen dat die het bit op dit moment niet zo leuk vindt. :D

Het paard is nog net geen 3, volop in de tandenwisselfase dus. En het ene paard is hiervoor gevoeliger dan het andere. En misschien heeft die ook wel wat last gehad van de wolfskiesjes waardoor het bit synoniem is geworden voor ongemak. Ik zou het bit dus even uit de picture laten en binnen een paar maanden/een jaar nog eens introduceren.
Het dus even zonder bit proberen, wilt niet meteen zeggen dat je vanaf nu een permanent bitloos boscrosser moet zijn. Durf afstappen van het standaardbeeld en durf naar je paard luisteren wanneer die aangeeft zich ergens onprettig bij te voelen. Paarden trainen is geen spelletje waarbij je kunt winnen of verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:17

Even vaak als het paard moet zeggen dat die het bit op dit moment niet zo leuk vindt. :D

Dan heeft hij nog even te gaan want ik heb dat al meer gehoord dan dar ik hem geprobeert heb een bit in te doen.

Gini tussen het trekken van de kiezen en het bit in doen heeft 1.5 maand gezeten dus de kans is erg klein dat hij daar nog last van had.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:55

Nee, ik bedoel ook vooraf, als de wolfskiesjes er nog zaten. Dan kan het zijn dat het bit toch een beetje voor ongemak gezorgd heeft. Hoeft niet meteen echt pijn te zijn, maar gewoon een gevoel van 'als het daartegen komt voelt het toch niet heel fijn'. En het kan dat dat op het moment zelf niet zo een groot issue was (daarom dat die braaf bleef), maar nu die aan het wisselen is en waarschijnlijk wat gevoeliger in de mond is, wel besloten heeft te protesteren tegen het bit. En dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en nog even wachten met dat bit. Of het inderdaad heel vrijblijvend houden zoals eerder geopperd, bit in de voerbak of het even voor zijn neus houden, zelf laten vastnemen, maar hem ook de mogelijkheid geven het los te laten etc.
En als dat betekent dat je die tijd even bitloos aan de slag gaat met hem (aan de longe bv.), dan is dat toch een normale optie zonder dat je er 'voor moet zijn' of zonder dat je meteen je hele rijstijl moet omgooien en nooit meer met bit mag rijden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:15

Gini, voordat de kiesjes werden getrokken had hij nog nooit een bit in gehad. Ik heb juist eerst de tandarts laten komen voordat ik het ging proberen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:27

Ah, dat is niet duidelijk uit je openingspost. Maar goed, de rest van mijn bericht blijft dan nog wel relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:28

Gini schreef:
Ah, dat is niet duidelijk uit je openingspost. Maar goed, de rest van mijn bericht blijft dan nog wel relevant.

Klopt. Ik heb het wat onduidelijk in de openingspost staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:13

Gini schreef:

Er is natuurlijk ook nog altijd een kans - ook al komt deze niet vaak voor - dat er echt een hele goede reden is dat het paard het bit niet in wil.
Ik moest toen ik dit las ineens denken aan het paard van een vriendin van mij. Die heeft ze jong gekocht, gekeurd en alles. Maar met rijden vervelend met het hoofd en bit in doen.
Deze bleek een (oude) kaakfractuur te hebben waardoor ze pijn ervoer bij het rijden met bit.
Dit was niet aan de buitenkant te zien, maar kwam uit RX onderzoek naar boven. Zij is dus inderdaad bitloos gaan rijden. Puur uit noodzaak want een andere optie was er niet.

Het zou wel heel toevallig zijn, maar heb je dit soort gebreken al uitgesloten TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:16

Babootje schreef:
Gini schreef:

Er is natuurlijk ook nog altijd een kans - ook al komt deze niet vaak voor - dat er echt een hele goede reden is dat het paard het bit niet in wil.
Ik moest toen ik dit las ineens denken aan het paard van een vriendin van mij. Die heeft ze jong gekocht, gekeurd en alles. Maar met rijden vervelend met het hoofd en bit in doen.
Deze bleek een (oude) kaakfractuur te hebben waardoor ze pijn ervoer bij het rijden met bit.
Dit was niet aan de buitenkant te zien, maar kwam uit RX onderzoek naar boven. Zij is dus inderdaad bitloos gaan rijden. Puur uit noodzaak want een andere optie was er niet.

Het zou wel heel toevallig zijn, maar heb je dit soort gebreken al uitgesloten TS?

Dat is flink balen en ja, dan blijft er niets anders over. Ik heb dit paard al vanaf 5 maanden oud en ken hem al van dat hij 1.5 maand is. Ik weet dus precies wat er wel en niet met hem is gebeurt en dit soort dingen zijn gelukkig niet van toepassing.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:24

Ik ben fan van de rubberen bitjes van Trust. Mijn paard wil ook niet altijd makkelijk zijn bit in, maar sinds dit bitje gaat het veel beter. En bij het hoofdstel afdoen moet ik soms wachten tot die uitgekauwd is op zijn bit.
Misschien kan een bitfitter je nog helpen, al snap ik ook dat je daar in deze fase misschien niet op zit te wachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:37

Crealief schreef:
Ik ben fan van de rubberen bitjes van Trust. Mijn paard wil ook niet altijd makkelijk zijn bit in, maar sinds dit bitje gaat het veel beter. En bij het hoofdstel afdoen moet ik soms wachten tot die uitgekauwd is op zijn bit.
Misschien kan een bitfitter je nog helpen, al snap ik ook dat je daar in deze fase misschien niet op zit te wachten..

Ik misschien wel maar hij niet denk ik.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:47

Wij doen het bij onze jonge pony's zo: halster om.

Halster kennen ze natuurlijk al en ze zijn gelukkig nog net op mijn hoogte met het hoofd omhoog.
Dan heb ik een bilkoord van een deken met twee haken. Geen elastische maar een vaste band. Voordeel hiervan je kunt ze makkelijk op maat maken. Dit bilkoord haal ik bovenop een keer door het halster.

Maak aan de ene kan het bit vast en leg dan voorzichtig het bit tegen de lippen, duw zacht in de mond, bit erin en vastklikken aan de andere kant van het bilkoord. Deze kant van het bilkoord heb je wel vast gehad. Daarna rustig op maat schuiven.

Natuurlijk heb je van tevoren al wel een beetje gekeken wat passend is. Bit mag zeker niet op de tanden klappen dus ring vasthouden tot het goed zit. In jou geval bit met veel lekkers insmeren. Blijven belonen ook daarna. En het andere bit zoeken.

Voordeel van deze methode geen gedoe met neusriemen en een halster met bilkoord om vast te houden. Werkt bij ons prima. Vaak laat ik ze dan een poosje lopen in de wei.

Schuif bij het uithalen weer iets de druk van de riem af. Denk aan voortanden, dus niet te los. Klik bit los, hou de bitring vast en laat de pony het zelf uitdoen. Belonen, belonen, belonen, met lekkers en stem.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:48

Orchidee14 schreef:
Gini schreef:

Klopt. Ik heb het wat onduidelijk in de openingspost staan.

TS vermeld een heleboel dingen niet echt duidelijk.
Op 4 oktober 2017 als het paard al 2 bijna jaar en 6 maanden is schrijft zij.
Orchidee14 schreef:
Vastzetten, trailerladen, hoefsmid, gelukkig allemaal geen probleem. Al mee begonnen met oefenen toen hij nog bij mama stond. In de opfok regelmatig even de voeten opgetild. Heb daar nu zoveel profijt van. Gisteren wormenspuit er in zonder problemen. Alleen dat bit blijft een dingetje
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1930755&p=98093450#p98093450

Het bit probleem is er nu 4 maanden

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:11

Probeer eens een 'appeltjesbit', zo'n kunststofstangetje met appelsmaak. Dat is niet hard of koud. Zelfs als het geen smaak meer heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:15

Hevonen schreef:
Probeer eens een 'appeltjesbit', zo'n kunststofstangetje met appelsmaak. Dat is niet hard of koud. Zelfs als het geen smaak meer heeft.

Bedankt voor de tip maar heb je mijn openings post wel gelezen? Ik heb een appelbitje voor hem. Daar zijn juist alle problemen mee begonnen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:41

Ik zou dus voor een myler gaan
Merk dat veel paarden die zo aanpakken ...
Moest het niet perse Engels bit zijn kun je naar een Billy allen kijken
Vele malen goedkoper ...
Mijn merrie werk ik aan de hand en op de grond met klicker principe
Dit werkte ook met een bit
Als touch target gewoon aanraken
En t oppak eraan koppelen
Netjes bit in
Klik en koekje ...
Of bit op je hand en koekje laten pakken
Evt met touch en klik eraan gekoppeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:44

Dank je wel Zinzi_jewel

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:01

Appelbitjes hebben vaak of krijgen vaak scherpe randjes dus zijn helemaal niet fijn.. zou dus gewoon opzoek gaan naar een makkelijk dubbel gebroken trensde waarin je in t begin mee begonnen bent.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:06

Als je je paard vraagt om zijn mond open te doen zonder de aanwezigheid van het bit, snapt hij dit dan wel? Dat is waar het bij mijn paard in lag: ze snapte het gewoon niet, en dan de toevoeging van een bit erbij zorgde ervoor dat ze in paniek raakte omdat ze niet meer wist wat ze moest.

We hebben het in stapjes gedaan. Eerst leren mond open doen op makkelijke aanwijzing zonder bit, dat rijkelijk belonen, en pas als dat soepel ging, het bit er weer bij betrekken. Daarna was het hele probleem weg.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:10

Wat ik deed met een jong paard die voor het eerst bitje in moest was bit aan een kant losmaken, dan mond open maken en hem er voorzichtig en snel in doen en dan vastmaken en belonen