Lastig trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:01

Jouw Rio is me er een zeg _/-\o_ ik vind hem briljant. Jullie passen echt bij elkaar. Ik kan je Annemarie aanbevelen. Ik las dat je geen oefenmateriaal hebt maar ik vroeg me af hoe hij zou reageren als hij door een ander ingeladen wordt en die dan weggaat, en dat jij dan ook niet in de buurt bent! }:)
En in het kader van symptoombestrijding: een ander laten "rijden" en jij en rio een Ipad en samen facetimen zodat hij zich niet alleen waant. Nu even zonder gekheid, ik zou pas gaan trainen als je zelf kunt blijven oefenen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:04

Wij hebben een vreselijke sloper op stal! Die kan eigenlijk niet alleen op langere afstanden.

Twee jaar terug naar het Friese paarden kampioenschap in Kootwijk, heenreis alleen is niets aan de hand. Paard zo rustig als wat.
Na het rijden werd hij lastig, even een paard van een kennis erbij op de trailer want dan was hij rustig. Daar nog eventjes rondgehangen en toen naar huis. (goede 170km)
Paard van kennis er weer af, klep dicht smijten en gassen. Gelukkig hebben we een flinke auto, dus zit je zelf niet te schudden in de auto. Godzijdank hebben we ook een camera in de auto. *\o/*
Die registreerde dat paard na een half uur met z'n voorbenen over de stang hing. Rotpaard :+
Dus wij kennis gebeld (die ook weer onderweg was), paard er weer bij op gezet bij de eerste de beste afslag. En toen was het klaar.
Dat paard sloopt zoveel, en het is uit pure verveling. Hij sloopt gelukkig geen dekens.
Oplossing: Niet alleen op zulke lange afstanden.

Ander paard heeft een trailerlaad probleem. Gehad. Na een paar maanden speelde het weer op, en constateerden wij op de camera dat de ketting van de trailer te kort was voor hem. In de bochten (hoe langzaam we ook reden) hing hij compleet aan de ketting. Sinds hij flink lang vast staat, is er niets meer aan de hand, maar dit had wel ervaring nodig voor hem. Hij moest dit meerdere keren meemaken om te weten dat het niet meer een vervelende ervaring was. Hij hecht niet aan andere paarden, dus zal zich daar ook niets van aan trekken.

Zo te lezen ken je je paard goed genoeg. Maar is er gewoon weinig trailerervaring van jullie samen.
Mijn ervaring is dat de meeste paarden die staan te slopen in een stilstaande trailer, hier rap mee ophouden als je gaat rijden. Dan hebben ze hun focus nodig voor andere zaken.
Ik zou het daarom vooral heel vaak gaan proberen en oefenen. Zet je paard maar volledig in de bescherming. En hang een camera in de trailer (met microfoon!)!!! Hier is zó veel uit af te leiden! Daarbij kan je gewoon tijdig de rust weer opzoeken. Eventueel rij je er met een tweede trailer achteraan met daarin een ander paard. Just in case.

Afgelopen zaterdag hebben wij twee jonge hengstveulens opgehaald, rit van ruim een uur... Beide waren in hun leven welgeteld 1 keer op de trailer geweest. En liepen er heel gemakkelijk op. De ene stond wel flink te schrapen, maar dit hield op zodra we gingen rijden.

Die camera is wat mij betreft echt een uitstekend middel om op weg te gaan met een minder ervaren paard. Je kan je rijgedrag aanpassen wanneer je dit nodig acht, je ziet hoe het paard zich gedraagt en ziet/hoort wat triggers zijn. Veel gehoord is dat paarden liever schuin staand vervoerd worden. Dit is wetenschappelijk onderzocht. Je kan op een camera zien of hij er naar neigt om schuin te gaan staan etc. Je doet informatie op, die je anders niet op doet én geeft je paard een extra ervaring, waarna jullie weer verder kunnen werken.

Je kan zoveel situaties gaan nabootsen, maar een rijdende trailer is niet na te bootsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:13

Whizz schreef:
Jouw [***] is me er een zeg _/-\o_ ik vind hem briljant. Jullie passen echt bij elkaar.

Fijn, dank je... :')
Toen ik hem ophaalde bij de handelaar was het eerste probleem dat hij de laadklep niet op wou, ook niet als de chauffeur of handelaar het zelf probeerde. Dus heb ik het toch maar over genomen en hem met veel tijd en voetje voor voetje het laadruim in gekregen tot hij vastgezet kon worden tussen de schotten met de neus aan het hooinet. Vanaf toen was alleen het alleen staan nog een probleem.
We hebben dus al wel het een en ander overwonnen (het niet willen laden), maar het moeilijkste probleem van het alleen stil blijven staan op de wagen zit er waarschijnlijk nog steeds.

Fijn om te horen dat Annemarie een aanrader is voor dit probleem. En voor [***] dan gewoon een joystick monteren zodat hij Howrse of StarStables kan spelen vanuit het laadruim of zo... :D

@ Janine: Die kettinglengte vind ik wel frappant, voor dat soort dingen is een camera inderdaad ideaal. Wij hebben ook alleen maar gereisd met camera aan boord, maar zoveel hebben we nou ook weer niet gereisd. ;)
Toen we hem ophaalden was de eerste ingeving van de chauffeur ook om gewoon te gaan rijden omdat hij dan wel zou kalmeren, maar het probleem was dat we het laadruim niet uit kwamen omdat hij dan al over het schot hing met een of twee benen. En dat risico vond zij (begrijpelijk) te groot. Het gewoon wegrijden zie ik op zich wel als iets om in het achterhoofd te houden, maar dan moeten we wel eerst zover zijn dat we de auto/cabine kunnen bereiken en dat is op dit moment met een alleen staande [***] waarschijnlijk al een paar stappen verder gedacht dan waar we nu zijn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:17

xyzutu2 schreef:
Gini schreef:
Mijn paard heeft nooit de trailer gesloopt. Ik heb een periode dagelijks getraind met de trailer. Ik heb geen eigen trailer en geen trekauto.
Waar een wil is, is een weg. :j

Ah, dan snap ik je antwoord beter. :)

Zou je even kunnen verduidelijken waarom mijn antwoord dan blijkbaar minder relevant is?
Oprechte interesse overigens, als ik iets stoms zeg wil ik dat ook graag weten. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:21

Ik bedoel er ook vooral mee te zeggen dat het reizen voor paarden ook echt individuele voorkeuren kent. Sinds we een nieuwe trailer hebben, reist hij nog makkelijker. Maar we weten ook dat dit qua vering wel een erg luxe trailer is. Maargoed... :$ NIet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Voordeel van minder goed verende trailer is dat het paard zelf wat meer moeite moet doen :P Dus minder tijd voor gerotzooi ;)

Ik weet niet in wat voor soort vrachtwagen jullie destijds hebben geladen. Maar het voordeel van een trailer is dat je er aan de voorkant uit kan. ;) Dat is best fijn. In dit geval zou ik dan de auto stationair laten draaien en met meer mensen laden, zodat jij als enige nog uit de trailer en in de auto hoeft te stappen. Dit is iets dat je zo snel kan doen, naar mijn idee... En de trailer kom je echt wel uit, lijkt me. Ik kan me voorstellen dat het vanuit bepaalde vrachtwagens wat lastiger is.
Wel zorgen dat de chauffeur al achter het stuur zit natuurlijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:28

Gini schreef:
Zou je even kunnen verduidelijken waarom mijn antwoord dan blijkbaar minder relevant is?
Oprechte interesse overigens, als ik iets stoms zeg wil ik dat ook graag weten. :)

Ik heb even mijn posts teruggelezen, maar waarom vind jij jouw antwoord minder relevant? Ik schrijf dat volgens mij nergens.
Ik las jouw eerste post en dacht, ah mooi, iemand die al eens met dit probleem aan de slag is gegaan, want jij beschreef hoe je het aan zou pakken met [***]. Vandaar dat ik benieuwd was naar het hoe & wat. Toen verduidelijkte je dat je zelf eigenlijk geen ervaring met dit probleem had, las ik je post opnieuw en zag ik dat het inderdaad gewoon hypotheses waren, geen chte tried & tested adviezen.
Dat maakt jouw post niet irrelevant, maar het is gewoon een ander soort post dan de adviezen van iemand die zelf al een aantal dingen heeft geprobeerd met hetzelfde type paard, en aangezien ik je eerste post las alsof je je advies voor [***] op eigen ervaringen hiermee baseerde wilde ik graag weten hoe dat advies bij jullie in praktijk had gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:32

Janine1990 schreef:
Ik bedoel er ook vooral mee te zeggen dat het reizen voor paarden ook echt individuele voorkeuren kent. Sinds we een nieuwe trailer hebben, reist hij nog makkelijker. Maar we weten ook dat dit qua vering wel een erg luxe trailer is. Maargoed... :$ NIet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Voordeel van minder goed verende trailer is dat het paard zelf wat meer moeite moet doen :P Dus minder tijd voor gerotzooi ;)

En zo heeft elk voordeel dus z'n nadeel... Maak het nog maar even lastiger! :D

Citaat:
Ik weet niet in wat voor soort vrachtwagen jullie destijds hebben geladen. Maar het voordeel van een trailer is dat je er aan de voorkant uit kan. ;) Dat is best fijn. In dit geval zou ik dan de auto stationair laten draaien en met meer mensen laden, zodat jij als enige nog uit de trailer en in de auto hoeft te stappen. Dit is iets dat je zo snel kan doen, naar mijn idee... En de trailer kom je echt wel uit, lijkt me. Ik kan me voorstellen dat het vanuit bepaalde vrachtwagens wat lastiger is.
Wel zorgen dat de chauffeur al achter het stuur zit natuurlijk :P

Ja, toen zag ik ook echt wel het nadeel van een vrachtwagen, want deze had de laadklep aan de achterkant en dan bind je dus je paard vast, zet hem tussen de schotten, vervolgens moet je eerst de twee hekken bovenaan de laadklep dichtmaken, dan de laadklep zelf dichtmaken en dan naar de cabine rennen voor je weg kunt, daar gaan echt minuten verloren als je voor het 'snel weg' systeem kiest. Trailer met deurtje aan de voorkant is dan ideaal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:54

xyzutu2 schreef:
Ik heb even mijn posts teruggelezen, maar waarom vind jij jouw antwoord minder relevant? Ik schrijf dat volgens mij nergens.
Ik las jouw eerste post en dacht, ah mooi, iemand die al eens met dit probleem aan de slag is gegaan, want jij beschreef hoe je het aan zou pakken met Rio. Vandaar dat ik benieuwd was naar het hoe & wat. Toen verduidelijkte je dat je zelf eigenlijk geen ervaring met dit probleem had, las ik je post opnieuw en zag ik dat het inderdaad gewoon hypotheses waren, geen chte tried & tested adviezen.
Dat maakt jouw post niet irrelevant, maar het is gewoon een ander soort post dan de adviezen van iemand die zelf al een aantal dingen heeft geprobeerd met hetzelfde type paard, en aangezien ik je eerste post las alsof je je advies voor Rio op eigen ervaringen hiermee baseerde wilde ik graag weten hoe dat advies bij jullie in praktijk had gewerkt.

Ja, ik moet zeggen dat ik al twijfelend naar de berichten aan het kijken was van bedoelt ze dit nou zo of zo. Ben dus blij dat ik het gevraagd heb, want nu heb ik het duidelijk. :)
Maar nee, inderdaad, mijn reacties zijn niet gebaseerd op ervaring met trailerslopers, maar puur op meedenken en vergelijken met andere situaties waarin paarden niet reageren zoals je zou willen. Daarmee dat ik het een heel interessant topic vind dat buiten mijn huidige kennisveld reikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:03

Ook buiten het mijne hoor, vandaar dat ik dit topic maar heb geopend. Ik heb helaas alleen ervaring met het probleem, niet met de oplossing.
De conclusie is bij mij nu wel dat lessen op dit moment waarschijnlijk nog geen zin heeft zolang ik zelf geen oefentrailer heb.

danzzz

Re: Lastig trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:15

Zo zie je maar hoe simpel misverstanden uit de wereld worden geholpen. Pluimpje Gini en Xyzutu

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:59

Je kun je probleem wel bij Annemarie voorleggen en dan vragen of het zin heeft dit proberen op te lossen zonder dat je zelf daarna veel kan oefenen.

Is zelf even een oude ( wel veilige) trailer kopen om te oefenen geen optie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:38

Dan moet ik ook wel even de bijbehorende auto kopen, want ik als je dit echt dagelijks zou moeten oefenen dan kan ik daar niet elke dag iemand anders voor laten optrommelen. ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 08:24

Ik weet niet of je een stevige muur hebt bij je stal?
Optie zou dan zijn een trekhaak aan die muur bevestigen. Gebeurd vaker en dan heb je geen auto nodig om te oefenen :)