Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: Trailer, B-rijbewijs.. hoe zat het ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:56

En daarentegen kreeg je tot een bepaalde tijd je E gratis bij je rijbewijs. Dus er rijden nog altijd best wat mensen rond met een E, die dus legaal een heleboel mogen trekken, maar daar nooit examen voor hebben gedaan.

Sterker nog, doordat rijbewijzen nooit verlopen heeft mijn vader heel lang nog vrachtwagen mogen rijden, hoewel hij dat al jaren niet had gedaan..

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:57

Maar dan moest hij wel bij elke verlenging een medische keuring voor groot rijbewijs dus dat is elke zoveel jaar een bewuste keuze geweest

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:58

Polly schreef:
Maar dan moest hij wel bij elke verlenging een medische keuring voor groot rijbewijs dus dat is elke zoveel jaar een bewuste keuze geweest

Klopt. En ook een bewuste keuze om hem eraf te halen. Was teveel gedoe en hij gebruikte 'm toch niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:01

Vanaf 1984 kreeg je E er niet meer bij... dus de meeste ruiters hebben geen standaard E en moeten (als ze een 2 paards hebben) sowieso E hebben.
Ik weet ook van mensen dat ze E hebben hoor; maar hoe ze die in vredesnaam gehaald hebben?!

Ik ben gezakt voor E omdat ik te hard langs een fietser reed (reed net 50 op een 60 km weg, en had met max 40 langs de fietser moeten rijden; ondanks dat ik er ruim omheen kon/reed).
Kreeg wel complimenten voor mijn bijzondere verrichtingen (2 stuks) en mijn gedrag in de woonwijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:02

LoveBodin schreef:
Polly schreef:

Klopt. En ook een bewuste keuze om hem eraf te halen. Was teveel gedoe en hij gebruikte 'm toch niet.

Hij blijft dan wel bij het RDW staan.
Mijn man had dat met C; bij verlenging jaren terug bleek hij een medische verklaring te moeten hebben en dat niet gedaan.
Heeft hij nu wel weer gedaan en heeft C er weer op staan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:14

Resistance schreef:
Zal ik even een foto van m'n theorieboek maken! :) Daar staat het precies in.

Nu precies.

Mijn rijschool geeft me natuurlijk geen oud boek in het pakket mee.
B rijbewijs is de aanhang 750 kg.

Heb even gescreend van internet.

Afbeelding

Meeste mensen die ik ken halen nog extra rijbewijs voor het trekken van een trailer zodat ze daar dus niet mee in de knoop komen te zitten. Maar snap dat het misschien nogal duur is. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:17

AlwaysH - even de tweede bullet ook lezen. Met B-rijbewijs mag je een trailer trekken die meer dan 750 kg weegt als de trailer sámen met de auto onder de 3,5 ton blijft. Aangezien normale auto's zelden 2750 kg wegen (lees: MTM van 2750 kg) mag je dus rúimschoots zwaardere trailers dan 750 kg trekken met B.

Maar weegt (lees: MTM) jouw B-rijbewijs auto 3500 kg dan nóg mag je er altijd die 750 kg achter hangen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:46

Ibbel schreef:
AlwaysH - even de tweede bullet ook lezen. Met B-rijbewijs mag je een trailer trekken die meer dan 750 kg weegt als de trailer sámen met de auto onder de 3,5 ton blijft. Aangezien normale auto's zelden 2750 kg wegen (lees: MTM van 2750 kg) mag je dus rúimschoots zwaardere trailers dan 750 kg trekken met B.

Maar weegt (lees: MTM) jouw B-rijbewijs auto 3500 kg dan nóg mag je er altijd die 750 kg achter hangen.

Dat staat er toch ook? :) Begrijpt dit blondje ook wel. :D

Edit: maar daarom snap ik de discussie niet helemaal aangezien je het toch gewoon kan lezen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:51

Je schrijft zelf:

AlwaysH schreef:

Dat is dus niet waar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:53

Ibbel schreef:
Je schrijft zelf:

AlwaysH schreef:

Dat is dus niet waar.

Het is wel waar. Je mag alleen ook onder de 3500 blijven in totaal plaatje. Ik las op de eerste pagina 850 kg, en daar reageerde ik op. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:54

Met B rijbewijs mag je een aanhanger van 1500 kg trekken met een Mazda 6. Waar of niet waar?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:54

kortom, ipv veel geld uit te geven aan dekjes, hoofdstellen, brokjes enz geef in een keer een paar honderd euro uit aan je e rijbewijs. Dan rijdjt je altijd safe EN verzekerd EN geen ingewikkelde rekensommen, terugkeuren etc!

Hoe vaak ik hier op bokt lees, ja maar ik ga maar een klein stukje.........uhm ja oke, maar je bent NIET verzekerd......

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:06

AlwaysH schreef:
Het is wel waar. Je mag alleen ook onder de 3500 blijven in totaal plaatje. Ik las op de eerste pagina 850 kg, en daar reageerde ik op.

We zitten op pagina 4 he? Heb je de rest ook gelezen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:23

En die 850kg klopte daar wel :)
Ging namelijk over laadvermogen.
Wanneer TMM van trailer bvb 1400 is, en je paard 550, dan mag je trailer niet zwaarder zijn dan 850, anders is die overbeladen.

Dat ging helemaal niet meer perse over wat de auto mocht trekken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:25

Ibbel schreef:
Met B rijbewijs mag je een aanhanger van 1500 kg trekken met een Mazda 6. Waar of niet waar?

Klopt, het is waar of het is niet waar :+

Er zijn nogal wat uitvoeringen van de 6, dus je moet het per auto bekijken.

Als je met 1500 kg de TMM bedoelt: sommige Mazda 6's hebben een TMM onder de 2000 kg, anderen TMM boven de 2000 kg.

Als je met 1500 kg het werkelijke gewicht bedoelt: Sommige versies mogen minder dan 1500 kg trekken, anderen 1500 kg of meer.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:30

connie64 schreef:
kortom, ipv veel geld uit te geven aan dekjes, hoofdstellen, brokjes enz geef in een keer een paar honderd euro uit aan je e rijbewijs. Dan rijdjt je altijd safe EN verzekerd EN geen ingewikkelde rekensommen, terugkeuren etc!

Hoe vaak ik hier op bokt lees, ja maar ik ga maar een klein stukje.........uhm ja oke, maar je bent NIET verzekerd......

Precies... 1x een investering en je krijgt zoveel nuttige lessen en adviezen over handig en veilig trailerrijden.
Je voelt je ook veel zekerder als je de weg opgaat (lees op Bokt ook dat mensen nauwelijks durven te rijden met trailer). Ik zou zeggen neem BE halen mee in je overwegingen. Het is zo makkelijk als je er nooit meer over na hoeft te denken, bijv. bij je keuze van een auto. Die keuze is vaak al lastig zat zonder het dilemma B met trailer. (Ik durf te wedden dat er een tijd komt dat je met paardentrailer altijd BE moet hebben, ergens vind ik het vreemd dat je met bijv. 100 kg meer wel een extra rijbewijs nodig hebt, met bijna dezelfde levende have....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:26

Van mij mogen ze lessen invoeren om te rijden met levende have hoor. Je E behaal je met een lege trailer achter je kont of met stille lading. Je rijstijl met zo iets is altijd anders dan wanneer je met paard of pony op pad bent.

En toch zie je er vaak met een paardentrailer stunts uithalen dat je bedenkt "hoe blijft die knol op zijn poten".

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:08

En eigenlijk zijn die kleine enkelassertjes juist moeilijker om te parkeren.
Dus ideale situatie is of aanhanger invoeren bij de basis of elke aanhanger, hoe groot of klein ook, een E

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:19

Optiwolk schreef:
En eigenlijk zijn die kleine enkelassertjes juist moeilijker om te parkeren.
Dus ideale situatie is of aanhanger invoeren bij de basis of elke aanhanger, hoe groot of klein ook, een E

Als we nou eens gewoon gaan handhaven op de regels en dat laten doen door agenten die de regels begrijpen, dan zijn we in no-time van het probleem af.

Een deel van het probleem zou best weleens in de loop van volgend jaar vanzelf opgelost worden, als ze de weegsystemen in de snelweg inderdaad gaan toepassen op alles wat erover rijdt......

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:30

denk er wel om dat het gaat om theoretische maximum massa, dus niet wat je daadwerkelijk hebt...ook op je auto zit een maximum belading en deze + leeggewicht + theoretische maximum massa van aanhanger bepaalt of het onder of boven de 3500 kg is. Die weegbruggen maken dus geen verschil hieromtrent.

Wanneer je dus je BE hebt, gaat het niet meer om het theoretische gewicht, maar om het daadwerkelijke gewicht, wat je achter je auto hebt hangen. (mag de auto het trekken) Dan kunnen weegbruggen weer handig zijn :).

Dit is in Duitsland, maar die regels zijn gelijk. Heb destijds overal heengebeld, douane, politie, alles...en iedereen zei wat anders. Heb nu net mijn BE gehaald (in Duitsland dus) dus ik zit sowieso safe nu. Kostte ca 500 euro (maar je moet hier in Duitsland 3 keer op landwegen gereden hebben, 1 keer autobaan en 1 keer 's nachts, dus bent sowieso 5 lessen verder).

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:42

Varekaj schreef:
Van mij mogen ze lessen invoeren om te rijden met levende have hoor. Je E behaal je met een lege trailer achter je kont of met stille lading. Je rijstijl met zo iets is altijd anders dan wanneer je met paard of pony op pad bent. En toch zie je er vaak met een paardentrailer stunts uithalen dat je bedenkt "hoe blijft die knol op zijn poten".

Dat is zeker waar Varekaj. Met paard zul je voorzichtiger moeten rijden in bepaalde situaties, meer anticiperen enz. Ik zag ooit op een show een auto met trailer en paard, en de achterkant open. Toen zag je hoe het paard toch niet zo rustig stond als je zou denken, stond vaak zijn evenwicht te bewaren. Dat beeld blijft me altijd bij en heeft invloed op mijn rijden gehad. Ja wat zie je soms, enorm vlot rijden ook in bochten (lekker sportief?....), hard remmen, ff nog inhalen.... brr. Wie weet hoeveel paarden daarna denken 'ga jij er zelf maar in, ikke niet'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:18

Ik heb een camera in de trailer en pas mijn rijstijl daar op aan. Als het nodig is rij ik dus echt als een debiel omaatje tegen 10 per uur door de bocht omdat ik zie dat het daar achterin anders niet zo goed gaat.

Ik voel soms niet speciaal iets van de trailer maar zie wel dat paard gaat leunen of zich moet verzetten en evenwicht zoeken. Dus gevoel komt niet altijd overeen met wat er echt in je bak gaande is.