Leasepaard ziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:18

Babootje schreef:
Lease je bij een manege is het gebruikelijk dat als het leasepaard ziek of kreupel is, je "vervangend vervoer" krijgt aangeboden. Voor het leasen bij een manege ben je voor 3 x per week per maand ca 200 euro kwijt, waarbij je dan ook nog maar een uur per x kunt rijden. Je bent dan ook nog aan een aantal regeltjes gebonden en hebt ook in de regel niet de volledig vrije hand met het paard.

In dit geval is TS's dochter bijrijder voor een aantal dagen per week voor een vergoeding van 80 euro per maand wat - afhankelijk van de stalling - niet erg hoog is. Het woord "leasepaard" is ook niet helemaal op zijn plaats in dit geval. Als bijrijders deel je meer de "lusten" en de "lasten" met elkaar, voor wat betreft de rijderij.
Als paardeneigenaar draag je de kosten voor dierenarts, hoefsmid, hanarchement, etc etc. Dat even niet kunnen rijden omdat een paard ziek is, is voor haar dochter ook een leermomentje, want zo is het soms met een eigen paard. De kosten gaan door, maar rijden is er even niet bij.

Het ligt een beetje aan de situatie, maar stel, ik ben als eigenaar voor vakantie of werk tijdelijk in het buitenland of kan even niet naar mijn paard en het paard wordt ziek, dan zou ik het echt heel vervelend vinden als ik een bijrijder heb die meteen over geld begint omdat ze niet kan rijden, of betaald wil krijgen voor de verzorging. Zou denk ik voor mij ook een reden zijn om een andere te zoeken. Want, als je dat wil, zoek dan inderdaad een "echt" leasepaard voor 200 euro in de maand.
Ik begin om een aantal redenen niet (meer) aan bijrijders, maar er was er ooit 1 die zelf 3 weken met vakantie ging en vond dat ze dus die 3 weken niet hoefde te betalen. Daar ben ik dus ook vrij snel mee gestopt.

Is er sprake van langdurig uit de roulatie, ander verhaal natuurlijk.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:18

bruintje123 schreef:
Jotoma
Even inhaken op minder naar stal.
Genoeg paarden die vol Pension staan waar het niet op gaat.
Of juist tegenovergestelde aan huis.
Ik heb ze aan huis heb dan toch wel meer te doen dan die paar uurtjes die een bijrijder komt.

Dat is dan persoonlijk. Want als ik om welke reden dan ook minder naar mn paard kan/wil, heb ik een bijrijder die mn paard 3x rijdt én daar voor betaald. Ook in volpension is het dus in mijn voordeel.
Ook aan huis: ik ken veel mensen die door de extra tijd van gezin+onderhoud ze wel aan huis hebben, maar daardoor geen tijd/puf meer hebben om te rijden. Ook dan is die drie meer extra dus in het voordeel van de eigenaar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:21

@Babootje, maar wat ze least weten we niet, dus voor het zelfde geld betaald ze de hoofdprijs voor het gebodene.

@Xpenny: Helemaal mee eens. Door lichamelijke ellende heb ik de afgelopen jaren niet volledig (en zelfs een tijdje volledig niet) mijn paard kunnen rijden. Omdatik mijn paard wel in conditie wou houden heb ik een bijrijder en die betaal ik, want ik heb een dienst nodig en ben blij dat ik iemand heb die dat voor mij wil doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:33

3x in de week rijden is al 12x per 4 weken. Dat voor €80, dat lukt niet op een manege.

Ik heb een paar leasers gehad. Een meisje. Toen mijn pony langdurig kreupel was en zij heel goed kwam verzorgen (ook als ik niet kon) hoefde ze van mij niet te betalen al had het geld mij wel heel goed gepast vanwege de kosten.
Ik heb een "bijrijder" gehad die €10 parkeer betaalde. Wilde ze zelf op deze manier.
En ik heb een kijker gehad die wilde leasen en direct vroeg of ze moest betalen als ze niet kon rijden door ziekte oid. Die heb ik direct de deur gewezen. Paarden kunnen eenmaal ziek worden. Ik wil betrokken mensen op/bij mijn paardje hebben.

Ts, waarom verleasd ze het paard? Vanwege kosten? Of geen tijd?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:33

Oji,
Idd, de meeste zijn blij als, zoals in jouw situatie, je uit de brand wordt geholpen.

Ligt natuurlijk aan de ruiter, heb je een goede ruiter die zou ik ook nog betalen mocht ik niet meer kunnen rijden.
Maar er zijn ook genoeg kinderen die het top vinden om een paard te mogen rijden en verzorgen voor niks, aangezien zoals we allemaal weten paarden een dure hobby is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:52

Tuurlijk. Is ook zo. Als het gewoon de eigenaar tijdtechnisch niet lukt, en er is iemand die dolgraag wil helpen, dan denk ik, plezier voor 2...ieder heeft er zijn eigen voordeel van. De eigenaar de extra tijd en is deels ontzorgt. De bijrijder met het buitenkansje te kunnen rijden op een "eigen" paard als die het zelf nog niet kan betalen.

Zodra je bepaalde eisen stelt aan de capaciteiten van een ruiter en er echt van afhankelijk bent, kom je vind ik in ander vaarwater, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je daarvoor betaald.

Als je een bijrijder hebt omdat je als eigenaar anders het plaatje financieel niet rond krijgt, dan begeef je je op glad ijs.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:58

Jotoma.
Welk echte voordeel zou ik er aan hebben als eigenaar aan huis zijnde?
Als dat het paard wat aandacht meer krijgt?

De ruiter die het paard verbeterd zijn hier nog niet geweest.

Klusjes zoals stal mesten hoeft niet.

Ja ik vind het prettig voor mijn paard wat meer beweging. Maar noodzakelijk is het niet. Hij staat zomer en winter op droog grasland. Dus hij beweegt wel.

Soms stoort me dat wel.
Bijrijders die echt zo menen dat ze een grote hulp zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 15:59

Op mijn stalling kun je een paard leasen voor de volledige pensionkosten+hoefsmid,veearts,etc!!!! Dus net zo duur als een eigen paard,met dezelfde lusten+lasten. Als het paard dan langdurig onberijdbaar wordt dan stoppen de meesten met de lease. Dat is dan het voordeel boven een eigen paard want dan kun je niet stoppen.voor mij is dit niet zo geschikt want ik hecht me teveel aan een paard en kan hem niet missen ook al wordt hij ziek.En ik word er echt bazig over wat betreft de verzorging,waardoor voor mij een eigen paard beter is. Maar met leasen blijf je vrijer en hoeft minder zorgen te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:06

oji schreef:
@Babootje, maar wat ze least weten we niet, dus voor het zelfde geld betaald ze de hoofdprijs voor het gebodene.

@Xpenny: Helemaal mee eens. Door lichamelijke ellende heb ik de afgelopen jaren niet volledig (en zelfs een tijdje volledig niet) mijn paard kunnen rijden. Omdatik mijn paard wel in conditie wou houden heb ik een bijrijder en die betaal ik, want ik heb een dienst nodig en ben blij dat ik iemand heb die dat voor mij wil doen.

Inderdaad dat weten we niet :D :D

En in jouw geval heb je het ook wel over een heel andere situatie.

Dat schat ik in dit geval niet zo in. Ik "ruik" zo'n beetje een onervaren ruitertje met dito moeder en een brave pony/paard waar ze alles mee mogen doen.
Dat is ook heel wat waard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:06

Dat is commerciele lease neem ik aan anjali? Een stal/manege eigenaar die paarden verleased en waarbij dat een bron van inkomen is. Dat is heel wat anders als betalende bijrijder zijn bij een particulier vind ik.

ingvdh

Re: Leasepaard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:02

Niemand weet overigens precies wat het volledig verzorgen van TS inhoudt, voor het zelfde staat het paard volpension en is het een kwestie van medicijnen geven, borstelen etc.

Dat is natuurlijk heel anders dan als het paard op een doe-het-zelf stal staat en ze zijn elke dag een uur in de weer met stallen mesten, voeren etc.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:40

bruintje123 schreef:
Jotoma.
Welk echte voordeel zou ik er aan hebben als eigenaar aan huis zijnde?
Als dat het paard wat aandacht meer krijgt?

De ruiter die het paard verbeterd zijn hier nog niet geweest.

Klusjes zoals stal mesten hoeft niet.

Ja ik vind het prettig voor mijn paard wat meer beweging. Maar noodzakelijk is het niet. Hij staat zomer en winter op droog grasland. Dus hij beweegt wel.

Soms stoort me dat wel.
Bijrijders die echt zo menen dat ze een grote hulp zijn.

Nou ik ben bijv al twee jaar volledig uit de running door een aanrijding. In mijn geval heb ik het dus ook echt nodig dat iemand mijn paard rijd. :)
En beweging op gras kan voldoende zijn, maar als je graag je paard op conditie en wat rechtgericht wil houden, lukt dat niet zonder dat iemand er wat mee doet.
Dus ik denk zeker dat een bijrijder van grote hulp kan zijn, zo gauw het als hulp voor mij is, vind ik dat de bijrijder maar een kleine bijdrage hoeft te betalen.
Met beter worden bedoel ik ook echt zoals professioneel in training zetten :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:45

Maar de bijrijder die kan rechtrichten, dat geluk heb ik nog niet gehad.
Ik merk het ook elke keer als ik zelf daarna weer op stap.
Dat neem ik nog telkens voor lief, maar van daaruit wel mijn kijk er op.
En ik vraag dus geen geld. Want ik wil het getrut niet als het paard dan uit de running zou zijn door wat dan ook. Dan zou ik me daar ook niet schuldig over voelen.
Maar ik heb ook wel al vaker gedacht, misschien trek ik daarom alleen maar manege niveau aan.
Maar ik vind het juist te gek voor woorden om voor beter niveau wel geld te vragen.

Marvel

Re: Leasepaard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:02

@bruintje: maar dan zijn we het met elkaar eens :j misschien verwoord ik het onduidelijk, maar ik bedoel het wel zoals jij omschrijft!
En van die ene managebijrijder vind ik dat je of geen bedrag vraagt, of symbolisch zodat ze er een beetje serieus mee om gaan of ter compensatie van de 'afschrijving' van het harnachement dat gebruikt word :j
En voor beter niveau zou ik dus diegene betalen en zeker geen geld vragen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:06

Om wel geld te betalen moeten ze echt bewezen een paard naar hoger niveau kunnen rijden.
Dus dat ook al eens op andere paarden hebben laten zien.
En dat soort ruiters ben ik dan weer niet op zoek.

Wil een ruiter dat wel, dat kan, de mogelijkheid is er, het paard staat er, de auto met trailer staat er.
Ik sponsor dan door een paard beschikbaar te stellen inclusief passend tuig, maar niet in ook nog eens te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:07

Begrijp ik het goed dat ts hier de moeder is van degene die het paard bijrijd of leased?

Niet om het een of ander hoor, maar ik heb ooit eens iets soortgelijks aan de hand gehad met de moeder van mijn bijrijdster/verzorgster;
Ik vroeg niet eens een bijdrage, buiten met regelmaat een zak peen (die er trouwens niet echt kwam, maar goed) en toen presteerde de moeder het na een maand al als verwijt te maken naar mij, dat haar dochter maar weinig mocht rijden voor het werk wat ze deed (wat niet eens uitmesten was, maar wel even meehelpen met de paddock of wei poepvrij maken en poetsen vd paarden) en mijn paard en pony mankeerden nogal niet het e.e.a. wat dus direct duidelijk was gemaakt, ook had de betreffende ruiter helemaal nog niet genoeg ervaring voor een sensibel prive paard.
Het is dat op dat moment het meisje zelf haar mond opentrok tegen haar moeder, dat dit dikke onzin was, anders had dat op dat moment een direct afscheid betekent.

Ik wil maar zeggen, kijk uit wat je bewerkstelligd voor je dochter door hierover in gesprek te gaan, ik zou er ook niet direct vrolijk van worden als er tijdelijk niet gereden kan worden en er direct om reductie gevraagd gaat worden. Maar nu ben ik van het type dat als het langdurig wordt (2 mnd en langer) ik daar zelf wel iets aan zou doen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:17

Desiree1980 schreef:
We betalen 80 euro per maand. De eigenaar is er momenteel niet. De zorg nemen we ook 100% op ons. Het is niet dat ik niet wil betalen, maar ik denk dat het nog een poos gaat duren voor hij weer bereden kan worden. Daar betaal je toch voor. Of ik zit ernaast. Mijn dochter rijdt erop maar samen verzorgen we hem op dit moment.

Hoezo is de eigenaar er momenteel niet (vakantie of iets anders) en wanneer is die dan weer terug? En welke zorg neem je nu op je, en hoe veel dagen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:20

Thats_Me schreef:
Lease je om 3x te rijden volgens het contract? In dat geval kan er nu niet aan voldaan worden en is het een zeer terechte vraag of je wel zou moeten betalen of een deel zou moeten betalen. Al is natuurlijk communicatie alles. Dus ga in overleg met de eigenaar.

Dat vind ik dus ook.

Vraag ernaar bij de eigenaar en jullie nemen ook de zorg op jullie......eigenlijk moet de eigenaar jullie betalen voor jullie diensten.......

Daarom voor mij nooit iets moeten betalen om de zorg van een dier op mij te gaan nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:45

oji schreef:
Dat is commerciele lease neem ik aan anjali? Een stal/manege eigenaar die paarden verleased en waarbij dat een bron van inkomen is. Dat is heel wat anders als betalende bijrijder zijn bij een particulier vind ik.

Dat lijkt me ook. Maar als je bijrijder bent kun je ook niet dezelfde privileges verwachten (ic vervangend vervoer) als bij een leasepaard.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:25

Heel eerlijk? Ik snap echt niet dat mensen vinden dat je gewoon moet betalen. Ik zou als eigenaar al veel te blij zijn dat je in deze situatie de zorgen op je neemt :) Betalen voor een paard waar je niet op kan rijden vind ik dus belachelijk. Als ik zou door moeten betalen zou het voor mij een reden zijn om te stoppen met leasen.

Maar uit alle antwoorden blijkt wel dat ik in de minderheid ben, dus het is uiteindelijk maar net hoe je er zelf in staat.

Ik heb mijn paard dan ook echt voor het rijden. Natuurlijk, tutten geniet ik ook van, maar zonder rijden is voor mij de lol er snel van af. Voor in het vervolg lijkt het me wel dat je hier vooraf goede afspraken over moet maken :)
Ik heb zelf mijn bijrijder trouwens nooit laten betalen. Ze hielp me er ook heel erg mee, ik zou dat dus echt niet durven vragen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:46

Ik vind dat je een bijdrage alleen betaald omdat je mag rijden. Als een paard dan lang uit de running is zou ik echt die bijdrage stop zetten. Niet als er even een paar dagen iets is, wel als het om een maand of langer gaat.

Hier heb ik bij 1 meisje ooit een bijdrage gevraagd. Maar daarvan betaalde ik op haar 3 dagen de stalhouder om uit te mesten en ging regelmatig op de fiets mee op buitenrit en gaf haar gratis les. Ze kon anders gratis rijden op makkelijkere pony en is toen gestopt. Daarna nooit meer bijdrage gevraagd maar vroeg ik hulp met mesten op hun dagen (scheelde me iets in stalgeld) en hielp nog steeds af en toe gratis met het rijden of een keer mee op buitenrit.

Ik ben al blij wanneer ze blijven komen verzorgen en helpen als ze even een periode niet kunnen rijden. Hier wordt geregeld afgezegd bij veel regen , vorst, te heet. en paard kreupel? Dan zie je ze amper nog, want wandelen, stappen onder het zadel of aan de hand is saai.... Gelukkig zijn ze niet allemaal zo maar toch wel vaak.

Maar goed. Ik zoek dan ook verzorgsters die ook mogen rijden. Geen bijrijdsters. Had net een ervaren bijrijdster gevonden voor mijn nieuwe dressuurpaard toen ze ineens kreupel in de box stond. Daar verwachtte ik niet van dat ze kwam uitmesten als ze niet kon rijden. Had het wel gewaardeerd als ze het wel had gedaan maar ik had uberhaubt geen verplichte klusjes met haar afgesproken. Heb haar na een maand of twee ook geadviseerd een ander paard te zoeken omdat het er maar uit dat dat het een langdurige kwestie zou worden. Helaas bleek dat correct...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 17:04

oji schreef:

Ja dat is commerciele lease.Het is dan ook zo dat er niemand anders meer met het paard rijdt of er iets mee doet.Hele dure veeartskosten zijn dan wel in overleg.Goedkopere niet omdat,volgens die verhuurder,sommigen voor elk wissewasje de veearts laten komen ,terwijl hij het niet nodig vindt.Je hebt dat paard dus wel echt voor jezelf,maar je eigendom is het niet.Dat heeft zowel voor- als nadelen.Ik heb het wel eens zo gedaan om een proeftijd te hebben,of ik het paard eventueel wou kopen. Want dat is dan ook een optie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:39

oji schreef:

Hoe je het ook wendt of keert, 80 euro blijft als je het vergelijkt met het rijden op een manege een koopje. Goed, je hebt geen les, maar we weten ook wat lessen op een manege voorstelt.
80 euro is ook niet een bedrag wat je niet zou kunnen missen als paardeneigenaar om financieel rond te komen, lijkt mij.

Ik heb in het verleden ook wel bijrijders gehad. 1 x in mijn leven echt een goede meid. Super lief voor mn paard en een echt goede amazone (had young riders gereden). Zij betaalde niet, maar ik hoefde haar ook niet te betalen. We hebben samen een super gezellige tijd gehad tot ze terug verhuisde naar Limburg.
Daarna ben ik gestopt met de bijrijders. Bij de meesten moet je toch als eigenaar zelf ook concessies doen (in de rijderij, met je spullen) in de tijd etc. Soms gingen er ook dingen echt mis (omdat mensen meer onervaren waren dan ze zelf vonden). Maar waar ik het meest genoeg van had, waren de bijrijders die uit de manege kwamen, vonden dat ze wel goed konden rijden en onder het mom van "ik help je toch uit de brand?" voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten. Inclusief ouders die (naar het uiterlijk en de auto waarin ze aan kwamen rijden) het best konden betalen. Van de soort die zeiden: ik kan niet meer dan 40 euro per maand missen, even later met nieuwe Petries en een dure cap rondliepen. Het is dus absoluut niet zo dat ik het niet kan betalen; ik denk alleen nu: als je dan zo graag een privepaard wil rijden, koop dan maar een eigen paard. Ik betaal nu liever de stal om mijn paard eruit te laten halen en op vakantie regel ik een goed vakantieadres. Minder risico op blessures en minder ergernissen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:51

Desiree1980 schreef:
Echter nu is het pasrdje ziek en is er geen vervangend paard.

Ik krijg hier heel erg jeuk van... Het gaat om een levend wezen, geen fiets die je uit de stalling trekt.

Als het leasen verder prettig verloopt en je hebt een band met het dier, dan zou ik voor die 80 euro per maand niet riskeren dat het ophoudt. Wellicht komt de eigenaar zelf met een passende oplossing. Ik zou er in ieder geval nu niet over beginnen, met een ziek paard heb je wel andere dingen aan je hoofd.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:24

Eens met Babootje. Laat ze zelf maar een paard kopen, dan wel hopen dat ze die altijd kunnen rijden en dat het paard nooit wat krijgt, want dan kan er niet gereden worden...

Een paard is geen gebruiksvoorwerp, ziek is ziek en dat is nou eenmaal je risico. TS, hoop dat je ondertussen wijzer bent geworden en dat het paard gauw opknapt met (hopelijk) jullie goede zorgen. Laat die 80 euro maar lekker gaan, een tripje naar de ruitersportzaak en je bent het ook zo kwijt. Beter besteden aan het paard, voor je dochter ook een goede les in verantwoordelijkheidsbesef. En dat is nog wel veel meer waard.