Babootje schreef:Lease je bij een manege is het gebruikelijk dat als het leasepaard ziek of kreupel is, je "vervangend vervoer" krijgt aangeboden. Voor het leasen bij een manege ben je voor 3 x per week per maand ca 200 euro kwijt, waarbij je dan ook nog maar een uur per x kunt rijden. Je bent dan ook nog aan een aantal regeltjes gebonden en hebt ook in de regel niet de volledig vrije hand met het paard.
In dit geval is TS's dochter bijrijder voor een aantal dagen per week voor een vergoeding van 80 euro per maand wat - afhankelijk van de stalling - niet erg hoog is. Het woord "leasepaard" is ook niet helemaal op zijn plaats in dit geval. Als bijrijders deel je meer de "lusten" en de "lasten" met elkaar, voor wat betreft de rijderij.
Als paardeneigenaar draag je de kosten voor dierenarts, hoefsmid, hanarchement, etc etc. Dat even niet kunnen rijden omdat een paard ziek is, is voor haar dochter ook een leermomentje, want zo is het soms met een eigen paard. De kosten gaan door, maar rijden is er even niet bij.
Het ligt een beetje aan de situatie, maar stel, ik ben als eigenaar voor vakantie of werk tijdelijk in het buitenland of kan even niet naar mijn paard en het paard wordt ziek, dan zou ik het echt heel vervelend vinden als ik een bijrijder heb die meteen over geld begint omdat ze niet kan rijden, of betaald wil krijgen voor de verzorging. Zou denk ik voor mij ook een reden zijn om een andere te zoeken. Want, als je dat wil, zoek dan inderdaad een "echt" leasepaard voor 200 euro in de maand.
Ik begin om een aantal redenen niet (meer) aan bijrijders, maar er was er ooit 1 die zelf 3 weken met vakantie ging en vond dat ze dus die 3 weken niet hoefde te betalen. Daar ben ik dus ook vrij snel mee gestopt.
Is er sprake van langdurig uit de roulatie, ander verhaal natuurlijk.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens...