happen en ander hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: happen en ander hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:54

Precies, als TS 1x een harde tik op juiste moment geeft en het werkt, tja dan weet je zelf al eigenlijk dat de andere keren te zacht of niet op juiste moment waren.
En het werkt juist eerlijker naar je paard om een paar keer een snoeiharde tik te verkopen en dat het over is dan 100x een laf tikje....

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 17:22

Ik denk niet dat hier verder nog nuttige commentaren uit gaan komen...

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:35

IncelloAndMe schreef:
Ik denk niet dat hier verder nog nuttige commentaren uit gaan komen...

ik geloof dat je hele nuttige dingen gehad heb.
Of jij ze nuttig vind is een mening.
Maar er zijn zeker goede dingen gezegd, nu aan jou wat jij er dan mee gaat doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:46

hog,kijk voor mij is het heel simpel.

je zegt zelf al alles geprobeerd te hebben door de jaren.

dan moet je toch naar jezelf kijken en zien dat je ergens iets niet juist doet.

als je dan goeie tips niet ten harte wil nemen,tja,dan stopt het idd,maar dan snap ik het nut van een topic openen ook niet.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 17:54

'goeie' tips zoals sla je paard lekker half dood, daar ben ik niets mee. Met de goeie tips zoals zeker niet uit de hand voederen en grondwerk kan ik wel iets doen, maar de laatste pagina's vol reacties gaan hier enkel over slaan en harder slaan...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:57

Hard maar waar
Je zal een tijd lang heel
Concequent om moeten gaan met dat happen / bijten
Peer m een keer tegen zijn smoel aan als ie bijt
Heb je m aan een touw
Zet hem eens goed wat passen achteruit .
En t hoeft niet kei hard maar kei duidelijk .
En niet boos blijven
Een felle korte correctie en klaar tot ie t weer wil doen .

Bijten doet ie maar in zijn paarden vriendjes niet in jou

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:58

IncelloAndMe schreef:
'goeie' tips zoals sla je paard lekker half dood, daar ben ik niets mee. Met de goeie tips zoals zeker niet uit de hand voederen en grondwerk kan ik wel iets doen, maar de laatste pagina's vol reacties gaan hier enkel over slaan en harder slaan...

Niemand zegt dat je je paard half dood moet slaan? :?
Ik ga wel met de rest mee, van wat ik zo hoor ben je te soft TS

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 18:03

Ik denk niet echt dat ik te soft ben hoor... Nu ja, ik denk dat ik nog altijd zelf moet weten in hoeverre ik mijn paard wil straffen door middel van slaan, toch? Ik ben echt niet bepaald een penny die het zielig vind om je paard te corrigeren ofzo, maar het moet doenbaar blijven.

De ene na de andere reactie gaat hier over harder slaan, terwijl ik na 5 jaar toch écht wel door heb dat slaan NIET werkt. Ik zoek dus andere tips zoals het niet uit de hand voeren, waar ik dan wel weer wat mee kan. Ik heb er echt niets aan dat half bokt hier zegt sla hem dan eens goed. Wat moet ik doen? Filmen hoe hard ik precies sla als hij iets misdoet? Hij krijgt behoorlijke tikken maar dat werkt gewoon niet. Ik word er gewoon stilaan gek van dat mensen dan blijven zeuren dat ik dan maar harder moet slaan...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:04

en wie heeft hier gezegd dat je je paard half dood moet slaan?
jeetje,over overdrijven gesproken?

als je hand dik zat,was je paard nog niet half dood denk ik toch?
hij was 10 sec geschrokken zei je zelf.

wie overdrijft hier dan?

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 18:07

tengeltje11 schreef:

wie overdrijft hier dan?

Ik bedoel dit dan ook niet letterlijk he, hallo zeg... Maar als ik verschillende keren aangeef dat ik ondervonden heb dat slaan niet werkt, en dat ik dit dan ook niet verder of harder wil doen, wat is dan in godsnaam het probleem? Als je dan geen andere tips hebt als slaan, dan reageer je toch gewoon verder niet?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:08

maar je zegt zelf dat de ene keer dat je hem een serieuse opdonder gaf,het wel werkte,dus je spreekt jezelf gewoon tegen.

dat bewijst dat het wel werkt!
als je hem serieus goed laat schrikken.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 18:12

tengeltje11 schreef:
maar je zegt zelf dat de ene keer dat je hem een serieuse opdonder gaf,het wel werkte,dus je spreekt jezelf gewoon tegen.

dat bewijst dat het wel werkt!
als je hem serieus goed laat schrikken.

Ja als het om echt bijten ging. Dit gedrag stelt hij al zo lang dat het geen meter uithaalt. Ik heb echt al meer dan 1 keer hem serieus aangepakt maar het haalt gewoon niet uit.

Moet ik het anders even in een andere taal typen ofzo? Slaan helpt niet om dit gedrag te corrigeren...
Jezus, het spijt me maar dit ben ik een beetje beu aan het worden.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:13

Je weet wat ik gedaan heb.
En het heeft geholpen..
En ja, ik heb mijne ook goed geslagen.. en ja dat vond ik ook wel een beetje zielig
Maar ik heb hem nooit geslagen dat er afdrukken van achter bleven of dat er kneuzingen of bloed kwam..
Dit redden paarden bij elkaar wel.
En het was blijkbaar duidelijk, want ik kan mijne ook gewoon uit de hand voeren enzo, zonder dat hij bijt.
en ik hoef nu vaak alleen nee te zeggen of me vinger op te steken (want ja dat snapt hij nu ook.. vinger in de lucht is nee)
Nu heeft de mijne altijd zo gestaan dat er eigenlijk niemand anders wat mee doet.
Hij wordt nu alleen door de mensen van de weide hooi gevoerd, maar dit wordt in kudde verband gevoerd en dus door de weide verspreid.
Hij is overigens de enige die wacht totdat het op de grond ligt en pakt het niet uit de handen van de mensen die voeren. Hier ben ik zelf heel trots op, goed opgevoed noem ik dat :+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:14

en als hij op een afstand iets doet wat niet mag.
kan je zo gaan staan dat hij je niet ziet en dan gewoon iets naar hem toe gooien
(je hoeft hem niet eens te raken dan)
en je nee moet even gecombineerd worden en getimed met waneer het ding bij je paard op de grond komt of hem lichtelijk raakt.
Dat was voor mijne heel duidelijk.
gaf soms een borstel een lichte zwiep als hij weer aan zijn touw stond te trekken of ging hangen of stond te schrapen.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:15

ed
zodat hij je niet ziet, is omdat ze vaak gaan klieren als jij weg bent.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 18:19

@lovelyfiefy : ja ik weet het idd! Ik heb idd al eens achter de hoek gaan staan en telkens met iets gooien. Maar ik was sneller moe dan hij vrees ik :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:53

IncelloAndMe schreef:
@lovelyfiefy : ja ik weet het idd! Ik heb idd al eens achter de hoek gaan staan en telkens met iets gooien. Maar ik was sneller moe dan hij vrees ik :+

Consequent zijn en blijven
Of je nu wel of niet een tik geeft
Je gaat iets verzinnen waarmee je hem kunt afstraffen
Jaag hem achteruit uit JOUW ruimte als hij bijt . Zwier met een zwaar genoeg halstertouw dat aan je halster zit en zet hem terug
Geen 2 meter maar wel 10/15 meter
Dan sta je stil en hoort hij oo gepaste aftand stil te staan
Dan loop je rustig aan en mag hij volgen
Bijt hij weer herhaal je dit riedeltje
En geef hem geen eten uit je handen etc .
Enkel in zijn voerbak .

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:48

Jij denkt doordat je al een paar jaar met paarden bezig bent dat je ervaren genoeg bent.
Jij zegt zelf dat je al jaren dit probleem hebt, en dat het zelfs net iets erger is geworden.
Denk nu zelf eens na, is jouw manier van trainen dan de juiste ??????
Bij een goede trainer is zo'n probleem een kwestie van dagen, echt niet van jaren.
Maar idd iedereen mag voor zichzelf beslissen wat hij met zijn paard doet, maar waarom stel je dan hier de vraag, wou je horen dat je goed bezig bent nee toch.

IncelloAndMe schreef:
tengeltje11 schreef:

wie overdrijft hier dan?

Ik bedoel dit dan ook niet letterlijk he, hallo zeg... Maar als ik verschillende keren aangeef dat ik ondervonden heb dat slaan niet werkt, en dat ik dit dan ook niet verder of harder wil doen, wat is dan in godsnaam het probleem? Als je dan geen andere tips hebt als slaan, dan reageer je toch gewoon verder niet?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 01:07

Bij ons een ruintje in de kudde met ook hapgedrag, hoe minder hij doet hoe erger het wordt, maar hij weet dondersgoed bij wie die het wel en niet kan doen.
Bij de een hapt die bijna continue wel in een knie of arm.
Bij een ander weet hij dat ie het niet hoeft te proberen en doet het dan ook niet.
De eerste persoon is te lief in haar correcties, de tweede heeft hem met een stevige tik heel duidelijk gemaakt het niet te accepteren nadat hij het een keer probeerde.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 02:07

Geen enkele straf werkt als er bijvoorbeeld misschien een stiekeme voerder is, die de acties van TS ondermijnt.

TS: Heb je je vader al gevraagd óf hij uit de hand voert? Zo ja, misschien kun je het hem uitleggen, en zoals iemand al zei, hem als 'tussenweg' uit een bak lekkernijen geven.

Bijt hij altijd op dezelfde plaats? Als je dat vies laat smaken, kan dat ook helpen. Betere timing kun je niet krijgen! ;)

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 08:23

Ik kwam een artikel op horses tegen die behoorlijk goed beschrijft wat ik wilde zeggen en vind: 'Door een paard te straffen vertel je hem wat hij niet moet doen. Je leert hem alleen niet wat hij wel moet doen. Een bijtend paard strekt vaak zijn hals naar je toe en een meer geoefende bijter doet hier vaak een stap in jouw richting bij. Zo’n geval moet je leren afstand van jou te houden. Op het moment dat hij bijt, of liever nog net daarvoor, laat je hem een stap achteruit doen. Je zegt hiermee niet alleen dat je niet wilt dat hij bijt, maar je zegt ook wat hij wel moet doen, namelijk afstand houden. Wanneer je dit paard enkel straft met een tik op de neus, dan zal hij slechts leren zijn neus sneller terug te trekken, wanneer hij heeft gebeten. Bijtende paarden reageren vaak slecht op stophulpen en hebben dus slechte remmen. Voor een meer houdbare oplossing moet je ervoor zorgen dat een bijter beter leert remmen, zowel aan de hand als onder het zadel. Hiermee bestrijd je niet alleen de symptomen, maar ook de oorzaak. '

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 10:39

khirshanta schreef:
Geen enkele straf werkt als er bijvoorbeeld misschien een stiekeme voerder is, die de acties van TS ondermijnt.

TS: Heb je je vader al gevraagd óf hij uit de hand voert? Zo ja, misschien kun je het hem uitleggen, en zoals iemand al zei, hem als 'tussenweg' uit een bak lekkernijen geven.

Bijt hij altijd op dezelfde plaats? Als je dat vies laat smaken, kan dat ook helpen. Betere timing kun je niet krijgen! ;)

Ik denk dus idd dat het mijn vader is maar ik heb hem nog niet gezien dus het ook nog niet kunnen vragen. In het verleden heb ik wel al uitgelegd dat het niet de bedoeling is dat hij hem uit de hand voert. Al heb ik het idee dat die uitleg niet echt is toegekomen en dat hij dus gewoon lekker verder doet wanneer ik er niet ben. Dat is natuurlijk niet zeker maar dat lijkt me het meest logische...

Spijtig genoeg is het niet altijd op 1 plek, anders had ik idd ook gedacht aan zo anti-bijt spray voor dekens ofzo!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:40

Ik heb eens een shetlander ruintje gehad die dit ook deed. Hij stond 24/7 met vriendjes buiten, dat was het probleem niet.

Ik heb het er toch aardig uitgekregen bij hem door terug te happen met mijn hand. Zodra hij mij hapte (of het touw of wat dan ook), begon ik met mijn hand hapjes richting hem te doen, kort en vlug. Zoek een plek die hij vervelend vind, bij mijn shet was dat zijn oor. Ik ging dus happen met mijn hand richting zijn oor, niet 2 keer maar net zolang tot hij er gek van werd. Wanneer hij nog eens hapte hoefde ik maar mijn hand richting zijn oor te doen en schoot hij al terug. Dit heb ik zo consequent volgehouden dat hij is gestopt met happen, niet 100% overigens, maar grotendeels.
Ik bedoel dus zeker niet slaan of pijn willen doen maar vervelend zijn, wil jij happen? Prima, maar dan doe ik iets wat jij heeeeeel vervelend vind.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 07:20

Wil jij eigenlijk wel dat het opgelost raakt?
Iedereen die hier iets zegt dat je niet aanstaat, kat je af. Je blijft het hardnekkig hengstengedrag noemen en zegt als ik zeg dat hengstengedrag zo'n zever is, dat ik met het verkeerde been uit bed gestapt ben?
Je valt bokkers aan die spreken over opvoedkundige tikken à là koekje van eigen deeg...
Waarom open je dit topic dan eigenlijk?

Trouwens, mijn paard krijgt altijd, al sinds veulen snoepjes uit de hand, appels uit de hand enz... Maar geen haar op haar snuit die eraan denkt mijn vingers mee te hebben of te gaan happen als ze er gene krijgt! Ze eet het zelfs van tussen mijn vingers op zonder mijn handen te raken! En als ik het plat op mijn handpalm leg met de vingers open en zelfs tegen haar mond aanduw maar "wacht" zeg, dan zal ze er zelfs niet aankomen!

En trouwens nr 2: al diegenen hier die spreken over hengstengedrag, hebben volgens mij nog nooit een echt dominante merrie gehad, dan zul je pas afzien!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 09:58

Bij een merrie is dat niets anders. Ook gewoon duidelijk zijn.
Ik kocht twee jaar terug een merrie die als ze eten had steigerend in de stal stond. De tralies aanviel omdat je daar achter stond. En dan moet je weten dat die frutsel toen pas een half jaar oud was.
In de wei meende ze zoiets ook als je hooi gaf of een streep gras erbij. Zich omdraaien en met twee benen meppen. Of je willen bijten.
Ik geef toe, ik was in eerste instantie echt onder de indruk. Een veulen die dat al doet, wat is dat voor terror ding.
Maar goed, maar aangepakt of ik met een 3 jarige te maken had recht uit de opfok.
En er staat nu een hele lieve 2 jarige.
Krachtvoer blijft ze fel op, maar ze staat niet meer te steigeren. En is voornamelijk fel tegen haar maatje, niet naar mij.
Maar hooi of gras bijgeven is geen enkel probleem meer.