Handschoenen, waarom wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

warvel

Re: Handschoenen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:59

Ik rij altijd met handschoenen. Dit vind ik fijner dan zonder, dan krijg ik soms blaren.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:53

Resistance schreef:
Ik reed altijd met handschoenen, maar sinds een tijdje heb ik teugels waar het absoluut niet meer bij nodig is! :j

Teugels zijn van die rubberen met nopjes, echter veel zachter dan wanneer je ze in Nederland koopt. Heerlijk om mee te rijden, en ze slippen absoluut niet!

https://www.hookseurope.com/horse/horse ... 4?att=Q29i

Hier heb ik ook wel eens mee gereden, bij mij slippen ze wel.. Zeiden dat ik wel zonder handschoenen kon, dat heb ik geweten :P

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 01:34

Bizar om te lezen dat zoveel mensen blaren krijgen :oo
Ik heb gewoon eelt op me handen van het mesten (en windsurfen) haha maar dan nog, zou ik niet weten waar ik de druk op me teugels vandaan moet halen om ook maar iets van wrijving in me handen te krijgen.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 02:46

Liefst rij ik zonder handschoenen aan maar omdat mijn paard een handje heeft de teugels uit mijn handen te rukken moet ik met handschoenen rijden anders hou ik geen hele handen meer over.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 03:04

Ik rij sinds ik dressuur rij meer met mijn handschoenen. Door de lichte druk op mijn teugels krijg ik blaren/wondjes aan de binnenkant van mijn ringvingers. Dit is echt niet doordat ik te veel druk zet, maar ik denk dat het gewoon komt door dat de teugels toch een beetje gaan schuren. Met handschoentjes heb ik er geen last van. :)Ik rij momenteel met mijn roeckl handschoenen en die rijden echt fijn! Slippen ook niet uit mijn handen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:37

Ik rij ook met, heb hele fijne dunne leren teugels(lekker soepel) maar daardoor glijden ze wel(breedte tussen stangteugel en normaal in). Heb dus geen grip of ik moet zo mijn handen vast om ze maar op 1 maat te houden, dat is ook geen doen(vergeet ze af en toe nog wel eens aan te doen en dan blijf ik het hele rijden mijn teugels weer op maat pakken :+

Rij met BR handschoentjes, kosten hier bij de plaatselijke ruitershop 13€ en ik vind ze net zo fijn als roeckl(en gaan net zo lang mee haha, had hiervoor altijd light & grips maar die gingen steeds sneller kapot, "vroeger deed ik echt 2 jaar met een paar, het laatste paar was binnen 6 maanden dood zonder dat ik anders ben gaan rijden, dus toen maar eens de BR's geprobeerd en die doen het nu al goed 10 maanden...)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:41

Toen ik een aantal jaar geleden begon met paardrijden, had ik handschoentjes dus ik ben vanaf het begin eraan gewend met handschoenen te rijden.
Als ik ze een keer vergeet dat ook geen probleem, al krijg ik wel sneller blaren. Maar dat ligt ook aan hoe stroef(versleten) de teugels zijn bijvoorbeeld.
In de zomer rijd ik sowieso vaker zonder.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:44

Ik rijd met handschoenen omdat ik aan de binnenkant van mijn linkerhand bij mijn middelvinger een litteken heb zitten. Niet dat ik sterk ben ik de hand of iets maar het litteken irriteert als ik er teugels tegen aan houdt. ( heb ik ook buiten het paardrijden soms) omdat 1 handschoen dragen een beetje gek is rijdt ik nu standaard met handschoenen.

paspopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:15

Reed veelal met handschoenen, tedere handjes denk ik (snel last van blaren, net als sommige anderen hier). Hing ook samen met het weer, als het vochtig was kon rijden zonder handschoenen wel pijnlijk worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:57

Ik rijd ook altijd met handschoenen. Meestal van Decathlon, redelijk goedkoop dus.
Ik ga altijd op zoek naar anti-slip, maar dat is er bij mij al snel af.
Als ik zonder handschoenen rijd, heb ik na een goede 20 min al wondjes en blaren tussen mijn vingers. Nochtans heb ik echt heel weinig druk op mijn teugels, ik krijg altijd commentaar van mijn instructrice dat mijn teugels juist te lang zijn met te weinig contact. Het zijn wel geen zachte teugels, van die ruwe met stukjes op (hoe noemt dat alweer?). Wel jammer, want met handschoenen glijden de teugels veel feller uit mijn handen. :(

Als iemand tips heeft om toch zonder handschoenen te kunenn rijden, hoor ik het graag!

lara1510

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:02

Ik reed eerst met handschoenen omdat paardlief ging hangen in mijn handen waardoor het nogal pijn deed zonder handschoenen, tegenwoordig gebeurt dat niet meer dus nu draag ik ze alleen nog maar tegen de kou. In de zomer zou ik wel zonder kunnen denk ik, pas geprobeert en merkte dat ik hem wat beter aan kon voelen. :)

throwaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:01

Ik ben niet zo heel lang geleden begonnen met paardrijden en begon toen ook met handschoenen. Na twee keer besloot ik toch dat ik het prettiger vond zonder! Voel me dan meer in contact met het paard of zo (kan lekker z'n vacht aanraken want hij is zo lekker zacht :Y)) In het begin pijnlijk maar nu nergens meer last van! Je moet erdoorheen :o

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:13

Ik rijd eigenlijk altijd zonder handschoenen. Ik heb nog nooit blaren gehad van de teugels en ik heb teugels met een fijn profiel waardoor het ook niet glijd als het eens regent. Als ik met handschoenen rijd vind ik het altijd zo onhandig en irritant aan mijn handen zitten dus daar ga ik geen geld meer aan verspillen :p

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:18

ik rijd altijd met handschoenen, zonder nooit blaren maar vind met veel fijner. Zeker als het regent of koud is dan bevriezen mijn handen niet en ook in de zomer vind ik het fijner... misschien gewenning, maar ik gebruik ze altijd ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 09:38

canisia schreef:
Bizar om te lezen dat zoveel mensen blaren krijgen :oo
Ik heb gewoon eelt op me handen van het mesten (en windsurfen) haha maar dan nog, zou ik niet weten waar ik de druk op me teugels vandaan moet halen om ook maar iets van wrijving in me handen te krijgen.

Als je er heel gevoelig voor bent heb je je geen echte druk nodig voor blaren. Mijn probleem is wrijving... ik heb mijn handen te veel open waardoor de teugels wat heen en weer glijden. Met handschoenen gebeurt dit niet.
Ik krijg heel erg snel blaren. Bijvoorbeeld ook van schoenen, maar ook als een armbandje gedraaid zit oid... en die oefend echt geen "druk " uit.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:09

Ik had na een weekje stage op een manege ook díkke, gróte, open blaren op mijn handen. Buiten dat mijn gewrichten niet in staat zijn zichzelf warm te houden heb ik 0,0 eelt en wil ik dus geen blaren. Mocht mijn paard opzij springen, struikelen, oid heb ik tenminste geen open handen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:15

Ligt eraan, in de winter rijd ik meestal met omdat het dan koud is. Voor mij maakt het qua gevoel eigenlijk niet zo uit, vind het allebei wel lekker zitten.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:22

Ik rijd thuis altijd met handschoenen, krijg behoorlijk snel last van mijn handen en de twee paarden die ik rijd kunnen behoorlijk trekken maar ik voel mij ook wel kaal zonder handschoenen.
Van de zomer begeleide ik buitenritten en daar reed ik altijd zonder handschoenen, toen vond ik dat fijner en vaak reed ik toch met een los teugeltje :+

MuffinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:58

Ik rij ook altijd met handschoenen. Krijg heel snel blaren op mn vingers als ik ze niet draag. Ook vind ik persoonlijk dat ik dan altijd beter de teugels vast kan houden.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 21:36

Rij altijd met handschoenen, bij de meeste klusjes op stal heb ik ook handschoenen aan,.. wil geen eelt aan de handjes.

Glamorgana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:06

Ooit mee begonnen omdat handschoenen op wedstrijd verplicht waren in de dressuur, en dan moet je er in de training toch vast een beetje aan wennen. Kan nu niet meer zonder, dan hangen de vellen er binnen twee minuten aan. Zacht huidje.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:14

Ik rijd altijd met handschoenen! Zonder vind ik gewoon niet fijn en vind het er ook niet mooi uit zien of zo :') Die combinatie van paardenzweet, harde teugels en het geven & nemen van teugelruimte voor je paard is gewoon geen goede combi voor de meeste ruiters. Dat heeft niks te maken met te veel druk op de teugels of een te harde hand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:54

Vind zonder gewoon niet fijn, dus ik rij altijd met :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:10

Ik heb zomerhandschoenen en winterhandschoenen van Roeckl, erg blij mee. Toch rijd ik meestal zonder handschoenen, omdat met handschoenen mijn teugels vaak wegglijden en ik het gevoel heb mijn paard minder te voelen, waardoor mijn hulpen minder fijngevoelig zijn.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:26

ik gebruik zowel bij werk aan de longe als bij het rijden! ik neem altijd roeckl of br, die vind ik het fijnst.