Paard gaat er van tussen op het strand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:11

aeolusnr1 schreef:
Ik begrijp best dat jij dit als een probleem ziet, maar het probleem zit niet bij het paard maar bij jou zelf, jij hebt dit paard zover gekregen dat dit nu ook echt zo gebeurt, dit klinkt bijna overdreven zul jij wel zeggen , maar nee dit is echt wat er aan de hand is.
Te weinig kennis en kunde, te weinig training, te weinig leiderschap, en nog een paar andere details....
.

Ijslander12 schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb een probleem.
De laatste tijd heeft mijn IJsco iets nieuws bedacht, als we op het strand rijden en we gaan draven of galopperen, gaat hij als een gek op de duinen af.
Dit doet hij niet altijd, soms hebben we gewoon heerlijke ritjes.
Normaal stopt hij voor de duinen, corrigeer ik hem en rijden we terug naar het water, een enkele keer kan ik hem opvangen voor hij de draai weet te maken.

Echter vandaag was het anders, hij ging er als een gek van tussen, recht op de duinen af en ging ook echt de duinen op.
Dit zijn geen rechte duinen, maar hobbelige bergen mul zand met enorme kuilen, gaten etc. Levensgevaarlijk.

Tot drie keer toe deed hij dit, en twee van de drie keer ben ik er afgesprongen zodra hij vaart minderde, heb hem uit reflex flink op zijn donder gegeven en ben teruggelopen naar het water om daar weer op te stappen.
De derde keer ben ik afgestapt en terug naar stal gelopen.

Hij zet echt zijn hals op slot, ik kan niet draaien of remmen, ik heb vanalles geprobeerd.

Ik ben hier echt heel erg van geschrokken, ik ben een onzekere ruiter en meneer heeft het voor elkaar: ik durf er niet meer op naar buiten.
Nu is het op het strand, maar wat als hij een weg op rent?
Hij is er verder overigens nog nooit vandoor gegaan, echt alleen op het strand doet hij dit.

Wie o wie kent iemand of weet iets wat mij kan helpen het vertrouwen in elkaar terug te krijgen en dit probleem op te lossen?
Een one rein stop is niet het antwoord op mijn probleem, ik kan zijn hals/hoofd immers niet draaien.

Knap dat je dit allemaal uit een zo berichtje kan halen

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 23:26

tamary schreef:
Jester_ schreef:
Ik zou toch kiezen voor een scherper bit. Als je alleen al voelt dat hij opzij wil, dus zijn schouder eruit gooit, hem gigantisch omtrekken richting de zee. Echt met al je kracht. Ik denk dattie dan na 2/3x wel klaar ermee is ;)

En als je dan een zweeep mee hebt, zodra hij dus om is een knal geven en klaar :D dan is het misschien na 1x zelfs wel klaar

Tegen de beweging in trekken ga je niet winnen. Neem de beweging over en buig verder door dan hij bedacht had. Klapzand bij de duinen is hier de lastige factor, want anders is dat de perfecte plek om hem heel hard aan het werk te zetten (voltes en 8jes). hard werken is niet leuk en hard werken op de plek waar pony wil zijn dus ook niet. Rustpunt is vervolgens weer bij je rijmaatje. Het waarom is inderdaad vreemd trouwens, bij een ander paard willen blijven is normaal. Mogen deze 2 elkaar totaal niet of is de favo merrie/vriendje van de jouwe nog thuis?

Maar welke beweging moet ik overnemen? Hij gaat alleen maar heel hard rechtuit, zit geen buiging in.
Ze mogen elkaar juist wel, kunnen bijna niet zonder elkaar, maar hij is niet zo gericht op andere paarden.

Wat voor bit zouden jullie aanraden mocht ik dat willen proberen? Pelham, pessoa, enkelgebroken, dubbelgebroken, recht etc.?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:32

Dat je eraf gesprongen bent snap ik gevoelsmatig echt wel maar daar heeft hij de muiterij dus wel echt mee gewonnen. Want dat is het gewoon, ik zou er niet teveel achter zoeken. Hij is jou gewoon de baas. Tegenwoordig moet het allemaal heel zweverig gemaakt worden maar soms is old school even laten weten wie de baas wel is de kortste weg naar succes. Of een compromis sluiten waarbij hij denkt te winnen maar stiekem doet wat jij wil.
Mijn oude ruin hadden ook zo'n grapje, als ik een bepaald rondje buiten wilde rijden moest ik een kruising oversteken. Als je op die kruising rechtsaf ging was je met een kort rondje zo weer terug op stal. Dat wist de rotzak. Maar ik wilde rechtdoor, een groter rondje maken. Dus meneer naaide er op dat kruispunt rechtsaf tussenuit. En als hij gegaan was kon ik ook niks meer dan bidden dat er geen ongelukken gebeurden.
Ik heb er een slofteugel aan geknoopt en ben het rondje linksom gaan rijden ipv rechtsom. Dat had hij dus niet in de gaten. De eerste keer dat ik het rondje weer rechtsom reed gebeurde het gelijk weer. De keer erna een stevige merrie met stalgenoot meegenomen en die kon hem tegenhouden. Toen het dus een keer niet gelukt was was het daarna ook gelijk over.
Jammer dat je zo onzeker bent maar dat is nu eenmaal zo. Ik ben ook snel onder de indruk. Maar ik laat me niet mijn plezier ontnemen. Kun je jullie rondje strand ook eens andersom doen? Of doe je dat al weleens? En knoop er idd een slof aan. Ik ben ook geen echte voorstander maar als extra veiligheid is in mijn ogen alles geoorloofd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:35

Nessa schreef:
Heeft ie geen pijn?
Dat hij er onderuit probeert te rennen?

Waarom zou hij het dan alleen op het strand doen?

Vala

Re: Paard gaat er van tussen op het strand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:39

Vanwege pijn het zware duin innaaien? Dat geloof ik ook niet hoor.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 23:41

Vala schreef:
Dat je eraf gesprongen bent snap ik gevoelsmatig echt wel maar daar heeft hij de muiterij dus wel echt mee gewonnen. Want dat is het gewoon, ik zou er niet teveel achter zoeken. Hij is jou gewoon de baas. Tegenwoordig moet het allemaal heel zweverig gemaakt worden maar soms is old school even laten weten wie de baas wel is de kortste weg naar succes. Of een compromis sluiten waarbij hij denkt te winnen maar stiekem doet wat jij wil.
Mijn oude ruin hadden ook zo'n grapje, als ik een bepaald rondje buiten wilde rijden moest ik een kruising oversteken. Als je op die kruising rechtsaf ging was je met een kort rondje zo weer terug op stal. Dat wist de rotzak. Maar ik wilde rechtdoor, een groter rondje maken. Dus meneer naaide er op dat kruispunt rechtsaf tussenuit. En als hij gegaan was kon ik ook niks meer dan bidden dat er geen ongelukken gebeurden.
Ik heb er een slofteugel aan geknoopt en ben het rondje linksom gaan rijden ipv rechtsom. Dat had hij dus niet in de gaten. De eerste keer dat ik het rondje weer rechtsom reed gebeurde het gelijk weer. De keer erna een stevige merrie met stalgenoot meegenomen en die kon hem tegenhouden. Toen het dus een keer niet gelukt was was het daarna ook gelijk over.
Jammer dat je zo onzeker bent maar dat is nu eenmaal zo. Ik ben ook snel onder de indruk. Maar ik laat me niet mijn plezier ontnemen. Kun je jullie rondje strand ook eens andersom doen? Of doe je dat al weleens? En knoop er idd een slof aan. Ik ben ook geen echte voorstander maar als extra veiligheid is in mijn ogen alles geoorloofd.

Klopt, hij weet dat hij gewonnen heeft en dat is ook zeker een probleem.
Maar als ik er niet afgesprongen was, was hij niet gestopt, verder het duin opgegaan en werd het alleen maar gevaarlijker, ik vind dat ik met het oog op de veiligheid de goede keuze gemaakt heb.
Het rondje strand kan niet andersom gereden worden, een slofteugel ga ik morgen eens voor kijken bij de EJ.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:42

Vala schreef:

Precies.
TS zegt ook dat het op verschillende plekken op het strand gebeurd, zolang er een duin ligt (laten die nou net overal zijn in Nederland). Ze gebruikt ook niet extra tuig dus dat zal het ook niet zijn.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 23:44

AlwaysH schreef:
Vala schreef:

Precies.
TS zegt ook dat het op verschillende plekken op het strand gebeurd, zolang er een duin ligt (laten die nou net overal zijn in Nederland). Ze gebruikt ook niet extra tuig dus dat zal het ook niet zijn.

Inderdaad, daarbij doet hij het ook niet altijd.
Alleen gisteren was het zo extreem dat ik enorm geschrokken was en besloot advies te vragen :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:47

Ik vind ook dat veiligheid voorop staat hoor ts, ik begrijp je wel. De kunst is voorkomen dat hij er vandoor gaat zodat je er ook niet af hoeft te springen. Slofje er aan en eerst eens een aantal keer alleen in stap naar het strand gaan. Jezelf niet laten verleiden tot toch een drafje door wie dan ook niet. Goed kijken of hij al signalen geeft dat het staat te gebeuren. Best kans dat je wanneer je het stappen volhoudt hem reset en hij het zelf ook vergeet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:51

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik zou je aanraden om een goede instructeur te nemen , iemand die ook moeilijkere paarden africht en opleidt en dressuurmatig ook handig is. Hij of zij eerst op jouw paard en jij op een braverd er naast en hij of zij gaat jou pas voor pas vertellen wat jouw paard doet en hoe hij er op reageert. Na een paar keer als je paard geen kans weer heeft gekregen om te gaan wissel je om en gaat hij jou begeleiden in het voorkomen van het probleem en laat je alle valkuilen zien. Succes verzekerd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:02

Ijslander12 schreef:
tamary schreef:
Tegen de beweging in trekken ga je niet winnen. Neem de beweging over en buig verder door dan hij bedacht had. Klapzand bij de duinen is hier de lastige factor, want anders is dat de perfecte plek om hem heel hard aan het werk te zetten (voltes en 8jes). hard werken is niet leuk en hard werken op de plek waar pony wil zijn dus ook niet. Rustpunt is vervolgens weer bij je rijmaatje. Het waarom is inderdaad vreemd trouwens, bij een ander paard willen blijven is normaal. Mogen deze 2 elkaar totaal niet of is de favo merrie/vriendje van de jouwe nog thuis?

Maar welke beweging moet ik overnemen? Hij gaat alleen maar heel hard rechtuit, zit geen buiging in.
Ze mogen elkaar juist wel, kunnen bijna niet zonder elkaar, maar hij is niet zo gericht op andere paarden.

Wat voor bit zouden jullie aanraden mocht ik dat willen proberen? Pelham, pessoa, enkelgebroken, dubbelgebroken, recht etc.?

De allereerste aanzet als die schouder richting duin gaat denken. In die 1/2e seconde stuur je door de volte op. Dat betekent inderdaad heel snel reageren nog voordat hij zich vastzet om jouw hulpen te blokkeren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:10

Ik denk dat ze niet de volte op moet maar juist die schouder moet gaan begrenzen anders loopt het paard mooi met het hoofd op de volte gericht over de schouder het duin in. Denk niet dat lesgeven via papier gaat lukken dit moet voorbereid en gereden onder controle en voorkomen worden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:23

Ik ga hier met "Rizette" helemaal mee.
Jij wil blijkbaar enkel het probleem van het weglopen tegen houden, en idd dat kan je mssn met een slof wel oplossen, of tijdelijk toch. Maar het zou veel verstandiger zijn dat je je paard zover krijgt dat hij helemaal niet meer wil van jou weglopen, dat hij gewoon doet wat jij vraagt.
En ook dit kan echt wel, das gewoon training en gehoorzaamheid en daar heb je geen slof voor nodig, dat kan zelfs zonder teugels (na goede en echt wel bevestigde training).
Dus een slof nee, dat is echt niet de oplossing, waar kunde en kennis eindigt begint het gebruik van zulke hulpmiddeltjes als paddestoelen uit de grond te springen.
Jouw paard moet eerst leren na te geven op druk, in dit geval lateraal, en das echt niet zo onmogelijk om dit te bereiken, en dan is paardrijden met een gewoon trensje de meest gewone zaak.

Rizette schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen maar ik zou je aanraden om een goede instructeur te nemen , iemand die ook moeilijkere paarden africht en opleidt en dressuurmatig ook handig is. Hij of zij eerst op jouw paard en jij op een braverd er naast en hij of zij gaat jou pas voor pas vertellen wat jouw paard doet en hoe hij er op reageert. Na een paar keer als je paard geen kans weer heeft gekregen om te gaan wissel je om en gaat hij jou begeleiden in het voorkomen van het probleem en laat je alle valkuilen zien. Succes verzekerd!

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 00:33

Vala schreef:
Ik vind ook dat veiligheid voorop staat hoor ts, ik begrijp je wel. De kunst is voorkomen dat hij er vandoor gaat zodat je er ook niet af hoeft te springen. Slofje er aan en eerst eens een aantal keer alleen in stap naar het strand gaan. Jezelf niet laten verleiden tot toch een drafje door wie dan ook niet. Goed kijken of hij al signalen geeft dat het staat te gebeuren. Best kans dat je wanneer je het stappen volhoudt hem reset en hij het zelf ook vergeet.

Ik ga het binnenkort eens proberen, bedankt voor de tips :)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 00:34

Rizette schreef:

Dit staat morgen op de planning als het weer het toelaat :)

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 00:37

aeolusnr1 schreef:
Ik ga hier met "Rizette" helemaal mee.
Jij wil blijkbaar enkel het probleem van het weglopen tegen houden, en idd dat kan je mssn met een slof wel oplossen, of tijdelijk toch. Maar het zou veel verstandiger zijn dat je je paard zover krijgt dat hij helemaal niet meer wil van jou weglopen, dat hij gewoon doet wat jij vraagt.
En ook dit kan echt wel, das gewoon training en gehoorzaamheid en daar heb je geen slof voor nodig, dat kan zelfs zonder teugels (na goede en echt wel bevestigde training).
Dus een slof nee, dat is echt niet de oplossing, waar kunde en kennis eindigt begint het gebruik van zulke hulpmiddeltjes als paddestoelen uit de grond te springen.
Jouw paard moet eerst leren na te geven op druk, in dit geval lateraal, en das echt niet zo onmogelijk om dit te bereiken, en dan is paardrijden met een gewoon trensje de meest gewone zaak.

Rizette schreef:

Ben ik helemaal met jullie eens.
Ik heb een zeer goede instructrice, en morgen gaat er iemand op hem het strand op, en ik ga op het paard van mijn moeder mee.
Oplossen door middel van lessen etc vind ik zelf ook erg belangrijk. Maar de slofteugel ga ik ook onthouden, als een stukje zekerheid voor mezelf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:38

Rizette schreef:
Ik denk dat ze niet de volte op moet maar juist die schouder moet gaan begrenzen anders loopt het paard mooi met het hoofd op de volte gericht over de schouder het duin in. Denk niet dat lesgeven via papier gaat lukken dit moet voorbereid en gereden onder controle en voorkomen worden.

Als je gaat tegen houden ga je met pony vechten en dat heeft TS al zat keren verloren. Misschien verveelt pony zich wel en vraagt op deze manier om werk/mentale uitdaging.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 00:40

tamary schreef:
Rizette schreef:

Als je gaat tegen houden ga je met pony vechten en dat heeft TS al zat keren verloren. Misschien verveelt pony zich wel en vraagt op deze manier om werk/mentale uitdaging.

Nee dat denk ik niet, paard word genoeg uitgedaagd in het dagelijkse werk :)
'Zat keren verloren' vind ik ook een beetje overdreven, welgeteld twee keer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:48

Het kan mssn lukken mssn ook niet, een betere ruiter kan idd meer dan een minder goede ruiter.
Maar je zegt zelf , het paard draait af en toe ineens om en vertrekt en terwijl hij dit doet zet hij zichzelf ook vast, zijn hals wordt als een blok beton, dit moet eigenlijk eerst opgelost worden, voor je aan zo'n buitentocht begint, en dit oplossen kan best even duren soms een week tot een maand training, maar dan is het ook echt opgelost en kan je dus als het ware zonder teugels je paard op jouw richting houden.
Dit is een heel ander uitgangspunt, dit is een heel andere manier om naar een degelijke oplossing toe te werken. En geloof me ik ben echt geen lief watje, maar tracht wel tot een samenwerking te komen met het paard. met een slof dwing je hem een bepaalde richting in te gaan dat is geen samenwerking dat is enkel ik zeg en jij doet, punt uit. En idd ook dat lukt in de meeste gevallen ook wel.
Het is duidelijk dat je niet geloofd dat wat ik zeg ook werkelijk kan, het mooiste is dat je tot een "willingly guided horse" komt, het paard moet het dus zelf willen doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:51

en zoals "tamary" zegt je hebt idd al zat keren verloren, dit gedrag is het gevolg van jouw manier van rijden, dus je moet vooral aan jezelf werken en tot een samenwerking komen niet enkel tot een ruiter die enkel zegt dat ga je nu doen, nee echt niet.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:00

Hé welke strand opgang pak je?! Ik sta met mijn paardje bij grote keeten :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:07

Heb mijn pony wel eens mee naar het strand gehad. Die heeft het ook een aantal keer geprobeerd. Zodra hij afboog naar de duinen draaide ik hem onmiddellijk op een volte en begrenzen aan de duin kant. Het is een kwestie van snel reageren en niet bang zijn. Als je bang bent wordt het al een lastig verhaal. Zou dan niet alleen gaan uitproberen maar iemand mee nemen die jou kan begeleiden hierin en je wat vertrouwen geeft. Sterker bit kan, maar ook daar komt die wel doorheen als die eenmaal op snelheid is. Je moet er echt meteen bij zijn.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 01:08

aeolusnr1 schreef:
en zoals "tamary" zegt je hebt idd al zat keren verloren, dit gedrag is het gevolg van jouw manier van rijden, dus je moet vooral aan jezelf werken en tot een samenwerking komen niet enkel tot een ruiter die enkel zegt dat ga je nu doen, nee echt niet.

Daar blijven we het dan over oneens :)
En ik geloof best dat het met zo'n samenwerking opgelost kan worden, maar wat ik mis in jouw verhaal is de uitleg waarmee ik dat kan bereiken?
In de bak met lessen hebben we nergens last van, dus ik hoor graag hoe jij denkt dat ik dit op kan lossen.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 01:10

pinkie87 schreef:
Hé welke strand opgang pak je?! Ik sta met mijn paardje bij grote keeten :D

Volgens mij eentje verder, bij Julianadorp/Callantsoog daar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:14

Hoe je dat kan oplossen ????? Gewoon door les te nemen natuurlijk.
En idd de meeste gewone instructeurs hebben voor zo'n specifiek probleem niet het antwoord.
Er zijn genoeg trainers die jou kunnen tonen hoe dit op mijn manier ook kan.