Madame bokt op weide overigens ook veel, terwijl de eerste uit dit verhaal op weide zelden tot nooit bokt.. Aard van het beestje speelt gewoon ook mee.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dus ik probeer dat in het voorbereidende werk al op te pakken. Als ik denk dat iets gaat bokken, dan ga ik er niet op zitten... (maar ook dat is natuurlijk geen garantie). Overigens ga ik er dan wel vanuit dat het bokken minder wordt (waarbij 1x echt al teveel is imo) en niet 'erbij gaat horen, want dat doet ie nou eenmaal'... dus nee, die van mij (ik heb er geen één overigens) worden niet struikmak geboren, maar ik heb gewoon een lage tolerantie denk

pinto_1 schreef:Ok Cer, ik snap je nu wat beter met deze onderbouwing.
Ayasha schreef:Het ene paard is het andere niet. Hier is er eentje zadelmak gemaakt; opstappen en weg rijden. Echt, die vond het allemaal prima en leuk. Nummer twee gaat er geleidelijk aan beginnen en heeft niet zo heel lang geleden eens een zadeltje op gehad, voor de duvel niet bang dat paard, dekje kent ze al van toen ze zes maanden oud was (bij wijze van grapje) en ook een deken heeft er al op gelegen dus een zadel leek me geen gigantische stap. Niet te strak aan gesingeld. Aan singelen gaf ze geen kik op, stond ze heel relaxed bij maar toen ze 1 stap zette ging ze los.![]()
Madame bokt op weide overigens ook veel, terwijl de eerste uit dit verhaal op weide zelden tot nooit bokt.. Aard van het beestje speelt gewoon ook mee.
Maar zoals ik al zei: dat is op weide ook een bokker. Ik hoop wel om het na verloop van tijd er grotendeels uit te krijgen onder het zadel maar ik pin me er niet op vast dat ik het er na de 1e maand al uit heb.

Dus dat is het niet.pinto_1 schreef:Ik heb mijn paard ook afgeleerd dat hij niet mag bokken,
bruintje123 schreef:Ben jij consequent met je longeren (en gezien jou berichten ben jij dat), dan heb jij het er al uit voordat je op stapt. En nee ik hou niet van een half jaar longerenDus dat is het niet.
Ik heb ook echte bokkers gehad in de wei, maar die echt nooit een pas gebokt hebben onder het zadel.
Sommige wel met de eerste keer singel, eerste keer beugels voelen (ja die laat ik bungelen na een paar keer) Maar dan kun je daar al op inspelen met je stem. Zowel positief al negatief. Hier is een Euh of pas op ook genoeg om te laten stoppen met wat ze van plan zijn. En ja dat werkt ook door onder het zadel.
Enfin, dat wil zeggen.... Ik bekijk het per paard. Ik stap gewoon op als het voor mij "goed" voelt. Daar zet ik geen tijd-schema op.
Het zou zomaar kunnen dat ze geen stap verkeerd zet. Maar ik ga daar maar niet van uit.
Voorbereiden op het ergste, dan kan het alleen maar meevallen.

) , en ik dat sowieso eigenlijk bijna niet meer doe omdat ik er gewoon te oud voor ben vind ik zelf. Cer schreef:Idd bruintje, aan de lijn ben ik ook vrij streng
En wat Polly ook aangeeft, al dat gezeur wil ik ook niet hebben. Ik ben dan wel geen kind maar kom, ik doe het voor mn ontspanning hoor![]()
Nu moet ik wel zeggen dat ik over het algemeen geen paarden zadelmak maakte hoger dan 1.55 ongeveer (dus dat maakt het opstappen etc wat eenvoudiger) , en ik dat sowieso eigenlijk bijna niet meer doe omdat ik er gewoon te oud voor ben vind ik zelf.

bruintje123 schreef:Haha, dat is ook een strategie
De eerste paar keer ging ik hangen. Niet in de beugel aan een kant, dat vind ik zo scheef getrek, maar helemaal over het zadel met mijn buik zeg maar. En dan ook de helper laten stappen.
Dan heb je ruiter gewicht ook al getackeld.
Ben je bang dat ze reageren op het boven zich wat zien.
Een paar keer borstelen vanuit een krukje. Ook dat zijn ze dan al gewend.
en idd met mijn buik er over gaan liggen. Hangen in 1 beugel leek mij ook nier fijn voor zijn rug. Polly schreef:pinto_1 schreef:Ik heb mijn paard ook afgeleerd dat hij niet mag bokken,
Hij mag dus bokken??
mijn beesten bokken niet en als ze wel bokken word dat streng maar rechtvaardig afgestraft. Ik heb kinderpony's en ik wil het gewoon niet hebben, net als steigeren, vreten met het bit in en trekken als ze aan een lijntje lopen.
Doorgaans lopen ze 23u per dag hun eigen ding te doen en als ze aan de bak moeten wil ik geen gemiep.
Ik sta ook verbaasd hoeveel mensen een bok normaal vinden
Ayasha schreef:bruintje123 schreef:Haha, dat is ook een strategie
De eerste paar keer ging ik hangen. Niet in de beugel aan een kant, dat vind ik zo scheef getrek, maar helemaal over het zadel met mijn buik zeg maar. En dan ook de helper laten stappen.
Dan heb je ruiter gewicht ook al getackeld.
Ben je bang dat ze reageren op het boven zich wat zien.
Een paar keer borstelen vanuit een krukje. Ook dat zijn ze dan al gewend.
Klopt. Zo heb ik het met die rooie dus gedaan. En ook gewoon lekker bruut dat krukje op gaan met veel lawaai en beweging.en idd met mijn buik er over gaan liggen. Hangen in 1 beugel leek mij ook nier fijn voor zijn rug.
Kwestie dat ze niet meer schrikken als je je been er over zwaait omdat je terwijl je hing ze al overal aan geraakt hebt. 
Maar idd wel zodra ze geen probleem meer hebben met gewoon gaan hangen. Eerst rustig, daarna wat ruwer.
Pinda_Dipje schreef:Cer schreef:Dat ben ik met je eens, ik zeg ook niet dat het nooit voorkomt, maar ik zeg wel dat ik verbaasd was over de reacties die 'lijken' aan te geven dat een bokkend paard vrij normaal is.
Dat sluit trouwens ook aan bij mijn ervaringen in de echte wereld, dat mensen een excuus hebben voor een bokkend paard ... maar goed,dit geheel terzijde.
TS geeft aan weinig vertrouwen te hebben (wat ik me goed kan voorstellen) en wat ze hieraan moet doen. Als het paard bij de trainer braaf is, is het dan geen idee om daar een paar keer te rijden en met haar te overleggen? Het kan inderdaad gewoon een eenmalige actie zijn geweest hoordus er valt nog weinig over te zeggen...
Ja ik ben van mening dat een jong paard wel eens kan bokken, en kijk hier als ruiter niet vreemd van op. TS geeft aan dat het paard normaliter heel braaf is, daarmee mag je al in je handjes wrijven bij een onervaren dier met meer bloed. Menig jong dier dat ik heb moeten doorrijden gaf in eerste instantie een rodeo onder het zadel, totdat ze doorkregen dat ik een rustige amazone ben en mij konden vertrouwen, dan is het direct
Jonge paarden zijn een kwestie van 'doen' en ik ben inderdaad niet geschokt als een jong dier eens een bok geeft. Een persoon die daar wél van onder de indruk is moet zich denk ik afvragen of hij/zij wel voldoende ervaring heeft om een jong paard te beleren, en is zich mogelijk ook nog niet volledig bewust van zijn/haar eigen lichaam. 'Uit het niets' zegt TS maar misschien was ze zelf uit balans bij het aanspringen, maakte ze per abuis een ophouding of prikte ze iets teveel met het spoortje waardoor hij schrok.
De foto is natuurlijk een moment opname maar ik zie een amazone in stoelzit met licht opgetrokken hak (en dus spanning op de bovenbenen) en een op het oog gespannen schouder. Het zou mij persoonlijk niets verbazen als het paard simpelweg teveel prikkels kreeg. En dat geeft helemaal niets, maar ga dan keihard werken aan een meer onafhankelijkere zit op desnoods een meer ervaren paard en beperk je op dit dier even tot de stap en draf zodat je rustig meer vertrouwen kunt krijgen terwijl je instructrice hem verder beleerd.
Polly schreef:Mijn pony's lopen voor de wagen en aan de lange lijnen, bij een eerste bok corrigeer ik met stem en als ze het dan nog een keer bedenken krijgen ze een tik met de zweep. Voor sommige zal dat een grove straf zijn maar als ik er vlak achter loop of zit kan het serieus gevaarlijk zijn en mijn eigen veiligheid gaat boven alles.
Sowieso heb ik weleens gehoord dat ik ze streng heb opgevoed en heel kort hou maar dat resulteert in kuikenmakke pony's die uitstekend luisteren. En ze komen nog steeds blij naar me toe hoor.
Overigens is een voordeel hiervan dat een correctie zelden nodig is, dieren weten prima hoe het werkt. En ook bij wie het werkt, met mijn stalhouder nemen ze nog weleens een loopje