Terecht inschrijfgeld vorderen na opname ziekenhuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:53

ponyparadijs schreef:
Het merendeel van de ruiters begrijpt niet half hoeveel werk er in zit om een wedstrijd te organiseren
Dus die begrijpen niet dat er dan betaald moet worden

Ook ik krijg de meest extreme redenen om af te melden zonder te hoeven betalen

Ik denk dat veel ruiters echt wel snappen dat het veel werk is.
Alleen vroeger was afmelden gratis en nu kost dat soms wel 20,- en dat is nogal een groot verschil.

JustLizz

Re: Terecht inschrijfgeld vorderen na opname ziekenhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:08

Voor beide kanten valt wat te zeggen.
Ben zelf ook wedstrijdsecretariaat en heb inderdaad het idee dat mensen lang niet altijd beseffen hoeveel werk het is en hoeveel geld het organiseren van een wedstrijd kost.
De ene keer beslis ik inderdaad om een mail terug te sturen met inschrijfgeld te laten betalen maar er zijn ook omstandigheden waarin je dat inderdaad niet op zijn plaats vind en je ook menselijk moet blijven.

Het verschil tussen gratis afmelden en dat het soms wel 20 euro kost is natuurlijk wel groot, maar het is niet voor niets bepaald dat je als vereniging het inschrijfgeld mag vorderen.

Als je dat niet doet dan wordt het van kwaad tot erger en zit je binnen de kortste keren met gatenkaas wedstrijden wat voor niemand leuk is. Als je dat te vaak krijgt zijn zowel de ruiters als juryleden niet blij (veel pauzes etc). Daarnaast is het voor de verenigingen dan helemaal een kostenpost en zal je dat terug zien in bijvoorbeeld hoger inschrijfgeld, waar dan iedereen weer de dupe van is.

Bij ons zit de termijn op 1 week voor de wedstrijddatum. Opzich tijd genoeg om je nog af te melden. Als je paard gedurende de week ervoor kreupel wordt is het natuurlijk erg vervelend en we doen daar niet altijd moeilijk over, maar hetvoorbeeld wat al eerder aangehaald werd van een verklaring van bevriend dierenarts etc. komt vaker voor dan gedacht.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:23

Ik heb het ook eens gehad. Toen een doktersverklaring geregeld en toen was het goed. Misschien kun je die alsnog krijgen en opsturen?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:41

[quote="sneeuwpop]

2 kanten idd. Helaas zijn sommige verenigingen heel Star en dat vind ik jammer.
Een handeling van een vrijwilliger kost niet altijd geld, beetje menselijkheid is soms best op zijn plaats - anders kun je beter een baan zoeken ipv vrijwilliger zijn.

De reden dat er minder aanmeldingen zijn, heeft toch echt wel te maken met de kosten, zeker wanneer je kosten blijven wanneer je paard ruim daarvoor een blessure krijgt en niet kan starten. Dan wil je als wedstrijdrijder toch ook niet graag meer op tijd inschrijven?[/quote]

Pardon?! Vrijwilligers doen dit meestal naast hun baan in hun kostbare vrije tijd!!
En ze doen het om het jou, de wedstrijdruiter, mogelijk te maken om wedstrijden te rijden. Zonder vrijwilligers geen wedstrijden en dat vergeten sommige ruiters nog wel eens.....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:47

sneeuwpop schreef:
Een handeling van een vrijwilliger kost niet altijd geld, beetje menselijkheid is soms best op zijn plaats - anders kun je beter een baan zoeken ipv vrijwilliger zijn.

Een handeling van mij als vrijwillig wedstrijd secretaris kost helemaal niets
Het kost mij alleen tijd
En weer geregel om het 'gat' op te vullen (als dat nog kan in verband met de definitieve startlijst)
Maar dat je dan zegt dat men maar een baan moet gaan zoeken in plaats van vrijwilliger te zijn?
Doe jij vrijwilligerswerk?

'mijn' deelnemers zijn heel blij met mijn flexibiliteit maar door opmerkingen als deze zou voor mij de lol er snel afgaan

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:52

Ik doe regelmatig vrijwilligers werk ja.
En ik weet hoeveel werk dat is. Daar heb ik me voor opgegeven en weet dan wat dat inhoud

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:53

Heb niet alle berichten gelezen maar ik merk dat elke rijvereniging, ongeacht de reden, hun geld willen hebben.

Heb vorig jaar een wedstrijd gehad, die ochtend en de avond er voor had het enorm veel gesneeuwd, niemand kon weg maar de rijvereniging heeft de wedstrijd naar zeggen wel door laten gaan. ik heb gebeld met de rijvereniging en vond het erg jammer dat hun alleen dachten aan het geld.

Na de desbetreffende wedstrijd is nooit een uitslagen lijst online gekomen. ik had met verschillende starts contact gehad en geen van alle is gegaan

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:04

sneeuwpop schreef:
Ik doe regelmatig vrijwilligers werk ja.
En ik weet hoeveel werk dat is. Daar heb ik me voor opgegeven en weet dan wat dat inhoud

Maar waarom haal je dan aan dat die mensen maar een baan moeten gaan zoeken?
Wat is daar de gedachte gang achter?

Ik ben in mijn vrijwilligerswerk net zo menselijk als in mijn baan
Ik als persoon ben namelijk dezelfde wat ik ook doe
En of ik daar nou voor betaald wordt of niet

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:10

Ik ben gewoon van mening dat als ik me vrijwillig aan meld, ik niet moet zeuren dat het zoveel werk is.... ik weet dat en als mensen pech hebben, hoeven ze mij écht niet voor mijn "vrijwillige werk" betalen.
Als ze er wel iets aan kunnen doen en afzeggen omdat ze liever wat anders gaan doen, vind ik het een ander verhaal. Dan misbruik je een vrijwilliger.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:19

Ik ken ruiters die zich bij meerdere wedstrijden op dezelfde dag inschreven en dan op de startlijsten ging kijken welke starttijd en welke jury hun het beste uitkwam en ging dan daar heen.
Zou me niets verbazen als ze excuses zouden verzinnen om onder de extra kosten uit te komen.

Ik geloof zeker niet dat zij de enige zijn die dat doet.

Soms moeten idd de goede lijden onder de kwaden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:24

Idd, die ken ik ook. Maar zijn er vrij weinig. Het is makkelijk om die eruit te vissen, want de paarden wereld is klein.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:24

sneeuwpop schreef:
Ik ben gewoon van mening dat als ik me vrijwillig aan meld, ik niet moet zeuren dat het zoveel werk is.... ik weet dat en als mensen pech hebben, hoeven ze mij écht niet voor mijn "vrijwillige werk" betalen.
Als ze er wel iets aan kunnen doen en afzeggen omdat ze liever wat anders gaan doen, vind ik het een ander verhaal. Dan misbruik je een vrijwilliger.

Ik heb nog niemand horen zeuren over dat het zoveel werk is
Het is vanuit de KNHS zo geregeld dat je na sluitingsdatum moet betalen ongeacht de reden

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:26

sneeuwpop schreef:

Volgens mij heeft niemand hier het over het betalen voor dit vrijwilligerswerk.
Ik mag hopen dat je begrijpt dat het secretariaat niet bekostigd wordt van de deelnemersgelden (op wat kantoorbenodigdheden na dan. En zelfs die neem ik nog wel eens voor eigen rekening).

Een concours organiseren kost veel geld en het enige dat ik voor mijn vrijwillige bijdrage daaraan, die mij veel uren kost, vraag is respect van deelnemers en een klein beetje waardering zou ook leuk zijn.
Gelukkig zijn er nog altijd meer mensen die je wel waarderen dan mensen die dat niet doen.

Maar opmerkingen als die van jou schieten mij echt zwaar in het verkeerde keelgat!

@tweety, heel jammer dat jij vanwege sneeuw niet op wedstrijd kon. Ik ga zelf ook niet in zo'n geval maar betaal zonder morren het startgeld als de wedstrijd niet is afgelast.
Alles voor die wedstrijd was namelijk al geregeld en voor een groot deel betaald. Logisch dat de organisatie graag ziet dat het startgeld dan toch betaald wordt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:28

Dus omdat het mag en zo geregeld is door de knhs, is het goed?

Dus toen de regel er nog niet was, was het ook goed dat sommige (imo foute) ruiters zich bij verschillende wedstrijden inschreven einde beste jury uitzichten om te gaan starten????

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:31

Het enige wat ik raar vind, is dat ze direct met dreigementen komen i.p.v. alsnog gewoon een rekening te sturen. Neem eerst eens contact op met de organisatie hierover alvorens het op bokt te zetten. Ongeacht de reden, je hebt je te laat afgemeld.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:34

Deze regel is er toch altijd geweest?
Wat mij betreft een prima regel en het kan alleen maar meevallen als je wel een coulante vereniging treft.

Bij ons is afmelden ook betalen, enkele uitzonderingen daar gelaten..
(Je moest eens weten hoeveel oma's er 'overlijden' in de week voor de wedstrijd := :x )

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:36

Bar schreef:
Maar opmerkingen als die van jou schieten mij echt zwaar in het verkeerde keelgat.

Als je je aangesproken voelt, dan is het maar zo.

Ik heb gewoon een hekel als er mensen zijn die moeten betalen terwijl hun paard is overleden of bijv na een ernstig ongeluk niet kunnen komen.... en ook bij deelnemers die nog ruim op tijd afmelden door een opgelopen blessure en de wedstrijdlijst nog niet eens is gemaakt toch volledig moeten dokken, omdat dat volgens de regeltjes mag...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:41

Nibbit schreef:
Deze regel is er toch altijd geweest?
Wat mij betreft een prima regel en het kan alleen maar meevallen als je wel een coulante vereniging treft.

Bij ons is afmelden ook betalen, enkele uitzonderingen daar gelaten..
(Je moest eens weten hoeveel oma's er 'overlijden' in de week voor de wedstrijd := :x )

Nee, die is er zeker niet altijd geweest.
Heb nauwelijks af moeten zeggen, maar zelfs ziek op de dag (werd s'nachts doodziek) werd niks berekend.
Ze wilde zelfs de coupons nog (gratis) terug sturen, maar ik wilde graag de x erop wel starten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:47

sneeuwpop schreef:
Bar schreef:
Maar opmerkingen als die van jou schieten mij echt zwaar in het verkeerde keelgat.

Als je je aangesproken voelt, dan is het maar zo.

Ik heb gewoon een hekel als er mensen zijn die moeten betalen terwijl hun paard is overleden of bijv na een ernstig ongeluk niet kunnen komen.... en ook bij deelnemers die nog ruim op tijd afmelden door een opgelopen blessure en de wedstrijdlijst nog niet eens is gemaakt toch volledig moeten dokken, omdat dat volgens de regeltjes mag...

Een stuk menselijker mag het allemaal wel. Of je nu wel of niet een vrijwilliger ben.

Andersom moest ik "maar begrip hebben" toen een wedstrijd ineens last-minute werd afgelast zonder dat er een reden in de mail werd genoemd. Alles had ik geregeld voor die betreffende zondag, vervoer, geld en vooral tijd. Maar ergens anders alsnog mee doen zat er niet in ivm gesloten inschrijvingen. Puntje bij paaltje had ik niet eens een wedstrijd waaraan ik mee kon doen, maar wel de kosten in de voorbereiding.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:50

agee schreef:
Als dit een officiele KNHS wedstrijd is dan zullen de regels van de KNHS gelden. Hierin staat duidelijk dat je in jouw geval het inschrijfgeld zult moeten voldoen. De vereniging staat hier dus in haar recht.
Natuurlijk voelt dit voor jou onredelijk omdat je zelf hier ook geen invloed op hebt, maar de organiserende vereninging kan hier ook niets aan doen. Zij hebben wel al kosten voor de wedstrijd gemaakt.
Veel ruiters denken dat ze met een dokters of dierenarts verklaring niet hoeven te betalen, maar deze regel staat niet in de KNHS reglementen.

Wij hanteren meestal deze regel niet zo strikt. Afmeldingen tot enkele dagen voor de wedstrijd handelen wij kosteloos af. Maar als een ruiter zich op de dag voor of van de wedstrijd afmeldt, dan vragen wij toch ook het inschrijfgeld.
Als organisatie zou ik jou in dit geval dus geen rekening gestuurd hebben, maar ik denk niet dat je hier in je recht staat door te zeggen dat je niet hoeft te betalen omdat het overmacht is.

Dat doen er meer niet. Verenigingen gaan er verschillend mee om is ook mijn ervaring.
Je kunt altijd nog eens bellen. Misschien is het een vergissing van iemand die de administratie doet en dit niet weet of niet (meer) weet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:57

Ik vind het ook gek dat je alsnog je startgeld verschuldigd bent als je ruim op tijd afmeld, helemaal met doktersverklaring of zelfs een overleden paard.
Gek inderdaad dat je plek gewoon opgevuld wordt en ook daar startgeld voor gevraagd wordt. Ik zou het moeten betalen van het startgeld zien als compensatie voor de tijd dat de jury even niks kan doen en moet wachten op de nieuwe combinatie.
Natuurlijk kost het tijd en wat extra werk om een nieuwe combinatie te regelen op die vrijgekomen plek. Maar het lijkt mij dat dat gedekt wordt door het inschrijfgeld dat die nieuwe combinatie betaald. Dubbel inschrijfgeld zal dit absoluut niet kosten.
Stel dan als regel dat je 20% van je inschrijfgeld verschuldigd bent bijv.

En ik besef ook dat mensen blij moeten zijn dat alles netjes geregeld wordt. Maar het zijn dus voor een groot deel vrijwilligers .... die er niet voor betaald worden. Dus daar zal dat dubbele inschrijfgeld ook niet naartoe gaan lijkt me. En die vrijwilligers doen het, omdat ze het leuk vinden. Natuurlijk komen er weleens irritaties bij kijken, maar als ze het echt tegen hun zin in doen kunnen ze er toch gewoon mee stoppen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:35

Verenigingen zijn echt geen geldwolven die overal geld voor willen zien, ik denk dat de meeste erg coulant met deze regel omgaan en alleen rekeningen sturen als er geen goede reden is voor afzegging.
(zo gaat onze vereniging er tenminste wel mee om, je krijgt zo'n beetje alleen een rekening als je niet op komt dagen).

Vergeet niet dat wij, wedstrijddeelnemers, dit wel zelf veroorzaakt hebben. Als we keurig alleen hadden afgezegd met verklaringen was deze regel er waarschijnlijk nooit gekomen. Misschien iets om over na te denken.

Neemt niet weg dat de betreffende vereniging wel wat kan doen aan de toonzetting van de brief en dat men de sluitingstermijn best wel wat korter mogen stellen. Een maand vind ik ook niet reëel.

Een week van te voren een startlijst opmaken is vroeg genoeg, de protocollen worden bij ons secretariaat pas de dag van te voren uitgeprint vanwege de vele wijzigingen. (dit zegt ook wel weer iets ...)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:50

Helaas hebben er idd een aantal wedstrijdruiters er voor gezorgd - vooral degene die bij meerdere wedstrijden ingeschreven en de wedstrijd uitzichten met de fijnste jury.
Ik had liever gehad dat daar uitsluiting op stond, zodat de juiste gestraft worden.

Ik vind het bedrag over het algemeen te hoog wanneer je buiten je schuld om niet kunt.
Gelukkig zijn er verenigingen die niet moeilijk doen, alleen zoals in de voorbeelden zijn er verenigingen die niet verder kijken dan de afmelding.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:26

ingvdh schreef:
Neemt niet weg dat de betreffende vereniging wel wat kan doen aan de toonzetting van de brief en dat men de sluitingstermijn best wel wat korter mogen stellen. Een maand vind ik ook niet reëel.

Ts heeft een week van te voren zich afgemeld, dus dat bij de meeste verenigingen het stuitingstermijn dan verstreken is vind ik niet heel raar.

Het eerste contact had een prima toonzetting, mogelijk heeft er tussen de eerste mail en de latere correspondentie ook wel 1 of 2 berichten gezeten die niet "aangekomen" zijn bij ts.
Als er meerdere berichten verstuurd zijn waar niet op gereageerd wordt, dan kan ik me voorstellen dat de toonzetting minder vriendelijk wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:58

Maar hoe zou zo een "menselijker" secretariaat in de praktijk eruit moeten zien?
Wie gaat de zwaarte bepalen van een blessure? "Jouw paard heeft ocharm een koliekoperatie gehad, dus jij moet niet betalen." "Kreupel? Komt wel weer goed. Betalen!"
Als je paard een dag voor de wedstrijd sterft, moet de betaling dan kwijtgescholden worden? En wat met een week of een maand voor de wedstrijd? Dan ook nog?

En wat als ik het zieligste verhaal uit mijn mouw schud, maar ik in werkelijkheid gewoon liever een namiddagje met de vriendinnen wil gaan shoppen? Moet het wedstrijdsecretariaat dan maar massaal op zoek gaan naar bewijzen en alibi's?