Paard toont te weinig respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:50

Kim66 schreef:
Ja we zijn op dit moment al verder aan het kijken, omdat ze ook maar heel kort op de wei mogen, ook is er op stal maar 1 paddock dus kan dje er niet meer dan 2 uur in de paddocken zijn idd ook niet groot. Zou het hier misschien aan kunnen liggen?

Goed zo! Ik hoop dat je iets geschikts vindt! Meer naar buiten en meer ruimte is iig altijd goed. Meer naar buiten (met soortgenoten) betekent dat hij zijn energie beter kwijt kan en dan heb jij wss een rustiger paard. Ook kunnen ze elkaar een beetje opvoeden en corrigeren wanneer ze samen staan en samen spelen is ook weer goed om energie kwijt te raken. Dan hoef jij ook niet elke dag (zo lang) te rijden of te longeren.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:06

Kim66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 09:26

rox_en_wilvy

Re: Paard toont te weinig respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:33

Klopt het dat er twee mensen reageren in dit topic als zijn de TS? In de ene post wordt er niet of nauwelijks getypt met punten en comma's en in andere posts wel namelijk en is ook de manier van reageren een stuk feller dan in de andere posts?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 10:46

Wat ik zou doen ts?

Paard naar buiten.
Je zegt dat je les hebt. Waarin? Alleen paardrijden?
Ik zou zeggen, neem eens verschillende trainers onder de loep.

Paard is geslagen.
Prima! Maar er zijn ZAT trainers die dat niet doen. Dus ik snap dat probleem niet met begeleiding zoeken??

Zo als ik het lees, wil je ALLES zelf doen.

Prima.
Maar verwacht er dan ook NIKS van.

En dat doe je nu wel.
Je verwacht een lief en braaf paard.
Maar toch gaat er ERGENS iets fout!

En dat begint al op de grond.

Ik las iets van: zonder geen vertrouwen geen respect?
Ik zet het anders om.
Zonder geen respect, geen onderdanigheid, geen vertrouwen.
Jij bent het leiddier. Jij zorgt er voor dat jou onderdaan veilig is, omdat hij naar jou luistert in alle omstandigheden.
Hij raast door openingen? Duidelijk dat hij er dus geen vertrouwen in heeft.
Als jij niet duidelijk bent in wat je wilt, zal hij nooit begrijpen dat er geen tijgers in het hek zitten.

En dit geld voor alles zo.

OOK sensibele paarden, met een tikje dominantie.
Ik zie zoveel paarden om mij heen, die eigenlijk dominant zijn, maar tegelijkertijd ook bang.
Enige oplossing is om daar boven te staan.
--duidelijke regels!!-- op te stellen en daar altijd aan houden.
Hierdoor ben je consequent.
Hierdoor snapt het paard precies wat er van hem gevraagd wordt.
En hierdoor zal het vertrouwen toe nemen.

Waarom?
Wanneer baasje zegt dat het goed is, is het goed.

Ik zeg: Paard minimaal 6 uur naar buiten, met maatjes. Lekker uit laten rouzen in het land.
Hulp zoeken met grondwerk (en dan bedoel ik niet het rondjes laten lopen om je heen. Nee ik zie grondwerk als ALLES wat jij op de grond doet, van stal, naar bak, naar weiland, als poetsen, wandelen en hoeven uit krabben). Heb je er geen geld voor? Dan moet je een andere oplossing zoeken.
Je hebt voor het paard gekozen, dus je zult IETS moeten doen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:45

Oh jeej, arm dravertje :(:)

Om te beginnen, waarom heb je een draver gekocht? Zonder je te veroordelen, puur de vraag, waarom ben je voor dit ras gevallen. Ik lees dat je geen koudbloed wilt, heel begrijpelijk, maar waarom deze en waarom een paard die nog omgeschoold moest worden?

Dan, zoals veel vaker gezegd, laat het idee van een geslagen paard los. Het is een hardnekkige mythe dat (alle) dravers worden geslagen. Los daarvan, door te reageren alsof hij geslagen is bevestig je zijn reactie ook. Oftewel, flabberhandje, schrikreactie van paard, 'och gos jongen, rustig maar', bevestiging van het gedrag.

Als je geen andere instructie wilt, ga dan eens met je huidige instructie werken aan de manieren op de grond. Het hele grondwerk is een populaire term, maar in de basis het het basisopvoeding die iedere (goede) instructeur zou moeten kunnen geven. Leg je probleem uit, vraag haar voor te doen hoe je zou moeten handelen, bespreek wat ze heeft gedaan en waarom en herhaal het dan zelf.

Want zoals al aangeven is, in de basis is er niets mis met de opvoeding van jouw paard, jullie zitten alleen niet op dezelfde golflengte. Zaak voor jou om weer te begrijpen wat je paard bedoeld én hem te kunnen uitleggen wat jij bedoeld. Toegeven dat je fout zit is de eerste stap om eraan te kunnen werken. Niet zelf verschillende technieken uit gaan proberen zonder enige vorm van begeleiding. Als je geluk hebt valt het kwartje, maar voor hetzelfde geld botst het enorm en ontstaan er gevaarlijke situaties. Een paard terugzetten kan heel functioneel zijn, maar als je dit verkeerd doet, of op een verkeerd moment kan hij net zo goed door je heen knallen of zelfs omhoog komen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:43

Kim66: Als je hier antwoord op zou kunnen / willen geven, kunnen wij met die info misschien weer tips geven. Moet niet- maar jij bent tenslotte degene die om hulp vraagt :)

khirshanta schreef:
even om het op te sommen:
- paard toont geen respect
- geen vertrouwen
- bang om bak en stal in en uit te gaan
- 2 uur op paddock, 1,5 rijden
- kan niet met andere paarden samen

Als het niet klopt, zeg het gerust.

Kan je paard zijn energie kwijt? (even flink rennen en spelen?)
Misschien is 20 uur maximaal op stal staan niet geschikt voor hem, is er mogelijkheid hem langer buiten te zetten?

Kan niet met andere paarden: wat is jullie aanpak geweest, wat was zijn reactie, en die van andere paarden?

Wat heb je verder met hem gedaan, hoe pak je zijn (her)opvoeding aan?
(als hij iets fout doet, wat doe jij? als hij iets goed doet, wat doe jij?)

Welke dingen doe je buiten rijden en aan de hand grazen?

Wat heb je gedaan om te zorgen dat hij je zou moeten vertrouwen?

Is je paard onderzocht door tandarts/dierenarts (bij aankoop gekeurd hoop ik?)

Welke professionals had je er al bij gehaald, wat hebben zij gedaan en wat was de reactie van je paard?
(Niet met naam, maar bijv. 'een dressuur instructeur, hij/zij deed dit, mijn paard reageerde zo')

Hopelijk kunnen we tips geven, maar wij kénnen je paard niet, zien jouw omgang ermee niet. Het verschil tussen een goede correctie en een foute is soms een verschil van een seconde.

Je geeft aan ervaring te hebben, dus ik verwacht dat je weet dat het soms gevaarlijk kan zijn...

edit: iemand moet hem na zijn dravers tijd omgeschoold hebben tot rijpaard- wellicht kan die persoon je helpen?

Kim 66 schreef:
Ik denk dat de meeste mensen denken dat het allemaal iets heftiger is dan het is, maar ik vraagde dit, voor als het erger word.

Wat zijn concrete voorbeelden van zijn gedrag nu dan? Want 'voor als het erger wordt': nú in de kiem smoren, niet wachten tot het erger is!

Kim66 schreef:
Dat heeft die echt wel geleerd alleen nadat die 3 weken mank is geweest (in die tijd) is zijn gedrag achteruit gegaan, want bij de verkoper was die wel heel lief, maar er was geen band of vertrouwen en dit is uiteindelijk wel gekomen. En bij de verkoper rende die ook al zijn stal uit en dat hebben we hem toen afgeleerd alleen doet die t nu weer maar dan erger.

Hoe heb je het de vorige keer afgeleer en werkt het nu dus niet meer?
Was het tijdens kreupelheid 3 weken stalrust? Veel paarden worden een beetje gek en 'vergeten' goede manieren omdat ze gek worden van constant op stal staan.

Kim66 schreef:
ik wil hiermee niet zeggen dat het probleem niet bij mij ligt, maar dat dit niet klopt met wat jullie zeggen.

Laat ons dan zien dat het niet bij jou/jullie ligt... 9 van de 10 keer ligt het aan de eigenaar. Dat is helemaal geen schande! Maar je moet dan wel open staan om te kijken naar waar het fout gaat, zonder symptoombestrijding. Ik denk dat hoe hij gehouden wordt een groot gedeelte is (en dit is ook iets dat bij de eigenaar ligt- niet bij het paard)

Stel, je zit elke dag opgesloten in een kamer waar je net kunt liggen. 20 uur staan, liggen, verder niets. Je komt 2 uur buiten, geen contact, geen vrienden, geen familie. Altijd alleen. Dan kom je er 1,5 uur uit om te werken. Klinkt niet eerlijk naar mijn mening.

Ik denk dat als je hier verandering in kunt brengen, je een groot deel oplost.

Nogmaals, genoeg mensen die willen helpen, maar dan hebben we info van jou/jullie nodig

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:00

[quote="Kim66"]
Ik heb zelf niet gezegd dat zijn gedrag komt dat die geslagen is alleen dat die geslagen is. En of zijn gedrag daardoor zou kunnen komen. Verder heb ik wel al les, maar kan er niet nog iemand bijnemen, dat wordt te duur. Verder weet ik dat dn fjord en tinker niet bij mij passen en een draver is wel geschikt. Ik denk dat de meeste mensen denken dat het allemaal iets heftiger is dan het is, maar ik vraagde dit, voor als het erger word. Verder vind ik je antwoord nergens opslaan.
[quote]

Ik heb eigenlijk maar één vraag: Waarom denk jij dat een draver wel geschikt is voor jou?

Manarosao

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:30

Vooral inderdaad niet alles zelf op proberen te lossen, al zou je dit graag willen, dan kom je niet zo ver als met een trainer er bij.