Miscommunicatie over hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:36

betadine schreef:
Ik zou over je opzegtermijn onderhandelen. Jij koopt het hooi en vertrekt eind augustus, klaar. Hij mag je niet dwingen om nog een maand te betalen terwijl je ergens anders een stal hebt gereserveerd. Vooral omdat er geen contract is getekend...hij heeft geen been voor op te staan + dat stalhouders vaak hun afspraken niet meer nakomen wat betreft verzorging als ze toch weten dat de klant vertrekt.

Ze staan gelukkig nu 24/7 op de wei, verzorging mist hij niet zo. Ik kom soms eens kijken hoe het gaat, geef een worteltje en ga weer weg. Ik vind het zonde om met hem te gaan trainen als ik niet lekker in mijn vel zit en hij liever op de wei staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:39

safina schreef:
Ik zou ze ook op marktplaats zetten. Ik denk dat de meeste mensen daar zoeken voor hooi en niet op bokt. En nog een tip: bied alles in 1 koop aan. Tenzij je allemaal mensen over de vloer wilt die een paar baaltjes komen halen natuurlijk.

En vraag aan de eigenaar van de stal even wat info: eerste snit, tweede snit? Wanneer geoogst? Onbemest land of bemest land (ik neem aan onbemest als het arm is)? Weide jacobskruiskruidvrij? Droog in de baal gegaan?

En benadruk vooral de voordelen. Dat het voor jouw paard geen geschikt hooi is, maakt het natuurlijk nog niet ongeschikt hooi voor elk paard. (Tenzij het vies, stoffig, schimmelig en broeierig is natuurlijk. Dan is het echt troep. ;) ) Bijvoorbeeld: "Paard gevoelig voor bevangenheid of overgewicht? Dit is je kans! Nu te koop: kleine balen mooi, langstengelig hooi. Eerste snit, geoogst in juni 2016. Van onbemeste weide en droog geoogst. Nog 60 stuks over, dus wees er snel bij. Alles in 1 koop.
:D

Sclimpre schreef:
Je kan eens een baaltje wegen, de gemiddelde prijs per kg opzoeken en voorstellen het hooi voor die prijs te nemen.

Misschien is het geen gek idee om een volwassene mee te nemen? Dan dimt hij misschien een beetje.

Het hooi is alleen wat ouder/minder voedzaamrijk, maar het is(volgens mij) goed droog! Wel wat stoffig. Beschimmeld hooi oid zou ik niet willen verkopen, stel dat een leek het per ongeluk aan zijn/haar dieren voert. Dankjewel voor je advertentie-ideeën!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:41

chinou schreef:
Hoe kan jij als 14 jarige hooi bestellen?
Jij betaald dat toch niet, maar je ouders?

Ik zou als ik jou was je ouders contact met hem op laten nemen en dit regelen
Tenslotte zijn het jouw ouders die betalen moeten, was netter geweest als hij ook dit met jouw ouders had geregeld lijkt mij.

Normaal gesproken zou ik betalen(ik betaal mijn pony voor het grootste deel zelf) maar dan dus per baal. Ik verdien elke maand geld om dan voor die maand eten, stal etc. te betalen. Maar ik heb niet ineens 225 euro, vandaar dat mijn ouders dit zouden moeten voorschieten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:44

MarjanB schreef:
Vraag anders waar hij de balen gekocht heeft. Soms willen voerhandelaren de boel wel terugkopen, dan ben je van het gedoe af. Verder moet je een opzegtermijn afspreken als je er gaat staan en niet achteraf. Ken zat stallen waar je elke dag per maand weg kan en het resterende geld gewoon nog terugkrijgt ook.

Dankjewel voor de tip. Ik had verwacht dat de tijd waarin ik mijn pony zou hebben, hij op deze stal zou blijven staan. Na verloop van tijd had ik pas door dat het niet echt mijn ding is. Verder hebben we in het begin wel een borg afgesproken, maar ik haalde uit zijn verhaal dat dat was zodat ik niet ineens zonder(dus met schulden) betalen weg te gaan. Vandaar dat we niks over een opzegtermijn hadden uitgewisseld, meeste mensen hier gingen 'stiekem'(als hij op vakantie was oid) weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:46

safina schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik betaal ook minimal 3.50. 2 maanden geleden vroegen ze hier zelfs 5/6 euro per baal en 100 voor een grote (tijdens de natte periode waarin niemand kon hooien) en Limburg is nu niet de duurste hooi provincie

€2,50 is ook echt een uitzondering. Dat is dan hooi van iemand die ik ken en die geen opslag heeft, dus er meteen vanaf moet. Als ik zelf kleine baaltjes zou persen, zou ik er meer voor vragen. :P Gelukkig heb ik dit jaar, ondanks het weer, zelf fantastisch kunnen hooien. Ik denk niet dat ik nog bij hoef te kopen.

Maar TS, dan weet je een beetje hoe de prijzen liggen. Hoewel ik niet goed weet wat je in de Randstad betaalt...

Dit hooi kostte 3,50 of 3,75(kan ik me niet 100% herinneren), dat betaal je gemiddeld per baal voor een grote partij. Als je een paar stuks koopt toch wel minimaal 4,50. :j

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:52

eventueel schreef:
Wat een wonderlijke vorm van klantenbinding. Als jij weggaat komt er toch een stal vrij? Kan de nieuwe klant mooi het hooi overnemen!

Lijkt mij toch ook!Als jij het mee zou nemen zou er komende winter toch juist een tekort aan hoor komen?

Een opzeg termijn is heel normaal. De stalhouder moet ook tijd en de kans krijgen om een ander te zoeken voor de leegkomende plek. Meestal een maand, tenzij anders afgesproken. Het is onzin dat je daarvoor een contract moet hebben getekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:53

Iedereen bedankt. Ik heb de staleigenaar wel een beetje als een 'grote boze man' afgeschilderd zie ik, dat valt op zich wel mee maar als je hem zelf nog niet gezien hebt en alleen via via (mijn vader heeft een aantal keer met hem getelefoneerd) allemaal 'vreemde' acties hoort kan je wat makkelijker boos raken, zeker achter een beeldscherm.

Mijn vader heeft vandaag weer gebeld en komt binnenkort mee om de balen hooi te betalen. We mogen ze daar laten liggen en in vrachtjes meenemen naar de nieuwe stal. Omdat ik het hooi niet wil gebruiken ga ik het gewoon te koop zetten en het is wel fijn dat ik daar nu minder haast bij heb. Misschien kan ik midden winter, als ze er nog liggen, wel winst maken <<) :')

Iedereen bedankt voor de tips en antwoorden! Ik zal als jullie willen laten weten hoe het afloopt. Nu ik weet hoe ik een topic moet openen ( :') ) zal ik misschien eind september nog een verhuis-fototopic maken. Voorlopig heb ik denk ik hier niets te melden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:54

jorretje schreef:
eventueel schreef:
Wat een wonderlijke vorm van klantenbinding. Als jij weggaat komt er toch een stal vrij? Kan de nieuwe klant mooi het hooi overnemen!

Lijkt mij toch ook!Als jij het mee zou nemen zou er komende winter toch juist een tekort aan hoor komen?

Een opzeg termijn is heel normaal. De stalhouder moet ook tijd en de kans krijgen om een ander te zoeken voor de leegkomende plek. Meestal een maand, tenzij anders afgesproken. Het is onzin dat je daarvoor een contract moet hebben getekend.

Er komen geen nieuwe pensionklanten meer ;) of in ieder geval niet met hoge haast.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:18

Azmay schreef:
Iris82 schreef:
Vergeet niet dat het een aanbod is. :) Zorg ervoor dat je je argumenten van te voren bedacht (en evt op papier hebt) en onderhandel. Het is geen wet van meden en perzen, het is een poging om in een open gesprek elkaar tegemoet te komen.

Zijn die € 225,- de werkelijke kosten die hij eraan gehad heeft, of zit daar nog een stukje winst aan vast?

225 is 3,75 per baal, geen idee hoe groot ze zijn en wat de prijs in de omgeving is maar ik vind bij mij in de buurt geen baaltjes duurder dan 3 euro.
Lijkt me inderdaad wel de moeite om eens te kijken of onderhandelen mogelijk is. Als hij je echt boos krijgt en weg jaagt heeft hij zelf ook een probleem.

Woon bij jou in de buurt en bij verkopen hooi aan 4,5 euro en hebben elk jaar nog te weinig baaltjes....
de definitie van goed hooi id inderdaad heel verschillend. Wat voor schapen een heel goed hooitje is is voor veel paarden veel te voedzaam. T is maar net waarvoor je het nodig hebt...
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 23-08-16 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Miscommunicatie over hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:23

Fijn dat het is opgelost, TS! Maar poeh hé....Zelf de kosten voor je paard voor een groot gedeelte betalen en proberen dit soort dingen goed te regelen...ik vind je wel heel verantwoordelijk voor een 14-jarige!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:30

Vind ik ook safina! Ik had helemaal niet verwacht dat je pas 14 bent.
Fijn dat het opgelost is en hoop dat je snel van je hooi af bent. En veel plezier straks op je nieuwe stal!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:44

Los van de rest vraag ik me af hoe jij kan zien dat het hooi arm en zeker armer is dan het voordroog van je nieuwe stal?

Op zicht kan je nooit afgaan,het hooi kan veel rijker zijn dan het voordroog.

Het hooi is er nu,volgens mij moet het dus al behoorlijk vroeg deze zomer gemaaid zijn,wat het waarschijnlijk juist wel behoorlijk rijk maakt.....

Ik zou het eens simpel laten testen,want zou jammer zijn als je het verkoopt terwijl het perfect zou zijn.
Indien het wel ok is,kan je mss een regeling treffen op je nieuwe stal dat je de eerste maanden(tot je hooi op is),wat minder betaald?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:49

Hij kan ook een partij hooi van vorig jaar hebben gekocht, dat weet je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:27

tengeltje11 schreef:
Los van de rest vraag ik me af hoe jij kan zien dat het hooi arm en zeker armer is dan het voordroog van je nieuwe stal?

Op zicht kan je nooit afgaan,het hooi kan veel rijker zijn dan het voordroog.

Het hooi is er nu,volgens mij moet het dus al behoorlijk vroeg deze zomer gemaaid zijn,wat het waarschijnlijk juist wel behoorlijk rijk maakt.....

Ik zou het eens simpel laten testen,want zou jammer zijn als je het verkoopt terwijl het perfect zou zijn.
Indien het wel ok is,kan je mss een regeling treffen op je nieuwe stal dat je de eerste maanden(tot je hooi op is),wat minder betaald?

Hmm, ik dacht dat heel geel hooi altijd ouder/minder voedzaamrijk is en voordroog wat meer suikers(of iig dikmaker) is?

Want mocht het wel goed zijn, is dat idd een goede oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:30

safina schreef:
Fijn dat het is opgelost, TS! Maar poeh hé....Zelf de kosten voor je paard voor een groot gedeelte betalen en proberen dit soort dingen goed te regelen...ik vind je wel heel verantwoordelijk voor een 14-jarige!

Dankjewel! Mijn ouders en ik hebben dan ook lang overlegd en nagedacht en gerekend of het wel handig is. We hebben wel een verzekering, maar het is allemaal net aan qua stalling etc. Gelukkig steunen mijn ouders me hier erg in en kunnen ze (niet al te grote) klappen opvangen, waarna ik ze als ik echt geld kan verdienen terug betaal. Maar ik denk achteraf dat het waarschijnlijk slimmer was geweest om een jaartje te wachten. Maar goed, gelukkig is paard lief! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:31

Ivy_ schreef:
Vind ik ook safina! Ik had helemaal niet verwacht dat je pas 14 bent.
Fijn dat het opgelost is en hoop dat je snel van je hooi af bent. En veel plezier straks op je nieuwe stal!

Dankjewel! :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:12

Toch nog goed gekomen, fijn dat het is opgelost en inderdaad wie weet kan je het straks goed doorverkopen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:45

De kleur van hooi zal ook vaak afhangen van hoe het binnengehaald is.
Gemaaid gras die droog gebleven is tot het binnengehaald is heeft een hel andere kleur dan hetzelfde gras die eens of meerdere keren regen gehad heeft.
Kort,omhooggeschoten gras heeft andere kleur dan gras die al in het zaad stond als het gemaaid werd,.....
Je hebt enkel zekerheid als je het laat testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:03

JoskaH schreef:
safina schreef:

Dankjewel! Mijn ouders en ik hebben dan ook lang overlegd en nagedacht en gerekend of het wel handig is. We hebben wel een verzekering, maar het is allemaal net aan qua stalling etc. Gelukkig steunen mijn ouders me hier erg in en kunnen ze (niet al te grote) klappen opvangen, waarna ik ze als ik echt geld kan verdienen terug betaal. Maar ik denk achteraf dat het waarschijnlijk slimmer was geweest om een jaartje te wachten. Maar goed, gelukkig is paard lief! :D

Wat super dat je ouders je zo steunen en samen met je gerekend en nagedacht hebben. Zouden meer ouders moeten doen. Ik denk dat kinderen daar veel van kunnen leren. ;)

Nu lekker genieten van je paardje. En hopelijk snel van je nieuwe stal!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:40

JoskaH schreef:
...Verder hebben we in het begin wel een borg afgesproken, maar ik haalde uit zijn verhaal dat dat was zodat ik niet ineens zonder(dus met schulden) betalen weg te gaan. ..
Als er een borg is afgesproken neem ik aan dat die ook betaald is?? Die zou dan dus ook verrekend kunnen worden met de huur van de maand september.

Citaat:
Mijn vader heeft vandaag weer gebeld en komt binnenkort mee om de balen hooi te betalen. We mogen ze daar laten liggen en in vrachtjes meenemen naar de nieuwe stal.
Zou ik nóóit doen... je gaat nu de volle mep betalen voor iets wat er straks misschien gewoon niet meer is !! En probeer dan maar eens je geld terug te krijgen.

Beter kun je er nu meteen vanaf zien te raken óf aan de medepensionklanten óf via en advertentie, maar iig dat het verkocht is voor jij daar weg bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 07:32

DubbelDun schreef:
[naam] schreef:
...Verder hebben we in het begin wel een borg afgesproken, maar ik haalde uit zijn verhaal dat dat was zodat ik niet ineens zonder(dus met schulden) betalen weg te gaan. ..
Als er een borg is afgesproken neem ik aan dat die ook betaald is?? Die zou dan dus ook verrekend kunnen worden met de huur van de maand september.

Citaat:
Mijn vader heeft vandaag weer gebeld en komt binnenkort mee om de balen hooi te betalen. We mogen ze daar laten liggen en in vrachtjes meenemen naar de nieuwe stal.
Zou ik nóóit doen... je gaat nu de volle mep betalen voor iets wat er straks misschien gewoon niet meer is !! En probeer dan maar eens je geld terug te krijgen.

Beter kun je er nu meteen vanaf zien te raken óf aan de medepensionklanten óf via en advertentie, maar iig dat het verkocht is voor jij daar weg bent.

De borg heb ik toen niet betaald(hij zei dat hij ons wel vertrouwde en dat ik dan later wel de borg kon betalen oid? Ik wet het niet meer seeler. Maar die is dus nooit betaald.)

Het was mijn keuze ook niet geweest. Mijn vader heeft dit zelf besloten. Ik ga inderdaad wel proberen om ze zsm te verkopen.

Dankjewel voor je antwoord!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:49

Of proberen ze elders op te slaan zolang je ze niet verkocht hebt zodat je zeker weet dat je er vrij over kan beschikken en niet afhankelijk bent van de staleigenaar om er bij te kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:49

Dan zijn er nog meer kosten ivm de opslag, dat schiet ook niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:22

meggiemeg schreef:
Of proberen ze elders op te slaan zolang je ze niet verkocht hebt zodat je zeker weet dat je er vrij over kan beschikken en niet afhankelijk bent van de staleigenaar om er bij te kunnen.

Wat een wantrouwen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:33

Denk dat dat niet zo vreemd is gezien de eerdere akties van de staleigenaar Safina. Lees maar eens de reacties terug van TS, pony werd al achter kettingen gezet omdat hij bang was dat ze zo maar zou vertrekken. De beste man mag dan vervelende ervaringen hebben maar dit getuigd niet echt van vertrouwen naar TS toe.