Chagerijnen op het losrijterrein

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:33

Er zitten echt poedersuiker bij hoor.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:34

Het gekste wat ik ooit heb meegemaakt.... "Ga eens even weg met je koe }:0 , je maakt m'n paard bang". Over mijn uiterst brave relaxte bonte KWPN merrie die aan een lang teugeltje aan het stappen was...... :D

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:47

Dit is een van de redenen waarom ik er helemaal mee gestopt ben, wedstrijd rijden.
Hoe hoger je komt, hoe nijdiger de ( met name dames) worden.

Tuurlijk snap ik dat wanneer je nerveus bent, je misschien iets minder sjiek wordt... maar sommige spannen echt de kroon. Het eeuwige gezeik/ negatieve commentaar aan de bakrand, bijna blij als jouw paard niet zo goed gaat.

Ik heb zelf meegemaakt, toen ik een jong paard in de B uitbracht, mensen boos op mij waren... Omdat ik immers Z reed..... Moet jij nou ook nog meedoen in de B? Uhhh ja... Jonge paarden starten nu eenmaal ook in de B.....

Omgekeerd heb ik ook wel mee gemaakt dat er een kneus op een hengst in een inrijbak van 15 bij 20.... de hele boel terroriseerde.... Ik maakte er geen woord aan vuil en ging buiten inrijden. Kom ik mijn collega tegen, die zegt:" ben je klaar?" Nee, ik ga maar buiten inrijden, er loopt binnen een hengst met een kneus erop, die hem niet onder controle heeft..... Voordat er brokken komen.... Ga ik naar buiten.
Bleek het haar vriend te zijn... Ik kon toen wel met paard en al door de grond zakken.

Ik rijd nu IJslanders, dat is een heel ander wereldje.... Elkaar complimenten geven, vriendelijkheid alom... Man waarom heb ik dat niet 25 jaar eerder gedaan.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 08:53

Faya__ schreef:
Het gekste wat ik ooit heb meegemaakt.... "Ga eens even weg met je koe }:0 , je maakt m'n paard bang". Over mijn uiterst brave relaxte bonte KWPN merrie die aan een lang teugeltje aan het stappen was...... :D

Die is wel echt heeeeeel slecht. |(

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:05

Wat een verhalen zeg! Ik heb voornamelijk leuke wedstrijden met leuke deelnemers, maar soms zit er eentje bij := ...

Ik heb er eentje die bang wordt van tegenliggers, vooral als zij tussen badrand en tegenligger loopt (dus linksom). Enige oplossing om mensen meer afstand te laten houden is het hebben van een rood strikje in de staart. Zodra ze denken dat je paard kan schoppen, houden ze afstand.
Geeft zoveel verschil, laat wel eens tussen de proeven door het strikje eruit... waar ze eerst netjes afstand hielden, komen ze nu wel akelig dichtbij.

Zo had ik afgelopen winter eentje die of de bak regels echt niet wist (Z ruiter) of deze expres negeerde waardoor anderen (incl. Ikzelf) niet normaal meer konden losrijden. Je mag niet zo denken, maar kreeg bijna het gevoel dat ze op deze manier de concurrentie wilde pesten.

Laatste aanvaring was tijdens de kring, ook in het Z. Was letterlijk alleen met 1 andere deelnemer in een 20x60 losrijbaan. Tijdens het instappen werd ik al 3x afgesneden. Bij het losrijden (ik in draf) bleef madame expres gewoon op de hoefslag stappen. Nadat ik er wat van zei explodeerde madame. Ik probeerde het nog te zussen door te zeggen dat het kan gebeuren en of ze alleen wat meer afstand wilde houden, en wees haar op het rode strikje.
Ze was zo heetgebakerd, ze wilde bijna afstappen om weet ik veel wat te doen bij mij. Nou dan spoor je toch ook niet :') . Ze was helemaal klaar met dat terrein, was altijd geze*k hier. Ik heb nooit problemen op dat terrein (wel druk), dus dat zegt meer over haar dan over mij haha.

Als laatste.. Bakregels... Zoveel mensen die de regels gewoon niet weten. Zeker als het gaat om zijgangen rijden. Heb het ook maar opgegeven en rijd rechtsom mijn zijgangen maar op de binnen hoefslag. Scheelt een hoop frustraties van beide kanten uit.

Maar goed.. Rijd al meer dan 10 jaar wedstrijden en zoveel leuke dingen meegemaakt! Van het weekend nog op de Regio, mede deelnemer geholpen omdat ze twijfelde of haar S&T goed zat.
Eigenlijk altijd elkaar succes wensen voor de proef of dat de volgende vraagt of het goed bij je ging. Gezellig een praatje maken naast of op het paard.
En krijg veel complimenten over mijn merrie en mijn kleding. En geef deze ook graag aan anderen.

Het is denk ook maar hoe je zelf erin staat. Ik probeer (lukt niet altijd) in ieder geval 1 iemand per wedstrijd een compliment te geven. Het goede begint bij jezelf toch?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:16

Ik heb zelf nooit wefstrijden gereden maar ben wel altijd gaan kijken naar officiele en onderlinge wedstrijden en bij de onderlinge heb je toch wat meer de gunfactor dan bij de officiele. Ik heb vaak genoeg gezien dat er irritatie was op het losrij terrein en er gescholden werd.

Deeks93

Re: Chagerijnen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:34

Ik rijdt bijna elke week wedstrijden maar heb eigenlijk nooit problemen.

Ik heb wel eens dat je met zn 2 op een volte rijdt, de 1 linksom de ander rechtsom en dat je dan een inschattingsfout maakt en allebei dezelfde kant op stuurt en alsnog tegen elkaar aan botst. Ik lach vriendelijk en zeg sorry.

Afgelopen weekend in de dressuur moest ik losrijden, het waren best veel combinaties die aan het rijden waren en ik moest kennelijk steeds dezelfde opzoeken en daar bijna tegen aan rijden...
eerste x lachen en sorry zeggen, 2de keer lachen sorry zeggen en daarbij: 3 keer is scheepsrecht he! En bij de derde keer: Volgens mij ben ik je zometeen een kop koffie schuldig! al lachend!

Dit gebeurd mij best vaak en ik kan er altijd om lachen en de rest ook.

Ik zei juist tegen mijn ouders afgelopen week dat ik het idee heb dat de gunningsfactor meer terug komt! Met parcours verkennen liep er een ander meisje en die keek heel verbaasd om zich heen, bleek dat die kromme lijnen niet alleen mij bezig hielden! we kwamen aan de klets en gingen samen koffie drinken, ik moest gaan zadelen voor de dressuur en deze dame kwam nog naar de trailer lopen om te zeggen dat de lijnen veranderd waren, hoe ze nu liepen en wat de afstanden waren! vervolgens gaan losrijden, waar bovenstaande gebeurde( dat ene meisje, bak koffie) en de meid van het verkennen kwam bij mijn proeven kijken. Bleek later dat zij in dezelfde klasse startte, dus ben ik bij haar gaan kijken. Vervolgens maakte ik met springen mijn L debuut en was ik stik zenuwachtig en zeiden allemaal vreemden tegen mij: Komt goed! ik kom wel even bij je kijken!

Ik kende er niemand eigenlijk maar met losrijden van de dressuur was iedereen vriendelijk! en eigenlijk overal waar ik kom! Bij onze eigen vereniging heb je een los-rij-ruimte van ik denk 30 x 15 met 5 combinaties, dat is proppen, je zijgangen lukken niet en galloperen is ook een kunst!
Toch hoor ik nooit iemand vloeken op elkaar, alleen "slecht van de organisatie" maar ze snappen wel dat het of kleine ruime is en 2 proeven rijden of grote losrijbaan en maar 1 proef! toch komen ze allemaal!

Conclusie: Allemaal hier in de regio starten! is super gezellig!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:53

Verschrikkelijk dit, ik kan daar ook niet zo goed tegen.

En dan heb je ook nog moeders/instructeurs die even midden op her losrijterrein gaan staan lesgeven, zo irritant.
Jongens op de wedstrijd moet het gebeuren en moet je niet nog even les krijgen.
Al ben ik blij dat tegenwoordig veel meer mensen oortjes gebruiken.

Ik zoek voor mezelf altijd een rustig stukje op, en mocht ik van te voren zien dat het een chaos is op het losrijterrein, doe ik lekker muziek op, dat houd me toch ontspannen ipv dat ik me opvreet omdat niemand fatsoenlijk doet.

Maar die wedstrijden komen nauwelijks voor hoor, en heb er tegenwoordig nog weinig lastvan!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:01

_lotteeee schreef:
Verschrikkelijk dit, ik kan daar ook niet zo goed tegen.

En dan heb je ook nog moeders/instructeurs die even midden op her losrijterrein gaan staan lesgeven, zo irritant.
Jongens op de wedstrijd moet het gebeuren en moet je niet nog even les krijgen.
Al ben ik blij dat tegenwoordig veel meer mensen oortjes gebruiken.

Ik zoek voor mezelf altijd een rustig stukje op, en mocht ik van te voren zien dat het een chaos is op het losrijterrein, doe ik lekker muziek op, dat houd me toch ontspannen ipv dat ik me opvreet omdat niemand fatsoenlijk doet.

Maar die wedstrijden komen nauwelijks voor hoor, en heb er tegenwoordig nog weinig lastvan!

tegenwoordig is het een stuk minder! iedereen moet bij ons komen rijden lotte haha

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:03

Ik vind wat tips vooraf niet slecht, mits het neerkomt op tips. Ik kan vanaf pony niet alles zien, als iemand dan zegt dat het er goed uit ziet of heel gespannen of dat hij iets doet wat beter anders kan, kan ik daar echt wel wat mee.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:08

Maar tips vooraf is heel wat anders dan les krijgen.. Ik neem ook wel eens iemand mee, die zegt niks totdat ik bewust bij haar ga stilstaan en dan geeft ze me tips...

Maar laatst was ik (indoor) bijna aan de beurt met mijn proef, ik reed in het voorstukje van de baan, in de andere hal was iemand aan het rijden en die kreeg volledige lessen, al schreeuwend nou dat gaat me tever en mijn moeder ook en die is er even heen gegaan met de vriendelijke vraag: Zou het misschien wat zachter kunnen? we horen u nog in de baan en het is erg storend en afleidend.
Daarna was het rustig

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:11

Ik krijg en geef ook wel eens les tijdens wedstrijden (Overigens beide altijd met oortje), zie daar het negatieve niet van in.

Goed losrijden voor een wedstrijd is ook een vak apart, hulp daarbij is altijd handig.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:14

Ik snap dat in de baan staan niet handig is. Ik stoor me wel aan een gefrustreerde ruiter en een instructeur die dan aanwijzingen geeft waarbij ik denk, logisch dat je als ruiter gefrustreerd raakt. Ik begrijp wat de instructeur bedoelt te zeggen maar het komt zo rottig haar strot uit dat je het niet letterlijk moet gaan opvolgen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:51

Hier ook totaal niet herkenbaar en zit toch ook al minimaal 30 jaar te paard, waarvan met regelmaat op concours. Tuurlijk zijn er combinaties die stikken van de zenuwen of die tijdens het losrijden vooral genieten van de hals van hun paard en de omgeving daarbij helemaal vergeten. Deze combinaties pik je er vrij snel uit en dan is het een kwestie van je eigen 'veldje' opzoeken om lekker te kunnen loswerken.

Uiteraard heb ik ook wel de minder leuke dingen ervaren zoals het rijden met een dekhengst en dat andere ruiters vrij kort langs je rijden, zodat je paard even uit de concentratie is. Express? Geen idee. Vaak riep ik na een aantal keer dat als ze een gratis dekking wilden, ze het ook gewoon konden vragen ;-)

Overigens is het wel zo dat wanneer je als meer ervaren ruiter los moet rijden bij de beginnende klassen, je last kunt hebben van de bakregels, of slechte inschattingen kunt maken van waar een combinatie naartoe rijdt. Je heb nu eenmaal mensen die vrij abrupt wenden of ineens bedenken een oefening te gaan rijden en dan kan het voorkomen dat je zelf ineens een overgang moet rijden (lees, paard op de rem moet zetten), of een inventieve wending in moet. Maar daarentegen kunnen Z ruiters elkaar ook flink in de weg zitten als het gaat om het rijden van de zijgangen :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:06

Ik vind het echt heel apart dat zoveel mensen last hebben van anderen. Ik rij 3-6 keer per maand wedstrijden en heb nooit ergens last van. Natuurlijk rijdt er wel een keer iemand die niet op let voor je voeten maar daar moet je maar tegen kunnen hoor. ;)

En ik las hier iets over een paard die bang was voor een bonte. Ik ken ook veel paarden die bang zijn voor bonte paarden. :+

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:09

Gelukkig ben ik slechthorend, doe gewoon mijn ding op wedstrijd terrein en houd rekening met anderen. Krijg en zie afentoe wel eens boze gezichten om mij heen. Ik kom er voor mijn plezier mijn proeven rijden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:11

Tja, ik maak het zelf mee en kan soms zelf ook een ontzettende muts zijn als iemand me continu voor de voeten rijdt. Er zijn namelijk ook mensen die al dan niet bewust over het talent beschikken grandioos in de weg te tuffen. Maar een keer iets harder dan gebruikelijk mijn paard aanmoedigen met de stem doet dan vaak wonderen.
Moet zeggen dat ik door de spanning ook wel eens een niet zo leuke opmerking heb gemaakt naar iemand toen mijn paard ineens achterwaarts ging en bijna iemand raakte (Ga dan ook aan de kant!), waarvoor ik overigens gelijk mijn excuses heb aangeboden :). Ik praat het niet goed, maar het gebeurt wel eens.

Ik denk dat het een beetje inherent is aan dressuur en dat je je er niet zoveel van moet aantrekken. Gewoon lekker rijden, een beetje rekening met elkaar houden en je niet van de wijs moet laten brengen als je een keer een snauw krijgt.

Wat ik trouwens wel vind is dat sommige wedstrijdorganisaties totaal geen benul hebben van wat ze wel en niet bij elkaar in moeten laten rijden. Dat is gelukkig de afgelopen jaren sterk verbeterd, maar ik heb ik het verleden wedstrijden op een vrij klein losrijterrein moeten rijden waarbij ik B reed tussen de Z combinaties. Ik kan me voorstellen dat dit super irritant is voor de Z ruiters. Maar wat ik al zei, dat is gelukkig al sterk verbeterd.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:12

Change3x schreef:
En ik las hier iets over een paard die bang was voor een bonte. Ik ken ook veel paarden die bang zijn voor bonte paarden. :+

Zou toch handig zijn... rijden er ook geen mensen tegen me aan. :') liever je paard bang voor een bonte dan voor een bruine, dan kan je beter niet gaan starten.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:06

ik snap je heel goed helaas bestaan der genoeg in de dressuur van die mensen oke in de het springen zijn der ook van zulke mensen maar langen na niet zo erg als de dressuur ken zat wedstrijden waar zulke mensen los rijden of die denken dat top zijn en dat ze voorrang hebben op anderen omdat ze hoger rijden maar ik vind iemand die 16 jaar rij geen beginner meer ook al is die b iereen begint in de b en als je nieuw paard heb begin je meestal ook in de b dus dan ben je geen beginner lijkt me en als ik af en toe mensen in het l ofzo zie rijden denkt ik echt hoe kan jij l zijn want dan rijden ze echt belabberd en dan wel een b ruiter in de weg zitten en denkten dat ze al z zijn die l ruiter dan en ik vind dat der bij de cross en het springen en de eventing veel meer met elkaar word gedaan en word veel meer elkaar geholpen enzo maar dat is mijn mening maar ik snap jou heel goed

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:09

Of het te maken heeft met het idee dat ze top zijn, vraag ik me af. Als ik bijv. net een middendraf rij op een diagonaal en er rijdt net iemand tussendoor die net een volte aan het inzetten is, kan diegene denken dat ik kapsones heb. Terwijl diegene later een oefening in zet dan ik. Bij mij helpt het vaak ook niet mee dat ik een joekel van een paard heb, dus er komt ook wel wat aan zegmaar.
Ik denk dat je gewoon zelfverzekerd op je paard moet gaan zitten en je niet teveel van de wijs laten brengen omdat mensen even niet lief voor je zijn. Ook al is het hobby, iedereen gaat naar concours om te presteren. Anders kun je het startgeld net zo goed in je zak houden.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:27

Faya__ schreef:

Ik zou echt in de lach schieten en hem of haar keihard uitlachen :')

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:42

Helaas komt het bij sommige manege's meer voor dan je denkt.

Ben 2 keer knhs gestart . Alle proeven mijn winstpunt ruim gehaald. Mijn paard en ik vinden proeven rijden heel leuk. Maar wat is dat losrijden een drama zeg !! De rest van de Ruiters' hebben er niet zo veel plezier in als mijn paard en ik denk ik := . Ben gestopt met knhs rijden ik vond het niet meer leuk tussen al die Chagie mensen. Ik ga nu fnrs rijden, daar is de sfeer vele malen leuker :j

Btw ik heb altijd geleerd hoe hoger ( = meer controle en overzicht) je rijd, hoe beter je kan sturen dus hoe meer rekening je kan houden met iemand anders die minder ervaren is of minder hoog rijd.

Als er kleine kinderen, beginners of iemand met een moeilijk paard bij mij rijd ga ik altijd netjes aan de kant , hoe vaak ze mij dan ook afsnijden. Als ik het te verveld vind worden ga ik gwn uit de bak en dan denk ik morgen weer een dag hoor !! Zo'n ramp is dat niet .

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:26

Monmaster schreef:
Dit is een van de redenen waarom ik er helemaal mee gestopt ben, wedstrijd rijden.
Hoe hoger je komt, hoe nijdiger de ( met name dames) worden.

Tuurlijk snap ik dat wanneer je nerveus bent, je misschien iets minder sjiek wordt... maar sommige spannen echt de kroon. Het eeuwige gezeik/ negatieve commentaar aan de bakrand, bijna blij als jouw paard niet zo goed gaat.

Ik heb zelf meegemaakt, toen ik een jong paard in de B uitbracht, mensen boos op mij waren... Omdat ik immers Z reed..... Moet jij nou ook nog meedoen in de B? Uhhh ja... Jonge paarden starten nu eenmaal ook in de B.....

Omgekeerd heb ik ook wel mee gemaakt dat er een kneus op een hengst in een inrijbak van 15 bij 20.... de hele boel terroriseerde.... Ik maakte er geen woord aan vuil en ging buiten inrijden. Kom ik mijn collega tegen, die zegt:" ben je klaar?" Nee, ik ga maar buiten inrijden, er loopt binnen een hengst met een kneus erop, die hem niet onder controle heeft..... Voordat er brokken komen.... Ga ik naar buiten.
Bleek het haar vriend te zijn... Ik kon toen wel met paard en al door de grond zakken.

Ik rijd nu IJslanders, dat is een heel ander wereldje.... Elkaar complimenten geven, vriendelijkheid alom... Man waarom heb ik dat niet 25 jaar eerder gedaan.

Dat van het IJslandse "volk" helemaal mee eens !! Ben ooit op zoek geweest om een IJs te kopen, zowel op de stoeterijen als op de wedstrijden compleet andere sfeer ! Veel meer, maar dan ook veel meer respect naar elkaar, maar vooral ook naar de paarden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 08:38

ik ben niet vaak op wedstrijd geweest, maar elke keer gebeurde er wel weer wat :+

één keer een meisje stopte echt vlak achter mijn paard, echt vlak achter, veel te dichtbij.
dus mijn merrie ging dreigen, niet meer dan dat

haar proef ging niet goed en ik kreeg helemaal de schuld dat het door mij kwam :+

ik heb niet zo'n groot paard (163 denk ik nu) dus er zijn altijd wel grote friezen dus overal langs stampen :')

iw2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:00

Silly1972 schreef:
Allemachies! We rijden wedstrijden voor ons plezier toch?

Ons leven hangt er toch niet vanaf?
Ik begrijp echt niet waarom er dan zo geshagerijnd moet worden.
Zo gaat de lol er inderdaad vanaf.

Sommige mensen die zien in alles het 'zakelijke' en lol is voor hun een niet bestaand woord.
Tja, die heb je dus ook.