paard laden=hakken in het zand....tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:43

dushishoeve schreef:
Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.

Sluit ik me bij aan!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 01:19

Ik zou er geen strijd van maken en eens een bezem ofzo pakken.
Mijn pony vind de trailer gewoon niet zo leuk, hij gaat erin maar je ziet dat hij het eigenlijk gewoon niet leuk vind.
Ondanks dat de trailer 90% van de tijd feest betekend, want dan gaat hij een weekje naar de veluwe om lekker in het bos rond te stampen.
Hij is supermakkelijk te laden, maar je moet er wel voor het idee een zweep bij in de buurt hebben.
Dan zet ik moeders met menzweep achter hem, en dan holt hij voor mij uit de trailer in en hoef ik niet eens mee de trailer in. :')
En echt deze pony heb ik nooit geslagen ofzo met laden, maar hij begon een keer te klooien omdat ik geen tweede handige persoon erbij had.
Die heb ik nooit, en dus geef ik een niet handig met paarden persoon een menzweep waar ze niks mee doen en loopt hij er zo op.
Als ik er niet strikt in ben gaat hij er gegarandeerd een spelletje van maken, en dus doen we het zo.
Mijn ouders zijn gewoon geen paardenmensen, als ik zeg geef hem een tik op zijn bil als hij vertraagd staat hij minstens 5 seconden stil voor ze pas wat doen.
Ja zo kweek je dus een laadprobleem.
Dat werkt gewoon niet, met menzweep erbij is het gelijk klaar en hoeven mijn ouders gewoon niks te kunnen.

Jester_

Re: paard laden=hakken in het zand....tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 01:38

Ik zou ook zeggen: Plz laat je nooit meer 5 uur in de maling nemen. Pak een zweep of een bezem en geef hem op het goeie moment (dus dat hij voor je wegloopt naar achteren of omhoog komt) asjeblieft gewoon een goeie hengs.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 05:53

@ts: kijk eens op de site van atletische rijkunst ( staat ook heel hoofdstuk over trailerladen)..

Hoor hier meerdere mensen opperen t paard ervan langs te geven..Als je paard al angstig is dan lijkt me dit de grootste fout die je kunt maken..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:02

Citaat:
Paard heeft issues absoluut, maar het ging weer vrij goed. Probleem is dat ik op z'n huidige locatie niet met m kan werken. Hij moest juist de wagen in om m van groot weiland terug naar huis te nemen

Hier ligt denk ik meer het probleem. Paard is niet bang, maar paard heeft besloten niet weg te gaan uit de wei bij zijn vrienden om op andere locatie te gaan werken.

En dat begrijp ik wel. Bij je vrienden op de wei blijven is leuker dan in 'enge' vrachtwagen te gaan om aan het werk te gaan.

3 dingen om te proberen:
Ik denk dat je meer daar de oplossing moet zoeken.
A. Staat er in de wei geen gemakkelijk te laden vriendje die eerst de wagen opgaat, zodat hij volgen kan? En die een paar keer meenemen voor de gezelligheid.
B. Of eerst longeren op de wei en hem daar aan het werk te zetten en dan op de vrachtwagen zetten en hem daar laten uitrusten en voeren en dan weer terug zetten. Dan wordt vrachtwagen uitrustplek.
C. Voor de plank zetten, rusten, dan jas over zijn hoofd en meenemen. Doordat hij niets ziet, kan hij geen uitweg bedenken.

O ja, maak er vooral zelf geen drama van. Gewoon verwachten dat hij er zo op gaat, anders blokkeer je hem al, voordat hij richting de wagen loopt
Succes

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:11

Nou ik weet wel dat als mijn paard zo angstig zou zijn ik absoluut niet zou lopen meppen, maar ik moet wel zeggen dat er een verschil bestaat tussen een tikje en echt slaan. Al heeft bij mijn paard beide geen nut, hierdoor komt ze alleen maar een opstand. Wat wij eerder wel eens deden als het echt niet lukte dan zette we haar voor de klep, pakten we de bezem en dan gingen we met de borstel van de bezem een beetje vervelend een soort van kietelen, uiteindelijk liep ze dan zo de klep op. Maar aangezien je al 5 uur lang bezig bent geweest denk ik niet dat dat zal helpen.. misschien is iemand erbij halen die er echt verstand van heeft een optie. succes in ieder geval!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:18

Zodra bij mij een paard stilstaat dan gaat ie in de achteruit, dat spel zijn ze vaak snel zat. Zodra ze op de rem gaan vlot achteruit eventueel met pets op de borst. Als ze dat vlot doen weer in de vooruit en zodra er ook maar iets ho in komt weer de achteruit in. Als dat niet werkt lijn er achterlangs en een mep op zn kont ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:53

Heb je geen ander (geduldig) paard dat je eerst kan laden? Dan kan die rustig hooi eten tot nr2 er op staat. Een poosje niet alleen vervoeren tot hij het terug gewend is.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:08

Jester_ schreef:
Ik zou ook zeggen: Plz laat je nooit meer 5 uur in de maling nemen. Pak een zweep of een bezem en geef hem op het goeie moment (dus dat hij voor je wegloopt naar achteren of omhoog komt) asjeblieft gewoon een goeie hengs.

Dit zou ik echt niet doen bij een bang paard als ik jou was. Dan krijg je hem er nooit meer in en is hij alle vertrouwend kwijt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:03

Tessebes schreef:
Wat ik niet begrijp, is dat mensen opeens druk gaan zetten op eeen paardenhoofd bij het trailerladen. Wanneer gebruik je deze 'hulp' normaal gesproken? Ik iig nooit, mijn paard begrijpt niet eens het pasje vooruit voor de hoefsmid, door aan het halster te trekken. Ik ben voor druk van achteren, niet doormiddel van een longeerlijn, maar dmv een drijvende arm, zweepje of halstertouw. Druk is naar voren, druk eraf is rust. Mijn paard laadt er fantastisch mee!

Dat werkt met het trainingshalster precies zo. Druk erop, stapje naar voren is druk eraf.
Een longeerlijn achterlangs was bij mijn paard levensgevaarlijk. Sprong er gewoon overheen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:12

TAO → OPG

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:29

KellyDV schreef:
dushishoeve schreef:
Touw achter z'n kont langs. En als ze steigeren is dat gewoon stout. Hij heeft er immers altijd gewoon in gestaan. Ook na zijn val. Klinkt misschien stom en zal heel bokt wel over me heen krijgen. Maar als er bij ons een paard niet in wilt krijgt die 1 keer met de zweep, gaat die dan nog niet dan pakken we de heftruck met een strobaal erop en dan duwen we hem er gewoon in. Het zijn geen suikerklontjes waar je mee werkt. Ze zijn slimmer als ons en ook veel sterker. Ik noem dit ongehoorzaam respectloos en dominant gedrag.

Sluit ik me bij aan!

Mag je komen proberen met mijn paard...
Zodra zij maar iets achter zich ziet/hoort raakt ze zo volledig in paniek dat ze door alles heen buigt.

Stel ze kan echt niet opzij/naar achteren, dan vliegt ze over de voorbalk heen.
Dat krijg je met paarden waarvan mensen denken dat met geweld het wel gaat lukken (ja eenmalig en daarna is het bal).

Ik kan haar perfect laden, maar met vreemden is ze zeer argwanend.
Helemaal als er mensen omheen staan.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:42

bij mijn paard heeft het geholpen om met een longeerlijn te zorgen dat ie niet meer kon stijgeren.
We deden de lijn rond zn buik dan de klip vastmaken onder aan zn buik en met het overige touw tissen de voorbenen naar het halster en dan door de ring van het halster halen.
Als hij dan steigert komt er druk achter zn schoft en dat vond ze echt niet fijn.
Ze stak voorheen telkens op het laatste moment haar hoofd naast de trailer als ze op de klep stond, steigerde dan enzo lukte het haar weer om dr niet op te gaan.
Op deze manier lukte het wel en hebben we ook nooit moeten slaan of brullen om haar dr op te krijgen.

Het is een hele simpele truc maar bij ons werkte het super.
De keren erna moest ik enkel de longe om de buik doen en ging ze dr al zo op.
Ook mijn merrie was en is snel angstig maar dit werkte super.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:49

Babootje schreef:
Tessebes schreef:
Wat ik niet begrijp, is dat mensen opeens druk gaan zetten op eeen paardenhoofd bij het trailerladen. Wanneer gebruik je deze 'hulp' normaal gesproken? Ik iig nooit, mijn paard begrijpt niet eens het pasje vooruit voor de hoefsmid, door aan het halster te trekken. Ik ben voor druk van achteren, niet doormiddel van een longeerlijn, maar dmv een drijvende arm, zweepje of halstertouw. Druk is naar voren, druk eraf is rust. Mijn paard laadt er fantastisch mee!

Dat werkt met het trainingshalster precies zo. Druk erop, stapje naar voren is druk eraf.

En als hij geen stap naar voren doet, wat dan?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:02

@tess
druk houden , tot die stap komt .
het is net als met been geven , je houd druk tot het gewenste resultaat , dit leer je al in het grondwerk en word dus niet zomaar gedaan .
paarden leren van nature volgens pressure / release . een leider geeft druk door met zijn lichaamstaal te seinen , paard gaat weg en de leider stopt . het paard leert dat hij op deze manier kan communiceren .
als ik druk op mijn halster zet zal het paard proberen weg te komen van die druk , als hij naar achter/links/rechts gaat blijft er druk . als hij ook maar een millimeter naar voren gaat en de druk een gram lichter wordt , geef je gelijk mee ! dit vergt een hoop oefening en begeleiding .
als je verder nog vragen hebt mag je mij altijd pb'en .

nu voor TS
heb je al geprobeerd om naar de klep te lopen , en voor de klep stil te staan ,om draaien en weer erop af en nu 1 meter ervoor / 2 meter ervoor / weer helemaal voor de klep en dan ineens een stap op de klep zetten ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:11

KPet schreef:
Paard heeft issues absoluut, maar het ging weer vrij goed. Probleem is dat ik op z'n huidige locatie niet met m kan werken. Hij moest juist de wagen in om m van groot weiland terug naar huis te nemen.

Is huis te ver om te lopen? Dan andere plek in de buurt zoeken waar je wel fatsoenlijk aan de slag kan. Zondag ochtend rond een uur of 6 is groot deel van NL (zeker buiten de stad) meestal wel uitgestorven en kan je vrij makkelijk zonder rariteiten tegen te komen over de weg.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:20

tamary schreef:
KPet schreef:
Paard heeft issues absoluut, maar het ging weer vrij goed. Probleem is dat ik op z'n huidige locatie niet met m kan werken. Hij moest juist de wagen in om m van groot weiland terug naar huis te nemen.

Is huis te ver om te lopen? Dan andere plek in de buurt zoeken waar je wel fatsoenlijk aan de slag kan. Zondag ochtend rond een uur of 6 is groot deel van NL (zeker buiten de stad) meestal wel uitgestorven en kan je vrij makkelijk zonder rariteiten tegen te komen over de weg.

Het is 3 kwartier met de vrachtwagen helaas. Anders was ik gaan lopen inderdaad.

Kleine update: Vandaag weer geprobeerd, dit keer met een limiet van 2 uur. Hij heeft flink staan protesteren. Steigeren, rennen etc. Uiteindelijk kon ik hem vanaf de laadklep om me heen sturen zonder paniek en ben ik gestopt toen hij na 1,5 uur de laadklep rustig besnuffelde. Dat was ook echt een prestatie voor vandaag helaas. Waar eergisteren geen echte paniek was, was die er vandaag absoluut wel. Echt complete 'help, ik ga dood' paniek. Het lijkt flinke terugval dus die door de wagen getriggerd is.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:29

Je (en hij) bent in ieder geval duidelijk ook weer met de wederopbouw bezig.

Elke keer een stapje dichterbij - dat is misschien frustrerend, maar jullie komen er wel

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 19:47

khirshanta schreef:
Je (en hij) bent in ieder geval duidelijk ook weer met de wederopbouw bezig.

Elke keer een stapje dichterbij - dat is misschien frustrerend, maar jullie komen er wel

Tnx.... we houden de moed erin :j

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:46

Geduld is erg belangrijk bij paarden! Het lukt dan niet in 1 dag, maar als je het iedere dag blijft proberen lukt het vanzelf wel...
Laat hem eerst even aan de wagen snuffelen, laat hem er een rondje omheen lopen terwijl de klep open is. Dwing hem niet om eraan te laten snuffelen, maar laat het zijn eigen keus zijn. Loop zelf de trailer in en uit zonder hem maar terwijl hij naar jou kijkt en ziet dat het niet eng is. Laat hem los rond de wagen en zet desnoods de wagen in zijn paddock :j (blijf daar natuurlijk wel bij zodat hij zichzelf niet kan verwonden) blijf dit doen doen totdat hij niet meer op of om kijkt naar de wagen en probeer hem dan nog een keer de trailer in te krijgen. Als hij gaat steigeren moet je hem wel echt straffen want dat mag echt niet en het kan je in super gevaarlijke situaties zetten.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:49

dushishoeve schreef:
NikkiDeKerf schreef:
testen allemaal uit hoever ze kunnen gaan als ze eenmaal weten hoe het spelletje werkt.

Eh? Dit meen je toch niet helemaal serieus toch? Toch? Toch?... Paarden die je uittesten en spelletjes spelen? -O-

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:26

Ik weet dat er een stroming is die beweert dat paarden niet plagen en uitproberen... ik wil niet zeggen dat er in dit geval sprake van is. Maar als mijn paard haar iets niet aanstaat, bijv. de nieuwe smid, dan is het echt een vervelia.

Ik heb veel gehad aan filmpjes van eddy modde op youtube. Probeer haalbare doelen te stellen. Dag 1 voorbenen op de klep, dag 2 4 benen, dag 3 voorbenen in de trailer...

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:02

Valt mij echt op dat veel mensen tegenwoordig zo vreselijk truttig/kakkerig met zn paard omgaat...'oh hij wil niet'...'hij is vast bang'....'nee ik sla niet'...'dat is zielig'....

Die paarden (als ze konden) lachen je vierkant uit!

Tuurlijk is er een verschil met paarden/of bv honden die echt angst hebben maar dat is anders dan paarden/honden die gewoonweg denken 'ik weet toch dat er geen consequentie aan zit dus ik doe niks voor je'.

Vb mijn paard laad altijd. Al jaren....
Mijn bijrijdster neemt hem 1x mee met de trailer en belt mij op dat hij de trailer niet op wil... Gelukkig stond ze in de buurt van een kennis van mij die mijn paard kent en heb ik die opgebeld.
Wat bleek.. mijn paard had even de leiding overgenomen en schijt aan mijn bijrijdster gekregen. Mijn kennis vroeg hoe ik hem erop wilde hebben. Ik heb gezegd loop er heen iemand erachter en stopt mijn paard dan een goeie tik verkopen (geen poezelig tikje). Dat deed ze en hij stond er in 1x op....

De week erna dacht hij mij ook in de maling te nemen...ik heb hem ook gelijk bij zijn weigering een tik verkocht en nu loopt hij er weer zonder problemen op. Al heb ik tegen mijn bijrijdster gezegd dat ze em niet meer mee krijgt, zit niet op dit soort dingen te wachten.

Paarden zijn slimmer dan je denkt en als je ze met fluwelen handschoentjes behandeld is het hek van de dam. En dat is wat ik vaak lees hier op bokt, en zie in mijn omgeving. En voor iemand denkt dat ik mijn paard altijd sla...nee dat is absoluut niet zo, mijn paard luisterd gewoon netjes op dit akkefietje na...en wilde dit als vb geven.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:43

De gup bij ons op stal heeft een traumatische ervaring op de trailer gehad, waardoor we vanaf 10m van de trailer al een verstijfd paard hadden. Trailer in zicht was paniek. En ook in de zin van steigeren, proberen uit te breken, vol in de ankers, keihard achteruit rennen (wanneer je net iets te veel druk op het touw gaf).
Die zijn we dagen achter elkaar gaan proberen steeds een stapje verder te komen, uitgebreid belonen en dan weer weg. Uiteindelijk bij de klep snuffelen, worteltjes iets verder op de klep zodat hij z'n nek wel moest uitsteken en voor t verste worteltje toch echt een voetje op de klep moest hebben.
Zo steeds een stapje verder gewerkt, worteltjes steeds verder tot hij er in stond.
Heeft ons wel een week gekost met elke dag 30/60 min oefenen, maar hij stond er uiteindelijk ontspannen op! (Met natuurlijk een bak wortelen in de voerbak in de trailer, dus hij heeft nog wel een paar minuten moeten blijven staan)
Maar dit paard is erg gefocust op beloningen in de vorm van eten, dus dit werkte voor hem heel goed. En hij hangt heel erg aan het leiderschap van zijn mens, als we voor hem uit liepen was hij alweer in paniek: echt er naast en stap voor stap begeleiden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 12:22

diesel83 schreef:
Valt mij echt op dat veel mensen tegenwoordig zo vreselijk truttig/kakkerig met zn paard omgaat...'oh hij wil niet'...'hij is vast bang'....'nee ik sla niet'...'dat is zielig'....

Die paarden (als ze konden) lachen je vierkant uit!

Tuurlijk is er een verschil met paarden/of bv honden die echt angst hebben maar dat is anders dan paarden/honden die gewoonweg denken 'ik weet toch dat er geen consequentie aan zit dus ik doe niks voor je'.

Vb mijn paard laad altijd. Al jaren....
Mijn bijrijdster neemt hem 1x mee met de trailer en belt mij op dat hij de trailer niet op wil... Gelukkig stond ze in de buurt van een kennis van mij die mijn paard kent en heb ik die opgebeld.
Wat bleek.. mijn paard had even de leiding overgenomen en schijt aan mijn bijrijdster gekregen. Mijn kennis vroeg hoe ik hem erop wilde hebben. Ik heb gezegd loop er heen iemand erachter en stopt mijn paard dan een goeie tik verkopen (geen poezelig tikje). Dat deed ze en hij stond er in 1x op....

De week erna dacht hij mij ook in de maling te nemen...ik heb hem ook gelijk bij zijn weigering een tik verkocht en nu loopt hij er weer zonder problemen op. Al heb ik tegen mijn bijrijdster gezegd dat ze em niet meer mee krijgt, zit niet op dit soort dingen te wachten.

Paarden zijn slimmer dan je denkt en als je ze met fluwelen handschoentjes behandeld is het hek van de dam. En dat is wat ik vaak lees hier op bokt, en zie in mijn omgeving. En voor iemand denkt dat ik mijn paard altijd sla...nee dat is absoluut niet zo, mijn paard luisterd gewoon netjes op dit akkefietje na...en wilde dit als vb geven.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb nog een ponyhengst staan. Vroeger veel op wedstrijd geweest, laadde zichzelf altijd. Ik zette hem voor de laadklep, touw over zijn hals en hij liep er zelf in. Tot hij op zijn 19e met bijrijdster naar les ging. Ineens wilde hij niet meer, ook bij mij niet trouwens...... Ik heb me echt afgevraagd wat t was. Antwoord: Ik ben zeer consequent, zij was dat niet. Hij kon ermee wegkomen dus nam hij zelf de leiding. Paar keer aangepakt en hij deed het weer perfect....bij mij. Ik geloof niet dat paarden echt spelletjes spelen. Wel dat ze uittesten.

In het geval van mijn KWPNer is het geen uittesten. Het is echt niet gaan. Veel paarden die moeilijk laden overtuig je wel, maar hij laat zich overal leiden, behalve daar naar binnen. Ik geloof dat veel paarden niet luisteren omdat ze een te weinig consequente opvoeding krijgen. Maar je moet denk ik oppassen om verzet te snel als baldadigheid te bestempelen.