Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bumper schreef:elenaMM77 schreef:als je langzaam afvalt + spieren kweekt zul je minder last hebben van los vel dan wanneer je crasht, te snel gaat of geen spieren opbouwt.
je huid is behoorlijk elastisch, zolang je het niet heel snel heel ver oprekt (zwangerschap bijvoorbeeld, duurt ook heel lang voordat de 'lubber' uit je huid is, of zelfs blijvend voor een deel) of heel snel weer 'terug laat schieten' dan kan het zich weer in z'n oorspronkelijke staat herstellen.
een beetje lubber is nog niet zo erg, dat zal voorkomen dat (ik althans) het weer zover laat komen.
bij extreem overwicht gevolgd door extreem afvallen waarbij je echt veel lubberende huid krijgt vergoed de verzekering trouwens een correctie.
Nee hoor dat gebeurd pas als je schort ( buik ) op je knieën hangt. Maar goed zo gek heb ik het niet gelukkig. Huid is Door chemotherapie gewoon niet elastisch en dat kun je met opereren niet echt verhelpen. Maar wel met een hemdje hoor.
KimD schreef:Die discussie is wel vaker gevoerd op Bokt, en dan komt de subtop inderdaad altijd aan bod. Maar nogmaals het is een persoonlijke mening. Zeker als je die 15% aanhoud kunnen héél veel mensen afstappen.
Iejoorr schreef:Te zwaar? Welnee!
Ik weet niet of je op een manege gaat beginnen? Die hebben meestal een ''gewichtslimiet'' van 90-100 kilo. En zij zullen heus wel weten wat een geschikt paard voor jou is
Ik vind die 15% regel altijd wat vreemd.. Dat zou betekenen dat je op een quarter niet meer dan 55 kilo mag wegen. Haal daar al 10-15 kilo vanaf voor het zadel... Zo houdt je niks over
Brainless schreef:Amigo_stan schreef:Hier ook 85 kg. Op een fjordKan primaaaa.
Nou, op mijn Fjord kom je niet met 85 kilo.
Ben toentertijd bewust afgevallen om op mijn Fjord te kunnen rijden (mijn rijpaardje was helaas niet meer).
Zelfs Wolvega gaf aan dat 70 kilo wel de max was (daar komt dan nog kleding en zadel bij...).
lifaya schreef:Ik reed nog op ponies met overgewicht. Het zag er niet heel gek uit, terwijl als ik de berichten hier lees, ik toch een behoorlijke dierenmishandelaar was![]()
[ [url=m/SfWHwk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een pony van 1.45 ofzo? Nou vertekend dit beeld wel wat, had mijzelf heel dik aangekleed met truien, skibroek en dikke jas, was -10 graden)
[ [url=m/Ayl6VR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pony van ca 1.50
Nooit het idee gehad dat de paarden er last van hadden. Ik had een goed balans, zat stevig in het zadel en wanneer ik merkte dat het even niet zo lekker ging deed ik het rustig aan.
Bonita_Bon schreef:Je pakt het goed op TS. Het is ook geen aanval op je gewicht. Maar je komt er zelf, heel terecht, mee dat je twijfelde over je gewicht.
Wat ik gewoon slecht begrijp dat sommigen het totaal niet als probleem zien dat ze op een paard gaan zitten terwijl ze niet in goede vorm zijn. Hoe kun je dat voor jezelf (en vooral voor je dier) rechtvaardigen?
Overigens over balans gesproken TS, ik rij dagelijks 2 paarden, rij op dit moment met mijn eigen paard in het ZZ-licht maar mijn grootste werkpunt blijft mijn balans (niet dat ik zit te stuiteren), op tijd meezijn als ik een beweging van mijn paard vraag. Ik werk wekelijks aan rompstabiliteit door te fitnessen en skeeleren. Zo probeer ik mijn paard zo min mogelijk tot last te zijn.
MarlindeRooz schreef:DeMolenhoek schreef:
Gewicht is relatief tegenover een bepaalde lengte. Mijn volle zus haar schouders zijn 20 centimeter smaller dan de mijne. Heb ik vet op mijn schouders? Nee, net zo min als zij. Ik heb een kuitomtrek van 44 centimeter. Vet? Nee, puur spier, in de fitness zie je ze mooi aftekenen. Voor hetzelfde geld is TS zwaarder qua bouw zonder al te veel vet te hebben, daar kun jij dus niet over oordelen.
Met dat gewicht ben je gewoon te zwaar voor je lengte, tenzij je enorme krachttraining doet inderdaad. Maar dat doet bijna niemand.
Ik ben met mijn 1.82 en 73 kilo nog wel slank maar ik moet niet aankomen. (broekmaat: 40-42)
iamsam schreef:Kim D moet eens in de States gaan kijken op een gewone ranch, Quarters van nog geen 1.50 die gewoon aan het werk zijn achter de koeien met een levensgrote vent er op met een zadel wat 18 kg weegt, die maken dagen van gemiddeld 6 a 8 uur reining en cutting, die mannen zeiken echt niet over hun gewicht, die vinden ons in Europa "Sissies" omdat we de paarden opstallen in de winter.
liedje89 schreef:Er is eigenlijk niemand die ooit serieus nagemeten heeft hoeveel gewicht een paard nu kan dragen zonder dat het schade of ongemakt oplevert, de meeste gokken maar een beetje of kijken naar het beeld.
Solistar schreef:liedje89 schreef:Er is eigenlijk niemand die ooit serieus nagemeten heeft hoeveel gewicht een paard nu kan dragen zonder dat het schade of ongemakt oplevert, de meeste gokken maar een beetje of kijken naar het beeld.
Ik heb weleens een wetenschappelijk onderzoek gelezen waarbij ze gekeken hebben naar gewicht vs 'ongemak' bij paard hoor. Geloof dat ze hartslag, ademhaling, en spierverzuring hebben gemeten (kan helaas het onderzoek niet weervinden). Volgens mij was tot 12 of 15% ideaal, 15-20% kan nog en boven 20% niet meer. Weet de getallen niet meer precies jammergenoeg, en kan het niet weer vinden.
Toch is de uitkomst alsnog discutabel, want hoe was de bouw van paard/ruiter etc. Hoe definieer je ongemak/schade en hoe meet je dat.