Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:47

Je pakt het goed op TS. Het is ook geen aanval op je gewicht. Maar je komt er zelf, heel terecht, mee dat je twijfelde over je gewicht.
Wat ik gewoon slecht begrijp dat sommigen het totaal niet als probleem zien dat ze op een paard gaan zitten terwijl ze niet in goede vorm zijn. Hoe kun je dat voor jezelf (en vooral voor je dier) rechtvaardigen?

Overigens over balans gesproken TS, ik rij dagelijks 2 paarden, rij op dit moment met mijn eigen paard in het ZZ-licht maar mijn grootste werkpunt blijft mijn balans (niet dat ik zit te stuiteren), op tijd meezijn als ik een beweging van mijn paard vraag. Ik werk wekelijks aan rompstabiliteit door te fitnessen en skeeleren. Zo probeer ik mijn paard zo min mogelijk tot last te zijn.

MissieTjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:59

bumper schreef:
elenaMM77 schreef:
als je langzaam afvalt + spieren kweekt zul je minder last hebben van los vel dan wanneer je crasht, te snel gaat of geen spieren opbouwt.

je huid is behoorlijk elastisch, zolang je het niet heel snel heel ver oprekt (zwangerschap bijvoorbeeld, duurt ook heel lang voordat de 'lubber' uit je huid is, of zelfs blijvend voor een deel) of heel snel weer 'terug laat schieten' dan kan het zich weer in z'n oorspronkelijke staat herstellen.

een beetje lubber is nog niet zo erg, dat zal voorkomen dat (ik althans) het weer zover laat komen.
bij extreem overwicht gevolgd door extreem afvallen waarbij je echt veel lubberende huid krijgt vergoed de verzekering trouwens een correctie.

Nee hoor dat gebeurd pas als je schort ( buik ) op je knieën hangt. Maar goed zo gek heb ik het niet gelukkig. Huid is Door chemotherapie gewoon niet elastisch en dat kun je met opereren niet echt verhelpen. Maar wel met een hemdje hoor.

Word inderdaad niet vergoed tenzij je er "medische" problemen van hebt/krijgt. Ik ben 65kg afgevallen en hoef niet te rekenen op een huidcorrectie helaas. Gelukkig valt het bij mij ook mee, verdient geen schoonheidsprijs maar geen last van met rijden (zeker met hemdje) :)

OTP: Succes, hoop voor je dat je snel weer rond rijd!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:04

KimD schreef:
Die discussie is wel vaker gevoerd op Bokt, en dan komt de subtop inderdaad altijd aan bod. Maar nogmaals het is een persoonlijke mening. Zeker als je die 15% aanhoud kunnen héél veel mensen afstappen.

Dat valt gelukkig heel erg mee. Mijn merrie van 1.55 is goed in spier 560 kilo. Een beetje goed gereden kwpner van 1.65/1.70 is al snel 650 kilo of meer. Helaas weten heel veel mensen niet wat hun paard weegt. Dus als je 15% aan houdt kom je een heel eind :)! En is 85 kilo dus makkelijk te halen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:08

Iejoorr schreef:
Te zwaar? Welnee!
Ik weet niet of je op een manege gaat beginnen? Die hebben meestal een ''gewichtslimiet'' van 90-100 kilo. En zij zullen heus wel weten wat een geschikt paard voor jou is :)

Ik vind die 15% regel altijd wat vreemd.. Dat zou betekenen dat je op een quarter niet meer dan 55 kilo mag wegen. Haal daar al 10-15 kilo vanaf voor het zadel... Zo houdt je niks over :=

Ehm dan reken je op 370 kilo voor een quarter? Maak er gerust 550 van :j dus zo'n 75 kilo.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:11

Ik ben even je BMI wezen berekenen op basis van je gegevens in de OP.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-g ... meter.aspx
Dit kwam er uit.
Je BMI is 26.8

Je bent te zwaar voor je lengte

Met een lager, gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten. Zorg er in ieder geval voor dat je niet verder aankomt en probeer iets af te vallen. Het Voedingscentrum helpt je om gezond af te vallen in 3 fases. Heb je daarnaast te veel buikvet?. Dan is het extra belangrijk om af te vallen want met een grote buikomvang is je risico op bepaalde ziekten verhoogd. Aanpassing van je eetgewoonten is nu een belangrijke stap. Neem contact op met de diëtist of huisarts. Zij helpen je hierbij.

Er is in ieder geval nog geen sprake van obesitas en dat is belangrijk.
Ik weet niet of jouw overgewicht erg plaatselijk is, want dat kan in je nadeel werken met het meebewegen met het paard, en in de draf. Ook in het nadeel van het paard.

Ik zou gewoon een paard met body kiezen. Een wat steviger paard. Daar sta je ook mooier op. Ik zou mezelf het rijden zomaar nog niet ontzeggen als ik jou was.

Maar... let wel, als jij van het paard af stapt, dat jouw overgewicht terecht komt op jouw gewrichten, zoals knieën en enkels. Daardoor veroorzaak je extra slijtage. Het zou goed zijn voor je om daarom wat af te vallen.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:22

Brainless schreef:
Amigo_stan schreef:
Hier ook 85 kg. Op een fjord *\o/* Kan primaaaa.

Nou, op mijn Fjord kom je niet met 85 kilo.

Ben toentertijd bewust afgevallen om op mijn Fjord te kunnen rijden (mijn rijpaardje was helaas niet meer).
Zelfs Wolvega gaf aan dat 70 kilo wel de max was (daar komt dan nog kleding en zadel bij...).

Het grooste probleem is dat er vaak geen groter zadel dan een 17,5 inch op een fjordenrug past. Als je dan wat forsere billen hebt is je zadel te klein :(

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:24

En als je zadel te klein is, kom je met je bips steeds tegen de lepel aan die je dan in de rug van het paard drukt.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:09

lifaya schreef:
Ik reed nog op ponies met overgewicht. Het zag er niet heel gek uit, terwijl als ik de berichten hier lees, ik toch een behoorlijke dierenmishandelaar was :+

[ [url=m/SfWHwk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een pony van 1.45 ofzo? Nou vertekend dit beeld wel wat, had mijzelf heel dik aangekleed met truien, skibroek en dikke jas, was -10 graden :+ )

[ [url=m/Ayl6VR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pony van ca 1.50

Nooit het idee gehad dat de paarden er last van hadden. Ik had een goed balans, zat stevig in het zadel en wanneer ik merkte dat het even niet zo lekker ging deed ik het rustig aan.

ziet er helemaal niet verkeerd uit, netjes! goede zit, kan nog prima :) :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:40

Bonita_Bon schreef:
Je pakt het goed op TS. Het is ook geen aanval op je gewicht. Maar je komt er zelf, heel terecht, mee dat je twijfelde over je gewicht.
Wat ik gewoon slecht begrijp dat sommigen het totaal niet als probleem zien dat ze op een paard gaan zitten terwijl ze niet in goede vorm zijn. Hoe kun je dat voor jezelf (en vooral voor je dier) rechtvaardigen?

Overigens over balans gesproken TS, ik rij dagelijks 2 paarden, rij op dit moment met mijn eigen paard in het ZZ-licht maar mijn grootste werkpunt blijft mijn balans (niet dat ik zit te stuiteren), op tijd meezijn als ik een beweging van mijn paard vraag. Ik werk wekelijks aan rompstabiliteit door te fitnessen en skeeleren. Zo probeer ik mijn paard zo min mogelijk tot last te zijn.

Ik ben het hiermee eens. Ik vind het bijzonder om te lezen dat mensen het goed praten door vergelijkingen te maken met paarden die het nog erger hebben. Of zelf schijnen te weten of hun paard ongelukkig is of pijn heeft, als de amazones een zwaarder gewicht hebben (schade die de rug oploopt hoeft niet gelijk zichtbaar te zijn, maar als je het dagelijks moet dragen kan het zeker schadelijk worden). De lat wordt dan elke verlegd, terwijl er volgens mij een standaard moet zijn naar wat een paardenrug kan hebben. Ik dacht zelfs dat het altijd 10% van het gewicht van het paard is. Dan kan je het nog steeds niet zo zwart/wit zien, want er zit een verschil in spier- en vetmassa en een onafhankelijke zit.
Ik denk dat het niet meer dan eerlijk is tegenover het paard om te bekijken of hij jou gewicht kan dragen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:47

Ik vind het niet te rechtvaardigen naar een paard als je zelf niet in topvorm bent, je verwacht dit wel van een paard, je verwacht prestaties van hem, waarom dan niet van jezelf?
Dit is niet perse naar topicstarter, maar naar alle mensen die niet op gewicht zijn en toch gaan rijden. Als ik zelf niet in topvorm zou zijn zou ik daar eerst wat aan doen en er dan pas weer opklimmen, en ik vind dat ruiterfitheid ook een verplicht onderdeel zou moeten worden op maneges.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:53

MarlindeRooz schreef:
DeMolenhoek schreef:

Gewicht is relatief tegenover een bepaalde lengte. Mijn volle zus haar schouders zijn 20 centimeter smaller dan de mijne. Heb ik vet op mijn schouders? Nee, net zo min als zij. Ik heb een kuitomtrek van 44 centimeter. Vet? Nee, puur spier, in de fitness zie je ze mooi aftekenen. Voor hetzelfde geld is TS zwaarder qua bouw zonder al te veel vet te hebben, daar kun jij dus niet over oordelen.

Met dat gewicht ben je gewoon te zwaar voor je lengte, tenzij je enorme krachttraining doet inderdaad. Maar dat doet bijna niemand.

Ik ben met mijn 1.82 en 73 kilo nog wel slank maar ik moet niet aankomen. (broekmaat: 40-42)

Dat slaat echt nergens op Marly :') Ik ben 1.87, weeg rond de 87 kilo en ik heb ook broekmaat 42. Zie er ook prima uit, moet niet meer aankomen. Hoe je eruit ziet met een bepaald gewicht is relatief.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:05

iamsam schreef:
Kim D moet eens in de States gaan kijken op een gewone ranch, Quarters van nog geen 1.50 die gewoon aan het werk zijn achter de koeien met een levensgrote vent er op met een zadel wat 18 kg weegt, die maken dagen van gemiddeld 6 a 8 uur reining en cutting, die mannen zeiken echt niet over hun gewicht, die vinden ons in Europa "Sissies" omdat we de paarden opstallen in de winter.

Wil niet weten hoelang die paarden meegaan, aangezien ze daar ook nog eens met 2 jaar al bereden worden.
Ik heb wat tennessee walker fokkers in mijn favorieten en bij sommige gaan er gerust personen van dik 120 kg op een 2 jarige zitten incl westernzadel (weegt ook al snel 10kg), je ziet die paarden gewoon doorzakken.
En nee het zijn geen big lick paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:34

Je maakt mij niet wijs dat die paarden niet extra aan slijtage onderhevig zijn als ze met twee al gereden worden. ik vind het gewoon absurd. Maar daar is het inderdaad de gewoonte. The futurity is geloof ik ook voor twee jarigen. Toch is er verschil tussen iemand van 90 kilo die gestroomlijnd is en slank en iemand van 90 kilo met overgewicht. Het overgewicht is namelijk letterlijk "over" en hindert het paard bij de beweging door er tegen in te gaan.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 12:26

ik vind het nogal naief dat mensen denken dat ze op brede paarden makkelijk kunnen gaan zitten met een maatje meer.
friezen maar ook de meeste koudbloeden zijn oorspronkelijk gefokt om te trekken (wat ze dan trekken zou mij een zorg wezen om even geen friezeneigenaren op de tenen te trappen) maar die hebben vaak een relatief gevoelige/zwakke rug, meestal staat de rug op stantfotos al hol en zit de motor vaak van voor
terwijl die 'iele' quaters enzo gefokt zijn om te dragen. als je kijkt hebben die vaak op al standfotos een rechte sterke rug en de motor vanachter.
toch he soms in de suptop vind ik vaak de mensen met een maatje meer niet kunnen, als je op dat niveau rijd verwacht je van je paard een top atleet, als je dat zelf niet bent vind ik dat vrij oneerlijk..

ik heb makkelijk praten met mn 50 kg, maar ik zou niet zeggen dat je niet meer zou kunnen rijden omwille van je gewicht, maar ipv van zelf een zwaar paard kiezen kies er een met een sterke rug.

cheyenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:52

@ts ik zou me er niet te druk over maken en lekker gaan rijden.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:02

Als je een geschikt paard kan vinden, lekker doen. Dan zouden de mannen ook niet meer kunnen rijden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:20

liedje89 schreef:
Er is eigenlijk niemand die ooit serieus nagemeten heeft hoeveel gewicht een paard nu kan dragen zonder dat het schade of ongemakt oplevert, de meeste gokken maar een beetje of kijken naar het beeld.

Ik heb weleens een wetenschappelijk onderzoek gelezen waarbij ze gekeken hebben naar gewicht vs 'ongemak' bij paard hoor. Geloof dat ze hartslag, ademhaling, en spierverzuring hebben gemeten (kan helaas het onderzoek niet weervinden). Volgens mij was tot 12 of 15% ideaal, 15-20% kan nog en boven 20% niet meer. Weet de getallen niet meer precies jammergenoeg, en kan het niet weer vinden.

Toch is de uitkomst alsnog discutabel, want hoe was de bouw van paard/ruiter etc. Hoe definieer je ongemak/schade en hoe meet je dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:44

Solistar schreef:
liedje89 schreef:
Er is eigenlijk niemand die ooit serieus nagemeten heeft hoeveel gewicht een paard nu kan dragen zonder dat het schade of ongemakt oplevert, de meeste gokken maar een beetje of kijken naar het beeld.

Ik heb weleens een wetenschappelijk onderzoek gelezen waarbij ze gekeken hebben naar gewicht vs 'ongemak' bij paard hoor. Geloof dat ze hartslag, ademhaling, en spierverzuring hebben gemeten (kan helaas het onderzoek niet weervinden). Volgens mij was tot 12 of 15% ideaal, 15-20% kan nog en boven 20% niet meer. Weet de getallen niet meer precies jammergenoeg, en kan het niet weer vinden.

Toch is de uitkomst alsnog discutabel, want hoe was de bouw van paard/ruiter etc. Hoe definieer je ongemak/schade en hoe meet je dat.

Zo heb ik dat onderzoek ook onthouden en in mijn tijd sprak men ook altijd over max 20% belasting van de paardenrug.

Wat de BMI betreft, het verbaasd me dat nog zoveel mensen, ondanks al de media aandacht van de laatste jaren, hieraan blijven vasthouden. De wetenschap roept al jaren dat de BMI achterhaald is. Met deze berekening houdt men enkel rekening met lengte en gewicht, niet met de lichaamsbouw en nog minder met het soort gewicht. Iemand met veel spieren, zal meer wegen als iemand met redelijk war vet van dezelfde lengte. Spierweefsel weegt immers meer als vetweefsel.
Daarnaast tonen meer en meer studies aan, dat mensen met een BMI tegen en juist over de boven grens, gezonder zijn en gezonder oud worden als zij die tegen de ondergrens of daaronder zitten. Er is dan ook al meermaals, zonder resultaat, gevraagd om de grenzen van het gezonde gewicht aan te passen.
Nog andere studies tonen dan weer aan dat niet het lichaamsvet in het algemeen, maar wel de hoeveelheid buikvet zal bepalen of je een verhoogd risico hebt op kanker en hart en vaatziekten. Vandaar dat meer en meer de focus wordt gelegd op de omvang van de taille in verhouding tot de rest van het lichaam, ipv de BMI.

Dus TS, rij niet op een paard onder de 550kg en je zit binnen de grenzen van wat kan.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:18

Zoals je al van plan was zou ik gewoon naar een manege gaan en daar met de eigenaar overleggen. Die zal waarschijnlijk veel beter in kunnen schatten op welk paard je wel zou kunnen zitten en welke niet, omdat hij/zij de paarden en hun geschiedenis kent. Bij ons op de manege werd iedereen elk half jaar gewogen. Leuk was het niet, maar sommige grote KWPNers mochten i.v.m. rugproblemen niet meer dan 60 kilo dragen en voor de wat zwaardere ruiters hadden ze ook specifieke paarden die ze mochten berijden. Als de manege-eigenaar uiteindelijk alsnog aangeeft dat je te zwaar bent, zou je kunnen overwegen eerst af te vallen voordat je het rijden weer oppakt.

CaroBaex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 02:13

als je een stevig paard pakt (haflinger,tinker.belg etc.)
kan het vast wel
ik rij zelf ook een haf en ben ook niet de ligste maar dit is een gevoelig onderwerp voor mij en van sommige reacties schrik ik toch wel.

ik raad wel sterk aan om buiten het paardrijden ook iets anders tezoek kwa beweging want netzo als sommige mensen hier al hebben gezegt extra slijtage op je botten waardoor het wel pijnlijk kan gaan worden om te rijden
denk niet teveel aan wat andere mensen van je vinden dit levert alleen stress op waardoor je vocht blijft vasthouden en je dus aankomt helaas.. ik heb dit zelf ook. maar dan door andere redenen

maar geniet gewoon er van ik denk dat de eigernaar vast wel een paardje voor je heeft die je kan rijden!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:11

Ik vind het zo typisch dat bijna alle mensen die hier reageren met "kan mákkelijk" en "kijk eens hoe vrolijk paardlief er na de rit uitziet" wel tot de vollere ruiters horen.

Dat er toch wel mensen zijn die te zwaar zijn en gaan rijden, of wat er vroeger gebeurde of in Amerika, wil nog niet zeggen dat het goed is voor je paard.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:41

Iemand die zwaar is, kan soms 'lichter' rijden dan iemand die bijv. 60 kg is... En daarbij, paarden zijn ontzettend sterk, die kunnen heus wel wat hebben!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:44

Op zich denk ik dat 85 kilo nog wel kan maar dan op een groot paard.
Ik zou namelijk een (kleine) haflinger, fjord, tinker of fries niet geschikt vinden. Ik vraag me daadwerkelijk af of we ons daar niet op verkijken. Het is niet omdat ze er stevig uitzien dat ze veel meer kunnen dragen dan een paard dat dezelfde hoogte heeft maar slanker gebouwd is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 11:53

Ik denk juist dat ze daarom wel meer kunnen dragen.
Paard met kort dik pijpbeen en kortere Rug lijkt me meer draaglast hebben dan alles ranker en langer.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:02

Ach, zolang 'bokt' lyrisch blijft reageren op de topics van een amazone die overduidelijk te zwaar is, maar wél grandprix rijdt en bij dit soort topics van mening is dat de max het liefst 60 kg is, neem ik de mening van mijn instructeur het meest serieus.
Bij ons op de manege geldt een limiet van 85 kg -in je rij-outfit-, met 95 kg voor een aantal paarden. De manege en ruiterbond adviseert haar leden een limiet van 85 kg, zoiets zal de FNRS ook doen, denk ik. En daarbij is het nog zaak om naar de combinatie te kijken.