Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:14

xSlvna schreef:
Heel simpel: Nieuw paard kopen.

Of geen _O- het is niet erg paardwaardig :D

lailapri

Re: Paard wordt overenthousiast als ze naar paddock mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:17

Stokpaard?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:18

Hier in de regio (andere regio dan ts overigens) moet je met een lampje zoeken naar stallen waar je paard buiten gezet word. Meeste hier is self service dus in de winter komen ze er alleen uit als je er zelf ook bent. Helaas is het niet overal rozegeur en maneschijn. Maar om ts zo aan te vallen is niet eerlijk.

Ts ik zou ook een kettinkje gebruiken

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:19

Polly schreef:
Hier in de regio (andere regio dan ts overigens) moet je met een lampje zoeken naar stallen waar je paard buiten gezet word. Meeste hier is self service dus in de winter komen ze er alleen uit als je er zelf ook bent. Helaas is het niet overal rozegeur en maneschijn. Maar om ts zo aan te vallen is niet eerlijk.

Ts ik zou ook een kettinkje gebruiken

Als je enige inzet toont, om zo'n stal te vinden, wordt je ook niet aangevallen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:20

Nee maar genoeg paarden zijn dat waardeloze leven gewend en zijn zo hersendood zijn dat ze het accepteren.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:27

Zo, Ts is mooi de grond in geboord. Bokt op z'n best.

Hoe lang het paard buitenkomt is een probleem maar mag geen invloed hebben op het bijna achterlijke gedrag wat paard doet.
Hij hoort gewoon te luisteren. Daarvoor hebben we hem opgevoed, niet waar? :)
Tuurlijk mogen ze druk zijn, maar steigeren en wegrennen? Nee. Dat doen ze maar als ze rustig zijn meegelopen en normaal zijn losgelaten.

Ts, ik zou het paar zo gauw ie omhoog komt een tik geven, met het touw tegen de neus/borst. Daarna terugzetten waar je weg kwam, druk m maar 3 meter achteruit. Hij hoort gewoon netjes mee te lopen.
Steigeren mag gewoon absoluut niet aan de hand of ohz.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 24-02-16 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:28

Als het ;écht niet lukt om een andere stalling te vinden, dan is verkopen wellicht de beste optie. En dan een paard zoeken wat beter bij deze stalling past.

Uiteindelijk is het een gebruiksvoorwerp, en moet het gewoon doen wat wij willen dat het doet...

toch?

of toch niet?

Ik snap dat je je met de rug tegen de muur gezet voelt en het zelf óók graag anders zou willen.
Je paard vertelt je precies wat er mis is. Luister daarnaar, en ga zoeken naar een oplossing.
Kettingen en dergelijk gaan je op termijn niets opleveren.
Als je paard je voorbij wil, ook al is het maar 1 stap; dan gelijk 2 stappen terugzetten. Niet boos worden, dat heeft geen zin. Het kan misschien lang duren voordat je ook maar de stal uit bent, maar uiteindelijk zal ze snappen door het consequent terugzetten dat ze zich behoort te gedragen.
Voer aanpassen en verminderen, dat uurtje training kan prima op ruwvoer en mineralenbrok.
En ga om je heen kijken naar een betere plek. Zij gelukkig, jij gelukkig. ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:28

Saskia9 schreef:
Wat moeten we dan doen Kendra? In de wetenschap dat dat paard ongelukkig is,zeggen dat ze maar strenger moet zijn? Nee sorry,welzijn van een paard gaat voorop. Ieder mens die voor een paard kiest moet daar rekening mee houden en voor zorgen dat het paard gelukkig is.

Welzijn gaat voorop, dat is ondertussen 100 keer gezegd, dus wat voegt het toe om daar nog een bladzijde mee te vullen? Het lijkt alsof wordt verwacht dat TS zegt: "Ik ga nu naar stal, laad mijn paard op en rijd net zo lang rond tot ik een goede stal heb gevonden"...
Als je de berichten van TS leest zie je dat ze belangstellend reageert op suggesties voor een andere stal. Dat is mooi, dus daar gaat ze vast mee aan de gang. Maar hoe dan ook, dat lost haar probleem morgen en overmorgen niet op - en dan moet ze weer met haar paard naar de paddock.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:32

Maar je paard straffen/ corrigeren is toch niet eerlijk in deze situatie? Een paard moet luisteren uiteraard maar in deze situatie geef ik het dier groot gelijk. Er is in mijn ogen maar een oplossing. Als je een dagje rond belt naar stallen is er vast wel iets beter, desnoods een eind verop en alleen in het weekend erheen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:35

Er is veel onderzoek naar paard welzijn gedaan, de uitkomsten zijn de meesten onder ons wel bekent...inmiddels. Maar toch willen we met alle geweld een eigen paard, ook als we het dier geen paardwaardig bestaan kunnen geven. Een paard hoort in principe buiten, 24/7 in een kudde..Maar ok, een tussenweg zou ook kunnen. Overdag dan op zijn mist lekker buiten samen met in ieder geval 1 paardenvriend, zodat ze kunnen groomen, en spelen, en rennen zoals paarden dat doen.. En lekker hun hooi kunnen eten samen, en in de zomer op de wei...Paarden vertonen allerlei probleem gedrag als ze niet hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.. Toch krijgt het paard de schuld...terwijl het alleen maar duidelijk probeert te maken dat het zo niet goed is...Uiteindelijk zal het paard het opgeven..en heb je het paard dat je graag wil?? Shut down..learned helplessness...zoals veel te veel paarden nog hun levenloze leven lijden..lijden met een lange ij....Verdiep je in het wezen paard..en je krijgt er zo verschrikkelijk veel moois voor terug...een echte band, en prachtige samenwerking, een happy paard...Want dat is toch voor beide partijen helemaal geweldig!! Ik wil nooit never meer anders...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:35

xpgx schreef:
Zoals ik al eerder heb gezegd lukt dat niet. Er zijn meerdere stallen in de omgeving maar het is overal hetzelfde, niet naar buiten gezet worden, sommige stallen hebben niet eens een paddock. Een stal waar ze het dan wel hebben is precies hetzelfde verhaal. Drukke stal, mag maar een half uur per dag naar buiten, als ze sochtends buiten wordt gezet en ik wil haar smiddags nog een keer buiten hebben wordt ik scheel aangekeken, er is 1 stal waar ze de hele dag buiten mogen staan maar dat is een koeienstal met zulk slecht voer en zulke gevaarlijke stallen en slechte bakken, dat ik het niet aandurf. Ik heb nu zo het gevoel dat ik wordt aangevallen, dat ik heb gevraagd of ze mijn topic willen sluiten. Ik ben 15 jaar maar voor me leeftijd volwassen opgesteld en kan normaal nadenken, ik weet dat het niet goed is dat ze zo weinig buiten is maar het kan nou eenmaal niet anders.

Ik zou hem echt direct naar die koeienstal verhuizen, vraag me af welk slechte voer ze krijgen? (paard krijgt immers nu al kuil.. niet echt geschikt paardenruwvoer). Onze bak is soms ook ruk, en niet alles is hier even hufter proof, maar paardlief staat in de winter 10u per dag buiten met een ander paard dus die heeft helemaal niet van die energie explosies. Mijn ervaring leert dat ze daar voorzichtiger van worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:37

Ik denk ook dat het belangrijk is om te kijken hoe het paard veilig naar de paddock kan. Want in het andere geval krijg je een situatie dat het paard te gevaarlijk wordt om nog buiten te zetten, met alle gevolgen van dien. Dat maakt namelijk of dat TS gewond kan raken (of erger), of dat het paard zich verwond in een rare actie, of dat het paard helemaal niet meer naar buiten kan ivm de reacties tijdens het buiten zetten.

Hoewel ik denk dat het gedrag echt wel voor een groot deel voortkomt uit het weinig buiten staan, weet ik ook dat er paarden zijn die bijna hele dagen buiten staan en nog lopen te springen als ze van binnen naar buiten gaan. Veiligheid voorop, en ik denk dus ook echt dat het voor TS leerzaam is om een ander het paard eens een aantal keren buiten te laten zetten en precies te kijken wat er wanneer gebeurd. Film het, en kijk het een aantal keren terug. Welke reactie geeft het paard, en hoe reageert de persoon die het paard vast heeft. Bij wie gaat het goed, en bij wie gaat het fout, en waarom?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:38

Mijn pony stond hartstikke goed in training maar werd agressief van de routine, als ik de box opende moest ik aan de kant gaan en even wachten tot ze (buiten op het gang pad) een plekje had gevonden om te staan en knoevelen met een ander paard. Deed ik dat niet dan dreigde ze met schoppen en bijten (à 5 cm van mn gezicht af) Heb dr 800 m verderop op een wei + boerderij gezet en alles was over.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:43

Het wordt tijd dat mensen eens gaan inzien dat het anders moet, en dat paarden buiten horen..Men gaf mij vroeger het advied, geef hem flink op zijn donder, jij ben t de baas..hengsten ketting , zweep etc...wow wat een band heb je dan he met je paard..Gooi het roer om, en verander...er zal een wereld voor je open gaan, en je zult een paard hebben dat je dankbaar is, en je zult zeker veel leren over het veilig je paard naar buiten brengen...zonder geweld.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:45

Ts ik heb je een pb gestuurd. Kwam direct n nieuwe advertentie van een stal tegen in Alphen a/d Rijn (is een nieuwe stal zo te zien) wat denk ik perfect bij jullie beiden zal passen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:47

octavodia schreef:
Het wordt tijd dat mensen eens gaan inzien dat het anders moet, en dat paarden buiten horen..Men gaf mij vroeger het advied, geef hem flink op zijn donder, jij ben t de baas..hengsten ketting , zweep etc...wow wat een band heb je dan he met je paard..Gooi het roer om, en verander...er zal een wereld voor je open gaan, en je zult een paard hebben dat je dankbaar is, en je zult zeker veel leren over het veilig je paard naar buiten brengen...zonder geweld.

Ja tuurlijk, verwaarloos je dier en mishandel m vervolgens omdat ie geen raad weet met zijn overdosis energie en gebrek aan aandacht, sociale contact en ga maar door. Ik zou ook geestelijk niet in orde zijn als ik 1 uur per dag moest sporten en 1 uur per dag naar vrienden mag zwaaien. :+

Edit: Ohja, en dan ook nog eens vol gestopt worden met shakes, weinig goede vezels... :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:48

Calanddra schreef:
Ts ik heb je een pb gestuurd. Kwam direct n nieuwe advertentie van een stal tegen in Alphen a/d Rijn (is een nieuwe stal zo te zien) wat denk ik perfect bij jullie beiden zal passen :)

goede tip, Calanddra! +:)+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:58

Ik zit in dezelfde omgeving als de ts, en ik snap niet waar je het over hebt. Er zijn hier tal van stallen waar paarden veel buiten komen, alleen zonder binnenbak. Prijzen zijn niet eens echt hoog voor de randstad. Dus even verder kijken dan je neus lang is en kiezen voor je paard, desnoods iets verder fietsen ;).

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:05

silversomali schreef:
Volgens mij realiseren een boel mensen op bokt niet dat in de randstad 90 procent van de stallen niet voldoet aan langer dan 1 uur buiten in de winter naast het rijden. Er staan hier dus duizenden paarden te lang op stal. En ze zijn echt niet allemaal hysterisch met naar de paddock gaan hoor. Ja ik zou het ook liever anders zien en gelukkig zijn er wel een paar stalletjes waar ze wel buiten komen maar bij het merendeel niet/nauwelijks of staan ze tot hun knieen in de blub

Maar dat is hier niet van toepassing. Zo te lezen staan wij in hetzelfde dorp. Anderhalve kilometer van de stal van TS af. Bij ons komen de paardjes gewoon dagelijks op de paddock en zomers in het land. Kwestie van keuzes. Ik ben wel eens jaloers op omringende stallen met binnenbak, kantine en vol pension maar als ik dit dan weer lees prijs ik mijn pony gelukkig dat ie op een simpele boerderij staat. Hij staat in ieder geval de hele dag lekker buiten!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:11

Ts als morgen je stalling afbrandt zul je ook wat moeten. Het is niet redelijk dat jij rust van je paard verwacht als het de hele dag naar een gangetje mag staren. Als hij je niet voorbij rent gaat hij wel afstompen een stalgebrek obntwikkelen of koliek of bevangenheid of bedenk maar wat. Het is niet gezond voor je paard en het gaat niet lekker in zijn vel zitten en daar krijg je last van dus ik hoop dat je toch nog eens kijkt of het toch niet anders kan. Wie weet vind je dan toch wel een andere plek..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:44

Wat een afzeiktopic is dit zeg!
Wat doet je paard wanneer je hem in de paddock hebt? Is hij de hele tijd aan het gek doen?
Denk toch dat het een kwestie is van een stukje opvoeding en wennen aan een nieuwe plek.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:49

Oh oh oh wat wordt er weer verschrikkelijk naar gereageerd zeg, bah! TS heeft de beste intentie maar op het moment gewoon niet de mogelijkheden om per direct maar naar een andere stal te gaan en wil voor NU een oplossing voor dit probleem. Ik kan uit ervaring vertellen dat het nog best lastig is een fijne stalling te vinden, al helemaal als je ook nog een binnenbak wil (wat voor mij moet aangezien ik overdag gewoon werk).

Ik zou toch proberen je paard wat meer naar buiten te doen inderdaad. Doe voor nu met lopen een hengstenketting om en probeer er heel streng op te zijn dat ze je niet voorbij loopt. Kijk met stalgenoten of eigenaren of die je goed kunnen helpen - met meelopen, helpen corrigeren of buiten- en binnenzetten. Probeer een schema en afspraken voor te maken zodat je paard zoveel mogelijk de paddock op kan en wat enigzins matcht bij je school en andere bezigheden. Vraag begeleiding van de staleigenaar, je instructie of andere handige stalgenootjes. Een andere stal zoeken is waarschijnlijk op lange termijn beter, maar niet 1 2 3 gevonden. Heel veel succes!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:51

xpgx schreef:
Ik wil alleen weten wat ik hieraan kan doen, niet dingen horen dat ik haar meer buiten moet zetten. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dat niet kan.

Meer naar buiten dus! je paard maakt je wat duidelijk, zo moeilijk is het niet.....
minder luxe voor jezelf accepteren en je paard geven wat die nodig heeft

ik snap mensen niet hoor, ja ik MOET een binnenbak , Ja ik MOET...nee jij wil...... je paard moet...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:00

TS ik woon in dezelfde gemeente en weet dat het moeilijk is om je paard hier in de winter buiten te hebben maar het is wel mogelijk. Je kan uitwijken naar Hazerswoude, Boskoop, Bodegraven, Woubrugge... Daar zijn echt wel stallen te vinden waar paarden ook in de winter overdag buiten staan en je een fatsoenlijke accommodatie hebt.

Hopelijk kan je wat met de tip van Calanddra (en sta je hier ook voor open in plaats van alleen maar te roepen dat je niet bij deze stal weg kan).

Kies voor je paard en zorg er voor dat hij meer naar buiten kan, daar is duidelijk behoefte aan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:02

xpgx schreef:
Ze heeft altijd respect voor mij, als ik haar 1 keer straf weet ze dat ze het niet meer mag doen, toen ik haar net had heeft ze vastegezeten in stal en toen heeft ze rugproblemen gehad waardoor ik alleen maar met haar mocht stappen en heb toen veel grondwerk gedaan en dat ging prima, het verschilt per dag, soms een half uur, soms 2 uur. Van voer afhalen gaat niet want ik zit volop in training en wat ik al had aangegeven dit doet ze alleen als ik naar de paddock ga en doet het ook uit het niets. Als het echt te ver gaat geef ik een zwieper en het houd daarna ook niet op, hoe vaak ik het ook doe. Van mij moet ze ook altijd achter me lopen en dat doet ze ook altijd braaf maar daarna begint het drama weer

Nou, daar heb je het probleem. Dit heeft niet alleen met respect te maken. Mijn paard heeft respect voor me, maar als ik haar 22 uur per dag in de stal laat en max 2 uurtjes buiten zet, dan zou ze ook gek doen om eindelijk buiten te komen. En dat afstraffen vind ik eigenlijk sneu. Jij toont geen respect naar je paard toe, door in zijn behoeftes te voorzien (minimaal 6 uur naar buiten en met maatjes) dus waarom zou het paard respect naar jouw moeten tonen?

Zoek een plek waar ze meer buiten kan staan. Eventueel krachtvoer minderen. Dat haalt de energie er wat af. En dan pas haar gedrag corrigeren, eventueel met grondwerk. Maar als paardje eenmaal weet dat het wel naar buiten gaat en dat die er ook lang mag zijn, zul je vast een minder enthousiast en druk paard naast je hebben.

Wat ze nu doet is niet stout, maar in mijn ogen alleen maar logisch. Een paard hierom straffen en te corrigeren om normaal te doen op weg naar dat ene stukje vrijheid, voordat je het arme dier weer uren in stal opsluit, vind ik niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 25-02-16 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt