Bodyprotector... veilig of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_V_1994

Re: Bodyprotector... veilig of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:34

Ik denk dat de veiligheid van een bodyprotector ook heel erg samenhangt met hoe goed hij zit.
Zelf heb ik zo'n ouderwetse plank. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook alleen met het springen gebruik en ik voel me daardoor wel veiliger. Met dressuur gebruik ik hem niet.
Ik zie inderdaad ook wel heel vaak jonge ruiters die met een niet passende bodyprotector rijden en dan heeft zo'n ding eigenlijk ook weinig nut meer.
Ik denk dus zeker wel dat een goed passende bodyprotector veilig is en je vitale organen goed beschermt en dat is toch wel handig :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:28

Ik vind een bodyprotector een enorme belemmering. Je kunt inderdaad niet meer wegrollen, ook niet met die dure hoor. Te paard voel je niet dat je hem aanhebt, totdat je de grondraakt en gewoon met een plof er ligt waar je normaal wegrolt.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:39

Wegrollen gaat prima met een goed aangemeten bp. Maar in Veel gevallen gaat het niet eens meer om wegrollen maar moet dat ding gewoon de ergste klap opvangen. Mijn dochter klapte een paar jaar geleden over de kop met pony en al in de cross. Ze raakte eerst de boomstam (viel met haar rug op de sprong) en de pony viel op haar. Ze mankeerde niets, had er niet aan moeten denken dat ze hem niet aan had gehad.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:48

Allereerst moet een BP natuurlijk goed passend zijn..

Maar daarnaast..

het past ook een beetje in de stelling:
met een veiligheidsgordel in de auto zie je meer breuken en serieuze bloeduitstortingen dan zonder.
Zonder loop je alleen de kans bij een serieuze klap op de rem door de vooruit te vliegen wat je kansen bijzonder klein maakt. Alleen de veiligheidsgordel komt al veel eerder in actie dan alleen bij de situaties waarin je de voorruit of het stuur zou raken, hierdoor heb je meer 'gordel' letsels, dan dat mensen door voorruiten vliegen.

je kunt beter 10 ruiters hebben die met bodyprotector vallen en een arm breken,
Dan 1 die zonder protector zo banketstaaf valt dat er een orgaan onherstelbaar beschadigd raakt, of botten binnen de romp breken (die grotere gevolgen kunnen hebben).

Je zult zeker bij de beginners of mensen die een goedkope protector hebben die hun beweging belemmerd meer valpartijen zien, met meer ledematen die breken. De bodyprotector beschermd daar niet tegen, sterker nog, kan de kans daarop vergroten (afhankelijk van de protector dus), maar er is wel significant minder kans op serieus letsel.

superdiego

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:55

geen enkele bp past me. ik heb namelijk een holle rug |(. ik draag wel altijd een maar fijn is het niet. iemand ervaring met een bp voor een holle rug? :=

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:40

@ elenamm77: wil je weten hoeveel mensen er sterven door met hun hoofd tegen voorruit/ dashboard/ stuur te klappen? Gordelletsels zijn 90% verwaarloosbaar in vergelijking bij de andere letsels (lees gebroken ribben). Als er bij een crash massieve gordelletsels optreden dan mag je er zeker van zijn dat er meerdere andere kritieke verwondingen zijn (lees spinale, craniale en bekken- trauma's).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:56

Klopt! Ik heb liever een gebroken of gekneusde rib en een whiplash door keihard in een gordel te vliegen dan door de voorruit te vliegen en mijn hersenpan open te laten spatten op het asfalt.

Idem met kleine kinderen trouwens, zou niet de eerste zijn die vanuit het middelste zitje op de achterbank door de ruit vliegt en op de kofferbak eindigt.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:07

superdiego schreef:
geen enkele bp past me. ik heb namelijk een holle rug |(. ik draag wel altijd een maar fijn is het niet. iemand ervaring met een bp voor een holle rug? :=

Hier deels hetzelfde probleem. Bij mij is het alleen mijn flinke cupmaat icm smalle taille. Ben blij met mijn lijf hoor, maar bp is een ramp. Veel te veel ruimte in schouders en taille (en daardoor onveilig!) en/of te strak of niet passend rond mijn vrouwelijke rondingen ;) De vraag is of op maat aan de officiele eisen gaat voldoen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 05:20

floorpaard14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 06:39

Er zijn heel veel soorten bodyprotectors. aan keurmerken kun je zien hoe veilig een bodyprotector is. Het Britse keurmerk Beta heeft 3 levels, hoe hoger het level, hoe veiliger het is. als een bodyprotector een beta level 3 keurmerk heeft weet je dus dat hij uitgebreid getest is en maar heel weinig kans heeft om letsel als botbreuken, kneuzingen, blauwe plekken en stijfheid na een val te veroorzaken.

http://www.divoza.com/nl/usg-flexi-black-bodyprotector deze bodyprotector is te koop bij ruiterspeciaalzaak divoza, hij heeft alle belangrijke keurmerken en is erg flexibel door de kleine blokjes. de vulling van de BP is gemaakt van schuim waardoor hij zich naar je lichaam gaat vormen. hij zit heel comfortabel en je voelt je niet stijf. Hij kost 129,95 euro en je krijgt zeker waar voor je geld (ik spreek uit ervaring).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:19

maximuss schreef:
@ elenamm77: wil je weten hoeveel mensen er sterven door met hun hoofd tegen voorruit/ dashboard/ stuur te klappen? Gordelletsels zijn 90% verwaarloosbaar in vergelijking bij de andere letsels (lees gebroken ribben). Als er bij een crash massieve gordelletsels optreden dan mag je er zeker van zijn dat er meerdere andere kritieke verwondingen zijn (lees spinale, craniale en bekken- trauma's).

Maximuss..

dat is toch precies wat ik zeg?

Ik heb het ook niet over massieve gordelletsels, want dan red het je leven.
Het zijn juist de kleine gordelletsels (die wel veelvuldig voorkomen), blauwe plekken, gekneusde/gebroken rib.

bij de BP hebben we het ook niet over compleet vernielde benen door een bp protector, maar gewone valpartijen, met kneuzingen of een losse breuk her en der door het dragen van een bodyprotector.

beide gaat het erom... ze zijn niet bedoeld om valpartijen/ongelukken te verkomen.. Ze zijn niet bedoelt om je te beschermen tegen relatief onschadelijke breuken.. Sterker nog, beiden kunnen in een lichte situatie.. bijvoorbeeld iets te hard remmen, niet niet goed zitten, een letseltje veroorzaken.. een gekneusde rib, terwijl je nauwelijks vooroverging in de auto, eraf kieperen en je pols breken omdat je je balans niet goed kon houden door de bodyprotector.

ze zijn bedoelt om bij een ernstig ongeluk, je belangrijkste lichaamsdelen te beschermen..

Varekaj schreef:
Klopt! Ik heb liever een gebroken of gekneusde rib en een whiplash door keihard in een gordel te vliegen dan door de voorruit te vliegen en mijn hersenpan open te laten spatten op het asfalt.

Idem met kleine kinderen trouwens, zou niet de eerste zijn die vanuit het middelste zitje op de achterbank door de ruit vliegt en op de kofferbak eindigt.

idem dan toch met de bodyprotector?
liever een keer extra vallen en je pols verstuiken/been breken.. Dan een keer minder maar wel ernstig letsel?

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:48

Interessante discussie blijft het. Ik zelf vind het dubbel. Ik denk dat bp's tegenwoordig heel anders zijn dan vroeger. Wat voor meer flexibiliteit en comfort zorgt.. Ik heb 12 jaar geleden mijn rug op 3 plekken gebroken en 2 gebroken ribben. En ik droeg een bp. Dit was wel zo'n typische ouderwetse plank. Sindsdien nooit meer een bp gedragen. Toch zit ik te overwegen om een racesafe of soortgelijks aan te schaffen. Hoor daar veel positieve ervaringen over. En zo'n bp vangt toch echt wel een harde klap op. Ik had niet willen weten wat er was gebeurd als ik er toen geen droeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:01

http://mijnbodyprotector.nl/keurmerken/

Prima uitleg over het verschil van de keurmerken. Ik denk wel dat het intussen is aangepast, en dat keurmerk EN13158/2000 intussen vervangen is door EN13158/2002 is maximale ouderdom. Alle voor 2002 wordt dus beschouwd als niet meer toereikend.

In principe heeft iedereen dus een standaard level 3 nodig, dus het paarse label. Zeker bij eventing is dit verplicht.

pownpown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:05

mhh, als je springt en keihard valt, ben je natuurlijk wel veiliger met een body protector, maar je zou alsnog echt veel pijn hebben, ik weet t niet, ik gebruik zelf letterlijk nooit een bodyprotector, ook niet bij springen.
ik snap wel dat mensen het doen,maar sommige mensen trekken hun bodyprotector aan bij een klein rondje stappen, dat vind ik wel too mutch, ook t zelfde met een cap, normaal draag ik altijd een cap maar als ik een rondje even stap is dat onnodig.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:21

pownpown schreef:
mhh, als je springt en keihard valt, ben je natuurlijk wel veiliger met een body protector, maar je zou alsnog echt veel pijn hebben, ik weet t niet, ik gebruik zelf letterlijk nooit een bodyprotector, ook niet bij springen.
ik snap wel dat mensen het doen,maar sommige mensen trekken hun bodyprotector aan bij een klein rondje stappen, dat vind ik wel too mutch, ook t zelfde met een cap, normaal draag ik altijd een cap maar als ik een rondje even stap is dat onnodig.

Ik ben blij dat mijn dochter iets verstandiger is... Ook met een rondje stap zet ze een cap op. Met springen altijd een bodyprotector en op vreemde pony's/paarden die ze wel eens voor stalgenoten rijdt, ook altijd een bp aan. Voor haar is het ook niet echt raar want op cross is het gewoon verplicht en met springwedstrijden zie je tegenwoordig ook meer kids met dan zonder bp rijden. Van mij mag het in het springen ook verplicht worden. Wat mensen thuis doen heb je geen invloed op, maar voor mijn dochter is het iets heel normaals om dat ding te dragen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:33

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:51

pownpown schreef:

onnodig??

Paard schrikt net zo snel bij rondje stappen dan in een wedstrijd hoor. Mensen die zo denken eindigen een keer met gebroken rug in ziekenhuis.

En idd, misschien dat wegrollen met BP wat lastiger is; maar liever een gebroken boven arm, dan een gebroken rug en dwarsleasie; en rest van me leven in een rolstoel.

Geef mij die BP maar.

En moeilijk zitten heb ik nog nooit last van gehad; als jij een bok met BP niet kan uitzitten en zonder niet, weet ik niet wat voor BP je aan hebt :P

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 06:37

Bokken is ook prima uit te zitten met een bodyprotector, heb een tijden rodeo gereden :') op mijn western verzorgpony was blij dat ik mijn bodyprotector aan had want ben een paar keer hard voor over op die knop gevallen! Gelukkig iedere keer nog net op mn bodyprotector! Altijd blijven zitten ondanks de bodyprotector

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:19

Het gaat en het staat met een kwalitatief goede bp en een goed passende. Ik heb zelf het probleem dat ik heel smal ben en bij veel bp s zit het gefrot onder míjn arm. Ik rijd momenteel op mijn jonge paard met mn oude usg vodje en was er van de week al weer blij mee. Heb voor het springen. En crossen een racesafe. Enige nadeel dat ik van deze vind is dat hij loeiwarm is. Verder lees ik over kneuzingen ribben etc door bp. Wie zegt dat die er niet waren zonder? Ik vind het een rare stelling dat het gevaarlijker zou zijn met dan zonder. Dan zouden ze alle crossniveaus ook wel zonder rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:51

Op de lezing waar ik was, was er sprake dat ze jonge kinderen zouden willen verplichten om altijd rondom een paard een BP aan te doen. Paarden kunne trappen etc. Of dat ook voor een cap geldt weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:20

Er zijn verschillende onderzoeken geweest waarbij men letsels heeft bestudeerd nadat mensen van hun paard vielen. Daaruit bleek dat de huidige bodyprotectors weinig verschil maakten in het voorkomen van letsels aan de romp.
http://europepmc.org/abstract/med/25923496
http://europepmc.org/abstract/med/23070863

Ik ben nog geen onderzoeken tegengekomen die juist laten zien dat bodyprotectors een enorm verschil maken in het voorkomen van letsel. Ze kunnen er wel zijn hoor, maar ik kan ze niet vinden. Al met al is er naar mijn indruk weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van body protectors.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:41

@ safina: het tweede onderzoek dat je aanhaalt heeft maar liefst 92 (31 rompletsels) patiënten onderzocht, dat vind ik statistisch gezien ontoereikend om tot een conclusie te komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:05

maximuss schreef:
@ safina: het tweede onderzoek dat je aanhaalt heeft maar liefst 92 (31 rompletsels) patiënten onderzocht, dat vind ik statistisch gezien ontoereikend om tot een conclusie te komen...

Is ook zo. De power van dat onderzoek is niet al te hoog, maar ook niet nietszeggend laag. Trouwens: als je heel goed gekeken hebt, heb je ook gezien dat het andere artikel slechts een review-artikel is en geen onderzoek. ;)

Ik zit vandaag niet op een plek waar ik de wetenschappelijke databases in kan. ;) Maar ik heb een paar maanden geleden al eens een search gedaan en toen viel me ook al op dat er
A sowieso vrij weinig onderzoek is gedaan naar de effectiviteit van body protectors
B ik kon geen onderzoeken vinden waaruit duidelijk bleek dat ze helpen bij het voorkomen van letsel
C ik kon wel onderzoeken vinden die suggereerden dat bodyprotectors geen of slechts een klein verschil maakten

Al met al vond ik dat een vrij mager resultaat, gezien het gegeven dat die dingen steeds vaker worden verplicht. En gezien de gigantische waarde die mensen tegenwoordig aan zo'n ding toekennen. Maar nogmaals: ik sluit niet uit dat ik niet alles heb kunnen vinden wat er gepubliceerd is. Dus het zou leuk zijn als iemand hier een onderzoek plaatst dat laat zien dat bodyprotectors juist heel belangrijk zijn bij het voorkomen van letsel.

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:33

KPet schreef:
superdiego schreef:

Hier deels hetzelfde probleem. Bij mij is het alleen mijn flinke cupmaat icm smalle taille. Ben blij met mijn lijf hoor, maar bp is een ramp. Veel te veel ruimte in schouders en taille (en daardoor onveilig!) en/of te strak of niet passend rond mijn vrouwelijke rondingen ;) De vraag is of op maat aan de officiele eisen gaat voldoen.

De wat duurdere bodyprotectors (al vanaf €75,00) bestaan uit meerdere lagen en stukken waardoor je dit probleem niet hebt. In grote paardensportwinkels zoals divosa zijn er zelfs mensen die je hierbij kunnen helpen.

@superdiego er zijn bodyprotectors die bestaan uit allemaal kleine beweegbare blokjes, erg handig voor den hole rug. Zelf heb ik ook een hole rug, maar daar heb ik geen probleem door.

Om je bp naar jou vorm te houden/ maken is het belangrijk om het netjes op te bergen. Het is geen jas die je ergens neergooit. Ik maak heb altijd weer dicht, duw hem in mijn vorm en maak de riempjes weer vast na het rijden. Want anders koelt de bp af in de verkeerde vorm, waardoor het de volgende keer dat ik rij niet lekker zit in het begin.

De bodyprotector perfect naar jouw vorm te maken kun je doen door heb eerst op te warmen met je lichaam en dan pas de riempjes strakker te doen. Na een paar keer dragen past de bodyprotector 100% aan je lichaam. Maar dat werkt natuurlijk alleen als de bodyprotector al fatsoenlijk past in de winkel. Zelf heb ik aan de onderkant van mijn bp een halve cm binnenvoering afgesneden vanwege mijn hole rug. Daardoor kan ik mijn rug beter buigen.

@KPet Er zijn bodyprotectors met riempjes waardoor je daar geen last van hebt. Zelf is mijn boezem ook best groot in vergelijking met mijn taile. Ik draag daarom een elastische sportbh een cup kleiner en zonder beugel. Gecombineerd met de bodyprotector heb ik daar genoeg steun aan. Zonder bodyprotector niet, dan heb ik er wel een nodig met beugel.

superdiego

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:50

het kan dus wel. maar ik rij gewoon raar. :P