Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:47

beatje schreef:
Dat is waar Ineke,krijg wel vaker de vraag of ik geen paard wil hebben.Maar ondanks de wei kost ieder paard geld hè.
Een paard bij iemand aan huis binden zou ik nooit doen.De dieren krijgen hier ook gewoon te eten.Nu hebben wij veel wei en hooi van eigen land daarom is de stallingprijs wat lager en mijn verlies minder groot bij een niet betalende klant.

Heb er ook eens één gehad die ging rijden en kwam niet meer terug,ik harstikke ongerust .Die bleek ook naar een andere stalling te zijn gegaan en dan natuurlijk de maand die ze er al stond niet betalen hè.Achteraf bleek ze ook tijdens de week haar kast al te hebben leeggehaald ,maar die is afgesloten dus dat had ik niet gezien.
Er zit soms echt rare lui onder het paardenvolk.

Ja dat doodleuk gaan rijden en op een andere pensionstalling zetten heb ik ook al eerder gehoord :j
Een potje van E600 voor paardlief heb ik wel (meer zelfs) alleen is dat voor medische noodgevallen en niet om überhaupt op een pensionstal te kunnen staan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:57

cissy schreef:
Jij hoort als stalhouder eigenlijk wel het paspoort te hebben. Als je controle krijgt ben je de sjaak.

Waarom is dit eigenlijk? want ik ben pensionklant maar sorry dat paspoort blijft toch echt effe bij mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:58

Elin_ schreef:
cissy schreef:
Jij hoort als stalhouder eigenlijk wel het paspoort te hebben. Als je controle krijgt ben je de sjaak.

Waarom is dit eigenlijk? want ik ben pensionklant maar sorry dat paspoort blijft toch echt effe bij mij!

Dat moet van de voedsel-en waren wet toch?:j (dacht ik)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-15 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:59

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten over een meningsverschil die teveel op de persoon gericht waren heb ik verwijderd. Persoonlijke vetes horen per pb en niet per topic worden uitgevochten. Graag dit topic houden bij de kernvraag hoe gaan jullie om met pensionklanten die niet betalen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:59

ow okee bedankt voor je uitleg!

meisje2000

Re: Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:18

Het paspoort hoort bij het paard aanwezig te zijn. Als de stalhouder controle krijgt hoort ze de paspoorten van elk aanwezig paard op stal te laten zien. Kan ze dat niet dan kan ze per missend paspoort een boete van 1000 euro krijgen. Bij ons liggen ze ook op stal maar kunnen Er ten alle tijden bij

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:18

Volgens mij was de boete zelfs hoger

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:24

Heb je haar al een mail gestuurd waarin je haar de gelegenheid geeft het openstaande bedrag te voldoen? Als je dit opstelt en ze betaald niet kan je door middel van deze mail het doorspelen naar een incassobureau

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:33

Eline91 schreef:
Intussen heb ik nog een aantal keer een vriendelijke herinnering gestuurd van de factuur, maar daar kreeg ik nooit reactie op. Vandaag kreeg ik echter een aangetekend schrijven (zonder haar naam erop!) om de zeggen dat er geen schriftelijke overeenkomst is en dat ze daarom weigert te betalen... :\

@Purny, dit valt wel onder gelegenheid geven het openstaande bedrag te voldoen, toch? De reactie van de ex-pensionklant daarop vind ik ronduit schandalig.

@TS: ik heb er zelf geen ervaring mee, maar denk persoonlijk wel dat je de juiste keuze hebt gemaakt. De kosten lopen alleen maar op, een paard kun (en mag) je niet zomaar verkopen en dus wordt je verliespost alleen maar groter en groter. Maar dan nog zou het me wel dusdanig kwaad maken (al is kwaad niet het juiste woord... de schoen zou wringen, zeg maar) dat ze er zomaar mee weg komt. Heb je al stallingen in de buurt gebeld met je verhaal en het signalement?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:37

Als je geen contract hebt, zal het heel lastig worden. Incasso bureaus kunnen uiteindelijk ook niet veel meer dan dreigen met een rechtszaak. En als je dat aangaat, zul je bewijsstukken moeten overleggen om sterk te staan. Dat kunnen mailtjes en eerdere betalingen zijn.

Ervan leren voor de volgende keer:
Waterdicht contract opstellen, maandelijks vooruit betalen en paspoort af laten geven bij het brengen van het paard. Heb je dat achter de hand voor dit soort geintjes.

Aangetekend schrijven met dreigen verkoop paard wanneer de betaling nog langer uitblijft, wil misschien ook nog wel eens helpen. Of alleen telefonisch dreigen, en dan gewoon doen. Kan ze zelf een rechtzaak beginnen zonder bewijs. :D

En dan nog heb je mensen die er tussendoor weten te glippen. :) Gelukkig is dat naar mijn ervaring maar een heel klein percentage.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:56

Op buitenrit gaan en niet meer terugkeren.... 8)7 Daar had ik nog niet eens bij nagedacht, dat gebeurt dus ook...! Ongelooflijk!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:07

Allereerst wil ik zeggen dat ik het een hele vervelende situatie voor je vind...
Ik zou inderdaad even rechtsbijstand in schakelen on te kijken wat je stappen kunnen zijn.
Wel weet ik vanuit mijn werk dat een mail conversatie ook wordt gezien als een schriftelijke overeenkomst... Dus wat dat betreft sta je denk ik wel sterk.

Nu wil ik nog even reageren op de mensen die het vervelend vinden als mensen te laat betalen oid en meteen gaan dreigen met aangetekende brieven oid.
Wij, mijn ouders maar ik tegenwoordig zelf ook, werken op basis van commissie... Dit betekend dat wij afhankelijk zijn van wanneer anderen ons gaan betalen. Daar bestaat wel een afspraak over (eind van de maand), maar er wordt niet altijd aan gehouden. Hier kunnen wij uiteraard wel wat van zeggen, maar dan raken we waarschijnlijk klanten kwijt (al een keer gebeurd) dus dat doen we liever niet (alleen als het echt de spuigaten uit loopt).

Het lukt ons dus niet altijd om aan het begin van de maand te betalen. Wij hebben dit meteen toen wij naar onze stal gingen kijken gemeld en de eigenaar weet er dus ook van. Het kan soms zijn dat de betaling een halve maand te laat is, maar soms ook een maand. Echter melden wij het altijd wanneer onze betaling achter loopt en we betalen het ook altijd gewoon.

Mag ik dan geen paard houden (zoals ik hier soms terug lees) of moet mijn paard dan maar op straat staan omdat ik door omstandigheden buiten mijzelf even niet op tijd kan betalen? (Let wel, wij betalen altijd alleen niet altijd op tijd). Dat is toch cru?

Gelukkig hebben wij een pensionhouder die hier wel begrip voor heeft dus mijn paard heeft altijd goede zorgen gehad :)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:22

Als mensen aangeven dat het ze niet lukt en het wat later komt, is dat natuurlijk geen probleem. Maar als het na 3-4 maanden nog niet komt, en er wordt nergens meer op gereageerd dan komt het vrees ik niet meer goed. :)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:23

Het is voor jullie heel fijn dat je een stal hebt getroffen waar dat kan. Jullie kennen elkaar waarschijnlijk beter en weten wederzijds 'wat voor vlees je in de kuip hebt'.

Wij doen dat niet. Werken op commissie is iemands eigen keuze, het pensiongeld op tijd binnen willen hebben is onze keuze. Wie dat niet kan komt niet bij ons staan. Leuker kunnen we het niet maken ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:30

InekeN schreef:
Het is voor jullie heel fijn dat je een stal hebt getroffen waar dat kan. Jullie kennen elkaar waarschijnlijk beter en weten wederzijds 'wat voor vlees je in de kuip hebt'.

Wij doen dat niet. Werken op commissie is iemands eigen keuze, het pensiongeld op tijd binnen willen hebben is onze keuze. Wie dat niet kan komt niet bij ons staan. Leuker kunnen we het niet maken ;)

We kende elkaar niet voor ik er kwam staan :).
En werken op commissie is geen keuze, maar hoort gewoon bij onze branche.
Het is jullie keuze natuurlijk en ook jullie stal.
Toch ben ik wel van mening dat je mensen ook wel meer kansen kan geven ipv na het innen gelijk te gaan dreigen met een aangetekende brief. Ik zou mij daar persoonlijk heel oncomfortabel bij voelen en mij ook niet welkom voelen. Iedereen kan namelijk wel eens iets hebben waardoor hij of zij niet kan betalen :).
Daar begrip voor hebben is iets heel menselijks en maakt de sfeer ook meteen beter tussen klant en pensionhouder, denk ik.

Maar goed, dat terzijde.
Ik denk dat ts hier wel rechten heeft en dat zij het zeker niet over haar kant moet laten gaan, dat zou wel heel makkelijk zijn voor de desbetreffende exklant.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:45

Elin_ schreef:
cissy schreef:

Boete voor de stalhouder kan oplopen tot 10.000 euro als hij/zij de paspoorten niet kan overhandigen bij een controle.
Bij mijn vorige stal is er controle geweest.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:49

Boete voor de stalhouder kan oplopen tot 10.000 euro als hij/zij de paspoorten niet kan overhandigen bij een controle.
Bij mijn vorige stal is er controle geweest.[/quote]

Is het niet zo dat de stalhouder de kosten kan verhalen op de paardeneigenaar als deze het paspoort niet op stal heeft liggen? Het lijkt mij namelijk ook de verantwoording van de paardeneigenaar en niet alleen van de stalhouder,deze kan niet verplichten het paspoort af te geven als de paardeneigenaar dit niet wil lijkt mij. Het enige wat de stalhouder kan doen volgens mij is deze persoon dan weigeren op stal

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:51

Ik lees al even mee maar wil even wat plaatsen:
Dat een paard alleen gebruik maakt van weidegang wil niet zeggen dat daar geen kosten aan zitten.
Op het meeste land in eigendom zit gewoon een hypotheek die maandelijks betaald moet worden.
Ook moet land gegreppeld ,doorzaaien ,sloten verplicht uitbaggeren etc.Dat kost geld.
Het lijkt dat pensionklanten dat wel eens vergeten of helemaal niet beseffen.
De eerste van de maand betalen lijkt me normaal.Dat is in meer verhuursectoren van toepassing.
Als je je paspoort niet durft af te geven aan de pensionhouder ,vertrouw je dan wel de zorg van je paard toe aan die persoon?

Betalen jullie ook wel eens een paar maanden vooruit als het wel een keer financieel mee zit?Of een keer een tientje extra omdat je paard ziek is geweest en medicijnen heeft nodig gehad waar je zelf geen tijd voor had?
TS Sterkte met de situatie.Financieel beroerd en denk ik een hele nare nasmaak.......
Geen tips voor je ,ik heb geen pensionstal of ben geen pesionklant

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:52

M_D_H schreef:
Nu wil ik nog even reageren op de mensen die het vervelend vinden als mensen te laat betalen oid en meteen gaan dreigen met aangetekende brieven oid.
Wij, mijn ouders maar ik tegenwoordig zelf ook, werken op basis van commissie... Dit betekend dat wij afhankelijk zijn van wanneer anderen ons gaan betalen. Daar bestaat wel een afspraak over (eind van de maand), maar er wordt niet altijd aan gehouden. Hier kunnen wij uiteraard wel wat van zeggen, maar dan raken we waarschijnlijk klanten kwijt (al een keer gebeurd) dus dat doen we liever niet (alleen als het echt de spuigaten uit loopt).

Het lukt ons dus niet altijd om aan het begin van de maand te betalen. Wij hebben dit meteen toen wij naar onze stal gingen kijken gemeld en de eigenaar weet er dus ook van. Het kan soms zijn dat de betaling een halve maand te laat is, maar soms ook een maand. Echter melden wij het altijd wanneer onze betaling achter loopt en we betalen het ook altijd gewoon.

Mag ik dan geen paard houden (zoals ik hier soms terug lees) of moet mijn paard dan maar op straat staan omdat ik door omstandigheden buiten mijzelf even niet op tijd kan betalen? (Let wel, wij betalen altijd alleen niet altijd op tijd). Dat is toch cru?

Gelukkig hebben wij een pensionhouder die hier wel begrip voor heeft dus mijn paard heeft altijd goede zorgen gehad :)

Dat heb ik hier dus ook. Ik krijg altijd aan het eind vd maand betaald, maar soms ook begin vd maand erop. Ik heb dit tegen mijn stalhouder gezegd, en hij doet absoluut niet moeilijk erover. Maar zelf vond ik het niet prettig om een achterstand te hebben, dus heb dat nu ondervangen door altijd voor twee maanden te betalen.

Dus het maakt dan niet uit wanneer ik mijn geld krijg, ik hou mijn stalgeld gewoon apart. De maand erop betaal ik dus voor twee maanden tegelijk. Dat was alleen de eerste maand even een dubbele last, nu niet meer. Ik betaal dus bijv halverwege oktober, voor okt en nov. Dan hoef ik pas weer in dec voor december en januari te betalen.. Het was even puzzelen, maar volgens mij vindt de stalhouder dit ook wel een fijne constructie.

Ts: je hebt hier zeker wel rechten. Mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig. Maar of je hier zin, tijd en energie voor hebt? Dat briefje van haar is natuurlijk maar een aanfluiting. Je zou een formele brief kunnen opstellen met haar verplichtingen en niet nagekomen afspraken. Someren het afgesproken bedrag (stalgeld X aantal maanden) te voldoen en bij een tweede herinnering een incassobureau in te zullen schakelen? Maar wellicht zijn hier mensen die je daarmee kunnen helpen (of al helpen?)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:54

meisje2000 schreef:
Bij mijn vorige stal is er controle geweest.

Is het niet zo dat de stalhouder de kosten kan verhalen op de paardeneigenaar als deze het paspoort niet op stal heeft liggen? Het lijkt mij namelijk ook de verantwoording van de paardeneigenaar en niet alleen van de stalhouder,deze kan niet verplichten het paspoort af te geven als de paardeneigenaar dit niet wil lijkt mij. Het enige wat de stalhouder kan doen volgens mij is deze persoon dan weigeren op stal[/quote]

Ja geloof het wel. Maar de bedragen zijn natuurlijk niet mis.
Hoe dat precies geregeld is weet ik niet, ik was alleen een beetje op de hoogte van de boetes die uitgedeelt worden.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:01

Bij mijn vorige stalling was het namelijk zo dat als jij je paspoort niet op stal had liggen en er kwam controle dat de boete voor jou was en niet voor de stslhouder. Logisch opzich want het is jou paard en jiu paspoort niet die van de staeigenaresse. Op de stal waar ik nu sta liggen alle paspoorten op kantoor waar alle stallers bij kunnen. Dus je kan gewoin jou paspoort pakken voor bijv wedstrijd of rit naar de da. Ik vind het handig want ook met entingen kan ik er niet altijd bij zijn maar kan het wel gelijk in het paspoort gezet worden. Zo ook als hij een keer naar de kliniek moet met spoed en ik ben zelf niet op stal. Dan kan ik gelijk door naar de kliniek en kunnen zij met mijn paard en paspoort daar naar toe. Voor mij dus alleen maar voordelen als het paspoort op stal ligt. Net als de enting. Ik was vergeten dat hij in okt weer moest en zij kijkt elke maand de paspoorten na voor wie er geent moet worden en licht dan de eigenaren in.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:51

M_D_H schreef:
Allereerst wil ik zeggen dat ik het een hele vervelende situatie voor je vind...
Ik zou inderdaad even rechtsbijstand in schakelen on te kijken wat je stappen kunnen zijn.
Wel weet ik vanuit mijn werk dat een mail conversatie ook wordt gezien als een schriftelijke overeenkomst... Dus wat dat betreft sta je denk ik wel sterk.

No offence, maar dan heb je toch een potje waar je even het stalgeld uit voorschiet en wat je weer vult als je betaald wordt. Je kunt je stalhouder toch niet met jouw probleem opzadelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:56

Waarom van jullie probleem een ander z'n probleem maken. Ik kan toch ook niet naar de winkel gaan en zeggen dat ik op m'n geld zit te wachten en dan zeggen ik kom het later betalen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:17

Omdat wij het op deze manier gedaan hebben. Stalhouder vind het prima en zelfs nog wel fijn omdat hij dan halverwege de maand nog wat krijgt.
Nou prima toch? Als hij het anders had gewild hadden we misschien naar een andere oplossing gekeken, maar dat is niet het geval.

Het is niet van ons probleem zijn probleem maken, het is gewoon goed communiceren en overleggen.

En nee, wij hebben geen extra potje daarvoor, ook niet omdat we het gewoon van te voren overlegd hebben en iedereen tevreden is met de situatie :).

Scheelt misschien ook dat onze pensionhouder het niet voor het geld doet, maar als hobby, en verder ook volledig zelfvoorzienend is.

Daarnaast geven wij ook vaak een beetje extra, zeker swinters wanneer de paarden mbt de dekens extra in de gaten gehouden worden, of mbt tot medicijnen etc.
Daar is de eigenaar ook gewoon gelukkig mee.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:17

De oplossing van Marocje is heel praktisch, wellicht een tip voor andere posters in dit topic. Helemaal mee eens Purny... :D

Paspoorten horen idd bij het paard. De paarden die in training hier staan hebben allemaal een eigen kast waar het paspoort in moet liggen. In geval van controle of plotseling vee-arts bezoek heb ik een loper en kan het paspoort tonen (en uiteraard weer netjes terugleggen...). Ligt het paspoort niet in de kast dan zijn de kosten voor de eigenaar, daar heeft men bij aanvang ook voor getekend.

Duidelijke afspraken hebben mi. niets met wantrouwigheid of niet welkom zijn te maken. Het is juist om verwarringen en ongewenste situaties te voorkomen. Een ieder weet precies waar hij/zij aan toe is en kan zelf keuze maken bij ons te komen. Eenmaal hier is alles duidelijk. Oók dat de paarden tiptop verzorgd worden ;)