Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:44

karuna schreef:
Dit was de reden waarom vroeger bij de nkb je tot 10 alleen ponyspelen mocht doen. Dst was lol met je pony, zaklopen, eierrace. Stoelendans, huppeltje over minihindernisjes. Om behendigheid en plezier je krijgen en houden.

Zo jammer dat dit niet meer is...of dat ik te oud ben hihi

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:52

Was zo ontzettend leuk, leerzaam en gezellig. Je leert tenminste zitten je pony maakt kennis met vreemde dingen. Eens per jaar was er in Siebengewald een wedstrijd dag voor alle leeftijden met ponyspelen. Heerlijk, zinloos zaklopen met je pony achter je aan of de hilarische stoelendans knokken om de stoel terwijk je pony niet wil meelopen.. :D alleen stoelendans was met laatste pony geen succes. Beest reageerde beetje iebelig op muziek.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:56

Niets wispelturiger dan een kind.Want iedere dag is er iets nieuws te ontdekken.
Als F8 nu te hoog gegrepen is,lijkt het mij niet zinvol om te pushen.
Gras groeit niet door er aan te trekken.
N.b. het is al heel knap dat een 8-jarige F7 rijdt.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 29-09-15 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:56

Ik voel hier al dan niet onrechtstreeks druk van moeder op kind...
Ik zou ze gewoon spelenderwijs wat oefeningetjes laten doen,
proefjes oefenen hoeft niet perse, dat werkte hier ook averechts bij een kind op de manege.

Blabla1980

Re: Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:58

Niet zo pushen. Ze is pas 8
Als ze graag een b proefje wilt rijden, laat haar..dat kan dan 2 kanten op gaan..of het gaat beter als verwacht, of het gaat niet zo goed en dat ziet ze dan zelf aan de punten wat haar misschien wel stimuleert om wel te gaan oefenen als ze echt wilt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:01

Jammer dat ze een e pony heeft dan zal ze er ook flink aan moeten trekken op de wedstrijden want ze moet rijden tegen kinderen die 12 jaar en ouder zijn bij de KNHS, een 8 jarige op een e pony komt vrijwel niet voor.
Als ze een a pony had kon ze op wedstrijd het ook wat makkelijker hebben om te rijden tegen haar eigen leeftijdgenoten. Ik denk niet dat je dochter echt wedstrijdgericht is anders wilde de proeven wel oefenen en ik ben het met je eens dat het geen zin heeft om te gaan en mee te doen als programmavulling. Als ze echt op deze pony moet blijven rijden zou ik haar misschien een les mee laten rijden in de week als ze dat wel leuk vindt en verder een serieuze bijrijder zoeken die de pony een beetje bij kan houden en beweging kan geven. Niet elke 8 jarige vind het leuk om vaak te rijden en spelen wordt moeilijk met een e pony. Kan ze wel zelfstandig op de pony opstijgen of hoe doen jullie dat?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:11

Rizette schreef:
Jammer dat ze een e pony heeft dan zal ze er ook flink aan moeten trekken op de wedstrijden want ze moet rijden tegen kinderen die 12 jaar en ouder zijn bij de KNHS, een 8 jarige op een e pony komt vrijwel niet voor.
Als ze een a pony had kon ze op wedstrijd het ook wat makkelijker hebben om te rijden tegen haar eigen leeftijdgenoten. Ik denk niet dat je dochter echt wedstrijdgericht is anders wilde de proeven wel oefenen en ik ben het met je eens dat het geen zin heeft om te gaan en mee te doen als programmavulling. Als ze echt op deze pony moet blijven rijden zou ik haar misschien een les mee laten rijden in de week als ze dat wel leuk vindt en verder een serieuze bijrijder zoeken die de pony een beetje bij kan houden en beweging kan geven. Niet elke 8 jarige vind het leuk om vaak te rijden en spelen wordt moeilijk met een e pony. Kan ze wel zelfstandig op de pony opstijgen of hoe doen jullie dat?

Sorry, maar wat een onzin. Mijn dochter leert nu rijden op een E-pony en kan daar prima mee spelen en ook in de ring zie ik ze vaak genoeg voorbij komen met kids van een jaar of 7 a 8. De meeste kinderen van die leeftijd passen echt niet meer op een a pony.

Aan de TS, ik zou het loslaten en haar vooral plezier laten hebben. Je kan altijd vragen of ze in de les een keer een proefje willen rijden, maar druk werkt echt averechts.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:18

Anoeska27 schreef:
Rizette schreef:

Sorry, maar wat een onzin. Mijn dochter leert nu rijden op een E-pony en kan daar prima mee spelen en ook in de ring zie ik ze vaak genoeg voorbij komen met kids van een jaar of 7 a 8. De meeste kinderen van die leeftijd passen echt niet meer op een a pony.

Aan de TS, ik zou het loslaten en haar vooral plezier laten hebben. Je kan altijd vragen of ze in de les een keer een proefje willen rijden, maar druk werkt echt averechts.

Onzin?? De meeste 8 jarige passen nog prima op een a pony. Dat een manege ze op grote pony's zet komt vaak doordat ze de grotere pony's voor alle leeftijden in kunnen zetten. Maar kan jouw 8 jarige dochter zelfstandig opzadelen, hoofdstel opdoen , rug borstelen, opstijgen op een e pony ? En kan ze daar mee spelen? Meeste 8 jarige kunnen een e pony niet eens bijbenen dus dan loopt de pony met het kind in plaats van de kind met het pony en hoe krijgen ze de teugels van het hoofd en over het hoofd? Vaak kunnen ze er erg weinig mee behalve zelf sturen als de pony megabraaf is . Dus een oude e pony kunnen ze misschien braaf een proefje mee ronsturen maar dat is nu net wat je dochter dus niet zo leuk vindt. Zij wil misschien juist wel graag spelen en dingen zelf kunnen doen , onafhankelijkheid geeft zelfvertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:21

Ik reed op mijn 16e met een D pony in de B... Daar zag ik toen geen 8 jarige voorbij komen alleen bij de A/B en een enkele keer C. Ik zou dan inderdaad lekker bixie gaan starten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:27

Ik begon op mn 5e met lessen en op mn 8e met wedstrijden.Toen begon je gewoon in de B. De eerste 2 wedstrijden heb ik hartstikke verknald. Het ging steeds beter en daarna nog heel fanatiek geweest. Ik vond dressuur leuk, maar springen veel leuker. We moesten wel dressuur rijden en diplomas halen om te mogen springen.

Ik geloof dat ik op die leeftijd nog niet volledig besefte dat wedstrijden serieus trainen vragen. Het was gewoon leuk en ik zag het om m heen.

Je moet vooral de oefeningen trainen. Zelfs bij ervaren mensen die ik nu help maak je van losse onderdelen de gede proef.

natuurlijk werk je er hard voor, maar iets verwachten op deze leeftijd kon nog weleens tegen je gaan werken.Dan start ze maar minder.

onze zoon was 3 toeb hij zijn shet kreeg. Toen hij rond zijn 10e minder zin kreeg vond ik dat jammer, maar ze moeten toch wel eerijk kunnen zijn daarin. Hij heeft zijn pony nog, want die mcht nooit weg. Hij heeft ng jaren gemend en zo plezier gehad.

Leg het uit en neem het samen door, maar verder kun je echt niet veel verwachten. Als ik kinderen op die leeftijd lesgeef is het vooral de figuren leren nog, naast al het andere. En sommigen houden hun focus niet zo lang. En je hebt hele erge fanatieke. Soms ligt het ook aan de omgeving en doen ze graag anderen na.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:28

Rizette schreef:
Onzin?? De meeste 8 jarige passen nog prima op een a pony. Dat een manege ze op grote pony's zet komt vaak doordat ze de grotere pony's voor alle leeftijden in kunnen zetten. Maar kan jouw 8 jarige dochter zelfstandig opzadelen, hoofdstel opdoen , rug borstelen, opstijgen op een e pony ? En kan ze daar mee spelen? Meeste 8 jarige kunnen een e pony niet eens bijbenen dus dan loopt de pony met het kind in plaats van de kind met het pony en hoe krijgen ze de teugels van het hoofd en over het hoofd? Vaak kunnen ze er erg weinig mee behalve zelf sturen als de pony megabraaf is . Dus een oude e pony kunnen ze misschien braaf een proefje mee ronsturen maar dat is nu net wat je dochter dus niet zo leuk vindt. Zij wil misschien juist wel graag spelen en dingen zelf kunnen doen , onafhankelijkheid geeft zelfvertrouwen.

Mijn dochter is nog lang geen 8 en ze kan hem prima zelf meenemen naar de bak. Rug borstelen kan prima met een krukje, deed ik bij mijn gvr ook altijd. Ik weet niet wat je bedoeld met spelen, maar ze lopen elkaar achterna en hebben de grootste lol. Zelfstandig opzadelen en opstijgen is niet aan de orde (maar dat zou haar met een a ook niet lukken) en we gebruiken nog geen hoofdstel/teugels omdat ik vind dat ze eerst onafhankelijk moet leren zitten. Maar dit topic gaat niet over mijn dochter...

Ik vind mijn neefje van bijna 6 al te groot voor een A pony, dus ik vraag me echt af hoeveel kinderen jij van die leeftijd kent die er wel op passen en of je niet in de war bent met een c pony. Ik jureer al ruim 15 jaar en krijg maar zelden een kleinere pony dan een C pony in de ring.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:29

Alle reacties komen er eigenlijk wel op neer dat het plezier voor op moet staan.
Ts heeft niet meer gereageerd dat is wel jammer.
Hoop dat je dochter nog veel lol met haar pony mag hebben en dat ze een geweldig team worden

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:30

Yvank_ schreef:
Ik reed op mijn 16e met een D pony in de B... Daar zag ik toen geen 8 jarige voorbij komen alleen bij de A/B en een enkele keer C. Ik zou dan inderdaad lekker bixie gaan starten.

Dat is nog steeds zo , geloof me ik kom vaak op wedstrijden. Niets veranderd wat dat betreft. Maar mensen die alleen op een manegeles komen zien dat niet en denken dat als hun dochter in de manegeles op een e pony zit ze zelf er ook 1 van die grootte aan moeten schaffen. Probleem is dat ze op wedstrijden in het springen er al uit liggen en met de dressuur foeteren op de jury die te streng is voor dat kindje van 8. Maar vergeten dat de rest 12 a 18 jaar is wat op deze grootte qua pony rijdt en de 8 jarige het daar dan tegen op moet nemen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:31

Hier in de regio toch wel rubrieken met 10/12 a/b ponies.
Beetje regio afhankelijk Denk ik

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:32

Ik zou gewoon een keer inschrijven en kijken waar het schip strand. Ze is zo te horen wijs genoeg om de link te leggen tussen oefenen en wedstrijd rijden. Moet eerlijk zeggen dat ik ook nooit een proef oefen. Best grappig soms als je op concours bent en je lezer iets zegt waarvan je denkt wtf is dat, maar goed een B proef is nog lekker overzichtelijk.

Verder zou ik er niet teveel druk op leggen, zie om me heen dat kinderen die vrij gelaten worden veel beter presteren en ook veel langer lol houden in het rijden. Daarbij zou je het zelf leuk vinden om elke keer proeven te oefenen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:34

Anoeska27 schreef:
Rizette schreef:

Mijn dochter is nog lang geen 8 en ze kan hem prima zelf meenemen naar de bak. Rug borstelen kan prima met een krukje, deed ik bij mijn gvr ook altijd. Ik weet niet wat je bedoeld met spelen, maar ze lopen elkaar achterna en hebben de grootste lol. Zelfstandig opzadelen en opstijgen is niet aan de orde (maar dat zou haar met een a ook niet lukken) en we gebruiken nog geen hoofdstel/teugels omdat ik vind dat ze eerst onafhankelijk moet leren zitten. Maar dit topic gaat niet over mijn dochter... Voor veel kinderen is het zoveel leuker om zelf de dingen te doen , zonder krukje en geloof me opzadelen kan natuurlijk nooit helemaal zelf tot 12 jaar maar een 8 jarige kan ik wel leren opzadelen en hoofdstel op doen als ze dat zelf leuk vinden.

Ik vind mijn neefje van bijna 6 al te groot voor een A pony, dus ik vraag me echt af hoeveel kinderen jij van die leeftijd kent die er wel op passen en of je niet in de war bent met een c pony. Ik jureer al ruim 15 jaar en krijg maar zelden een kleinere pony dan een C pony in de ring.

Ik jureer 34 jaar en krijg jaar in jaar uit kinderen van die leeftijd op een a of b pony in de ring. In alle klasses B t/m M . Welke klasse jureer jij dan?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:39

Rizette schreef:
Dat is nog steeds zo , geloof me ik kom vaak op wedstrijden. Niets veranderd wat dat betreft. Maar mensen die alleen op een manegeles komen zien dat niet en denken dat als hun dochter in de manegeles op een e pony zit ze zelf er ook 1 van die grootte aan moeten schaffen. Probleem is dat ze op wedstrijden in het springen er al uit liggen en met de dressuur foeteren op de jury die te streng is voor dat kindje van 8. Maar vergeten dat de rest 12 a 18 jaar is wat op deze grootte qua pony rijdt en de 8 jarige het daar dan tegen op moet nemen.

IK ben toch benieuwd naar de regio. Ik kom nooit op maneges en mijn dochter krijgt gewoon "les" van mij. Foeteren op de jury zal hier niet voorkomen, maar wedstrijden ook nog heel lang niet. Want lol met je knol staat gewoon voorop. Wij hebben wel een Atje en die zal ter zijnertijd ingezet worden als menpony. Maar het rijden leert ze op de E, die is voor dat doel het meest geschikt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:40

Rizette schreef:
Ik jureer 34 jaar en krijg jaar in jaar uit kinderen van die leeftijd op een a of b pony in de ring. In alle klasses B t/m M . Welke klasse jureer jij dan?

T/m M voornamelijk in de regio Utrecht. Ik zie alleen A en Btjes bij de Bixieproeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:41

Hier in drenthe genoeg A/B tjes... t/m M2 zelfs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:00

Ir111 schreef:
Gewoon geen proefjes oefenen.

Als ze wedstrijden rijden leuk vindt en jij vind het ok moet ze dat vooral doen. De vraag is wat haar doel is van het wedstrijdrijden. Doet ze dat om te winnen? Of omdat ze het leuk vindt om op pad te gaan met haar pony? Dat maakt nogal wat uit in de voorbereiding. Als het haar niet kan schelen dat ze verliest; niet oefenen. Als het haar wel kan schelen dat ze verliest, dan uitleggen dat ze oefenen helpt om te winnen. Wil ze nog niet oefenen? Lekker laten gaan dan. Ik zou er niet te moeilijk om doen. :)

Nou ja, wat Orion456 schrijft dus. :)

Mee eens. Meisje is pas 8. Dan staat het plezier met de pony op 1. Geen druk erop leggen, want dan gaat de lol er zeker vanaf. Uiteindelijk komt de "drive" vanzelf wel als ze wat hoger komen. Ik zou het oefenen van de proefjes ook lekker aan de instructrice overlaten. Mijn ervaring is dat moeder en dochter en proefjes oefenen nou niet de beste combi is. :Y) 1 x in de les voor de wedstrijd de proefjes oefenen is echt wel voldoende.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:06

Plezier is het belangrijkste natuurlijk, maar leren dat je niet zomaar alles mag maar er soms iets voor moet doen, lijkt me ook prima :j

Als je het als moeder geen goed idee vindt dat je kind onvoorbereid aan een proefje begint, dan gebeurt dat gewoon niet, simpel zat :)

Je mag best voorwaarden stellen aan dingen die je kind wil doen.

Vind je het geen probleem om naar een wedstrijd te gaan en kind raffelt daar een proefje af met plezier, dan doe je dat :j

Maar wil je alleen het hele wedstrijd-gedoe en de kosten ervan nemen als je kind er wel een beetje serieus haar best voor doet, dan mag je gerust eisen dat er dan wel even serieus voor geoefend wordt zodat ze ook wel echt de kans heeft op een winstpunt.

Ik zou dan gewoon zeggen dat ze bvb. een paar keer serieus alle figuren rijdt tijdens les, en op het eind van de les dan nog even de hele proef. Alles met plezier uiteraard en ook niet elke dag een les / proef.

En pas als ze dat serieus genoeg doet dan mag ze een wedstrijd rijden.
Dat hoeft dan natuurlijk niet feilloos te gaan, maar wel dat je duidelijk ziet dat ze het serieus neemt en ze haar best er voor doet, en niet zomaar alles een beetje afraffelen zonder naar de letters en de vormen van de figuren te kijken enzo :P

Ik zou die van mij als die later een wedstrijdje zou willen rijden, denk ik ook niet laten gaan als het al te veel moeite is om een beetje serieus te proberen op de letters te rijden... dan ga je maar lekker een beetje voor jezelf freewheelen maar heb je niets op een wedstrijd te zoeken denk ik dan :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-09-15 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:07

Ik vraag me af of jullie de OP wel gelezen hebben;
Nergens staat dat zij wil dat dat kind wedstrijden rijdt. Enkel dat als kind zelf wedstrijden wil rijden dat ze dan ook moet oefenen en ik kan best begrijpen dat je niet al die extra's wil doen als kindlief dan niet wil oefenen. Wedstrijden kost geld (en paarden kosten sowieso al geld) dus als kind niet wil oefenen en liever wil spelen is dat ook prima maar niet op wedstrijden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:13

Anoeska27 schreef:
Rizette schreef:

T/m M voornamelijk in de regio Utrecht. Ik zie alleen A en Btjes bij de Bixieproeven.

Hier is dat alleen op maneges dat ze op te grote pony's rijden want die mogen dan vaak ook niet zelf opgezadeld worden. Maar op de wedstrijden gaat het bij de a/b tjes in de L in het springen serieus aan toe hoor , snelle tijden en leuke parcoursen. Maar ook zelf af en opzadelen , in en uit de trailer halen. Dekens op en afdoen. Pony's wassen doen ze zelf maar mams moet dan vook nog even vlechten voor de wedstrijden. En in de dressuur toch ook veel jonge kinderen die al aardig dressuren op de a'tjes en de b'tjes , netjes nageeflijk , stelling en buiging enz. Natuurlijk ook kinderen die nog braaf aan een lang teugeltje hobbelen maar ook die hebben kans nog een winstpuntje te rijden. Snap niet dat je een goede a/b pony verkoopt om op KNHS wedstrijden met een grotere pony te gaan rijden, dan maak je het meteen moeilijker en met springen veel te hoog voor de meeste jonge kinderen. Ook bij een brave pony kunnen ze de sprong dan vaak niet uitzitten en is het zo klaar met springen. Leven we in zo'n klein land met zulke grote verschillen......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:32

Anoeska27 schreef:
De meeste kinderen van die leeftijd passen echt niet meer op een a pony.

Tussen A en E zitten nog B, C en D :D :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:35

waarom wil je de proefjes oefenen?
Als je oefent op de figuren an sich (gebroken lijn netjes op de letter rijden, voltes mooi rond rijden, etc), overgangen netjes rijden, luisteren naar de voorlezer, dan maakt het proefje op zich niet uit. Tijdens een proef dient ze enkel te luisteren naar de voorlezer, en oefening per oefening te rijden.
Ook , als je hetzelfde proefje teveel oefent zal de pony die uiteindelijk ook kennen, en heb je meer risico dat de kantjes eraf gelopen worden ...