Het meest bijzondere was toch wel toen hij 'hengstig' was. Er stond een nieuwe hengst bij ons op stal en hij ging constant voor de stal staan plassen
(iemand dit toevallig ook meegemaakt) tja ik heb dus soms 3 in 1 Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
(iemand dit toevallig ook meegemaakt) tja ik heb dus soms 3 in 1 Jelleee schreef:Haha, al die mensen die zeggen dat ruinen saai zijn, geen karakter hebben of geen humor? Jullie mogen je gerust eens een dagje met mijn ruin vermaken
Never a dull moment!
Nu kan ik zelf ook wispelturig en pinnig zijn, dus die combinatie gaf niet altijd succes met een merrie.Toydoll schreef:Ik heb ook zeker voorkeur voor geslacht!
Ik wil absoluut geen merrie meer. Ik vind het net als Collie2008 zeikerds, wispelturig, onvoorspelbaar. Daarnaast vind ik ze gewoon altijd minder mooi, missen een stukje uitstraling, en vind ik (na 10 jaar merrie) de hengstigheid echt enorm vervelend, zeiken hun staart constant onder :S Op stallen altijd gezeik als ze merries/ruinen samen gooien, worden ze constant gedekt -> rugproblemen. Leiding is ook altijd maar suggestief, want beetje alpha merrie laat zich niet zomaar commanderen, die moet het er toch ook echt mee eens zijn.
Hahaha Rooms toch. Mijn Pocosje is absoluut geen mooierd in de wei, ze zal niemand opvallen. Maar zodra er een zadel op ligt...![]()
Is Flower zo erg qua hengstigheid? Bij Pocos merk ik het 9 van de 10 keer niet eens. Ze word ook niet gedekt door de ruintjes (voor zover ik weet).
Ja oke, ze moet het wel eens zijn anders gebeurt het niet.
Ruinen vind ik een tikje saai, maar beetje extaverte ruin, zal ik altijd prima vinden. Lekker gelijkmatig, voorspelbaar, makkelijk de baas te worden; kan overal bij in de wei.
Indi saai, voorspelbaar en makkelijk de baas te worden? Jij kende hem niet zo goed denk ik![]()
.

capopjekop schreef:Ik heb zelf twee merries lopen en een ruin. In het verleden heb ik vooral merries gereden en verzorgd. Ik vind het lastig te zeggen wat mijn voorkeur heeft, ieder paard is immers anders. Als ik een nieuw paard zou gaan kopen zou ik eigenlijk niet echt rekening houden met het geslacht. Alleen een hengst zou afvallen, maar dat is puur omdat ik dus al merries heb lopen.
Als ik puur naar die van mij kijk dan valt me op dat Hans veel speelser is dan Grietje en Amber. De twee dames zijn slim, maar ze gebruiken die slimheid vooral om aan eten te komen. Hans gebruikt zijn hersens ook graag om streken uit te halen zonder dat daar perse voer tegenover staat. Hij is ook meer op mij gericht dan de dames. Die hebben geen interesse in mij zodra ze eten hebben gekregen. Hans komt gewoon even gezellig buurten als ik poep aan het scheppen ben in de wei. Amber is erg dominant, maar werkt wel graag voor je als je het op een eerlijke manier van haar vraagt. Ze had vroeger wel ontzettend veel last van haar hengstigheid en was een echte bitch tegen andere paarden. Dat wordt nu gelukkig minder nu ze ouder wordt. Hans is echt een banketstaaf rozenwater, maar hij daagt de rest wel weer graag uit door irritant te doen.
(voor degenen die het verschil hond kat kennen) mylittlejoy schreef:Echt he?Never a dull moment!
Ik heb ervaring met zowel hengst, ruin als merrie. Qua temperament maakt het geen zak uit, dat zit gewoon in het karakter (of niet). Wat ik wel zelf merkte, is dat merries wat pinniger zijn. Het zijn tenslotte vrouwen. Ruinen zijn wat dat betreft wat stabieler dat (degene die ik heb meegemaakt) ze gewoon een stel blije eikels zijn. Heus pittig en zeker niet voorspelbaar, maar je kan een beetje lomp met ze omgaan zonder dat ze op het diepst van hun ziel getrapt zijn.Nu kan ik zelf ook wispelturig en pinnig zijn, dus die combinatie gaf niet altijd succes met een merrie.
Hengsten hebben dat lompe ook wel, maar wat ik zelf niet prettig vind aan hengsten is dat je gewoon altijd alles in de gaten moet hebben. Dat hangt natuurlijk ook af van hoe en waar je gestald staat, maar gewoon simpel aan een lijntje wandelen is er (vaak) niet bij met een hengst. Ik heb bij een hengst het gevoel dat ik altijd op scherp moet staan en dat vind ik zelf niet prettig. Bij een ruin kan ik wat dat betreft wat meer ontspannen.
Dat vind ik nou een perfecte omschrijving! Als ik naar de ruinenkudde kijk, zijn het altijd een stelletje zotte blijhoofden die hoe dan ook en waar dan ook door gaan met hun spel.
Mijn ervaring is dat veel mensen denken "Och, lieve makke Sam" maar ik vraag me wel eens af of ze dat nog denken als ze een week stevig met hem zouden werken.
Martine_R schreef:Ieder paard is verschillend, maar mijn ervaringen tot nu toe:
Hengst: Hebben karakter, willen graag werken, moeten altijd ergens aan frunniken.
Ruin: Hebben weinig karakter, hebben weinig humor, wachten tot jij het voortouw neemt, doen wat er van hun gevraagd wordt, maar niets extra.
Merrie: Hebben karakter, als je ze het op de juiste manier vraagt werken ze keihard voor je, hebben elke dag een ander humeur.
Doe mij maar een merrie
xLeoniee schreef:Ik ben van de merries.. Ruinen en hengsten heb ik helemaal niks mee.. Vind een merrie een super leuke uitdaging en als je de gebruiksaanwijzing hebt gevonden gedragen ze zich alsof ze je beste vriendin zijn
Bij vreemde is ze afstandelijk en wil ze eerst even weten of het goed zit. Alles voor je willen doen als je de leiding neemt. Hormonen zijn af en toe vervelend mevrouw is aardig dominant en andere paarden moeten echt niet te dichtbij komen. Ik hou echt van haar karakter, aanhankelijkheid en emoties. Ik vind de ruinen bij op stal een stuk vlakker en minder aanhankelijk. Maar ik ben niet bevooroordeeld..