BMHP schreef:alles wat ik heb geschreven afgezien van de Nederlandse snelheid geld overal ter wereld, lees het 2e stuk ook svp.
Denk wat het paard ervaart bij een noodstop,
hard remmen met een paard wat nauwelijks nog op de been kan blijven wil ik voorkomen, ik probeer de rit comfortabel te maken voor mijn paard en vermijd daarbij onnodig risico.
het lijstje trailerongelukken met paard is nog altijd veel te lang.
ff over mamamier,s vraag over buitenland;
In Timboektoe bestaat geen snelheidsbeperking voor kamelen met aanhangers, worden zelfs niet gekeurd. ik heb het woord buitenland niet genoemd maar voor dat je er bent moet je eerst een stuk rijden
Als jij een noodstop moet maken met paarden op de trailer, dan heb jij niet opgelet aan de voorkant! Dan was je te laat met het aanpassen van je eigen snelheid; heb je niet opgelet wat er voor je is gebeurt en nog zo een handvol oorzaken die terug te voeren zijn op de chauffeur en diens oplettendheid (danwel, het gebrek daaraan).
Je past je rijgedrag aan aan de weg waar je rijdt, het verkeer om je heen en de achterlijkheden die je aan ziet komen, met name vanuit de VAG-hoek.
BMHP schreef:mamamier schreef:Als ik nu ga rijden zit ik over 5 kwartier in Belgie en over een kleine 2,5 uur in Frankrijk. En daar gelden dus andere maximum snelheden. De dooddoener: omdat het wettelijk bepaald is", gaat er dus bij mij niet zomaar in. Waarom zou het in Nederland ineens levensgevaarlijk zijn om harder dan 90 km per uur te rijden met kar terwijl ik 300 km verderop volgens de Franse wetten ineens 130 km per uur mag met diezelfde kar? Waarom ligt het daar zoveel anders? Is gewoon een serieuze vraag hoor, hoef je niet af te doen met een flauw voorbeeld over kamelen, ik had immers al eerder de situatie in Frankrijk genoemd.
Een paard meenemen is altijd een extra risico nemen, maar ik ben niet overtuigd waarom het met 85 km per uur veiliger zou zijn dan met 100. Een noodstop moet je altijd zien te voorkomen, ook zonder kar. Je bent in álle gevallen ook afhankelijk van het rijgedrag van je medeweggebruikers, hoe hard je ook rijdt en wat er ook aan je haak hangt.
Ik heb niets over buitenland genoemd, gereageerd op de nederlandse situatie waarbij de snelheid met aanhanger nog niet zo heel erg lang op 90 km op snelwegen geld.
Persoonlijk vind ik 80, 90 of 100 niet zo heel interesant, maar bij een klein probleem heb je wel een bewegend dier in een trailer staan, iets wat heel anders reageerd dan een vastgezette lading, mijn boodschap is heel duidelijk, neem geen risico en denk aan je paard.
In het buitenland, dus Belgie Frankrijk Italie, Duitsland gelden voor aanhangers andere technische eisen, de EU is daar nog niet heel erg ver doorgedrongen.
In Duitsland mag je als je schokbrekers en nog een paar dingen hebt maximaal 100 km.
In Frankrijk mag je op particuliere wegen (tolwegen) 130 km/uur dat zijn speciale bepalingen in landen waar de afstanden veel groter zijn dan in Nederland.
Ook zaken als rijbewijs spelen daar een rol, jouw opmerking met dezelfde kar en trailer hangt van heel veel meer af dan op het eerste gezicht, zoals de gewichten van auto en trailer, zelfs de ouderdom van banden speelt een rol, overig is het waar van Timboektoe, iets verder maar verder gewoon buitenland, dat jij een wettelijke bepaling onzin vind zegt veel over jouw en de manier waarop je hier beklaagt over mijn niet vriendelijke reactie.
Sorry, maar als ik met mijn Nederlandse Range Rover en Nederlandse Westfalia door Frankrijk ga rijden, mag ik daar 130km/h; er is helemaal niemand, zelfs geen wet, die me dat verbiedt (in tegenstelling tot Duitsland waar tempo-100 gereglementeerd is)!
Hou op met gezeik over snelheid; snelheid is het probleem niet! Het probleem ontstaat als je je snelheid niet aanpast aan de situatie waarin je rijdt.
In dat ene geval waarin ik aan 140km/h over 's lands wegen toerde, was er 5km voor EN achter mij geen enkel voertuig te bekennen, niet op mijn wegvak en niet in tegenover gestelde richting!
Het is geen vrijbrief om dan maar de snelheidslimiet aan je laars te lappen, maar puur vanuit risico's was er op dat specifieke moment helemaal niets aan de hand!
mamamier schreef:Ik zeg nergens dat ik de wettelijke bepaling onzin vind, ik zeg dat ik het een dooddoener vind dat men die wettelijke als reden aangeeft. Ik vraag me dan serieus af of mensen er verder over nadenken waarom dit in Nederland zo is. Ik vind het namelijk belangrijker dat men nadenkt over het Hoe en waarom als je met paard op stap gaat ipv slechts aan te nemen dat er regels zijn. Als er in Frankrijk met dezelfde combi 40 km harder gereden mag worden, vraag ik me af of het dan de snelheid is wat gevaarlijk is of andere zaken waarvan de Nederlandse wet vindt dat het gevaarlijk is om harder te rijden dan 90. Ik denk dus het laatste.
Overigens ben ik dan wel benieuwd wat dat zegt over mij...
Laten we dan maar niet wereldkundig maken hoe we jullie Freebee aan de tand gevoeld hebben.....


Ik rij ook pas 35 jaar met een trailer
en heb het mezelf geleerd, noodgedwongen, want trailerles bestond niet eens in die tijd.