Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:21

Ik loop regelmatig met twee paarden tegelijk. Ik heb een wandelingetje van ongeveer een half uurtje dat ik dan met zn tweeën doe. Ik heb wel altijd de een links en de ander rechts, dus ze weten waar ze moeten lopen. Zo in de winter heb ik ook altijd wel een worteltje op zak, dus op vaste punten krijgen ze een wortel. Als ik de een aanspreek dan is de ander daar niet van onder de indruk.

Met spannende zaken werkt het vaak wel prima, ze trekken zich aan elkaar op en als de een iets niet eng vindt dan besluit de ander ook dat het niet eng is. En als ze echt willen gaan dan gaan ze toch wel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:23

pol013 schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="pol013"
Maar als ik met 1 paard aan de hand loop kan hij toch ook schrikken en er van door gaan. Dan houd ik 1 paard ook niet.
Met een 2e paard erbij die bomproof is heb ik een grotere kans dat hij nog ooit terug komt.
[/quote
dan kan je nog je schouder in zijn schouder drukken waardoor hij rondjes draait. met 2 paarden moet je gewoon los laten

Dat is een mooi illusie..... Als ze echt gaan, gaan ze gewoon. Als ze alleen een sprongetje maken hou ik ze ook wel vanaf mijn andere paard met een extra lang touw.

helemaal niet. Mijn paard is al meerdere keren echt enorm geschroken, maar door hem te kunnen draaien. Heb ik hem heus nog niet moeten loslaten. Het is maar net hoe graag je ze bij je houd... (lees met brandwonden op mijn handen van het touw vast te houden liet ik nog niet los).

Glen94

Re: Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:48

Alleen doen als je volledige controle heb en eerst oefenen in afgesloten ruimte, bak oid. Ik doe hetzelf al jaren, zowel lopend als met handpaard. Dat je aan 1 paard je handen al vol hebt vind ik onzin, als ze weg willen gaan ze toch wel. Dit is gewoon een kwestie van consequent zijn

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:52

Glen94 schreef:
Alleen doen als je volledige controle heb en eerst oefenen in afgesloten ruimte, bak oid. Ik doe hetzelf al jaren, zowel lopend als met handpaard. Dat je aan 1 paard je handen al vol hebt vind ik onzin, als ze weg willen gaan ze toch wel. Dit is gewoon een kwestie van consequent zijn

Dát inderdaad, je doet dit niet zonder fatsoenlijke voorbereiding.

En zelfs met brandwonden ga je het niet redden als ze écht vertrekken. Als het andere kan ik wel handelen vanaf mijn super brave super ervaren rijpaard. Wel met extra lang touw dus om iets meer speling te hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:06

Pippaa schreef:
Ik doe het wel eens, maar het is alles behalve ideaal. Het zijn twee paarden van ongeveer 150 hoog. Ze zijn beide heel erg braaf, maar de een loopt een stuk harder dan de ander. De voorste moet dus telkens stilstaan totdat de achterste er weer bij is. Als begeleider loop je dus ook voortdurend aan het einde van beide touwen (het ene paard loopt vooruit en de andere hangt er ergens achteraan). Als het niet hoeft, doe ik het ook zeker niet.

Ik kan me voorstellen dat je dat met een shet en een fries helemaal hebt, of het shetje moet lekker doorlopen.

Ik zie dit dus echt als een kwestie van trainen. Ze zouden beide JOU tempo moeten lopen. Aan het einde vd touwen lopen, voor of achter je, dat is iets wat ik nooit zal accepteren.
Mijn 3 en eerder zelfs 4 pony's liepen allemaal mijn tempo. Dus allemaal aanpassen. En dat ging prima. Ging wel veel training in zitten.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 07:28

Ik zal eerst overleggen wat de eigenaar vind.

Zelf neem ik ze alle drie meestal tegelijk mee maar het is maar hoe de jongste zich gedraagt :+ de oudjes kunnen meestal wel samen maar als het niet zo is loop ik gewoon drie keer. Als je het gaat doen zal ik ook kijken hoe de paarfen op die dag zijn, dan kan je beslissen of je ze beide of alleen mee neemt.