Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monieksintel

Re: Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:47

zolang ze lekker buiten staan met andere vinden ze het denk ik prima hoor

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:49

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:17

Ik heb ook een pony waar ik bijna niet op rijd. Ik fiets skeeler longeer en loop hard met mijn pony. Ik poets haar en doe de stal.

Gelukkig heb ik een lieve bijrijdster die rijdt

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:35

Ik vind dat als je elke dag naar haar toe gaat, het echt geen probleem is.
Ze is al op leeftijd, en het gaat niet alleen om het rijden. Als ze maar wat aandacht krijgt is het in principe goed toch?
Als ze vervelend zou worden omdat ze zich verveelt/teveel energie of lichamelijke problemen zou krijgen is het natuurlijk een ander verhaal.
Mijn verzorgpony probeer ik 5x per week te rijden, maar ik heb het ook druk op school en ik heb er simpelweg niet altijd tijd voor. Vaak ga ik dan in plaats van rijden grondwerken, intensief longeren, lange lijnen, een stukje wandelen, even zonder zadel hobbelen of wat jij zegt gewoon lekker poetsen.
Ik vind het belangrijk dat ik haar genoeg aandacht geef, en dat ze lekker in haar velletje zit. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:51

Het is jouw paard en jij mag zelf weten wat je er mee doet, rijden of niet.Daar heeft echt helemaal niemand iets mee te maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:55

Bambi1995 schreef:
Hoe zou ik daar mee kunnen beginnen? Want ik heb niks van materiaal

Ik gebruikte meestal een elastische dekensingel met 2 karabijnhaken eraan om de teugels door te geleiden en een slofteugel of longeerlijn (bij shetjes kun je ook gewone teugels pakken voor grote paarden).
Hoofdstel in, singel om, haken vastmaken, teugel/lijn bevestigen aan bit en door de haken steken.
Evt leg je een dekje onder de singel zodat die niet zo langs de rug schuurt.
En een dressuurzweep om zo nodig bij te tikken.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:37

Op dit moment doe ik er weinig mee qua rijden. Wilde vd week proberen te rijden; les afgezegd vanwege voet. Komt stalgenootje: "Waarom ga je niet rijden?", eh ben ik uitleg verschuldigd?

Dit komt vanwege breuk in mijn voet die nu nog herstellende is. Ik ben wel elke dag op stal, longeer mijn paard bijna elke dag, en verzorg d'r elke dag. Het is nu alleen dus met rijden. Paardlief komt hier echt niets te kort gelukkig! :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 17:37

Kan je ook lange lijnen gebruiken zonder dressuur oefeningen te vragen want heb niets met dressuur en weet daar de knoppen ook niet voor. Misschien tussen balkjes door lopen of over balkjes heen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:42

Fitii schreef:
Jouw paard heeft een luxeleven waar veel paarden jaloers op kunnen zijn. Ik vind dat de staleigenaresse zich hiermee niet moet moeien, jouw paard, jouw keuze.
Wel begrijp ik niet waarom mensen paarden houden als ze er toch niks mee doen, hier op stal ook, verschillende paarden waar de eigenaar misschien 1x/ maand langskomt. Dan kan je toch beter je geld in iets anders steken...

er niet naar omkijken vind ik wat anders.

Ik heb drie paarden daar doe ik ook niets mee,tenminste,ik verzorg ze.Dat kost mij ongeveer 2 uur per dag(als het niet meer is)En dat is mijn hobby.Ik hoef er niet zo nodig op te zitten,al meer bedenk ik mij dat dat zielig is.
Ik heb ook 6 honden,doe ik ook niets mee...borstel ze,geef ze eten en veel kusjes.Net als mijn paarden eigelijk.
Maar ik heb ze aan huis staan,als ik 400 euro per maand zou moeten betalen zou ik er niet aan beginnen.Duur borstelprojectje :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:02

Bambi1995 schreef:
Kan je ook lange lijnen gebruiken zonder dressuur oefeningen te vragen want heb niets met dressuur en weet daar de knoppen ook niet voor. Misschien tussen balkjes door lopen of over balkjes heen?

Ik doe het zonder dressuur. Eerlijk gezegd heb ik (de eerste keren zonder longeersingel) gewoon m'n lijnen aan het hoofdstel gedaan, gekeken in de bak of hij me snapte en daarna naar buiten gegaan. M'n verzorgshet vindt het leuker dan gewoon wandelen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:10

Lange lijnen is leuk en vrijheidsdressuur ook,er zijn veel tutorials op Youtube,boeken en er zijn ook cursussen :j

Mijn jongens staan overigens aan huis...nou ja...net als Geerke zeg maar.Veel getut en veel in handen,veel tijd gestoken in manieren leren en daar ben ik nu blij mee.
Jongens hebben naar hun zin :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:13

Enigzins herkenbaar verhaal!

Ik heb mijn merrie als 2,5 jarige gekocht en de eerste jaren veel gereden (niet fanatiek, recreatief).

Was geweldig! Maar na jaren begon het een beetje 'te vervelen'. Had er elke keer geen zin in om te rijden. Ik kwam wel even veel naar stal maar dan vlechtjes, poetsen, beetje losgooien. Ze stond wel altijd op stallen ook swinters buiten overdag, zomers land.

Ik had in die tijd ook veel het idee dat ik een ander paard moest zoeken, dat de klik weg was. Maar dat was achteraf gezien helemaal niet zo, ik wou gewoon niet meer rijden. Voelde mij ook ENORM schuldig, dier in de kracht van haar leven (toen 10-11 jaar oud).

En ja, 400 euro per maand weghoesten voor een knuffelpaard XD

Dus uiteindelijk is iemand anders haar gaan rijden en die klikte zo ontzettend goed dat ik mijn merrie aan haar 'gegeven' heb, en eerlijk gezegd, het is een last van mijn schouders...... Ik zie haar nog steeds wanneer ik wil en knuffelen kan altijd maar ik MOET niet meer rijden. Heerlijk :o

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 18:19

Vrijheidsdressuur en verschillende dingen van grondwerk heb ik een tijd geprobeerd maar ik heb niet zo veel geduld daar voor.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:22

EskeGirl schreef:
Bambi1995 schreef:

Ik doe het zonder dressuur. Eerlijk gezegd heb ik (de eerste keren zonder longeersingel) gewoon m'n lijnen aan het hoofdstel gedaan, gekeken in de bak of hij me snapte en daarna naar buiten gegaan. M'n verzorgshet vindt het leuker dan gewoon wandelen.

Ik deed ook geen specifieke dressuurdingen, enige wat ik wilde was dat ze voor me bleef lopen en niet overdwars op de weg ging staan. :+
Verder was het meer beetje sturen waar nodig, veel stappen, wat stukjes draf en halthouden wanneer ik het vroeg.
Zweep was ook meer mee om meer tempo te vragen (legde hem dan tegen de billen) of bij dwarsliggen even net wat pittiger te kunnen corrigeren (dmv klein tikje).
Begon ze aan de teugel te lopen dan was het uiteraard goed, liep ze als een giraffe dan was het ook prima.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:42

Ik denk als t rijden je gaat tegenstaan of t überhaupt iets met je paard ondernemen je teveel is ( mits het paard niet door blessureleed met ( vroegtijdig) pensioen is je de conclusie moet maken dat het hebben van een paard miss niks meer voor je is.. een paard wat nooit niks meer doet zij t aan de hand werken, onder t zadel, longeerwerk wat dan ook zal vele malen zwakker worden in zijn9 lijf en veel eerder een blessure oplopen.. bewegen is van essentieel belang om een paard gezond te houden lichamelijk en geestelijk! Het moet toch ook wel heel saai zijn voor een paard nooit meer wat met t baasje wat te ondernemen?? Lijkt me ook mega dure hobby op die manier! En dan heb ik t echt niet over 7 dgn in de wk vol aan de bak.. het zou toch juist genieten moeten zijn om samen met je paard wat te ondernemen.. voor mij in ieder geval wel!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:02

biscaya schreef:
Ik denk als t rijden je gaat tegenstaan of t überhaupt iets met je paard ondernemen je teveel is ( mits het paard niet door blessureleed met ( vroegtijdig) pensioen is je de conclusie moet maken dat het hebben van een paard miss niks meer voor je is.. een paard wat nooit niks meer doet zij t aan de hand werken, onder t zadel, longeerwerk wat dan ook zal vele malen zwakker worden in zijn9 lijf en veel eerder een blessure oplopen.. bewegen is van essentieel belang om een paard gezond te houden lichamelijk en geestelijk! Het moet toch ook wel heel saai zijn voor een paard nooit meer wat met t baasje wat te ondernemen?? Lijkt me ook mega dure hobby op die manier! En dan heb ik t echt niet over 7 dgn in de wk vol aan de bak.. het zou toch juist genieten moeten zijn om samen met je paard wat te ondernemen.. voor mij in ieder geval wel!

Rijden is iets wat de mens heeft bedacht... een paard is niet gemaakt om op te rijden. Als ie nou de hele dag op stal staat, dan heb je gelijk. Maar als een paard buiten staat met voldoende eten en in een kudde, ga je mij niet wijsmaken dat een paard ongelukkig is omdat hij niet gereden wordt.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:10

Bambi1995 schreef:
Ik snap echt niet waar fanatieke wedstrijd ruiters elke dag de kracht en de zin vandaan halen om volop te gaan trainen.

Als mijn paard gewoon gezond en fit was zou ik het wel leuk vinden om elke dag zoiets te trainen! Maar nu. Pffff word er gewoon moe van altijd heeft ze wel wat. Sta er ongeveer al een jaar naast en heb nu weer in totaal 8 erop gezeten. Staat nu weer stil helaas. Dus zo gaat je zin ook wel weg

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:17

ik kan je beweging voor zon oudje wel aanraden, word ze misschien ook nog blijer van en jij kan nog van haar genieten zolang het nog kan. ik bedoel dan wandelen spelletjes, klein ritje

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:30

biscaya schreef:

Beetje bullshit want een paard is niet gemaakt om te rijden en het is nooit 'goed' voor een paard.

En geen zin om te rijden versus helemaal geen zin om iets te ondernemen staan loodrecht tegen elkaar.

Ik vind het rijden zelf ook niet leuk meer en heb daarom kleine pony's gekocht. Ik kan er dus niet eens op rijden. Maar ik ben net zo vaak op stal te vinden als toen ik nog een rijpaard had hoor ;-)

Er is zoveel meer dan rijden!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:46

Heb ook een paard staan waar ik weinig mee doe. Staat 24/7 buiten met twee vriendjes en behalve dat ze het op gezette (etens)tijden zeer prettig vindt dat ik eraan kom heb ik nou niet bepaald het idee dat ze iets mist in haar leven :D

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:09

Toydoll schreef:
biscaya schreef:

Beetje bullshit want een paard is niet gemaakt om te rijden en het is nooit 'goed' voor een paard.

En geen zin om te rijden versus helemaal geen zin om iets te ondernemen staan loodrecht tegen elkaar.

Ik vind het rijden zelf ook niet leuk meer en heb daarom kleine pony's gekocht. Ik kan er dus niet eens op rijden. Maar ik ben net zo vaak op stal te vinden als toen ik nog een rijpaard had hoor ;-)

Er is zoveel meer dan rijden!

ik heb 3 pony's, Een 28 jarige welsh, een 30 jarige welsh en een 6 jarige fjord.
Ze staan alle drie samen in de wei, ik kom elke dag langs om te poetsen,knuffelen,stal en wei uit te mesten en verder doe ik er op dit moment niet veel mee.

Ik weet dat ik eigenlijk de 6 jarige wel moet gaan rijden of iets anders maar die is al een half jaar kreupel dus dat zit er niet in. (Dierenarts komt geregeld dus niet van je moet dit en dat dan doen)
Wel poets ik haar en stap ik geregeld op harde bodem en spoel ik haar daarna af (Het been dan)
Maar ook al zou ze niet kreupel zijn dan zou ik haar niet vaak rijden.

Dus ik zie de problemen er niet van in. Als je paard gewoon gezellig met weide genootjes staat zou ik me nergens zorgen om maken. Hij/Zij kan dan bewegen wanneer hij/zij wilt en als je een keer rijden wilt kan je het gewoon rustig aan doen en niet te lang, je kan ook eventueel af en toe longeren zodat ze toch nog een beetje conditie houd. :o :)

Er zijn veel meer leuke dingen om met je paard te doen dan alleen rijden :j

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:16

Ik weet trouwens denk ik wel waarom ik het rijden niet meer leuk vind of dat ik wat minder vaak met haar doe. Ze heeft een tijd stilgestaan omdat het moest door een blessure, toen deed ik ook niks met haar. Nu gaat het weer goed met haar maar het is nog steeds zo gebleven dat ik niet vaak rijd. Ik ben het denk ik gewend geraakt.

Mennen lijkt me geweldig, maar helaas kan mijn merrie dat niet. Dat vind ik wel erg jammer. Anders was ik gaan mennen inplaats van rijden. Dat is een keer wat anders.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:18

Ik heb ook een paard waar ik momenteel weinig mee doe. Heel veel plezier mee gehad en ik zie hem nog steeds erg graag, maar de passie om te rijden is bij mij een beetje weg. Deels omdat mijn paard niet mijn 'ideale paard' is.
Maar hij staat 24/7 buiten op een grote wei en heeft drie merries om hem gezelschap te houden. Ik denk niet dat hij iets te klagen heeft. :P Kan me er dus ook niet druk om maken dat ik amper ga rijden.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:18

Ik dacht dat ik een beetje apart was met het geen zin meer hebben in het paardrijden, maar zo te lezen ben ik dat dus niet :+
Ik heb een merrie van 23 jaar waar ik ook al een lange tijd niet meer op rij. Ze heeft een peesblessure gehad en die is wel genezen, maar gezien haar leeftijd niet sterk genoeg dat ik weer lekker vol aan de bak met haar kan, wat ik eerst wel deed. Maar ik mis het ook totaal niet. Ze staat elke dag lekker op de wei en eind van de middag komt ze weer lekker op stal.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:12

Er is zeker zoveel meer dan rijden! Aan de hand werken, grondwerk, longeerwerk..of gewoon lol met je knol.. maar het is zeker niet rieel om maar heel af en toe op je paard te gaan zitten..vind ik ook niet helemaal eerlijk naar je paard toe..een paard is idd niet gemaakt om op te rijden daarom aan mij de leuke taak het paard daar sterk en lenig genoeg voor te maken zodat ze uiteindelijk heel lang kunnen meegaan..ik zie het continu op mijn eigen stal voorkomen dat de paarden die zelden tot nooit wat doen die paarden nou juist de meeste blessures hebben ondanks dat deze paarden op de wei staan..dat kan geen toeval meer zijn.. uiteraard moet ieder voor zich weten wat hij of zij doet..het lijkt me voor het paard ook wel een leuke uitdaging nog wat te doen te hebben!Ik heb t idee dat mijn paarden graag meegaan en t zelfs als prettig ervaren dat ze naast de dagelijkse verzorging ook echt wat te doen te hebben..