paard schopt tegen stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: paard schopt tegen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:44

Er is een manier, maar dan moet je wel heel consequent zijn.
Je hebt dan een stal nodig die afgesloten is van de rest. Hout tegen de spijlen, geen raampjes en een "dicht" bovenluik. Doe je het luik dicht dan is er dus geen contact meer met de rest.
Elke keer als het dier staat te schoppen sluit je hem buiten door het bovenluik van de stal te sluiten. Je kijkt hem niet aan moppert niet, gewoon er heen lopen luik dicht doen. Na een kwartiertje of zo zonder schoppen doe je op dezelfde arier het luik weer open, geen beloning, geen goedzo, geen aandacht.
Je zult even door moeten zetten, maar je zult heel snel al merken dat hij dat dus niet bedoelde en je conditioneert hem dus om niet te schoppen met als beloning dat het luik open blijft.
Als vrij snel

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:01

mrie schreef:
Je hebt dan een stal nodig die afgesloten is van de rest. Hout tegen de spijlen, geen raampjes en een "dicht" bovenluik. Doe je het luik dicht dan is er dus geen contact meer met de rest.
Elke keer als het dier staat te schoppen sluit je hem buiten door het bovenluik van de stal te sluiten. Je kijkt hem niet aan moppert niet, gewoon er heen lopen luik dicht doen. Na een kwartiertje of zo zonder schoppen doe je op dezelfde arier het luik weer open, geen beloning, geen goedzo, geen aandacht.
Je zult even door moeten zetten, maar je zult heel snel al merken dat hij dat dus niet bedoelde en je conditioneert hem dus om niet te schoppen met als beloning dat het luik open blijft.
Als vrij snel

;( ;( ;( ;( ;(

Dat er mensen bestaan die dit bedenken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:35

MarlindeRooz schreef:
mrie schreef:
Als vrij snel

;( ;( ;( ;( ;(

Dat er mensen bestaan die dit bedenken.

Hoezo?
Als het werkt, is het resultaat dat het luik open kan blijven en het paard niet meer schopt.
Ook beter voor de benen van het paard.

maresie

Re: paard schopt tegen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 07:33

Barbet, zo,n slechte tip vind ik dit niet en zeker iets om te proberen als die van mij weer meer gaat schoppen, nu gaat het gelukkig beter omdat hij heel de dag buiten staat en het matras voor zijn deur

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:00

Dees schreef:
Dees schreef:
Je neemt duidelijk met een minder mooie conditie genoegen.
Nou ja, zolang jij er maar in gelooft en blij van wordt, of niet dan?
Ik wil het zo niet doen.

En daarmee ga jij er dus voor het gemak maar van uit dat paarden in topconditie op stal automatisch ongelukkig zijn.
Yeah, right. Dat probleem hebben `24/7 buiten fanaten` wel vaker.

Mooi als het voor je werkt (voor zover je dat zelf kunt beoordelen, dat hangt natuurlijk maar helemaal van je eigen referentiekader af!). Ik heb er helaas al meerdere paarden aan kapot zien gaan, dat buiten willen houden en geloof er echt helemaal niet in. Niet in Nederland.

Ik ben het toch niet helemaal met je eens dees, mijn sportpaard staat sinds vorig jaar 24/7 buiten en ik kan officieel zeggen dat hij gelukkiger is.
(en dat sportpaarden op stal geen ondeugd hebben betekend niet dat ze automatisch gelukkig zijn, ze hebben zich aan over gegeven, maar dat is geen referentiewaarde. Dit geld ook voor het 24/7 buiten zetten, al wijst daar wel uit dat er minder 'stal' ondeugden zijn)

Hij stond toen ik m kocht op stal en overdag groot deel in de paddock. In die periode is hij begonnen met luchtzuigen (ondanks genoeg te eten, vaste tijden etc) Helaas moest hij begin vorig jaar op stalrust ivm een griffelbeentje wat kaduuk gegaan was. Sinds hij verhuisd is halverwege vorig jaar naar mijn vriend en dus 24/7 buiten staat, ziet hij er gezonden en blijer uit. En wat nóg veel fijner is; Hij heeft geen moment meer geprobeerd om lucht te zuigen... (En hij zou de mogelijkheid hebben, er is genoeg hout om hem heen)

Ik ben altijd 'traditioneel' geweest mbt stalmanagement en was voor als je er maar genoeg voer in gooit zijn stal ondeugden (bijna) niet mogelijk. Maar mijn paard werd met onbeperkt voer in z'n box magerder, alleen al van de stress van op stal staan.
En moet zeggen, ben super blij met hoe hij nu staat en kan het iedereen aanbevelen. (let wel; mijn paard kan in de winter op een verhard stuk staan, dus droge voeten. Tevens moet je zorgen dat de paarden de hele dag door kunnen eten, daar brand de kachel tenslotte op)

Ontopic, ik ga mee met de mensen voor mij. Buiten zetten en daar een slowfeeder bij hangen en een paardenvriendje. Dan ga je een stuk minder 'last' hebben van je pony :)