contractbreuk stalling?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:32

In dit geval waren er meer zaken en was dit niet het enigste, maar uit dit topic bleek al dat ze niet wist wat dat stukje van het contract in hield. En je tekent toch niet een contract als je niet weet wat er in staat? Dan doe je toch op zijn minst navraag bij de andere partij wat ermee bedoelt wordt? Daarom vraag ik me af waarom er wel zo'n contract gewoon getekend wordt.

Anoniem

Re: contractbreuk stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:51

Als je dat zou doen neonlight dan kan je nergens meer op pension komen, ik heb het ook al zo vaak meegemaakt , dat als bepaalde zaken navroeg, het in jouw voordeel werd gebagatelliseerd , totdat je getekend had en er daadwerkelijk stond. Ik ben zo blij dat ik nu alles lekker zelf regel, zou ondanks het vele extra werk , nooit meer terug willen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:09

Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat wij onze stalregels ook vooral opgesteld hebben voor de
extreme gevallen. Dat heeft niks te maken met willen bagetaliseren want je wil helemaal geen rare regels hebben maar soms moet je dan ineens veel strenger optreden omdat de klant rare dingen doet. Maar dat zijn dan vooral 'gedragsregels' , niet zozeer zaken die over het paard gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:16

Anoeska schreef:
Ik vind het echt onbegrijpelijk wat mensen allemaal accepteren van hun staleigenaar :? . TS is een betalende klant, daar ga je toch niet zo mee om, alleen omdat je (meer) geld kan verdienen aan een nieuwe klant.

Sorry, maar moet een staleigenaar dan maar alles pikken van een pensionklant. Er zijn gewoon regels waar men zich aan moet houden. En blijkbaar zint ts dit niet. En als ze al diverse stallen heeft versleten. Zegt in mijn ogen meer over haar dan over de staleigenaar. En ja, heb hier genoeg ervaring mee. Hier ook een klant gehad die dacht dat ze alles kon bepalen, omdat zij toch daarvoor betaalde.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:22

Ik heb geen oordeel over wel of niet contractbreuk. Communicatie is een toverwoord blijkt maar weer.
Maar ik wil toch even zeggen dat ik het stuitend vind dat TS steeds weer wordt uitgemaakt voor 'stalhopper' met een negatieve bijklank, terwijl ze daar al een paar keer over heeft gezegd dat het noodzakelijk was omdat ze al 19 (!) keer verhuisd is.
Lees!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:23

Als je een beetje gevolgd zou hebben dan wist je dat ts veel verhuisd is in haar leven em de hoeveelheid stallen hebben dus niet van doen met zeuren en onredelijkheid .

En tuurlijk zijn regels nodig.. maar overleg voor beslissingen als verhuizen van stal etc vind ik het minimale...ipv een appje "o je paard gaat maar een andere box"

(Gelijk met bovenstaand aan het typen :p )
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-07-15 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:24

FriesWytske schreef:
Anoeska schreef:
Ik vind het echt onbegrijpelijk wat mensen allemaal accepteren van hun staleigenaar :? . TS is een betalende klant, daar ga je toch niet zo mee om, alleen omdat je (meer) geld kan verdienen aan een nieuwe klant.

Sorry, maar moet een staleigenaar dan maar alles pikken van een pensionklant. Er zijn gewoon regels waar men zich aan moet houden. En blijkbaar zint ts dit niet. En als ze al diverse stallen heeft versleten. Zegt in mijn ogen meer over haar dan over de staleigenaar.

Hoezo alles pikken van een pensionklant? Dat een stalhouder paarden en boxen wil ruilen, kan ik me bij voorstellen. Maar dan wordt er wel gecommuniceerd. Dus "rocamor, ik kan twee nieuwe klanten erbi krijgen, maar dat ene paard heeft een stofallergie. Zou jouw paard naar box X kunnen zodat paard U in jouw box kan?

Een appje valt mijns inziens onder de categorie mededelingen bord met daarop de melding:
Vanaf heden staat rocamor in stalgang 6, box 19. En bles en vosje zijn onderling van stal gewisseld. En blacky staat nu in hal 2 box 4.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:26

Ik snap best dat het vervelend is als je van stal moet wisselen maar als ts inderdaad in het begin niet heeft aangegeven dat haar paard gevoelige luchtwegen heeft is het toch logisch dat als er een klant komt met paarden die om medische reden daar moeten staan dat zij even een paar stallen op moet schuiven?

Ik vind het ook beetje moeilijk doen om niets, we kunnen allemaal rekening met elkaar houden toch? het is voor de pension eigenaar ook belangrijk om geld te verdienen, en om dan nee te zeggen tegen 2 nieuwe paarden omdat 1 iemand niet van stal wilt wisselen terwijl er geen echte reden voor is zou echt een beetje dom zijn.

Wellicht is het inderdaad beter als ts naar een andere stal gaat en daar al haar wensen vanaf moment 1 duidelijk maakt anders zal ze binnen de kortste keren weer een nieuwe stal zoeken. Ondernemers (pensioneigenaren) willen ook geld verdienen en iemand die dat in de weg staat zijn ze liever kwijt dan rijk. Tuurlijk zijn het je klanten en wil je daar voor werken maar als deze klanten tegenhouden dat je andere klanten krijgt moet je je achter je oren krabben...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:32

De ondernemer in dit verhaal gaat hier de mist in door zaken omtrent het eigendom van een ander te beslissen zonder overleg met de eigenaar
Dat de stal geld moet verdienen, lijkt me duidelijk... maar je snijd jezelf in de vingers door niet te communiceren met de mensen die jou dat geld opleveren.
Ik zou bijvoorbeeld bij een appje met "je paard verhuisd van box " serieus niet blij worden.
Terwijl als stalhoudster komt met "hey ik kan zus ennzo maar stofallergie en jouw box blablabla" waarschijnlijk prima willen meewerken.
Mocht mijn dier geen last van stof hebben

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:35

ruitje schreef:
Ik denk dat je als stalhouder het op de lange termijn langer volhoud als je je bestaande klanten waardeerd ja, denk dat dat qua inkomsten op de lange termijn een stuk meer opleverd dan nieuwe klanten voor laten gaan.

Vaak komt de waardering pas als je weg bent.
Mijn ervaring: Ik heb jarenlang op een kleinschalige pensionstal gestaan, heb altijd uit eigen beweging meegeholpen en gezegd dat als er hulp nodig was dat ze het konden vragen. Dit gebeurde dan ook regelmatig, de eigenaren wilden een dag weg dus ik ging op de dag extra er naar toe om te kijken of alles goed was en hun hond uit te laten. Ze zijn zelfs op vakantie geweest door de inspanning van een andere pensionklant en mij om alles door te laten lopen en zodat zij lekker een week weg konden. Allemaal geen probleem, als je iemand kunt helpen moet je dat doen is mijn mening.
Totdat ik een ongeluk kreeg en ik de keuze had of stoppen met de paarden of proberen om rijpaard om te laten scholen naar koetspaard. Ik heb hem daarvoor naar een andere stalling moeten brengen. Ik heb het eerste jaar na mijn ongeluk niets kunnen doen, kon in het begin zelfs niet lopen. Er werd van mij verwacht dat ik de volle mep stalgeld bleef betalen zolang als mijn paard elders stond. Dit vond ik niet eerlijk, dat ik betaalde voor een kale stal prima, helemaal terecht, zo had de eigenaar in mijn ogen geen inkomstenderving en ik was er zeker van dat mijn paard weer terecht kon in zijn eigen stal.
Een aantal keren heb ik geprobeerd er over te praten maar hun bleven bij hun standpunt, alles of niets. Prima, toen heb ik de stalhuur opgezegd en ben vertrokken. Een tijdlang heb ik ze niet meer gezien, totdat ik de eigenaresse tegen kwam bij de supermarkt. Ze had er toch wel spijt van dat ze het bij mij zo hadden gedaan, ik was tenslotte toch wel een klant waar ze van op aan konden, die netjes betaalde, geen overlast bezorgde en ook nog eens uit zichzelf mee hielp. Ik vond het netjes dat ze dat toch nog heeft gezegd, mijn man had zoiets van laat het. Ze nam toch de moeite om te laten blijken dat ze alles gewaardeerd had wat ik had gedaan in al die jaren en dat ze er op een bepaalde manier spijt van had en het niet helemaal goed had gedaan. Dit kwam mede door de nieuwe klanten die er stonden, want die willen helemaal niets, veel gezeur (ook onderling wat voorheen nooit was).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:42

Ik weet niet hoe het bij jullie on de regio is, maar ik zie hier op veel stallen lege boxen , het resultaat van de crisis is best wel zichtbaar vind ik. Op stallen waar normaal alles stampvol stond zie ik nu ruimte , ook de kleinere stallen hebben plek.
Je kan feitelijk staan waar je wil op dit moment, de tijd van wachtlijsten is voorbij ( enkele stallen daargelaten )
Ik zou als staleigenaar zuiniger met m'n klanten omgaan, en beter communiceren.
Zoals t's dit omschrijft zou voor mij echt een reden zijn om te verkassen, of je even weggezet wordt .
En nogmaals alle mensen die dit normaal vinden wil ik wel eens zien en horen als hun staleigenaar besluit dat hun paard uit z'n stal met buitenluik en mooi centraal op t terrein moet verplaatsen maar een donkere stalwand aan t eind....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:44

Waardering hoort van beide kanten te komen.
En in veel gevallen is er geen waardering voor de stalhouder. Dat lees ik niet alleen in dit topic. Maar ook in andere topics.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:47

Ik heb maar 4 pension klanten maar krijg waardering genoeg hoor, zelfs oud pension klanten komen hier nog over de vloer en helpen mee als ik even paar dagen met gezinnetje weg wil.
Misschien omdat t zo klein is is communicatie overzichtelijk ?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:54

Dat dus Meggiemeg, veel pensionhouders hemelen de nieuwe klanten op en de oude klanten die jarenlang braaf op tijd hebben betaald zijn helemaal niet belangrijk, ze worden als vanzelfsprekend beschouwd.

Dat een pensionhouder twee nieuwe klanten kan krijgen hoeft niet te betekenen dat de oude klant als oud vuil aan de kant geschoven mag worden. Dat is nl korte termijn denken en gaat je over de lange termijn alleen maar opbreken.
Als pensionhouder heb je er veel meer aan om iedereen gelijk te behandelen, als ik op een stal zou komen en er worden paarden van andere klanten aan de kant geschoven voor mijn paard geeft dit mij wel te denken, want volgende keer worden mijn paarden zo aan de kant geschoven.

@FriesWytske, hoezo geen waardering voor de pensionhouder?
In dit geval vind ik dat er geen waardering is voor de klant.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:16

Dat waardering pas achteraf komt is ook iets wat je als pensionstalhouder herkent. Wij zeggen zelf altijd dat we liever niet de 'eerste' pensionstal zijn, pas als iemand op meerdere plekken heeft gestaan weten ze dat er geen enkele stal is waar alles precies gaat zoals de klant wil en waarderen ze de moeite die wij wel doen :)

Dat heeft overigens niks met de TS te maken, wij proberen iedereen gelijk te behandelen. Dat lukt natuurlijk ook niet altijd, je bent net een mens :') .

Overigens heeft lege boxen niks te maken met je dienstverlening, wij hebben wachtlijsten gehad en 10 lege boxen gehad. Je moet gewoon geloven in je product en in je manier van met klanten omgaan.

Dat betekend dat we voller zouden kunnen staan als we iedereen alles zouden beloven maar dat zelf niet zouden volhouden, en leger als je niet probeert je klanten toch te waarderen. En daar moet je tussen gaan zitten denk ik :) .

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de stalhouder van de TS hier geen naar gevoel bij heeft.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:25

Ik snap dat TS het niet fijn vindt te moeten verhuizen, zeker door de manier waarop het gegaan is. Als je dan ook nog (in overleg met de stalhouder) een bewuste keuze voor een bepaalde box hebt gemaakt, rekening houdend met de gezondheid van je paard, dan ben je helemaal niet blij. Soms moet je iets (bv. de binnenbak) laten vallen om op een goede plek voor je paard te komen staan.........

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:25

ohjajoh6 schreef:
Als je dat zou doen neonlight dan kan je nergens meer op pension komen, ik heb het ook al zo vaak meegemaakt , dat als bepaalde zaken navroeg, het in jouw voordeel werd gebagatelliseerd , totdat je getekend had en er daadwerkelijk stond. Ik ben zo blij dat ik nu alles lekker zelf regel, zou ondanks het vele extra werk , nooit meer terug willen...

Maar hier is duidelijk toch niets nagevraagd?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:45

TS: fijn dat je zo snel op je oude stal terecht kon. Waarom was je daar vertrokken? Vanwege de binnenbak op nieuwe stal?

ik vraag altijd waarom mensen een nieuwe plek zoeken en waar ze vandaan komen. Ook vraag ik wat ze precies zoeken en probeer bij mijzelf te blijven en eerlijk naar mijzelf te kijken wat ik wel of niet kan bieden.
en groepshuisvesting is toch ook lastiger met individuele behoeftes dan aparte stallen.

Als ik al moeite heb om tijd vrij te maken om mijn eigen paarden voldoende te trainen, dan ga ik zeker niet beloven dat ik 2x per dag andermans paarden aan de hand kan stappen of af kan spuiten ij blessures. Dat moet wel duidelijk zijn want sommige klanten vinden blijkbaar dat als ze "volpension" staan, dat soort dingen ook wel kunnen.

dit soort dingen heb ik ook in het contract staan, al ben ik best bereid een deken op/af te doen of en vliegenmasker en af en toe bij te springen in nood. net als de andere stalgenoten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:08

Fijn dat je op je oude stal terecht kan! Ik snap wel dat je hier niet blij mee bent.
Bij mij op stal zijn zulk soort beslissingen altijd in overleg gegaan, dan is er waarschijnlijk ook meer begrip vanuit de klant. Maar ik denk ook niet dat ik akkoord zou gaan met een stal waarbij alle kanten dicht zijn met muren of tralies.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:39

Hoewel dit nu een vraag achteraf is omdat TS al verhuisd is, is dat ik me eigenlijk af vraag (ik heb dat nergens terug kunnen lezen) hoeveel uur haar paard op stal moest staan. Als dat bijv. 20 uur per etmaal was of alleen voor de nacht, zou voor mij ook nog een wezenlijk verschil zijn.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:42

Ik ben op de vorige stal toen weggegaan (in goed overleg en op een hele goede manier) omdat ik toen de tijd veel meer werk had aan mijn paard. Ik deed de stal zelf e.d omdat de pensioneigenaren in die tijd heel druk waren met een hoop dingen om het aan te passen op stal. Nieuwe stallen erbij, binnenbak bouwen (en alles eromheen). Dat werd mij te veel werk op dat moment. Nu nog, maar inmiddels is alles weer perfect voor elkaar. De sfeer was en is er altijd goed, en alles gaat in overleg tussen pensionklant en pensionhouder.

Waarom ik niet nagevraagd heb over de regel in het contract was omdat ik (en niet alleen ik) begreep dat de box die toen in overleg met de pensionhouder besproken was in overleg dat de box was waar mijn paard ik zou komen te staan.

Nu in de zomer staan ze 's nachts op stal. Rond een uur of 9 gaan ze naar binnen en 's morgens vroeg eruit. Maar in de winter is het vaak genoeg voorgekomen dat als het nat was ze hele dagen binnen stonden en 10 minuten in de bak mochten ''spelen''.

Dat mijn paard last heeft van stof is nooit ter sprake gekomen op deze stal omdat dat ook niet nodig was m.i aangezien we deze box gekozen hebben in overleg.
Op het moment dat er dan dus een ander paard komt en ze vraagt of ik naar een andere stal wil omdat deze stofallergie heeft, dan lijkt mij dat een moment om het gesprek aan te gaan ja of te nee, en daarbij de uitleg van beide kanten te geven.

Zoals meerdere mensen al aangegeven hebben ben ik echt niet van stal naar stal gegaan omdat het me nergens aanstond, maar o.a door mijn vele verhuizingen van locaties in Nederland, naar Belgie en Duitsland.

Respect voor het werk wat een pensionhouder doet heb ik zeker wel. Toen de eigenaresse op de stal waar ik nu dus weg ben een hartaanval had gekregen hebben mijn moeder (die niks met paarden heeft) en ik zelfs nog een aantal maanden geholpen met alle stallen uitmesten. Ze is nogal precies met uitmesten, en wij hebben volledig ons best gedaan het zo netjes en goed mogelijk op haar manier te doen zodat ze tevreden was met hoe het erbij lag en ze zich daar niet druk over hoefte te maken.

Ook weet ik dat een hoop pensionklanten kunnen zeuren en dat er weinig goed is, maar veel eisen heb ik niet.
Elke dag naar buiten (tenzij echt gevaarlijk weer met gladheid oid natuurlijk) altijd water tot haar beschikking, goed voer (en dan bedoel ik voornamelijk geen schimmel of zo iets erin, want of ze nou kuil of hooi krijgt maakt mij weinig uit) een laagje strooisel in de box, dat er fatsoenlijk met haar om gegaan wordt, en ja ze mag best eens een tik hebben als ze dramt hoor. En buiten mijn paard om verwacht ik op een pensionstal dat je je welkom voelt als huurder in de zin van een gewoon hoi en doei en dat dingen die met je paard gebeuren in overleg gaan. Gaat mijn paard bij een ander in de wei, dan hoor ik dat graag. Heeft ze een wond die aandacht nodig heeft, of loopt ze ineens stokkreupel dan hoor ik dat ook graag. ( en ja, dat mag best via een appje van te voren)
Ben ik in dat geval een zeikerd en veeleisend? Ik vind van niet namelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 06:22

Teelee schreef:
Dat mijn paard last heeft van stof is nooit ter sprake gekomen op deze stal omdat dat ook niet nodig was m.i aangezien we deze box gekozen hebben in overleg.
Op het moment dat er dan dus een ander paard komt en ze vraagt of ik naar een andere stal wil omdat deze stofallergie heeft, dan lijkt mij dat een moment om het gesprek aan te gaan ja of te nee, en daarbij de uitleg van beide kanten te geven.

Ik snap je gedachtengang. Echter als de pensionhouder had geweten dat jij om die reden juist voor die box had gekozen was het voor haar ook duidelijker geweest denk ik. Dan had ze tegen die nieuwe klant kunnen zeggen toen ze kwamen kijken dit is wat ik te bieden heb en die box is bezet omdat dat paard ook last heeft van stof.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:46

RianneH schreef:
Dat maakt het zo dubbel. Mag de stalhouder dit doen? Daar lijkt het, zeker in combinatie met het contract, wel op.

Is het verstandig om dit te doen of een prettige gang van zaken, daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Ikzelf zou het zeker niet zo doen en voor mij een belangrijke reden zijn om te gaan twijfelen over de passendheid van het beleid bij mijn wensen. Heb ook alleen maar de ervaring dat je de box krijgt die vrij is en dan pas kan schuiven als er ruimte is. Niet dat ik nooit van box ben gewisseld, echter altijd in goed overleg.

Dit dus....volgens het contract mag ze het doen. Maar ik vind het niet netjes. ze zou dit met jou kunnen overleggen en/of een "nieuw" paard laten komen in de box die op dat moment vrij is. ( kijk bijvoorbeeld naar de reactie van Ruitje - dat je je vate klanten graag ( tevreden) wilt houden.) . Aan de andere kant wist ze ook niet, dat het voor jouw paard ook beter is, om bij de deur te staan.
Maar de verhoudingen zijn inderdaad al niet goed meer nu tussen jou en de pensionhoudster.